Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka: podstawy geometrii analitycznej, podstawy rachunku różniczkowego i całkowego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność dostrzegania i rozumienia podstawowych zjawisk fizycznych obserwowanych w morzach i oceanach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pobranie próbek wody z różnych naturalnych zbiorników wodnych (morze, rzeka, jezioro, inne).3
T-L-2Wyznaczanie gęstości wody pobranej z różnych zbiorników wodnych.3
T-L-3Pomiar ciepła parowania wody.3
T-L-4Wyznaczanie i obliczanie parametrów fal na oceanie.3
T-L-5Wpływ falowania na dyspergowanie emulsji wody morskiej z ropą naftową.3
T-L-6Wyznaczanie średnicy i powierzchni warstwy monomolekularnej.3
T-L-7Badanie absorpcji światła przechodzącego przez wodę pobraną z różnych zbiorników wodnych.3
T-L-8Badanie przezroczystości wód naturalnych.3
T-L-9Badanie tłumienia dźwięku w wodzie.3
T-L-10Zaliczenie zajęć.3
30
wykłady
T-W-1Geologiczna budowa globu ziemskiego. Budowa skorupy ziemskiej i procesy geologiczne kształtujące skorupę ziemską. Geologiczna ewolucja Ziemi.2
T-W-2Geneza hydrosfery ziemskiej. Współczesny podział hydrosfery ziemskiej na akweny (oceany i morza).2
T-W-3Właściwości fizyczne wody morskiej – związki pomiędzy gęstością, przewodnictwem i zasoleniem; przemiany fazowe. Fizyczne, chemiczne i biologiczne składniki wody morskiej – wzajemne zależności.2
T-W-4Oddziaływanie światła z wodą morską oraz jej składnikami – pozorne i rzeczywiste właściwości optyczne wód morskich. Procesy generowane światłem w strefie eufotycznej.2
T-W-5Wymiana materii pomiędzy dnem i tonią wodną.1
T-W-6Fale dźwiękowe w wodzie morskiej. Immisja hałasu przez organizmy morskie. Komunikacja w toni morskiej.1
T-W-7Układ ocean-atmosfera-ląd – wymiana energii i masy. Rola mórz i oceanów w procesach pogodowych i klimatycznych. Pływy.2
T-W-8Generowanie fal powierzchniowych i wgłębnych, skala stanu morza, skala siły wiatru, widmowy opis stanu morza.2
T-W-9Zaliczenie zajęć.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.30
A-L-2Przygotowywanie się do ćwiczeń laboratoryjnych i opracowanie sprawozdań po odbytych ćwiczeniach.25
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć.5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury.12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Cwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach, ocena z pisemnego zaliczenia wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach, ocena pisemnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach, ocena z pisemnego zaliczenia wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P06_W01
Absolwent ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki mórz i oceanów.
EMO_1A_W01R1A_W01, T1A_W01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P06_U01
Absolwent potrafi dokonać analizy czynników fizycznych, określić stan falowania morskiego oraz określić fizyczne właściwości wód powierzchniowych.
EMO_1A_U17R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-3, T-L-2, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-9, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P06_K01
Absolwent ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
EMO_1A_K04R1A_K06, T1A_K05InzA_K01C-1T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-5, T-L-6M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P06_W01
Absolwent ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki mórz i oceanów.
2,0Nie posiada wystarczającej wiedzy podstawowej w zakresie fizyki mórz i oceanów.
3,0Wykazuje się bardzo niskim ale wystarczającym poziomem wiedzy podstawowej w zakresie fizyki mórz i oceanów.
3,5Wykazuje się niskim poziomem wiedzy podstawowej w zakresie fizyki mórz i oceanów.
4,0Wykazuje się dobrą wiedzą podstawową w zakresie fizyki mórz i oceanów.
4,5Posiada obszerną wiedzę podstawową w zakresie fizyki mórz i oceanów.
5,0Posiada bardzo obszerną wiedzę podstawową w zakresie fizyki mórz i oceanów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P06_U01
Absolwent potrafi dokonać analizy czynników fizycznych, określić stan falowania morskiego oraz określić fizyczne właściwości wód powierzchniowych.
