Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy hydroakustyki i radiolokacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy hydroakustyki i radiolokacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstaw wiedzy z zakresu propagacji fal akustycznych oraz budowy i działania hydroakustycznych urzadzeń do lokalizacji ławic rybnych i urządzeń radiolokacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pokaz filmów o działaniu urządzeń hydroakustycznych i dyskusja o przyswojonych wiadomościach6
T-L-2Pokaz działania urządzeń ichtiolokacyjnych i radiokomunikacyjnych na pokładach rybackich i naukowych jednostek pływających9
15
wykłady
T-W-1Zasady działania echolokacji1
T-W-2Wybrane zagadnienia z hydroakustyki1
T-W-3Zasady działania impulsowych urzadzeń hydrolokacyjnych2
T-W-4Przetworniki ultradźwiękowe1
T-W-5Nadajniki, odbiorniki i wskaźniki2
T-W-6Echosondy pionowe1
T-W-7Echosondy sieciowe2
T-W-8Sonary2
T-W-9Interpretacja wskazań urządzeń ichtiolokacyjnych2
T-W-10Ocena żywych zasobów mórz i oceanów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2studiowanie wskazanej literatury10
A-L-3konsultacje2
A-L-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
30
wykłady
A-W-1Udział w zajeciach15
A-W-2Udział w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz i ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozpoznawać urządzenia hydroakustyczne oraz je obsługiwać
EMO_1A_W02, EMO_1A_W03, EMO_1A_W08, EMO_1A_W14R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05, T1A_W02, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obsługiwać pokładowe urządzenia echolokacyjne
EMO_1A_U08, EMO_1A_U01, EMO_1A_U02, EMO_1A_U03R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U07, T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K07_K01
Student ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
EMO_1A_K01, EMO_1A_K03, EMO_1A_K04R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozpoznawać urządzenia hydroakustyczne oraz je obsługiwać
2,0nie ma pojęcia o zasadach działania i budowy urzadzeń echolokacyjnych
3,0zna zasady działania, nie wie jak są zbudowane urządzenia echolokacyjne
3,5zna zasady działania i budowy urzadzeń echolokacyjnych
4,0zna zasady działania urządzeń hydrolokacyjnych i ich pracy w środowisku wodnym
4,5zna zasady działania i budowę urządzeń hydrolokacyjnych
5,0zna zasadę pracy i budowę echosond, sonarów i umie interpretować ich wskazania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obsługiwać pokładowe urządzenia echolokacyjne
2,0nie umie włączyć ani wyłączyć echsondy, sonaru lub radaru
3,0umie włączyć, wyłaczyć i nastawiać zakresy pracy urządzeń
3,5ma umiejętność obsługi najprostszych echosond
4,0umie obsługiwać wybrane echosondy i sonary
4,5umie obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne ale nie potrafi zinterpretować wyników sondowania
5,0umie obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne i interpretować wyniki sondowania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K07_K01
Student ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za wykonywane prace
3,0ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną
3,5ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną i pracę zespołu
4,0ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość wspólnej pracy zespołowej
4,5ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną, pracę zespołu i ponoszenia odpowiedzialności tych działań
5,0ma pełną świadomość za pracę własną, zasad pracy zespołu

Literatura podstawowa

  1. A. Elminowicz, Ichtiolokacja, AR, Poznań, 1976
  2. A, Elminowicz, A. Markiewicz, Podstawy Ichtiolokacji, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1979

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pokaz filmów o działaniu urządzeń hydroakustycznych i dyskusja o przyswojonych wiadomościach6
T-L-2Pokaz działania urządzeń ichtiolokacyjnych i radiokomunikacyjnych na pokładach rybackich i naukowych jednostek pływających9
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady działania echolokacji1
T-W-2Wybrane zagadnienia z hydroakustyki1
T-W-3Zasady działania impulsowych urzadzeń hydrolokacyjnych2
T-W-4Przetworniki ultradźwiękowe1
T-W-5Nadajniki, odbiorniki i wskaźniki2
T-W-6Echosondy pionowe1
T-W-7Echosondy sieciowe2
T-W-8Sonary2
T-W-9Interpretacja wskazań urządzeń ichtiolokacyjnych2
T-W-10Ocena żywych zasobów mórz i oceanów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2studiowanie wskazanej literatury10
A-L-3konsultacje2
A-L-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajeciach15
A-W-2Udział w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K07_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozpoznawać urządzenia hydroakustyczne oraz je obsługiwać
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W02Ma podstawową wiedzę w zakresie mechaniki, elektrotechniki, elektroniki, automatyki.
EMO_1A_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych.
EMO_1A_W08Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
EMO_1A_W14Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i zasad działania urządzeń hydrolokacyjnych i radiolokacyjnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstaw wiedzy z zakresu propagacji fal akustycznych oraz budowy i działania hydroakustycznych urzadzeń do lokalizacji ławic rybnych i urządzeń radiolokacyjnych
Treści programoweT-W-5Nadajniki, odbiorniki i wskaźniki
T-W-1Zasady działania echolokacji
T-W-3Zasady działania impulsowych urzadzeń hydrolokacyjnych
T-W-4Przetworniki ultradźwiękowe
T-W-6Echosondy pionowe
T-W-7Echosondy sieciowe
T-W-8Sonary
T-W-9Interpretacja wskazań urządzeń ichtiolokacyjnych
T-W-10Ocena żywych zasobów mórz i oceanów
T-W-2Wybrane zagadnienia z hydroakustyki
T-L-1Pokaz filmów o działaniu urządzeń hydroakustycznych i dyskusja o przyswojonych wiadomościach
T-L-2Pokaz działania urządzeń ichtiolokacyjnych i radiokomunikacyjnych na pokładach rybackich i naukowych jednostek pływających
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz i ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma pojęcia o zasadach działania i budowy urzadzeń echolokacyjnych
3,0zna zasady działania, nie wie jak są zbudowane urządzenia echolokacyjne
3,5zna zasady działania i budowy urzadzeń echolokacyjnych
4,0zna zasady działania urządzeń hydrolokacyjnych i ich pracy w środowisku wodnym
4,5zna zasady działania i budowę urządzeń hydrolokacyjnych
5,0zna zasadę pracy i budowę echosond, sonarów i umie interpretować ich wskazania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K07_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obsługiwać pokładowe urządzenia echolokacyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U08Posiada podstawowe umiejętności posługiwania się urządzeniami hydrolokacyjnymi i radiolokacyjnymi.
EMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
EMO_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę i ma umiejętność samokształcenia.
EMO_1A_U03Potrafi poprawnie zastosować podstawowe technologie informacyjne niezbędne w pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstaw wiedzy z zakresu propagacji fal akustycznych oraz budowy i działania hydroakustycznych urzadzeń do lokalizacji ławic rybnych i urządzeń radiolokacyjnych
Treści programoweT-W-5Nadajniki, odbiorniki i wskaźniki
T-W-1Zasady działania echolokacji
T-W-3Zasady działania impulsowych urzadzeń hydrolokacyjnych
T-W-6Echosondy pionowe
T-W-7Echosondy sieciowe
T-W-8Sonary
T-W-9Interpretacja wskazań urządzeń ichtiolokacyjnych
T-L-2Pokaz działania urządzeń ichtiolokacyjnych i radiokomunikacyjnych na pokładach rybackich i naukowych jednostek pływających
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz i ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie włączyć ani wyłączyć echsondy, sonaru lub radaru
3,0umie włączyć, wyłaczyć i nastawiać zakresy pracy urządzeń
3,5ma umiejętność obsługi najprostszych echosond
4,0umie obsługiwać wybrane echosondy i sonary
4,5umie obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne ale nie potrafi zinterpretować wyników sondowania
5,0umie obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne i interpretować wyniki sondowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K07_K01Student ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
EMO_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
EMO_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstaw wiedzy z zakresu propagacji fal akustycznych oraz budowy i działania hydroakustycznych urzadzeń do lokalizacji ławic rybnych i urządzeń radiolokacyjnych
Treści programoweT-W-5Nadajniki, odbiorniki i wskaźniki
T-W-1Zasady działania echolokacji
T-W-3Zasady działania impulsowych urzadzeń hydrolokacyjnych
T-W-9Interpretacja wskazań urządzeń ichtiolokacyjnych
T-W-10Ocena żywych zasobów mórz i oceanów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz i ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za wykonywane prace
3,0ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną
3,5ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną i pracę zespołu
4,0ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość wspólnej pracy zespołowej
4,5ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną, pracę zespołu i ponoszenia odpowiedzialności tych działań
5,0ma pełną świadomość za pracę własną, zasad pracy zespołu