Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomia z elementami prawa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia z elementami prawa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Sułek <Jolanta.Sulek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości wyniesione ze szkoły średniej w zakresie matematyki i wiedzy o społeczeństwie. Znajomość lokalnego i krajowego rynku.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających na rozumienie kategorii ekonomicznych, opis i interpretację zjawisk ekonomicznych, rozumienie znaczenia procesów gospodarczych, wykorzystania podstawowych narzedzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe zagadnienia z ekonomii1
T-W-2Podstawowe modele w ekonomii: w jaki sposób funkcjonują w gospodarce powiązania między producentami i konsumentami, w jaki sposób konsumenci podejmują decyzje o wielkości konsumpcji i ile można w gospodarce produkować (model okręzny, możliwości produkcyjne, ograniczenie budzetowe i krzywe obojętności)6
T-W-3Krzywa popytu i podaży ( w jaki sposób producenci i konsumenci realizują swoje interesy na rynku? Co oznacza punkt równowagi w gospodarce dla konsumentów i producentów? Czym charakteryzuje się stan nierównowagi?6
T-W-4Specjalizacja i jej znaczenie dla teorii handlu zagranicznego (przewaga absolutna i komparatywna): w jaki sposób jesteśmy w stanie wiecej produkować przy tych samych nakładach? Co powinny produkować poszczególne państwa? Czym różni się przewaga absolutna od komparatywnej? I jakie ma znaczenie2
T-W-5Kształtowanie sie ceny na rynku światowym. Która cena jest opłacalna dla obu stron rynku? Dlaczego konsumpcja jest większa od możliwości produkcyjnych w sytuacji specjalizacji połączonej z wymianą handlową.2
T-W-6Przesunięcie krzywych popytu i podaży i ustalenie sie nowej ceny równowagi. Popyt indywidualny i zbiorowy. Punkt równowagi i jego cechy. Nadwyżka i niedobór w punktach nierównowagi. Przykłądy. Różne rodzaje dóbr (komplementarne, substytucyjne, niższego rzędu)4
T-W-7Decyzje przedsiebiorstw funkcjonujących w różnych warunkach (wolna konkurencja, monopol, oligopol) wpływ państwa na zmiany. Podstawowe wielkości agregatowe, na których opierają się: makroekonomia i polityka gospodarcza, jak PKB i jego części składowe konsumpcja, inwestycje, wydatki państwa, eksport netto, podstawowe mierniki kondycji gospodarczej kraju. Inflacja, bezrobocie, wzrost gospodarczy. Co wpływa na ich zmiany i w jaki sposób się one uwidaczniają (cykl koniunkturalny). Jak państwo może je regulować (polityka fiskalna i monetarna). Podstawowe typy polityki makroekonomicznej : protekcjonistyczna i liberalna.6
T-W-8Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej1
T-W-9Gałęzie prawa i ich charakterystyka.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-11. Wykład informacyjny 2. Wykład problemowy Ww. z wykorzystaniem multimediów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P04_W01
Przyswojenie wiedzy o procesach gospodarczych zachodzacych w przedsiębiorstwie, sposobie jego funkcjonowania, składnikach przedsiebiorstwa oraz roli czynnika ludzkiego. Miejsce przedsiebiorstwa we współczesnym świecie oraz zrównoważonym rozwoju.
EMO_1A_W20, EMO_1A_W22R1A_W02, R1A_W08, R1A_W09, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11InzA_W04C-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P04_U01
Zdolności teoretyczne i praktyczne do organizowania i prowadzenia przedsiebiorstwa, podejmowania decyzji oraz rozwiązywania problemów związanych z jego funkcjonowaniem
EMO_1A_U01, EMO_1A_U02, EMO_1A_U18R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, R1A_U09, T1A_U01, T1A_U05, T1A_U10, T1A_U11InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P04_K01
Zdolność do zrobienia kariery zawodowej. Wiedza, kompetencje i umiejętności. Kreatywność w działaniu. Otwartośc na zmiany zachodzące w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu.
EMO_1A_K02, EMO_1A_K03, EMO_1A_K05, EMO_1A_K06R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P04_W01
Przyswojenie wiedzy o procesach gospodarczych zachodzacych w przedsiębiorstwie, sposobie jego funkcjonowania, składnikach przedsiebiorstwa oraz roli czynnika ludzkiego. Miejsce przedsiebiorstwa we współczesnym świecie oraz zrównoważonym rozwoju.
2,0Brak znajomości pełnego materiału
3,0Powierzchowna znajomość pełnego materiału przedstawionego na zajęciach
3,5Student powinien dość dobrze opanować przedstawiony materiał
4,0Student powinien dobrze opanować przedstawiony materiał
4,5Student powinien znać pełen zakres przedstawionego materiału i próbować wykorzystać go w praktyce
5,0Student powinien znac pełen zakres przedstawionego materiału i umieć wykorzystać go efektywnie w praktyce