2,0Absolwent nie potrafi zadowalająco dokonać analizy czynników fizycznych, określić stan falowania morskiego oraz określić fizyczne właściwości wód powierzchniowych.
3,0Absolwent potrafi wystarczająco lecz z wieloma istotnymi błędami dokonać analizy czynników fizycznych, określić stan falowania morskiego oraz wyznaczyć fizyczne właściwości wód powierzchniowych.
3,5Absolwent potrafi poprawnie, z niewielką liczbą istotnych błędów, dokonać analizę czynników fizycznych, z istotnymi błędami określić stan falowania morskiego oraz z istotnymi błędami wyznaczyć fizyczne właściwości wód powierzchniowych.
4,0Absolwent potrafi dokonać poprawną analizę czynników fizycznych, bez wielu istotnych błędów określić stan falowania morskiego oraz bez wielu istotnych błędów wyznaczyć fizyczne właściwości wód powierzchniowych.
4,5Absolwent potrafi dokonać wnikliwą analizę czynników fizycznych, z nieznacznymi błędami określić stan falowania morskiego oraz z nieznacznymi błędami wyznaczyć fizyczne właściwości wód powierzchniowych.
5,0Absolwent potrafi dokonać bardzo wnikliwą analizę czynników fizycznych, bez istotnych błędów określić stan falowania morskiego oraz bez istotnych błędów wyznaczyć fizyczne właściwości wód powierzchniowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P06_K01
Absolwent ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
2,0Absolwent nie posiada wystarczającej świadomości ryzyka i nie potrawi zadowalająco ocenić skutków środowiskowych wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
3,0Absolwent posiada niską lecz wystarczającą świadomość ryzyka i potrawi wystarczająco ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
3,5Absolwent posiada zadowalającą świadomość ryzyka i potrawi zadowalająco ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
4,0Absolwent posiada znaczną świadomość ryzyka i potrawi wyczerpująco ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
4,5Absolwent posiada głęboką świadomość ryzyka i potrawi wyczerpująco ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
5,0Absolwent posiada bardzo głęboką świadomość ryzyka i potrawi wyczerpująco ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.

Literatura podstawowa

  1. Dera J., Fizyka morza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003
  2. Dadlez R., Jaroszewski W., Tektonika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
  3. Czechowski L., Tektonika płyt i konwekcja w płaszczu Ziemi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Stanley S.M., Historia Ziemi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  2. Boeker E., Van Grondelle R., Fizyka środowiska, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2002
  3. Wróblewski A.K., Historia fizyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
  4. Newton I., Matematyczne zasady filozofii przyrody, Konsorcjum Akademickie: Wydawnictwo WSE w Krakowie, WSIiZ w Rzeszowie i WSZiA w Zamościu, Kraków, 2011
  5. Einstein A., Infeld L., Ewolucja fizyki, Prószyński i S-ka, Warszawa, 1998
  6. Awicenna, Księga wiedzy, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2010
  7. Arystoteles, Zachęta do filozofii. Fizyka, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2010
  8. Warczewski J. (red.), Oblicza fizyki – między fascynacją a niepokojem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  9. Dolnick E., Wielki zegar wszechświata, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pobranie próbek wody z różnych naturalnych zbiorników wodnych (morze, rzeka, jezioro, inne).3
T-L-2Wyznaczanie gęstości wody pobranej z różnych zbiorników wodnych.3
T-L-3Pomiar ciepła parowania wody.3
T-L-4Wyznaczanie i obliczanie parametrów fal na oceanie.3
T-L-5Wpływ falowania na dyspergowanie emulsji wody morskiej z ropą naftową.3
T-L-6Wyznaczanie średnicy i powierzchni warstwy monomolekularnej.3
T-L-7Badanie absorpcji światła przechodzącego przez wodę pobraną z różnych zbiorników wodnych.3
T-L-8Badanie przezroczystości wód naturalnych.3
