Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GW_1A_PO2-1_U01 | Student będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GW_1A_U09 | Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska wodnego i określić ich znaczenie dla gospodarki oraz używać poprawnej nomenklatury w zakresie biologii i ekologii. |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
---|
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie technik rozrodu kręgowców wodnych oraz nabycie przez niego umiejętności przeprowadzenie rozrodu wybranych kręgowców wodnych. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Gamety kręgowców wodnych (plemniki i jaja) – budowa (błona komórkowa, mikropyle, błona cytoplazmatyczna, płyn periwitelarny, żółtko) oraz skład (proteiny, lipidy, kwasy nukleinowe), różnice gatunkowe, budowa osłonki jajowej w zależności od warunków środowiskowych (struktura, grubość, dodatkowe twory na osłonce – przylgi, kleiste nici, osłonka galaretowata, skorupki wapienne).
Wczesna morfogeneza (zapłodnienie, mechanizmy zabezpieczające przed polispermią, alveole kortykalne, zygota, partenogeneza, polispermia organozgeneza).
Morfofizjologiczne i funkcjonalne aspekty organogenezy oraz bilateralność, symetria ciała, powstawanie neuroendokrynnego i endokrynnego układu u kręgowców wodnych. .
Definicja i determinacji płci.
Metabolizm, oddychanie.
Larwa (poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe). Formy dorosłe. |
---|
T-L-1 | Budowa jaj i ich zróżnicowanie morfo-mechaniczne w dostosowaniu do warunków rozwoju.
Analiza ruchliwość plemników.
Rozwój zarodkowy porównawczo u wybranych gatunków.
Zagrożenia zewnętrzne i wewnętrzne – ektopasożyty, mykozy zaburzenia w rozwoju embrionalnym.
Czynniki wpływające na rozwój embrionalny – temperatura (stały czynnik, szoki termiczne), natlenienie (skutki czasowego niedoboru), fotoperiod, zasolenie, zawiesina, metale ciężkie, pole magnetyczne.
Wylęg, gruczoły wyklucia, czynniki przyspieszające wylęg, motoryka okołowylęgowa.
Młodociane osobniki – zmiany w budowie ciała.
Osobniki młodociane – metamorfoza, formy dorosłe. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie się hydrobiontów podczas tarła |
---|
M-2 | Ćwiczenia praktyczne (sposoby pozyskiwania, przewożenia, przetrzymywania, ocena gotowości do rozrodu, stymulacje hormonalne, dobór par, zapewnienie odpowiednich warunków środowiskowych parom rodzicielskim oraz ich potomstwu, zabiegi pielęgnacyjne przy zarodkach i larwach) |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest ustne zaprezentowanie zagadnienia z dziedziny przedmiotu (tematy wyznacza prowadzący) oraz samodzielne przeprowadzenie oceny jakości gamet i kontrolowanego rozrodu. |
---|
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania się studenta na zajęcia, na których wymagana jest wiedza wymagana do przeprowadzenia doświadczenia, ocena poprawności pobrania gamet, ocena poprawności przeprowadzenia analizy jakości gamet i przebiegu rozwoju zarodkowego. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe wybranych gatunków ryb i raków |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |