Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)

Sylabus przedmiotu Hydrobiologia - blok:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrobiologia - blok
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii szkoły średniej na poziomie podstawowym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnoscią hydrobiontów w tym mikroorganizmów w ekosystemach morskich.
C-2Zapoznanie studentów z biologią i znaczeniem hydrobiontów w tym mikroorganizmów w różnych strefach mórz oraz z cechami adaptacyjnymi do życia w tym środowisku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Sterylizacja i rodzaje hodowli drobnoustrojów2
T-L-2Morfologia mikroorganizmów2
T-L-3Pośrednie i bezpośrednie metody oznaczania obecności mikroorganizmów w środowisku2
T-L-4Biologia i różnorodność hydrobiontów wód przybrzeżnych strefy litoralowej mórz (peryfton).4
T-L-5Biologia i różnorodność hydrobiontów wód przybrzeżnych strefy litoralowej mórz (bentos).4
T-L-6Biologia i różnorodność hydrobiontów strefy pelagialnej mórz (plankton)4
T-L-7Biologia i różnorodność hydrobiontów strefy pelagialnej mórz (nekton).4
T-L-8Biologia i różnorodność hydrobiontów abysalu3
T-L-9Sinice i glony planktonowe tworzące zakwity w morzu.2
T-L-10Praktyczna identyfikacja hydrobiontów morskich2
T-L-11Sprawdzian pisemny1
30
wykłady
T-W-1Miejsce mikroorganizmów w przyrodzie oraz podstawy ich klasyfikacji1
T-W-2Bioróżnorodność mikroorganizmów typowych dla środowiska wodnego2
T-W-3Mikroekologia siedlisk i regulacja mechanizmów przeżycia drobnoustrojów w zróżnicowanych systemach wodnych2
T-W-4Standartowe i noweczesne metody oznaczania mikroorganizmów2
T-W-5Różnorodność biologiczna bezkręgowców i ich przystosowania do życia w środowisku morskim. Budowa, biologia (odżywianie, oddychanie, rozmnażanie i tryb życia), przedstawiciele i znaczenie. Cz. 1. Gąbki (Porifera), parzydełkowce (Cnidaria) i żebropławy (Ctenophora).2
T-W-6Cz. 2. Pierścienice (Annelida): wieloszczety (Polychaeta), różnice pomiędzy wieloszczetami pełzającymi (Errantia) a osiadłymi (Sedentaria), skąposzczety (Oligochaeta).2
T-W-7Cz. 3. Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda). Skorupiaki (Crustacea): skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Skrzelonogi (Branchiopoda), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i wąsonogi (Cirripedia).2
T-W-8Cz. 4. Skorupiaki wyższe (Malacostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Ustonogi (Stomatopoda), równonogi (Isopoda), obunogi (Amphipoda), lasonogi (Mysidacea), pośródki (Cumacea), kryle=szczętki (Euphausiacea) oraz dziesięcionogie (Decapoda).2
T-W-9Cz. 5. Mięczaki (Mollusca): brzuchonogi=ślimaki (Gastropoda), małże ( Bivalvia =Lamellibranchia) oraz głowonogi (Cephalopoda).2
T-W-10Cz. 6. Mszywioły (Bryozoa), ramienionogi (Brachiopoda) i szkarłupnie (Echinodermata).2
T-W-11Cz. 7. Charakterystyczne cechy strunowców (Chordata). Osłonice (Tunicata), ogonice (Appendicularia), żachwy (Ascidiace) i sprzągle (Salpae).1
T-W-12Różnorodność biologiczna kręgowców i ich przystosowania do życia w środowisku morskim. Budowa, biologia (odżywianie, oddychanie, rozmnażanie i tryb życia), przedstawiciele i znaczenie. Charakterystyczne cechy kręgowców (Vertebrata). Cz.1. Gady (Reptilia) i ptaki (Aves).2
T-W-13Cz. 2. Ssaki (Mammalia).2
T-W-14Różnorodność biologiczna sinic i fitohydrobiontów morskich. Cechy hydromorficzne i fizjologiczne sinic i glonów na różnych stopniach organizacji. Cz. 1. Sinice (CYANOPHYTA). Toksyczne zakwity sinicowe i konsekwencje środowiskowe zakwitów ; charakterystyka toksyn.2
T-W-15Cz. 2. zielenice (CHLOROPHYTA), heterokontofity (HETEROKONTOPHYTA), krasnorosty (RODOPHYTA)2
T-W-16Flora i fauna Bałtyku oraz wydm nadmorskich1
T-W-17Egzamin pisemny1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnicwo w zajęciach45
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia10
A-L-5Samodzielne przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-L-6Przygotowanie sprawozdań5
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu7
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Cwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, zwiazane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wejsciówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał , który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjsciówka - zaliczenie pracy studenta, zwiazane z praktyczna identyfikacją hydrobiontów
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja hydrobiontów na podstawie dostępnego materiału biologicznego
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczen laboratoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu tematyki wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P08_W01
Student ma ogólną wiedzę w zakresie doboru, nazywania i posługiwania się specjalistyczną terminologią hydrobiologiczną
EMO_1A_W05, EMO_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-16, T-W-14, T-W-15, T-W-8, T-W-9, T-W-13M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
EMO_1A_P08_W02
Student nazywa,wylicza i rozpoznaje przedstawicieli różnych grup hydrobiontów w tym mikroorganizmów oraz wymienia cechy adaptacji do życia w środowisku morskim
EMO_1A_W05, EMO_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W03C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-16, T-W-14, T-W-15, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
EMO_1A_P08_W03
Student potrafi wymienić, objaśnić, wytłumaczyć, opisać i podsumować znaczenie poszczególnych grup hydrobiontów w tym mikroorganizmów w ekosystemach morskich.
EMO_1A_W05, EMO_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W03C-2T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-16, T-W-14, T-W-15, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P08_U01
Student posiada umiejętności swobodnego, właściwego dobierania i posługiwania się terminologią hydrobiologiczną
EMO_1A_U01R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, T1A_U01InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-16, T-W-14, T-W-15, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
EMO_1A_P08_U02
Student przeprowadza obserwacje, analizuje i identyfikuje podstawowe grupy hydrobiontów w tym mikroorganizmów, potrafi ocenić i zinterpretowac ich cechy adaptacyjne oraz znaczenie w ekosytemach morskich
EMO_1A_U01, EMO_1A_U17R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U01InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-16, T-W-14, T-W-15, T-W-17, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-11, T-L-9, T-L-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P08_K01
Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
EMO_1A_K01, EMO_1A_K06R1A_K01, R1A_K05, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K03, T1A_K07InzA_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-16, T-W-14, T-W-15, T-W-8, T-W-9, T-W-13M-4S-5, S-6
EMO_1A_P08_K02
Student postrzega realacje i zależnosci między cechami adaptacyjnymi hydrobiontów a ich rolą w środowisku wodnym; jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii tych organizmów
EMO_1A_K01, EMO_1A_K06R1A_K01, R1A_K05, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K03, T1A_K07InzA_K01C-1, C-2T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-6, T-W-7, T-W-16, T-W-14, T-W-15, T-W-8, T-W-9, T-W-13M-4S-5, S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P08_W01
Student ma ogólną wiedzę w zakresie doboru, nazywania i posługiwania się specjalistyczną terminologią hydrobiologiczną
2,0Student nie dobiera, nie definiuje i nie rozumie specjalistycznej terminologii hydrobiologicznej
3,0Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia z zakresu hydrobiologii, potrafi je zdefiniować nie zna i nie dobiera jednak odpowiednich przykładów
3,5Student rozumie i definiuje podstawową terminologię hydrobiologiczną, potrafi ją właściwie objaśnić, odnoszac do pojedynczych przykładów, wykorzystujac w nomenklaturze jedynie nazwy polskie organizmów
4,0Student rozumie i definiuje podstawową terminologia hydrobiologiczna, potrafi ją właściwie objaśnić, odnosząc do kilku przykładów ( zna nazewnictwo polskie organizmów)
4,5Student rozumie i definiuje podstawową terminologę hydrobiologiczną, potrafi ją właściwie objasnić, odnosząc do kilku przykładów (zna nazewnictwo polskie i łacińskie organizmów)
5,0Student rozumie i definiuje nie tylko podstawową terminologię hydrobiologiczną, potrafi się nią właściwie i swobodnie posługiwać odnosząc ją do wielu przykładów, nie tylko najważniejszych przedatwicieli poszczególnych grup hydrobiontów (zna nazewnictwo polskie i łacińskie organizmów wodnych)
EMO_1A_P08_W02
Student nazywa,wylicza i rozpoznaje przedstawicieli różnych grup hydrobiontów w tym mikroorganizmów oraz wymienia cechy adaptacji do życia w środowisku morskim
2,0Student nie potrafi wymienić, scharakteryzować i rozpoznać żadnej z grup hydrobiontów, nie zna specyfiki ich budowy związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
3,0Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo pojedyncze grupy hydrobiontów morskich (jedynie w jezyku polskim), nie rozróżnia specyfiki ich budowy związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
3,5Student wymienia, ogólnikowo ("sucho") objaśnia i charakteryzuje grupy hydrobiontów morskich (jedynie w jezyku polskim), rozróżnia pojedyncze elementy specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
4,0Student wymienia, szczegółowo objaśnia i charakteryzuje grupy hydrobiontów morskich (jedynie w jezyku polskim), rozróżnia większość elementów specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
4,5Student wymienia, szczegółowo objaśnia i charakteryzuje grupy hydrobiontów morskich (zarówno w języku polskim i łacińskim), rozróżnia większość elementów specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
5,0Student wymienia, szczegółowo objaśnia, charakteryzuje i porównuje grupy hydrobiontów morskich (w jezyku polskim i łacińskim), rozróżnia większość elementów specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym. Potrafi wnioskowaćo znaczeniu poszczególnych cech w adaptacji do srodowiska wodnego oraz wskazać na adaptacyjne cechy wspólne i różnicujące w poszczególnych grupach hydrobiontów
EMO_1A_P08_W03
Student potrafi wymienić, objaśnić, wytłumaczyć, opisać i podsumować znaczenie poszczególnych grup hydrobiontów w tym mikroorganizmów w ekosystemach morskich.
2,0Student nie potrafi wymienić, objaśnić ani opisać znaczenia poszczególnych grup hydrobiontów w ekosystemach wodnych
3,0Student wymienia (w języku polskim) pojedyncze gatunki hydrobiontów w ekosystemach morskich, nie potrafi jednak wytłumaczyć ich znaczenia
3,5Student wymienia (w języku polskim) pojedyncze gatunki hydrobiontów w ekosystemach morskich, potrafi bardzo ogólnikowo jedynie wymienić ich znaczenie
4,0Student poprawnie wymienia (w języku polskim i łacińskim) hydrobionty różnych stref ekosystemów morskich, potrafi wymienić i wytłumaczyć znaczenie większości grup hydrobiontów
4,5Student poprawnie wymienia (w języku polskim i łacińskim) hydrobionty różnych stref ekosystemów morskich, potrafi wymienić, wytłumaczyć i porównać znaczenie większości grup hydrobiontów
5,0Student poprawnie wymienia (w języku polskim i łacińskim) hydrobionty różnych stref ekosystemów morskich, potrafi wymienić, wytłumaczyć i porównać znaczenie większości grup hydrobiontów oraz wskazać na pozytywne i negatywne aspekty ich występowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P08_U01
Student posiada umiejętności swobodnego, właściwego dobierania i posługiwania się terminologią hydrobiologiczną
2,0Student nie korzysta, nie dobiera i nie stosuje nazewnictwa hydrobiologicznego
3,0Student wykorzystuje zaledwie kilka, spośród obowiazującej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się bardzo ubogą terminologia hydrobiologiczną, nie rozwija i nie interpretuje nawet podstawowych obowiazujacych terminów
3,5Student poprawnie wykorzystuje większość, spośród obowiązującej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się tą terminologią swobodnie, jednak interpretuje jedynie podstawowe obowiazujące terminy
4,0Student poprawnie wykorzystuje wiekszość, spośród obowiązującej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się tą terminologią swobodnie, interpretuje większość podstawowej, obowiazującej terminologii
4,5Student poprawnie wykorzystuje wiekszość, spośód obowiazujacej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się ta terminologią swobodnie i prawidłowo w mowie i pismie, interpretuje podstawową i większość szczegółówej, obowiązujacej terminologii
5,0Student poprawnie wykorzystuje wiekszość, sposród obowiazujacej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się ta terminologią swobodnie i prawidłowo w mowie i pismie, wyczerpująco interpretuje podstawową i szczegółówą, obowiązujacą terminologię
EMO_1A_P08_U02
Student przeprowadza obserwacje, analizuje i identyfikuje podstawowe grupy hydrobiontów w tym mikroorganizmów, potrafi ocenić i zinterpretowac ich cechy adaptacyjne oraz znaczenie w ekosytemach morskich
2,0Student nie ocenia, nie wyszukuje i nie weryfikuje grup hydrobiontów morskich, nie potrafi ocenić ich znaczenia w ekosystemach wodnych, nie posługuje się umiejętnością dobierania reprezentatów hydrobiontów w poszczególnych strefach mórz
3,0Student potrafi wyszukać grupy hydrobiontów, nie potrafi jednak ocenić ich znaczenia w ekosystemach wodnych, nie posługuje się umiejetnością dobierania reprezentatów różnych grup hydrobiontów w poszczególnych strefach mórz
3,5Student potrafi wyszukać grupy hydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje sie umiejętnością dobierania i nazywania (w języku polskim) pojedynczych reprezentatów różnych grup hydrobiontów w poszczególnych strefach mórz
4,0Student potrafi wyszukać grupy hydrobiontów oraz ocenić i zinterpretować ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje się umiejętnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w języku polskim i łacińskim) pojedynczych reprezentatów różnych grup hydrobiontów w poszczególnych strefach mórz
4,5Student potrafi wyszukać grupy hydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje się umiejętnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w języku polskim i łacińskim) większości reprezentatów różnych grup hydrobiontów w poszczególnych strefach mórz
5,05,0 Student potrafi wyszukać grupy hydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje sie umiejętnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w jezyku polskim i łacinskim) większości reprezentatów różnych grup hydrobiontów w poszczególnych strefach mórz; łaczy cechy adapatacyjne różnych grup hydrobiontów z ich przystosowaniem do życia w różnych strefach mórz

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P08_K01
Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
2,0Student nie ma świadomości poszukiwania i aktywnej obserwacji bioróżnorodności w środowisku wodnym, nie wykazuje aktywnej postawy i otwartości na dynamicznie rozwijąjacą się wiedzę hydrobiologiczną, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się ani popularyzowania wiedzy hydrobiologicznej
3,0Student ma świadomości poszukiwania bioróżnorodności w środowisku wodnym, wykazuje otwartość na zgłebianie dynamicznie rozwijącej się wiedzy hydrobiologicznej
3,5Student ma świadomości poszukiwania bioróżnorodności w środowisku wodnym, wykazuje otwartość na zgłębianie dynamicznie rozwijącej się wiedzy hydrobiologicznej
4,0Student ma świadomości poszukiwania i aktywnej obserwacji bioróżnorodności w środowisku wodnym, wykazuje otwartość na zgłębianie dynamicznie rozwijącej się wiedzy hydrobiologicznej, rozumiejąc potrzebę ciągłego dokształcania się
4,5Student ma świadomości poszukiwania i aktywnej obserwacji bioróżnorodności w środowisku wodnym, wykazuje chęci i otwartość na zgłebianie dynamicznie rozwijącej się wiedzy hydrobiologicznej, rozumiejąc potrzebę ciągłego dokształcania się a także popularyzowania wiedzy hydrobiologicznej
5,0Student ma świadomości poszukiwania i aktywnej obserwacji bioróżnorodności w środowisku wodnym, wykazuje chęci i otwartość na zgłebianie dynamicznie rozwijącej się wiedzy hydrobiologicznej, rozumiejąc potrzebę ciągłego dokształcania się a także popularyzowania wiedzy hydrobiologicznej
EMO_1A_P08_K02
Student postrzega realacje i zależnosci między cechami adaptacyjnymi hydrobiontów a ich rolą w środowisku wodnym; jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii tych organizmów
2,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi wyrazić oceny dotyczącej skutków środowiskowych bedących konsekwencją występowania określonych grup hydrobiontów. Nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomości ryzyka i potrafi wyrazić ocenę dotyczącą skutków środowiskowych bedących konsekwencją występowania określonych grup hydrobiontów.
3,5W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomości ryzyka i potrafi wyrazić ocenę dotyczącą skutków środowiskowych bedących konsekwencją występowania określonych grup hydrobiontów.
4,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomości ryzyka i potrafi wyrazić ocenę dotyczącą skutków środowiskowych bedących konsekwencją występowania określonych grup hydrobiontów. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
4,5W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomości ryzyka i potrafi wyrazić ocenę dotyczącą skutków środowiskowych bedących konsekwencją występowania określonych grup hydrobiontów. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i jest otwarty na pogłebianie wiedzy, co pozwala mu na wyrażanie ocen dotyczących znaczenia i adaptacji hydrobiontów w ramach popularyzowania i wspólpracy ze społeczeństwem
5,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomości ryzyka i potrafi wyrazić ocenę dotyczącą skutków środowiskowych bedących konsekwencją występowania określonych grup hydrobiontów. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i jest otwarty na pogłebianie wiedzy, co pozwala mu na wyrażanie ocen dotyczących znaczenia i adaptacji hydrobiontów w ramach popularyzowania i wspólpracy ze społeczeństwem

Literatura podstawowa

  1. Jura C., Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996, ISBN 83-01-12043-6
  2. Demel K., Życie morza, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 2004
  3. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika. Morfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003, ISBN 83-01- 13953-6
  4. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika. Systematyka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2003, ISBN 83-01-13945-5
  5. Wolska–Neja B., Piasecki W., Mazurkiewicz –Zapałowicz K., Wolska M., Hydrozoologia. Cz. I: Bezkręgowce. Przewodnik do ćwiczen, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecinie, 2006
  6. Schlegel H.G., Mikrobiologia ogólna, PWN, Warszawa, 2008
  7. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiologia techniczna. Mikroorganizmy i środowiska ich wystepowania, PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Bobrinski N., Matwiejew Bannikow A., Zoologia t. 2. Strunowce, PWRiL, Warszawa, 1972
  2. Podbielkowski Z., Podbielkowsa M., Przystosowania roślin do środowiska, Warszawa, 1992
  3. Żmudzinski L., Swiat zwierzęcy Bałtyku, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1990
  4. Salyers A.A., Whitt D.D., Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko, PWN, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sterylizacja i rodzaje hodowli drobnoustrojów2
T-L-2Morfologia mikroorganizmów2
T-L-3Pośrednie i bezpośrednie metody oznaczania obecności mikroorganizmów w środowisku2
T-L-4Biologia i różnorodność hydrobiontów wód przybrzeżnych strefy litoralowej mórz (peryfton).4
T-L-5Biologia i różnorodność hydrobiontów wód przybrzeżnych strefy litoralowej mórz (bentos).4
T-L-6Biologia i różnorodność hydrobiontów strefy pelagialnej mórz (plankton)4
T-L-7Biologia i różnorodność hydrobiontów strefy pelagialnej mórz (nekton).4
T-L-8Biologia i różnorodność hydrobiontów abysalu3
T-L-9Sinice i glony planktonowe tworzące zakwity w morzu.2
T-L-10Praktyczna identyfikacja hydrobiontów morskich2
T-L-11Sprawdzian pisemny1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce mikroorganizmów w przyrodzie oraz podstawy ich klasyfikacji1
T-W-2Bioróżnorodność mikroorganizmów typowych dla środowiska wodnego2
T-W-3Mikroekologia siedlisk i regulacja mechanizmów przeżycia drobnoustrojów w zróżnicowanych systemach wodnych2
T-W-4Standartowe i noweczesne metody oznaczania mikroorganizmów2
T-W-5Różnorodność biologiczna bezkręgowców i ich przystosowania do życia w środowisku morskim. Budowa, biologia (odżywianie, oddychanie, rozmnażanie i tryb życia), przedstawiciele i znaczenie. Cz. 1. Gąbki (Porifera), parzydełkowce (Cnidaria) i żebropławy (Ctenophora).2
T-W-6Cz. 2. Pierścienice (Annelida): wieloszczety (Polychaeta), różnice pomiędzy wieloszczetami pełzającymi (Errantia) a osiadłymi (Sedentaria), skąposzczety (Oligochaeta).2
T-W-7Cz. 3. Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda). Skorupiaki (Crustacea): skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Skrzelonogi (Branchiopoda), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i wąsonogi (Cirripedia).2
T-W-8Cz. 4. Skorupiaki wyższe (Malacostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Ustonogi (Stomatopoda), równonogi (Isopoda), obunogi (Amphipoda), lasonogi (Mysidacea), pośródki (Cumacea), kryle=szczętki (Euphausiacea) oraz dziesięcionogie (Decapoda).2
T-W-9Cz. 5. Mięczaki (Mollusca): brzuchonogi=ślimaki (Gastropoda), małże ( Bivalvia =Lamellibranchia) oraz głowonogi (Cephalopoda).2
T-W-10Cz. 6. Mszywioły (Bryozoa), ramienionogi (Brachiopoda) i szkarłupnie (Echinodermata).2
T-W-11Cz. 7. Charakterystyczne cechy strunowców (Chordata). Osłonice (Tunicata), ogonice (Appendicularia), żachwy (Ascidiace) i sprzągle (Salpae).1
T-W-12Różnorodność biologiczna kręgowców i ich przystosowania do życia w środowisku morskim. Budowa, biologia (odżywianie, oddychanie, rozmnażanie i tryb życia), przedstawiciele i znaczenie. Charakterystyczne cechy kręgowców (Vertebrata). Cz.1. Gady (Reptilia) i ptaki (Aves).2
T-W-13Cz. 2. Ssaki (Mammalia).2
T-W-14Różnorodność biologiczna sinic i fitohydrobiontów morskich. Cechy hydromorficzne i fizjologiczne sinic i glonów na różnych stopniach organizacji. Cz. 1. Sinice (CYANOPHYTA). Toksyczne zakwity sinicowe i konsekwencje środowiskowe zakwitów ; charakterystyka toksyn.2
T-W-15Cz. 2. zielenice (CHLOROPHYTA), heterokontofity (HETEROKONTOPHYTA), krasnorosty (RODOPHYTA)2
T-W-16Flora i fauna Bałtyku oraz wydm nadmorskich1
T-W-17Egzamin pisemny1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnicwo w zajęciach45
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia10
A-L-5Samodzielne przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-L-6Przygotowanie sprawozdań5
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu7
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P08_W01Student ma ogólną wiedzę w zakresie doboru, nazywania i posługiwania się specjalistyczną terminologią hydrobiologiczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie biologii i hydrobiologii oraz biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach wodnych. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
EMO_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze. Zna metody badania i ich oznaczania. Posiada podstawową wiedzę z zakresu biologii parazytów, ze szczególnym uwzględnieniem ich znaczenia dla organizmów wodnych wykorzystywanych gospodarczo.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnoscią hydrobiontów w tym mikroorganizmów w ekosystemach morskich.