T-L-9Badanie tłumienia dźwięku w wodzie.3
T-L-10Zaliczenie zajęć.3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geologiczna budowa globu ziemskiego. Budowa skorupy ziemskiej i procesy geologiczne kształtujące skorupę ziemską. Geologiczna ewolucja Ziemi.2
T-W-2Geneza hydrosfery ziemskiej. Współczesny podział hydrosfery ziemskiej na akweny (oceany i morza).2
T-W-3Właściwości fizyczne wody morskiej – związki pomiędzy gęstością, przewodnictwem i zasoleniem; przemiany fazowe. Fizyczne, chemiczne i biologiczne składniki wody morskiej – wzajemne zależności.2
T-W-4Oddziaływanie światła z wodą morską oraz jej składnikami – pozorne i rzeczywiste właściwości optyczne wód morskich. Procesy generowane światłem w strefie eufotycznej.2
T-W-5Wymiana materii pomiędzy dnem i tonią wodną.1
T-W-6Fale dźwiękowe w wodzie morskiej. Immisja hałasu przez organizmy morskie. Komunikacja w toni morskiej.1
T-W-7Układ ocean-atmosfera-ląd – wymiana energii i masy. Rola mórz i oceanów w procesach pogodowych i klimatycznych. Pływy.2
T-W-8Generowanie fal powierzchniowych i wgłębnych, skala stanu morza, skala siły wiatru, widmowy opis stanu morza.2
T-W-9Zaliczenie zajęć.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.30
A-L-2Przygotowywanie się do ćwiczeń laboratoryjnych i opracowanie sprawozdań po odbytych ćwiczeniach.25
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć.5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury.12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P06_W01Absolwent ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, matematyki i fizyki, niezbędnym w oceanologii i oceanotechnice.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność dostrzegania i rozumienia podstawowych zjawisk fizycznych obserwowanych w morzach i oceanach.
Treści programoweT-W-1Geologiczna budowa globu ziemskiego. Budowa skorupy ziemskiej i procesy geologiczne kształtujące skorupę ziemską. Geologiczna ewolucja Ziemi.
T-W-3Właściwości fizyczne wody morskiej – związki pomiędzy gęstością, przewodnictwem i zasoleniem; przemiany fazowe. Fizyczne, chemiczne i biologiczne składniki wody morskiej – wzajemne zależności.
T-W-4Oddziaływanie światła z wodą morską oraz jej składnikami – pozorne i rzeczywiste właściwości optyczne wód morskich. Procesy generowane światłem w strefie eufotycznej.
T-W-5Wymiana materii pomiędzy dnem i tonią wodną.
T-W-6Fale dźwiękowe w wodzie morskiej. Immisja hałasu przez organizmy morskie. Komunikacja w toni morskiej.
T-W-9Zaliczenie zajęć.
T-W-7Układ ocean-atmosfera-ląd – wymiana energii i masy. Rola mórz i oceanów w procesach pogodowych i klimatycznych. Pływy.
T-W-8Generowanie fal powierzchniowych i wgłębnych, skala stanu morza, skala siły wiatru, widmowy opis stanu morza.
T-W-2Geneza hydrosfery ziemskiej. Współczesny podział hydrosfery ziemskiej na akweny (oceany i morza).
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach, ocena z pisemnego zaliczenia wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wystarczającej wiedzy podstawowej w zakresie fizyki mórz i oceanów.
3,0Wykazuje się bardzo niskim ale wystarczającym poziomem wiedzy podstawowej w zakresie fizyki mórz i oceanów.
3,5Wykazuje się niskim poziomem wiedzy podstawowej w zakresie fizyki mórz i oceanów.
4,0Wykazuje się dobrą wiedzą podstawową w zakresie fizyki mórz i oceanów.
4,5Posiada obszerną wiedzę podstawową w zakresie fizyki mórz i oceanów.
5,0Posiada bardzo obszerną wiedzę podstawową w zakresie fizyki mórz i oceanów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P06_U01Absolwent potrafi dokonać analizy czynników fizycznych, określić stan falowania morskiego oraz określić fizyczne właściwości wód powierzchniowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U17Potrafi dokonać analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa, eksploatację zasobów i ochronę środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Umiejętność dostrzegania i rozumienia podstawowych zjawisk fizycznych obserwowanych w morzach i oceanach.