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P04_U01
Zdolności teoretyczne i praktyczne do organizowania i prowadzenia przedsiebiorstwa, podejmowania decyzji oraz rozwiązywania problemów związanych z jego funkcjonowaniem
2,0brak pełnej wiedzy
3,0powierzchowna znajomośc całości materiału
3,5powierzchowna znajomość całości materiału , wybrane zagadnienia lepiej poznane
4,0dobra znajomość całości materiału
4,5ponad dobra znajomość całości materiału
5,0Pełna znajomość zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P04_K01
Zdolność do zrobienia kariery zawodowej. Wiedza, kompetencje i umiejętności. Kreatywność w działaniu. Otwartośc na zmiany zachodzące w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu.
2,0brak aktywności
3,0dostateczna aktywność na zajęciach
3,5dość dobra aktywność na zajęciach
4,0dobra katywność na zajęciach
4,5ponad dobra aktywność na zajęciach
5,0wybitna aktywność na zajęciach

Literatura podstawowa

  1. red. Stanisław Marek, Elementy nauki o przedsiębiorstwie, Economicus, Szczecin, 2008, 1
  2. Wojciech Brocki, Odpowiedzialne rybołówstwo jako element zrównoważonego rozwoju, ZUT, Szczecin, 2012, 2

Literatura dodatkowa

  1. prasa ekonomiczna i internet, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zagadnienia z ekonomii1
T-W-2Podstawowe modele w ekonomii: w jaki sposób funkcjonują w gospodarce powiązania między producentami i konsumentami, w jaki sposób konsumenci podejmują decyzje o wielkości konsumpcji i ile można w gospodarce produkować (model okręzny, możliwości produkcyjne, ograniczenie budzetowe i krzywe obojętności)6
T-W-3Krzywa popytu i podaży ( w jaki sposób producenci i konsumenci realizują swoje interesy na rynku? Co oznacza punkt równowagi w gospodarce dla konsumentów i producentów? Czym charakteryzuje się stan nierównowagi?6
T-W-4Specjalizacja i jej znaczenie dla teorii handlu zagranicznego (przewaga absolutna i komparatywna): w jaki sposób jesteśmy w stanie wiecej produkować przy tych samych nakładach? Co powinny produkować poszczególne państwa? Czym różni się przewaga absolutna od komparatywnej? I jakie ma znaczenie2
T-W-5Kształtowanie sie ceny na rynku światowym. Która cena jest opłacalna dla obu stron rynku? Dlaczego konsumpcja jest większa od możliwości produkcyjnych w sytuacji specjalizacji połączonej z wymianą handlową.2
T-W-6Przesunięcie krzywych popytu i podaży i ustalenie sie nowej ceny równowagi. Popyt indywidualny i zbiorowy. Punkt równowagi i jego cechy. Nadwyżka i niedobór w punktach nierównowagi. Przykłądy. Różne rodzaje dóbr (komplementarne, substytucyjne, niższego rzędu)4
T-W-7Decyzje przedsiebiorstw funkcjonujących w różnych warunkach (wolna konkurencja, monopol, oligopol) wpływ państwa na zmiany. Podstawowe wielkości agregatowe, na których opierają się: makroekonomia i polityka gospodarcza, jak PKB i jego części składowe konsumpcja, inwestycje, wydatki państwa, eksport netto, podstawowe mierniki kondycji gospodarczej kraju. Inflacja, bezrobocie, wzrost gospodarczy. Co wpływa na ich zmiany i w jaki sposób się one uwidaczniają (cykl koniunkturalny). Jak państwo może je regulować (polityka fiskalna i monetarna). Podstawowe typy polityki makroekonomicznej : protekcjonistyczna i liberalna.6
T-W-8Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej1
T-W-9Gałęzie prawa i ich charakterystyka.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P04_W01Przyswojenie wiedzy o procesach gospodarczych zachodzacych w przedsiębiorstwie, sposobie jego funkcjonowania, składnikach przedsiebiorstwa oraz roli czynnika ludzkiego. Miejsce przedsiebiorstwa we współczesnym świecie oraz zrównoważonym rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W20Ma elementarną wiedzę w zakresie ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem, managementu środowiskowego oraz ochrony własności intelektualnej.
EMO_1A_W22Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości. Zna i potrafi wykorzystać w praktyce obowiązujące normy prawne krajowe i międzynarodowe.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających na rozumienie kategorii ekonomicznych, opis i interpretację zjawisk ekonomicznych, rozumienie znaczenia procesów gospodarczych, wykorzystania podstawowych narzedzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawa.
Metody nauczaniaM-11. Wykład informacyjny 2. Wykład problemowy Ww. z wykorzystaniem multimediów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomości pełnego materiału
3,0Powierzchowna znajomość pełnego materiału przedstawionego na zajęciach
3,5Student powinien dość dobrze opanować przedstawiony materiał
4,0Student powinien dobrze opanować przedstawiony materiał
4,5Student powinien znać pełen zakres przedstawionego materiału i próbować wykorzystać go w praktyce
5,0Student powinien znac pełen zakres przedstawionego materiału i umieć wykorzystać go efektywnie w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P04_U01Zdolności teoretyczne i praktyczne do organizowania i prowadzenia przedsiebiorstwa, podejmowania decyzji oraz rozwiązywania problemów związanych z jego funkcjonowaniem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
EMO_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę i ma umiejętność samokształcenia.
EMO_1A_U18Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne w skali lokalnej i regionalnej. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających na rozumienie kategorii ekonomicznych, opis i interpretację zjawisk ekonomicznych, rozumienie znaczenia procesów gospodarczych, wykorzystania podstawowych narzedzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawa.
Metody nauczaniaM-11. Wykład informacyjny 2. Wykład problemowy Ww. z wykorzystaniem multimediów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak pełnej wiedzy
3,0powierzchowna znajomośc całości materiału
3,5powierzchowna znajomość całości materiału , wybrane zagadnienia lepiej poznane
4,0dobra znajomość całości materiału
4,5ponad dobra znajomość całości materiału
5,0Pełna znajomość zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P04_K01Zdolność do zrobienia kariery zawodowej. Wiedza, kompetencje i umiejętności. Kreatywność w działaniu. Otwartośc na zmiany zachodzące w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
EMO_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
EMO_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
EMO_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających na rozumienie kategorii ekonomicznych, opis i interpretację zjawisk ekonomicznych, rozumienie znaczenia procesów gospodarczych, wykorzystania podstawowych narzedzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawa.
Metody nauczaniaM-11. Wykład informacyjny 2. Wykład problemowy Ww. z wykorzystaniem multimediów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak aktywności
3,0dostateczna aktywność na zajęciach
3,5dość dobra aktywność na zajęciach
4,0dobra katywność na zajęciach
4,5ponad dobra aktywność na zajęciach
5,0wybitna aktywność na zajęciach