C-2Zapoznanie studentów z biologią i znaczeniem hydrobiontów w tym mikroorganizmów w różnych strefach mórz oraz z cechami adaptacyjnymi do życia w tym środowisku
Treści programoweT-W-1Miejsce mikroorganizmów w przyrodzie oraz podstawy ich klasyfikacji
T-W-2Bioróżnorodność mikroorganizmów typowych dla środowiska wodnego
T-W-10Cz. 6. Mszywioły (Bryozoa), ramienionogi (Brachiopoda) i szkarłupnie (Echinodermata).
T-W-11Cz. 7. Charakterystyczne cechy strunowców (Chordata). Osłonice (Tunicata), ogonice (Appendicularia), żachwy (Ascidiace) i sprzągle (Salpae).
T-W-12Różnorodność biologiczna kręgowców i ich przystosowania do życia w środowisku morskim. Budowa, biologia (odżywianie, oddychanie, rozmnażanie i tryb życia), przedstawiciele i znaczenie. Charakterystyczne cechy kręgowców (Vertebrata). Cz.1. Gady (Reptilia) i ptaki (Aves).
T-W-5Różnorodność biologiczna bezkręgowców i ich przystosowania do życia w środowisku morskim. Budowa, biologia (odżywianie, oddychanie, rozmnażanie i tryb życia), przedstawiciele i znaczenie. Cz. 1. Gąbki (Porifera), parzydełkowce (Cnidaria) i żebropławy (Ctenophora).
T-W-6Cz. 2. Pierścienice (Annelida): wieloszczety (Polychaeta), różnice pomiędzy wieloszczetami pełzającymi (Errantia) a osiadłymi (Sedentaria), skąposzczety (Oligochaeta).
T-W-7Cz. 3. Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda). Skorupiaki (Crustacea): skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Skrzelonogi (Branchiopoda), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i wąsonogi (Cirripedia).
T-W-16Flora i fauna Bałtyku oraz wydm nadmorskich
T-W-14Różnorodność biologiczna sinic i fitohydrobiontów morskich. Cechy hydromorficzne i fizjologiczne sinic i glonów na różnych stopniach organizacji. Cz. 1. Sinice (CYANOPHYTA). Toksyczne zakwity sinicowe i konsekwencje środowiskowe zakwitów ; charakterystyka toksyn.
T-W-15Cz. 2. zielenice (CHLOROPHYTA), heterokontofity (HETEROKONTOPHYTA), krasnorosty (RODOPHYTA)
T-W-8Cz. 4. Skorupiaki wyższe (Malacostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Ustonogi (Stomatopoda), równonogi (Isopoda), obunogi (Amphipoda), lasonogi (Mysidacea), pośródki (Cumacea), kryle=szczętki (Euphausiacea) oraz dziesięcionogie (Decapoda).
T-W-9Cz. 5. Mięczaki (Mollusca): brzuchonogi=ślimaki (Gastropoda), małże ( Bivalvia =Lamellibranchia) oraz głowonogi (Cephalopoda).
T-W-13Cz. 2. Ssaki (Mammalia).
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Cwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, zwiazane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejsciówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał , który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjsciówka - zaliczenie pracy studenta, zwiazane z praktyczna identyfikacją hydrobiontów
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja hydrobiontów na podstawie dostępnego materiału biologicznego
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczen laboratoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu tematyki wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dobiera, nie definiuje i nie rozumie specjalistycznej terminologii hydrobiologicznej
3,0Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia z zakresu hydrobiologii, potrafi je zdefiniować nie zna i nie dobiera jednak odpowiednich przykładów
3,5Student rozumie i definiuje podstawową terminologię hydrobiologiczną, potrafi ją właściwie objaśnić, odnoszac do pojedynczych przykładów, wykorzystujac w nomenklaturze jedynie nazwy polskie organizmów
4,0Student rozumie i definiuje podstawową terminologia hydrobiologiczna, potrafi ją właściwie objaśnić, odnosząc do kilku przykładów ( zna nazewnictwo polskie organizmów)
4,5Student rozumie i definiuje podstawową terminologę hydrobiologiczną, potrafi ją właściwie objasnić, odnosząc do kilku przykładów (zna nazewnictwo polskie i łacińskie organizmów)
5,0Student rozumie i definiuje nie tylko podstawową terminologię hydrobiologiczną, potrafi się nią właściwie i swobodnie posługiwać odnosząc ją do wielu przykładów, nie tylko najważniejszych przedatwicieli poszczególnych grup hydrobiontów (zna nazewnictwo polskie i łacińskie organizmów wodnych)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P08_W02Student nazywa,wylicza i rozpoznaje przedstawicieli różnych grup hydrobiontów w tym mikroorganizmów oraz wymienia cechy adaptacji do życia w środowisku morskim
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie biologii i hydrobiologii oraz biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach wodnych. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
EMO_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze. Zna metody badania i ich oznaczania. Posiada podstawową wiedzę z zakresu biologii parazytów, ze szczególnym uwzględnieniem ich znaczenia dla organizmów wodnych wykorzystywanych gospodarczo.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnoscią hydrobiontów w tym mikroorganizmów w ekosystemach morskich.
C-2Zapoznanie studentów z biologią i znaczeniem hydrobiontów w tym mikroorganizmów w różnych strefach mórz oraz z cechami adaptacyjnymi do życia w tym środowisku
Treści programoweT-W-2Bioróżnorodność mikroorganizmów typowych dla środowiska wodnego
T-W-3Mikroekologia siedlisk i regulacja mechanizmów przeżycia drobnoustrojów w zróżnicowanych systemach wodnych
T-W-4Standartowe i noweczesne metody oznaczania mikroorganizmów
T-W-10Cz. 6. Mszywioły (Bryozoa), ramienionogi (Brachiopoda) i szkarłupnie (Echinodermata).
T-W-11Cz. 7. Charakterystyczne cechy strunowców (Chordata). Osłonice (Tunicata), ogonice (Appendicularia), żachwy (Ascidiace) i sprzągle (Salpae).
T-W-12Różnorodność biologiczna kręgowców i ich przystosowania do życia w środowisku morskim. Budowa, biologia (odżywianie, oddychanie, rozmnażanie i tryb życia), przedstawiciele i znaczenie. Charakterystyczne cechy kręgowców (Vertebrata). Cz.1. Gady (Reptilia) i ptaki (Aves).
T-W-5Różnorodność biologiczna bezkręgowców i ich przystosowania do życia w środowisku morskim. Budowa, biologia (odżywianie, oddychanie, rozmnażanie i tryb życia), przedstawiciele i znaczenie. Cz. 1. Gąbki (Porifera), parzydełkowce (Cnidaria) i żebropławy (Ctenophora).
T-W-6Cz. 2. Pierścienice (Annelida): wieloszczety (Polychaeta), różnice pomiędzy wieloszczetami pełzającymi (Errantia) a osiadłymi (Sedentaria), skąposzczety (Oligochaeta).
T-W-7Cz. 3. Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda). Skorupiaki (Crustacea): skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Skrzelonogi (Branchiopoda), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i wąsonogi (Cirripedia).
T-W-16Flora i fauna Bałtyku oraz wydm nadmorskich
T-W-14Różnorodność biologiczna sinic i fitohydrobiontów morskich. Cechy hydromorficzne i fizjologiczne sinic i glonów na różnych stopniach organizacji. Cz. 1. Sinice (CYANOPHYTA). Toksyczne zakwity sinicowe i konsekwencje środowiskowe zakwitów ; charakterystyka toksyn.
T-W-15Cz. 2. zielenice (CHLOROPHYTA), heterokontofity (HETEROKONTOPHYTA), krasnorosty (RODOPHYTA)
T-W-8Cz. 4. Skorupiaki wyższe (Malacostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Ustonogi (Stomatopoda), równonogi (Isopoda), obunogi (Amphipoda), lasonogi (Mysidacea), pośródki (Cumacea), kryle=szczętki (Euphausiacea) oraz dziesięcionogie (Decapoda).
T-W-9Cz. 5. Mięczaki (Mollusca): brzuchonogi=ślimaki (Gastropoda), małże ( Bivalvia =Lamellibranchia) oraz głowonogi (Cephalopoda).
T-W-13Cz. 2. Ssaki (Mammalia).
T-L-4Biologia i różnorodność hydrobiontów wód przybrzeżnych strefy litoralowej mórz (peryfton).
T-L-6Biologia i różnorodność hydrobiontów strefy pelagialnej mórz (plankton)
T-L-7Biologia i różnorodność hydrobiontów strefy pelagialnej mórz (nekton).
T-L-8Biologia i różnorodność hydrobiontów abysalu
T-L-9Sinice i glony planktonowe tworzące zakwity w morzu.
T-L-10Praktyczna identyfikacja hydrobiontów morskich
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Cwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, zwiazane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejsciówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał , który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjsciówka - zaliczenie pracy studenta, zwiazane z praktyczna identyfikacją hydrobiontów
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja hydrobiontów na podstawie dostępnego materiału biologicznego
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczen laboratoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu tematyki wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić, scharakteryzować i rozpoznać żadnej z grup hydrobiontów, nie zna specyfiki ich budowy związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
3,0Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo pojedyncze grupy hydrobiontów morskich (jedynie w jezyku polskim), nie rozróżnia specyfiki ich budowy związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
3,5Student wymienia, ogólnikowo ("sucho") objaśnia i charakteryzuje grupy hydrobiontów morskich (jedynie w jezyku polskim), rozróżnia pojedyncze elementy specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
4,0Student wymienia, szczegółowo objaśnia i charakteryzuje grupy hydrobiontów morskich (jedynie w jezyku polskim), rozróżnia większość elementów specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
4,5Student wymienia, szczegółowo objaśnia i charakteryzuje grupy hydrobiontów morskich (zarówno w języku polskim i łacińskim), rozróżnia większość elementów specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym
5,0Student wymienia, szczegółowo objaśnia, charakteryzuje i porównuje grupy hydrobiontów morskich (w jezyku polskim i łacińskim), rozróżnia większość elementów specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym. Potrafi wnioskowaćo znaczeniu poszczególnych cech w adaptacji do srodowiska wodnego oraz wskazać na adaptacyjne cechy wspólne i różnicujące w poszczególnych grupach hydrobiontów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P08_W03Student potrafi wymienić, objaśnić, wytłumaczyć, opisać i podsumować znaczenie poszczególnych grup hydrobiontów w tym mikroorganizmów w ekosystemach morskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie biologii i hydrobiologii oraz biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach wodnych. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
EMO_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze. Zna metody badania i ich oznaczania. Posiada podstawową wiedzę z zakresu biologii parazytów, ze szczególnym uwzględnieniem ich znaczenia dla organizmów wodnych wykorzystywanych gospodarczo.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z biologią i znaczeniem hydrobiontów w tym mikroorganizmów w różnych strefach mórz oraz z cechami adaptacyjnymi do życia w tym środowisku
Treści programoweT-W-2Bioróżnorodność mikroorganizmów typowych dla środowiska wodnego
T-W-3Mikroekologia siedlisk i regulacja mechanizmów przeżycia drobnoustrojów w zróżnicowanych systemach wodnych
T-W-10Cz. 6. Mszywioły (Bryozoa), ramienionogi (Brachiopoda) i szkarłupnie (Echinodermata).
T-W-11Cz. 7. Charakterystyczne cechy strunowców (Chordata). Osłonice (Tunicata), ogonice (Appendicularia), żachwy (Ascidiace) i sprzągle (Salpae).
T-W-12Różnorodność biologiczna kręgowców i ich przystosowania do życia w środowisku morskim. Budowa, biologia (odżywianie, oddychanie, rozmnażanie i tryb życia), przedstawiciele i znaczenie. Charakterystyczne cechy kręgowców (Vertebrata). Cz.1. Gady (Reptilia) i ptaki (Aves).
T-W-5Różnorodność biologiczna bezkręgowców i ich przystosowania do życia w środowisku morskim. Budowa, biologia (odżywianie, oddychanie, rozmnażanie i tryb życia), przedstawiciele i znaczenie. Cz. 1. Gąbki (Porifera), parzydełkowce (Cnidaria) i żebropławy (Ctenophora).
T-W-6Cz. 2. Pierścienice (Annelida): wieloszczety (Polychaeta), różnice pomiędzy wieloszczetami pełzającymi (Errantia) a osiadłymi (Sedentaria), skąposzczety (Oligochaeta).
T-W-7Cz. 3. Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda). Skorupiaki (Crustacea): skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Skrzelonogi (Branchiopoda), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i wąsonogi (Cirripedia).
T-W-16Flora i fauna Bałtyku oraz wydm nadmorskich
T-W-14Różnorodność biologiczna sinic i fitohydrobiontów morskich. Cechy hydromorficzne i fizjologiczne sinic i glonów na różnych stopniach organizacji. Cz. 1. Sinice (CYANOPHYTA). Toksyczne zakwity sinicowe i konsekwencje środowiskowe zakwitów ; charakterystyka toksyn.
T-W-15Cz. 2. zielenice (CHLOROPHYTA), heterokontofity (HETEROKONTOPHYTA), krasnorosty (RODOPHYTA)
T-W-8Cz. 4. Skorupiaki wyższe (Malacostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Ustonogi (Stomatopoda), równonogi (Isopoda), obunogi (Amphipoda), lasonogi (Mysidacea), pośródki (Cumacea), kryle=szczętki (Euphausiacea) oraz dziesięcionogie (Decapoda).
T-W-9Cz. 5. Mięczaki (Mollusca): brzuchonogi=ślimaki (Gastropoda), małże ( Bivalvia =Lamellibranchia) oraz głowonogi (Cephalopoda).
