Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
Sylabus przedmiotu Biotechnologia w eksploatacji zasobów morza - blok:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja mórz i oceanów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechnologia w eksploatacji zasobów morza - blok | ||
Specjalność | Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii, hydrobiologii, chemii i ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami mikrobiologii środowiskowej, rolą ekologiczną drobnoustrojów w poszczególnych typach siedliskowych oraz ich udziałem w tworzeniu naturalnych bogactw |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie typów społeczności mikrobiologicznych oraz ich udziału w procesach biodegradacji i biomineralizacji | 6 |
T-L-2 | Wydajność metaboliczna mikroorganizmów wodnych w zalezności od stabilności warunków środowiskowych | 5 |
T-L-3 | Mikroorganizmy w procesch biotechnologicznych wykorzystywanych w eksploatacji zasobów morza | 5 |
T-L-4 | Szacowanie genetycznej kondycji polulacji ryb. Test Tajima. | 4 |
T-L-5 | Podstawowe programy selecji ryb. | 4 |
T-L-6 | Metody aktywnej ochrony stad i populacji ryb poprzez ich genetyczną identyfikację. | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kompleksy ekologiczne drobnoustrojów w środowiskach typowych i ekstremalnych oraz i ich znaczenie w badaniach synekologicznych | 4 |
T-W-2 | Znaczenie hierarchizacji ekologicznej mikroorganizmów oraz sieci mikrobiologicznej w tworzeniu biomasy w warunkach naturalnych i kontrolowanych | 6 |
T-W-3 | Biofilm i konsorcjum jako podstawa regulacji społeczności mikrobiologicznych i ich udzial w tworzeniu bogactw naturalnych, biodegradacji i biominaralizacji | 6 |
T-W-4 | Podstawy genetyki populacyjnej | 4 |
T-W-5 | Przeciwdziałanie utracie zróżnicowania genetycznego | 4 |
T-W-6 | Gospodarowanie stadami rozrodczymi populacji ryb | 4 |
T-W-7 | Markery molekularne w metkowaniu populacji ryb. | 2 |
30 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
0 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych | 30 |
A-L-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 15 |
A-L-4 | Studiowanie literatury z zakresu genetyki populacyjnej (angielskojęzycznej) | 10 |
A-L-5 | Przygotowanie symulacji programu selekcyjnego | 15 |
A-L-6 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 20 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Konsulatacje z prowadzącycm zajęcia | 15 |
A-W-3 | Indywidualne studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia zajęć | 30 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia części zadaniowej | 15 |
90 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
0 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, objasnienia i wyjaśnienia |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | metody programowe z wykorzystaniem nośników multimedialnych |
M-5 | ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena formująca |
S-2 | Ocena formująca: ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_S04_W01 Student rozumie rolę hierarchizacji ekologicznej mikroorganizmów i ich udział w tworzeniu biomasy w warunkach naturalnych i kontrolowanych. Rozumie zasady funkcjonowania mikroorganizmów w zróżnicowanych społecznościach mikrobiologicznych, przede wszystkim w biofilmie i konsorcjum oraz ich udział w tworzeniu bogactw naturalnych, biodegradacji i biomineralizacji. | EMO_1A_W05, EMO_1A_W08 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
EMO_1A_S04_W02 Student zna zależności mikrobiologiczne w różnych typach środowisk wodnych oraz mechanizmy regulacji zachowań drobnoustrojów | EMO_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
EMO_1A_S04_W03 Student zna zasady dobierania markerów molekularnych celem genetycznego metkowania populacji i stad ryb. Rozumie konieczność ochrony biologicznych zasobów morza poprzez szacowanie stabilności populacji ryb i ich aktywną ochronę. | EMO_1A_W08 | T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1 | T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_S04_U01 Student potrafi zidentyfikować drobnoustroje typowe dla określonych środowisk i oznaczyć ich aktywność metaboliczną. Zna i potrafi wykorzystać metody stosowane w oznaczaniu typów społeczności mikrobiologicznych oraz określić ich udział w procesach biodegradacji i biomineralizacji. | EMO_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, T1A_U01 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
EMO_1A_S04_U02 Student potrafi wykorzystać aktywność mikroorganizmów w wspomaganiu pozyskiwania określonych bogactw naturalnych oraz innych procesach biotechnologicznych stosowanych w eksploatacji zasobów. | EMO_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, T1A_U01 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
EMO_1A_S04_U03 Student umie wybrać spośród znanych metod molekularnych te, które pozwolą na genetyczne metkowanie populacji i stad ryb. Potrafi zinterpretować test Tajima i ocenić kondycję genetyczną populacji. Zna podstawowe zasady selekcji ryb i umie dobrać odpowiedni model do stworzenia stad tarłowych. | EMO_1A_U12 | R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05 | C-1 | T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_S04_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w procesach biotechnologicznych stosowanych w eksploatacji zasobów morza | EMO_1A_K01, EMO_1A_K02, EMO_1A_K03, EMO_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_S04_W01 Student rozumie rolę hierarchizacji ekologicznej mikroorganizmów i ich udział w tworzeniu biomasy w warunkach naturalnych i kontrolowanych. Rozumie zasady funkcjonowania mikroorganizmów w zróżnicowanych społecznościach mikrobiologicznych, przede wszystkim w biofilmie i konsorcjum oraz ich udział w tworzeniu bogactw naturalnych, biodegradacji i biomineralizacji. | 2,0 | Student nie posiada wymaganej wiedzy |
3,0 | Student posiada podstawowy zasób wiedzy | |
3,5 | Student w zakresie ogólnym zna pojęcia oraz techniki i metody wykorzystywane w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy oraz tworzenia i roli zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych | |
4,0 | Student zna właściwe metody i możliwości ich wykorzstania w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy oraz zasad funkcjonowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych oraz okrelić ich udział w bioprocesach | |
4,5 | Student zna właściwe metody i możliwości ich zastosowania w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy, zasad funkcjowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych, okrelić ich udział w bioprocesach oraz przeprowadzic ich analizę | |
5,0 | Student zna właściwe metody i mozliwości ich zastosowania w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy, zasad funkcjowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych, okrelić ich udział w bioprocesach oraz przeprowadzic dyskusję na temat uzyskanych i interpretowanych przez siebie wyników | |
EMO_1A_S04_W02 Student zna zależności mikrobiologiczne w różnych typach środowisk wodnych oraz mechanizmy regulacji zachowań drobnoustrojów | 2,0 | Student nie posiada wymaganej wiedzy |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę obowiązujace w tym obszarze wiedzy | |
3,5 | Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i metody z zakresu mikrobiologii środowiskowej i mechanizmów regulacji zachowań drobnoustrojów | |
4,0 | Student zna właściwe metody i mozliwości ich wykorzystania w ocenie zależności mikrobiocenotycznych w środowisku oraz okreslenia mechanizmów regulacji tych zachowań | |
4,5 | Student zna właściwe metody i mozliwości ich wykoystania w ocenie zależności mikrobiocenotycznych, określenia mechanizmów regulacji tych zachowań w środowisku oraz potrafi zinterpretować uzyskane wyniki | |
5,0 | Student zna właściwe metody i mozliwości ich wykorzystania w ocenie zależności mikrobiocenotycznych, określenia mechanizmów regulacji tych zachowań w środowisku, potrafi zinterpretować uzyskane wyniki oraz przeprowadzic na ich podstawie dyskusję | |
EMO_1A_S04_W03 Student zna zasady dobierania markerów molekularnych celem genetycznego metkowania populacji i stad ryb. Rozumie konieczność ochrony biologicznych zasobów morza poprzez szacowanie stabilności populacji ryb i ich aktywną ochronę. | 2,0 | Student nie posiada wymaganej wiedzy. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę obowiązującą w tym obszarze wiedzy. | |
3,5 | Student w zakresie ogólnym zna zasady dobierania markrów molekularnych i ich rolę w metkowaniu populacji ryb. Zna podstawowe zagadnienia i pijęcia z genetyki populacyjnej. | |
4,0 | Student dobrze orientuje się w różnorodności markerów molekularnych stosowanych w rybactwie. Potrafi ocenić kondycję gatunku na podstawie analizy genetycznej populacji. Zna metody aktywnej ochrony stad i populacji ryb. | |
4,5 | Student dobrze orientuje się w róznorodności i doborze markerów jako znaczników populacji i stad ryb. Potrafi dobrac metode badawcza do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu ochrony stad i populacji ryb. Korzysta z literatury przedmiotu w języku polskim. Potrafi dyskutowac i przedstawiać swoje stanowiska w aspekcie polityki aktywnej ochrony gatunków. | |
5,0 | Student biegle orientuje się w ocenianym obszarze wiedzy a ponadto korzysta z literatury przedmiotu w jezyku polskim i angielskim. Jest w stanie skorzystać z elektronicznych genetycznych baz danych i weselekcjonować informacje niezbędne do wskazania potrzeby podjęcia kroków celem aktywnej ochrony populacji i stad ryb. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_S04_U01 Student potrafi zidentyfikować drobnoustroje typowe dla określonych środowisk i oznaczyć ich aktywność metaboliczną. Zna i potrafi wykorzystać metody stosowane w oznaczaniu typów społeczności mikrobiologicznych oraz określić ich udział w procesach biodegradacji i biomineralizacji. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową umiejętnośc wykorzystania praktycznego wiedzy przekazanej na zajęciach | |