Treści programoweT-L-3Pomiar ciepła parowania wody.
T-L-2Wyznaczanie gęstości wody pobranej z różnych zbiorników wodnych.
T-L-7Badanie absorpcji światła przechodzącego przez wodę pobraną z różnych zbiorników wodnych.
T-L-8Badanie przezroczystości wód naturalnych.
T-L-10Zaliczenie zajęć.
T-L-9Badanie tłumienia dźwięku w wodzie.
T-L-1Pobranie próbek wody z różnych naturalnych zbiorników wodnych (morze, rzeka, jezioro, inne).
T-L-5Wpływ falowania na dyspergowanie emulsji wody morskiej z ropą naftową.
T-L-6Wyznaczanie średnicy i powierzchni warstwy monomolekularnej.
T-L-4Wyznaczanie i obliczanie parametrów fal na oceanie.
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach, ocena pisemnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Absolwent nie potrafi zadowalająco dokonać analizy czynników fizycznych, określić stan falowania morskiego oraz określić fizyczne właściwości wód powierzchniowych.
3,0Absolwent potrafi wystarczająco lecz z wieloma istotnymi błędami dokonać analizy czynników fizycznych, określić stan falowania morskiego oraz wyznaczyć fizyczne właściwości wód powierzchniowych.
3,5Absolwent potrafi poprawnie, z niewielką liczbą istotnych błędów, dokonać analizę czynników fizycznych, z istotnymi błędami określić stan falowania morskiego oraz z istotnymi błędami wyznaczyć fizyczne właściwości wód powierzchniowych.
4,0Absolwent potrafi dokonać poprawną analizę czynników fizycznych, bez wielu istotnych błędów określić stan falowania morskiego oraz bez wielu istotnych błędów wyznaczyć fizyczne właściwości wód powierzchniowych.
4,5Absolwent potrafi dokonać wnikliwą analizę czynników fizycznych, z nieznacznymi błędami określić stan falowania morskiego oraz z nieznacznymi błędami wyznaczyć fizyczne właściwości wód powierzchniowych.
5,0Absolwent potrafi dokonać bardzo wnikliwą analizę czynników fizycznych, bez istotnych błędów określić stan falowania morskiego oraz bez istotnych błędów wyznaczyć fizyczne właściwości wód powierzchniowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P06_K01Absolwent ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Umiejętność dostrzegania i rozumienia podstawowych zjawisk fizycznych obserwowanych w morzach i oceanach.
Treści programoweT-W-5Wymiana materii pomiędzy dnem i tonią wodną.
T-W-6Fale dźwiękowe w wodzie morskiej. Immisja hałasu przez organizmy morskie. Komunikacja w toni morskiej.
T-W-9Zaliczenie zajęć.
T-W-7Układ ocean-atmosfera-ląd – wymiana energii i masy. Rola mórz i oceanów w procesach pogodowych i klimatycznych. Pływy.
T-L-7Badanie absorpcji światła przechodzącego przez wodę pobraną z różnych zbiorników wodnych.
T-L-8Badanie przezroczystości wód naturalnych.
T-L-10Zaliczenie zajęć.
T-L-5Wpływ falowania na dyspergowanie emulsji wody morskiej z ropą naftową.
T-L-6Wyznaczanie średnicy i powierzchni warstwy monomolekularnej.
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia laboratoryjne.
M-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach, ocena pisemnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach, ocena z pisemnego zaliczenia wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Absolwent nie posiada wystarczającej świadomości ryzyka i nie potrawi zadowalająco ocenić skutków środowiskowych wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
3,0Absolwent posiada niską lecz wystarczającą świadomość ryzyka i potrawi wystarczająco ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
3,5Absolwent posiada zadowalającą świadomość ryzyka i potrawi zadowalająco ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
4,0Absolwent posiada znaczną świadomość ryzyka i potrawi wyczerpująco ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
4,5Absolwent posiada głęboką świadomość ryzyka i potrawi wyczerpująco ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
5,0Absolwent posiada bardzo głęboką świadomość ryzyka i potrawi wyczerpująco ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.