T-W-13Cz. 2. Ssaki (Mammalia).
T-L-4Biologia i różnorodność hydrobiontów wód przybrzeżnych strefy litoralowej mórz (peryfton).
T-L-6Biologia i różnorodność hydrobiontów strefy pelagialnej mórz (plankton)
T-L-7Biologia i różnorodność hydrobiontów strefy pelagialnej mórz (nekton).
T-L-8Biologia i różnorodność hydrobiontów abysalu
T-L-9Sinice i glony planktonowe tworzące zakwity w morzu.
T-L-10Praktyczna identyfikacja hydrobiontów morskich
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Cwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, zwiazane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejsciówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał , który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjsciówka - zaliczenie pracy studenta, zwiazane z praktyczna identyfikacją hydrobiontów
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja hydrobiontów na podstawie dostępnego materiału biologicznego
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczen laboratoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu tematyki wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić, objaśnić ani opisać znaczenia poszczególnych grup hydrobiontów w ekosystemach wodnych
3,0Student wymienia (w języku polskim) pojedyncze gatunki hydrobiontów w ekosystemach morskich, nie potrafi jednak wytłumaczyć ich znaczenia
3,5Student wymienia (w języku polskim) pojedyncze gatunki hydrobiontów w ekosystemach morskich, potrafi bardzo ogólnikowo jedynie wymienić ich znaczenie
4,0Student poprawnie wymienia (w języku polskim i łacińskim) hydrobionty różnych stref ekosystemów morskich, potrafi wymienić i wytłumaczyć znaczenie większości grup hydrobiontów
4,5Student poprawnie wymienia (w języku polskim i łacińskim) hydrobionty różnych stref ekosystemów morskich, potrafi wymienić, wytłumaczyć i porównać znaczenie większości grup hydrobiontów
5,0Student poprawnie wymienia (w języku polskim i łacińskim) hydrobionty różnych stref ekosystemów morskich, potrafi wymienić, wytłumaczyć i porównać znaczenie większości grup hydrobiontów oraz wskazać na pozytywne i negatywne aspekty ich występowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P08_U01Student posiada umiejętności swobodnego, właściwego dobierania i posługiwania się terminologią hydrobiologiczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnoscią hydrobiontów w tym mikroorganizmów w ekosystemach morskich.
C-2Zapoznanie studentów z biologią i znaczeniem hydrobiontów w tym mikroorganizmów w różnych strefach mórz oraz z cechami adaptacyjnymi do życia w tym środowisku
Treści programoweT-W-1Miejsce mikroorganizmów w przyrodzie oraz podstawy ich klasyfikacji
T-W-2Bioróżnorodność mikroorganizmów typowych dla środowiska wodnego
T-W-10Cz. 6. Mszywioły (Bryozoa), ramienionogi (Brachiopoda) i szkarłupnie (Echinodermata).
T-W-11Cz. 7. Charakterystyczne cechy strunowców (Chordata). Osłonice (Tunicata), ogonice (Appendicularia), żachwy (Ascidiace) i sprzągle (Salpae).
T-W-12Różnorodność biologiczna kręgowców i ich przystosowania do życia w środowisku morskim. Budowa, biologia (odżywianie, oddychanie, rozmnażanie i tryb życia), przedstawiciele i znaczenie. Charakterystyczne cechy kręgowców (Vertebrata). Cz.1. Gady (Reptilia) i ptaki (Aves).
T-W-5Różnorodność biologiczna bezkręgowców i ich przystosowania do życia w środowisku morskim. Budowa, biologia (odżywianie, oddychanie, rozmnażanie i tryb życia), przedstawiciele i znaczenie. Cz. 1. Gąbki (Porifera), parzydełkowce (Cnidaria) i żebropławy (Ctenophora).
T-W-6Cz. 2. Pierścienice (Annelida): wieloszczety (Polychaeta), różnice pomiędzy wieloszczetami pełzającymi (Errantia) a osiadłymi (Sedentaria), skąposzczety (Oligochaeta).
T-W-7Cz. 3. Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda). Skorupiaki (Crustacea): skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Skrzelonogi (Branchiopoda), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i wąsonogi (Cirripedia).
T-W-16Flora i fauna Bałtyku oraz wydm nadmorskich
T-W-14Różnorodność biologiczna sinic i fitohydrobiontów morskich. Cechy hydromorficzne i fizjologiczne sinic i glonów na różnych stopniach organizacji. Cz. 1. Sinice (CYANOPHYTA). Toksyczne zakwity sinicowe i konsekwencje środowiskowe zakwitów ; charakterystyka toksyn.
T-W-15Cz. 2. zielenice (CHLOROPHYTA), heterokontofity (HETEROKONTOPHYTA), krasnorosty (RODOPHYTA)
T-W-8Cz. 4. Skorupiaki wyższe (Malacostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Ustonogi (Stomatopoda), równonogi (Isopoda), obunogi (Amphipoda), lasonogi (Mysidacea), pośródki (Cumacea), kryle=szczętki (Euphausiacea) oraz dziesięcionogie (Decapoda).
T-W-9Cz. 5. Mięczaki (Mollusca): brzuchonogi=ślimaki (Gastropoda), małże ( Bivalvia =Lamellibranchia) oraz głowonogi (Cephalopoda).
T-W-13Cz. 2. Ssaki (Mammalia).
T-L-4Biologia i różnorodność hydrobiontów wód przybrzeżnych strefy litoralowej mórz (peryfton).
T-L-6Biologia i różnorodność hydrobiontów strefy pelagialnej mórz (plankton)
T-L-7Biologia i różnorodność hydrobiontów strefy pelagialnej mórz (nekton).
T-L-8Biologia i różnorodność hydrobiontów abysalu
T-L-9Sinice i glony planktonowe tworzące zakwity w morzu.
T-L-10Praktyczna identyfikacja hydrobiontów morskich
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Cwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, zwiazane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejsciówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał , który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjsciówka - zaliczenie pracy studenta, zwiazane z praktyczna identyfikacją hydrobiontów
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja hydrobiontów na podstawie dostępnego materiału biologicznego
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczen laboratoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu tematyki wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie korzysta, nie dobiera i nie stosuje nazewnictwa hydrobiologicznego
3,0Student wykorzystuje zaledwie kilka, spośród obowiazującej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się bardzo ubogą terminologia hydrobiologiczną, nie rozwija i nie interpretuje nawet podstawowych obowiazujacych terminów
3,5Student poprawnie wykorzystuje większość, spośród obowiązującej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się tą terminologią swobodnie, jednak interpretuje jedynie podstawowe obowiazujące terminy
4,0Student poprawnie wykorzystuje wiekszość, spośród obowiązującej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się tą terminologią swobodnie, interpretuje większość podstawowej, obowiazującej terminologii
4,5Student poprawnie wykorzystuje wiekszość, spośód obowiazujacej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się ta terminologią swobodnie i prawidłowo w mowie i pismie, interpretuje podstawową i większość szczegółówej, obowiązujacej terminologii
5,0Student poprawnie wykorzystuje wiekszość, sposród obowiazujacej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się ta terminologią swobodnie i prawidłowo w mowie i pismie, wyczerpująco interpretuje podstawową i szczegółówą, obowiązujacą terminologię
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P08_U02Student przeprowadza obserwacje, analizuje i identyfikuje podstawowe grupy hydrobiontów w tym mikroorganizmów, potrafi ocenić i zinterpretowac ich cechy adaptacyjne oraz znaczenie w ekosytemach morskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
EMO_1A_U17Potrafi dokonać analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa, eksploatację zasobów i ochronę środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnoscią hydrobiontów w tym mikroorganizmów w ekosystemach morskich.