3,5 | Student w zakresie ogólnym potrafi zastosowac techniki i metody wykorzystywane w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy oraz tworzenia i roli zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych | |
4,0 | Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy, oraz zasad funkcjonowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych | |
4,5 | Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy, zasad funkcjowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych oraz okrelić ich udział w bioprocesach | |
5,0 | Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy, zasad funkcjowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych, okrelić ich udział w bioprocesach oraz przeprowadzic dyskusję na temat uzyskanych wyników | |
EMO_1A_S04_U02 Student potrafi wykorzystać aktywność mikroorganizmów w wspomaganiu pozyskiwania określonych bogactw naturalnych oraz innych procesach biotechnologicznych stosowanych w eksploatacji zasobów. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy i umiejętności przekazanej na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową umiejętnośc wykorzystania praktycznego wiedzy i umiejętności przekazanej na zajęciach | |
3,5 | Student w zakresie ogólnym potrafi wykorzystać pojęcia i metody z zakresu mikrobiologii środowiskowej i mechanizmów regulacji zachowań drobnoustrojów | |
4,0 | Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie zależności mikrobiocenotycznych w środowisku oraz okreslić mechanizmy regulacji tych zachowań | |
4,5 | Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie zależności mikrobiocenotycznych, okreslić mechanizmy regulacji tych zachowań w środowisku oraz zinterpretować uzyskane wyniki | |
5,0 | Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie zależności mikrobiocenotycznych, okreslić mechanizmy regulacji tych zachowań w środowisku, zinterpretować uzyskane wyniki oraz przeprowadzic na ich podstawie dyskusję | |
EMO_1A_S04_U03 Student umie wybrać spośród znanych metod molekularnych te, które pozwolą na genetyczne metkowanie populacji i stad ryb. Potrafi zinterpretować test Tajima i ocenić kondycję genetyczną populacji. Zna podstawowe zasady selekcji ryb i umie dobrać odpowiedni model do stworzenia stad tarłowych. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy i umiejetności przekazanych na zajęciach. |
3,0 | Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę i umiejętności przekazane na zajęciach. | |
3,5 | Student w zakresie ogólnym potrafi oszacować kondycję populacji na podstawie wybranych markerów molekularnych. | |
4,0 | Student potrafi dobrać odpowiednie populacje do analizy stanu gatunku. Umie skorzystać z testu Tajima. Wie kiedy mozna go zastosować i do czego wykorzystac wyniki. Zna podstawowe metody selekcji stosowane w gospodarowaniu pogłowiem ryb w morzach i oceanach. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać dane z analizy kondycji genetycznej populacji i podejmuje próby samodzielnej interpretaji wyników. Zna metody selekci ryb i potrafi podac zasadę określania progu selekcyjnego. Korzysta z literatury przedmiotu w języku polskim. | |
5,0 | Student dobrze orientuje się w obszarze wiedzy, ma możliwości dyskusji merytorycznej, wykazuje znajomość zagadnienia ochrony bioróżorodnośći stad i populacji ryb i potrafi dla poszerzenia wiedzy skorzystać z literatury również w jezyku angielskim. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_S04_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w procesach biotechnologicznych stosowanych w eksploatacji zasobów morza | 2,0 | Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia z obszaru biotechnologii w eksploatacji zasobów morza | |
3,5 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia, nie potrafi jednak ocenić zysków wynikających z zastosowania biotechnologii w eksploatacji zasobórz morza | |
4,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski wynikające z zastosowania procesów biotechnologicznych w eksploatacji zasobórz morza | |
4,5 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi krytycznie ocenić zyski wynikające z zastosowania procesów biotechnologicznych w eksploatacji zasobórz morza | |
5,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi krytycznie ocenić zyski wynikające z zastosowania procesów biotechnologicznych w eksploatacji zasobórz morza i przeprowadzić na ten temat dyskusje |
Literatura podstawowa
- Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2010, Pierwsze
- Avise J.C., Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 2008, Pierwsze
Literatura dodatkowa
- Fopp-Bayat D., Łuczyński M., Jankun M., Rola genetyki populacyjnej w zachowaniu bioróżnorodności ryb, Uniwersyet Warmińsko Mazurski, Olsztyn, 2010, Pierwsze
- Jankun M., Furgała-Selezniow G., Woźniak M., Wiśniewska A.M., Gospodarowanie ichtiofauną w warunkach zróżnicowanego środowiska naturalnego, Agencja Wydawnicza ARGI, Olsztyn, 2011, Pierwsze