C-2Zapoznanie studentów z biologią i znaczeniem hydrobiontów w tym mikroorganizmów w różnych strefach mórz oraz z cechami adaptacyjnymi do życia w tym środowisku
Treści programoweT-W-2Bioróżnorodność mikroorganizmów typowych dla środowiska wodnego
T-W-3Mikroekologia siedlisk i regulacja mechanizmów przeżycia drobnoustrojów w zróżnicowanych systemach wodnych
T-W-4Standartowe i noweczesne metody oznaczania mikroorganizmów
T-W-10Cz. 6. Mszywioły (Bryozoa), ramienionogi (Brachiopoda) i szkarłupnie (Echinodermata).
T-W-11Cz. 7. Charakterystyczne cechy strunowców (Chordata). Osłonice (Tunicata), ogonice (Appendicularia), żachwy (Ascidiace) i sprzągle (Salpae).
T-W-12Różnorodność biologiczna kręgowców i ich przystosowania do życia w środowisku morskim. Budowa, biologia (odżywianie, oddychanie, rozmnażanie i tryb życia), przedstawiciele i znaczenie. Charakterystyczne cechy kręgowców (Vertebrata). Cz.1. Gady (Reptilia) i ptaki (Aves).
T-W-5Różnorodność biologiczna bezkręgowców i ich przystosowania do życia w środowisku morskim. Budowa, biologia (odżywianie, oddychanie, rozmnażanie i tryb życia), przedstawiciele i znaczenie. Cz. 1. Gąbki (Porifera), parzydełkowce (Cnidaria) i żebropławy (Ctenophora).
T-W-6Cz. 2. Pierścienice (Annelida): wieloszczety (Polychaeta), różnice pomiędzy wieloszczetami pełzającymi (Errantia) a osiadłymi (Sedentaria), skąposzczety (Oligochaeta).
T-W-7Cz. 3. Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda). Skorupiaki (Crustacea): skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Skrzelonogi (Branchiopoda), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i wąsonogi (Cirripedia).
T-W-16Flora i fauna Bałtyku oraz wydm nadmorskich
T-W-14Różnorodność biologiczna sinic i fitohydrobiontów morskich. Cechy hydromorficzne i fizjologiczne sinic i glonów na różnych stopniach organizacji. Cz. 1. Sinice (CYANOPHYTA). Toksyczne zakwity sinicowe i konsekwencje środowiskowe zakwitów ; charakterystyka toksyn.
T-W-15Cz. 2. zielenice (CHLOROPHYTA), heterokontofity (HETEROKONTOPHYTA), krasnorosty (RODOPHYTA)
T-W-17Egzamin pisemny
T-W-8Cz. 4. Skorupiaki wyższe (Malacostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Ustonogi (Stomatopoda), równonogi (Isopoda), obunogi (Amphipoda), lasonogi (Mysidacea), pośródki (Cumacea), kryle=szczętki (Euphausiacea) oraz dziesięcionogie (Decapoda).
T-W-9Cz. 5. Mięczaki (Mollusca): brzuchonogi=ślimaki (Gastropoda), małże ( Bivalvia =Lamellibranchia) oraz głowonogi (Cephalopoda).
T-W-13Cz. 2. Ssaki (Mammalia).
T-L-4Biologia i różnorodność hydrobiontów wód przybrzeżnych strefy litoralowej mórz (peryfton).
T-L-6Biologia i różnorodność hydrobiontów strefy pelagialnej mórz (plankton)
T-L-7Biologia i różnorodność hydrobiontów strefy pelagialnej mórz (nekton).
T-L-8Biologia i różnorodność hydrobiontów abysalu
T-L-11Sprawdzian pisemny
T-L-9Sinice i glony planktonowe tworzące zakwity w morzu.
T-L-10Praktyczna identyfikacja hydrobiontów morskich
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Cwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, zwiazane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejsciówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał , który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjsciówka - zaliczenie pracy studenta, zwiazane z praktyczna identyfikacją hydrobiontów
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja hydrobiontów na podstawie dostępnego materiału biologicznego
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczen laboratoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu tematyki wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ocenia, nie wyszukuje i nie weryfikuje grup hydrobiontów morskich, nie potrafi ocenić ich znaczenia w ekosystemach wodnych, nie posługuje się umiejętnością dobierania reprezentatów hydrobiontów w poszczególnych strefach mórz
3,0Student potrafi wyszukać grupy hydrobiontów, nie potrafi jednak ocenić ich znaczenia w ekosystemach wodnych, nie posługuje się umiejetnością dobierania reprezentatów różnych grup hydrobiontów w poszczególnych strefach mórz
3,5Student potrafi wyszukać grupy hydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje sie umiejętnością dobierania i nazywania (w języku polskim) pojedynczych reprezentatów różnych grup hydrobiontów w poszczególnych strefach mórz
4,0Student potrafi wyszukać grupy hydrobiontów oraz ocenić i zinterpretować ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje się umiejętnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w języku polskim i łacińskim) pojedynczych reprezentatów różnych grup hydrobiontów w poszczególnych strefach mórz
4,5Student potrafi wyszukać grupy hydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje się umiejętnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w języku polskim i łacińskim) większości reprezentatów różnych grup hydrobiontów w poszczególnych strefach mórz
5,05,0 Student potrafi wyszukać grupy hydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje sie umiejętnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w jezyku polskim i łacinskim) większości reprezentatów różnych grup hydrobiontów w poszczególnych strefach mórz; łaczy cechy adapatacyjne różnych grup hydrobiontów z ich przystosowaniem do życia w różnych strefach mórz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P08_K01Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
EMO_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnoscią hydrobiontów w tym mikroorganizmów w ekosystemach morskich.
C-2Zapoznanie studentów z biologią i znaczeniem hydrobiontów w tym mikroorganizmów w różnych strefach mórz oraz z cechami adaptacyjnymi do życia w tym środowisku
Treści programoweT-W-1Miejsce mikroorganizmów w przyrodzie oraz podstawy ich klasyfikacji
T-W-2Bioróżnorodność mikroorganizmów typowych dla środowiska wodnego
T-W-3Mikroekologia siedlisk i regulacja mechanizmów przeżycia drobnoustrojów w zróżnicowanych systemach wodnych
T-W-4Standartowe i noweczesne metody oznaczania mikroorganizmów
T-W-10Cz. 6. Mszywioły (Bryozoa), ramienionogi (Brachiopoda) i szkarłupnie (Echinodermata).
T-W-11Cz. 7. Charakterystyczne cechy strunowców (Chordata). Osłonice (Tunicata), ogonice (Appendicularia), żachwy (Ascidiace) i sprzągle (Salpae).
T-W-12Różnorodność biologiczna kręgowców i ich przystosowania do życia w środowisku morskim. Budowa, biologia (odżywianie, oddychanie, rozmnażanie i tryb życia), przedstawiciele i znaczenie. Charakterystyczne cechy kręgowców (Vertebrata). Cz.1. Gady (Reptilia) i ptaki (Aves).
T-W-5Różnorodność biologiczna bezkręgowców i ich przystosowania do życia w środowisku morskim. Budowa, biologia (odżywianie, oddychanie, rozmnażanie i tryb życia), przedstawiciele i znaczenie. Cz. 1. Gąbki (Porifera), parzydełkowce (Cnidaria) i żebropławy (Ctenophora).
T-W-6Cz. 2. Pierścienice (Annelida): wieloszczety (Polychaeta), różnice pomiędzy wieloszczetami pełzającymi (Errantia) a osiadłymi (Sedentaria), skąposzczety (Oligochaeta).
T-W-7Cz. 3. Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda). Skorupiaki (Crustacea): skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Skrzelonogi (Branchiopoda), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i wąsonogi (Cirripedia).
T-W-16Flora i fauna Bałtyku oraz wydm nadmorskich
T-W-14Różnorodność biologiczna sinic i fitohydrobiontów morskich. Cechy hydromorficzne i fizjologiczne sinic i glonów na różnych stopniach organizacji. Cz. 1. Sinice (CYANOPHYTA). Toksyczne zakwity sinicowe i konsekwencje środowiskowe zakwitów ; charakterystyka toksyn.
T-W-15Cz. 2. zielenice (CHLOROPHYTA), heterokontofity (HETEROKONTOPHYTA), krasnorosty (RODOPHYTA)
T-W-8Cz. 4. Skorupiaki wyższe (Malacostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Ustonogi (Stomatopoda), równonogi (Isopoda), obunogi (Amphipoda), lasonogi (Mysidacea), pośródki (Cumacea), kryle=szczętki (Euphausiacea) oraz dziesięcionogie (Decapoda).
T-W-9Cz. 5. Mięczaki (Mollusca): brzuchonogi=ślimaki (Gastropoda), małże ( Bivalvia =Lamellibranchia) oraz głowonogi (Cephalopoda).
T-W-13Cz. 2. Ssaki (Mammalia).
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczen laboratoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu tematyki wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości poszukiwania i aktywnej obserwacji bioróżnorodności w środowisku wodnym, nie wykazuje aktywnej postawy i otwartości na dynamicznie rozwijąjacą się wiedzę hydrobiologiczną, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się ani popularyzowania wiedzy hydrobiologicznej
3,0Student ma świadomości poszukiwania bioróżnorodności w środowisku wodnym, wykazuje otwartość na zgłebianie dynamicznie rozwijącej się wiedzy hydrobiologicznej
3,5Student ma świadomości poszukiwania bioróżnorodności w środowisku wodnym, wykazuje otwartość na zgłębianie dynamicznie rozwijącej się wiedzy hydrobiologicznej
4,0Student ma świadomości poszukiwania i aktywnej obserwacji bioróżnorodności w środowisku wodnym, wykazuje otwartość na zgłębianie dynamicznie rozwijącej się wiedzy hydrobiologicznej, rozumiejąc potrzebę ciągłego dokształcania się
4,5Student ma świadomości poszukiwania i aktywnej obserwacji bioróżnorodności w środowisku wodnym, wykazuje chęci i otwartość na zgłebianie dynamicznie rozwijącej się wiedzy hydrobiologicznej, rozumiejąc potrzebę ciągłego dokształcania się a także popularyzowania wiedzy hydrobiologicznej
5,0Student ma świadomości poszukiwania i aktywnej obserwacji bioróżnorodności w środowisku wodnym, wykazuje chęci i otwartość na zgłebianie dynamicznie rozwijącej się wiedzy hydrobiologicznej, rozumiejąc potrzebę ciągłego dokształcania się a także popularyzowania wiedzy hydrobiologicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P08_K02Student postrzega realacje i zależnosci między cechami adaptacyjnymi hydrobiontów a ich rolą w środowisku wodnym; jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii tych organizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
EMO_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnoscią hydrobiontów w tym mikroorganizmów w ekosystemach morskich.
C-2Zapoznanie studentów z biologią i znaczeniem hydrobiontów w tym mikroorganizmów w różnych strefach mórz oraz z cechami adaptacyjnymi do życia w tym środowisku
Treści programoweT-W-10Cz. 6. Mszywioły (Bryozoa), ramienionogi (Brachiopoda) i szkarłupnie (Echinodermata).
T-W-11Cz. 7. Charakterystyczne cechy strunowców (Chordata). Osłonice (Tunicata), ogonice (Appendicularia), żachwy (Ascidiace) i sprzągle (Salpae).
T-W-12Różnorodność biologiczna kręgowców i ich przystosowania do życia w środowisku morskim. Budowa, biologia (odżywianie, oddychanie, rozmnażanie i tryb życia), przedstawiciele i znaczenie. Charakterystyczne cechy kręgowców (Vertebrata). Cz.1. Gady (Reptilia) i ptaki (Aves).
T-W-6Cz. 2. Pierścienice (Annelida): wieloszczety (Polychaeta), różnice pomiędzy wieloszczetami pełzającymi (Errantia) a osiadłymi (Sedentaria), skąposzczety (Oligochaeta).
T-W-7Cz. 3. Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda). Skorupiaki (Crustacea): skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Skrzelonogi (Branchiopoda), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i wąsonogi (Cirripedia).
T-W-16Flora i fauna Bałtyku oraz wydm nadmorskich
T-W-14Różnorodność biologiczna sinic i fitohydrobiontów morskich. Cechy hydromorficzne i fizjologiczne sinic i glonów na różnych stopniach organizacji. Cz. 1. Sinice (CYANOPHYTA). Toksyczne zakwity sinicowe i konsekwencje środowiskowe zakwitów ; charakterystyka toksyn.
T-W-15Cz. 2. zielenice (CHLOROPHYTA), heterokontofity (HETEROKONTOPHYTA), krasnorosty (RODOPHYTA)
T-W-8Cz. 4. Skorupiaki wyższe (Malacostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Ustonogi (Stomatopoda), równonogi (Isopoda), obunogi (Amphipoda), lasonogi (Mysidacea), pośródki (Cumacea), kryle=szczętki (Euphausiacea) oraz dziesięcionogie (Decapoda).
T-W-9Cz. 5. Mięczaki (Mollusca): brzuchonogi=ślimaki (Gastropoda), małże ( Bivalvia =Lamellibranchia) oraz głowonogi (Cephalopoda).
T-W-13Cz. 2. Ssaki (Mammalia).
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczen laboratoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu tematyki wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi wyrazić oceny dotyczącej skutków środowiskowych bedących konsekwencją występowania określonych grup hydrobiontów. Nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomości ryzyka i potrafi wyrazić ocenę dotyczącą skutków środowiskowych bedących konsekwencją występowania określonych grup hydrobiontów.
3,5W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomości ryzyka i potrafi wyrazić ocenę dotyczącą skutków środowiskowych bedących konsekwencją występowania określonych grup hydrobiontów.
4,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomości ryzyka i potrafi wyrazić ocenę dotyczącą skutków środowiskowych bedących konsekwencją występowania określonych grup hydrobiontów. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
4,5W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomości ryzyka i potrafi wyrazić ocenę dotyczącą skutków środowiskowych bedących konsekwencją występowania określonych grup hydrobiontów. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i jest otwarty na pogłebianie wiedzy, co pozwala mu na wyrażanie ocen dotyczących znaczenia i adaptacji hydrobiontów w ramach popularyzowania i wspólpracy ze społeczeństwem
5,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomości ryzyka i potrafi wyrazić ocenę dotyczącą skutków środowiskowych bedących konsekwencją występowania określonych grup hydrobiontów. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i jest otwarty na pogłebianie wiedzy, co pozwala mu na wyrażanie ocen dotyczących znaczenia i adaptacji hydrobiontów w ramach popularyzowania i wspólpracy ze społeczeństwem