Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
Sylabus przedmiotu Biologiczne zasoby morza:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja mórz i oceanów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologiczne zasoby morza | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z przedmiotu "Hydrobiologia" |
W-2 | podstawowa wiedza z przedmiotu "Ekologia i ochrona środowiska" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów mórz i oceanów. |
C-2 | Zapoznanie studentów z biomasą biologicznych zasobów mórz i oceanów. |
C-3 | Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania biologicznymi zasobami mórz i oceanów. |
C-4 | Zdobycie umiejętności w zakresie metod oceny wielkości biologicznych zasobów mórz i oceanów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Statystyki rybackie i ich wykorzystanie. | 2 |
T-L-2 | Ocena biomasy biologicznych zasobów mórz i oceanów. | 2 |
T-L-3 | Identyfikacja stad. | 2 |
T-L-4 | Skład eksploatowanej części stad pod względem długości i wieku. | 2 |
T-L-5 | Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego. | 2 |
T-L-6 | Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej. | 2 |
T-L-7 | Selektywność narzędzi połowu. | 2 |
T-L-8 | Dobowe wahania wydajności połowowej. | 2 |
T-L-9 | Kolokwium sprawdzające. | 2 |
T-L-10 | Standaryzacja nakładu połowowego. | 2 |
T-L-11 | Sporządzanie planu połowów przy pomocy atlasu rybackiego. | 2 |
T-L-12 | Analiza wirtualnej populacji. | 2 |
T-L-13 | Zależność wielkości uzupełnienia od wielkości stada tarlaków. | 2 |
T-L-14 | Podstawy monitoringu biologicznych zasobów mórz i oceanów. | 2 |
T-L-15 | Kolokwium sprawdzające. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarys historii badań biologicznych zasobów mórz i oceanów. | 2 |
T-W-2 | Biologiczne zasoby mórz i oceanów. Rozmieszczenie ich na kuli ziemskiej. | 2 |
T-W-3 | Roślinność wodna - rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie. | 2 |
T-W-4 | Jamochłony - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie. | 2 |
T-W-5 | Mięczaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie. | 2 |
T-W-6 | Skorupiaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie. | 2 |
T-W-7 | Ryby - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie. | 2 |
T-W-8 | Ssaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie. | 2 |
T-W-9 | Charakterystyka rybackich zasobów mórz i oceanów. | 2 |
T-W-10 | Metodyka badań zasobów rybackich. | 2 |
T-W-11 | Zasady racjonalnej eksploatacji biologicznych zasobów mórz i oceanów. | 2 |
T-W-12 | Struktura światowych połowów. Najważniejsze gatunki łowne. | 2 |
T-W-13 | Najważniejsze kraje rybackie świata i ich połowy. | 2 |
T-W-14 | Charakterystyka najważniejszych łowisk świata. | 2 |
T-W-15 | Zasoby rybackie Bałtyku. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do kolokwiów | 20 |
A-L-3 | wykonywanie raportów z wykonywanych na ćwiczeniach zadań | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda sytuacyjna |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
M-5 | film |
M-6 | pokaz |
M-7 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie dwóch kolokwiów |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie egzaminu |
S-3 | Ocena podsumowująca: wykonanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych |
S-5 | Ocena podsumowująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_K02_W01 Student jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem mórz i oceanów. | EMO_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05 | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-15, T-W-4 | M-1, M-6 | S-2 |
EMO_1A_K02_W02 Student potrafi dobrać i obliczać modele matematyczne charakteryzujące biologiczne zasoby mórz i oceanów. | EMO_1A_W09, EMO_1A_W21 | R1A_W01, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04 | C-4, C-2 | T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-2, M-1, M-6 | S-2 |
EMO_1A_K02_W03 Student potrafi scharakteryzować rozmieszczenie i wielkość biologicznych zasobów mórz i oceanów. Potrafi określić dynamikę zmian biologicznych zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian. | EMO_1A_W11, EMO_1A_W21 | R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-12, T-W-1, T-W-4 | M-2, M-1, M-6 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_K02_U01 Student potrafi analizować wielkość biologicznych zasobów na podstawie dostępnych informacji. | EMO_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, T1A_U01 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-11, T-L-14, T-L-8, T-L-10, T-L-12, T-L-7, T-L-13 | M-3, M-4, M-5, M-7 | S-1, S-3 |
EMO_1A_K02_U02 Student umie scharakteryzować biologiczne zasoby mórz i oceanów posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii. | EMO_1A_U09, EMO_1A_U07 | R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, T1A_U03 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4 | M-3, M-4, M-5, M-7 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_K02_K01 Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej gospodarki rybackiej. | EMO_1A_K01, EMO_1A_K02 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K04, T1A_K07 | InzA_K02 | C-3 | T-L-6, T-L-11, T-L-14, T-L-7, T-W-11, T-W-15 | M-4 | S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_K02_W01 Student jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem mórz i oceanów. | 2,0 | obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów |
3,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów | |
3,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów | |
4,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów | |
4,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów | |
5,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów | |
EMO_1A_K02_W02 Student potrafi dobrać i obliczać modele matematyczne charakteryzujące biologiczne zasoby mórz i oceanów. | 2,0 | obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów |
3,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów | |
3,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów | |
4,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów | |
4,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów | |
5,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów | |
EMO_1A_K02_W03 Student potrafi scharakteryzować rozmieszczenie i wielkość biologicznych zasobów mórz i oceanów. Potrafi określić dynamikę zmian biologicznych zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian. | 2,0 | obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów |
3,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów | |
3,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów | |
4,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów | |
4,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów | |
5,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_K02_U01 Student potrafi analizować wielkość biologicznych zasobów na podstawie dostępnych informacji. | 2,0 | uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium |
3,0 | uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium | |
3,5 | uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium | |
4,0 | uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium | |
4,5 | uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium | |
5,0 | uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium | |
EMO_1A_K02_U02 Student umie scharakteryzować biologiczne zasoby mórz i oceanów posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii. | 2,0 | uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium |
3,0 | uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium | |
3,5 | uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium | |
4,0 | uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium | |
4,5 | uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium | |
5,0 | uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_K02_K01 Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej gospodarki rybackiej. | 2,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
3,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
3,5 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
4,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
4,5 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
5,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
Literatura podstawowa
- Kompowski A., Horbowy J., Dynamika stada, Wydawnictwo Morskiego Instytutu Rybackiego, Gdynia, 1990
- Gulland J. A., The Fish Resources of the Ocean, FAO, 1971
- Caddy J.F., Griffiths R.C., Living marine resources and their sustainable development: some environmental and institutional perspectives, FAO, Rome, 1995
- Rutkowicz S., Encyklopedia ryb morskich, Wydawnictwo morskie, Gdańsk, 1982
- Anonymous, Marine mammals of the world. FAO species identification guide, FAO, Rome, 1993
- Wilson D.E., Reeder D.M., Marine mammals of the world. FAO species identification guide, John Hopkins University Press, Baltimore, 2005
- Jura C., Bezkręgowce, PWN, 2002
Literatura dodatkowa
- Rutkowicz S., Zasoby morza i człowiek, Wydawnictwo morskie, Gdańsk, 1970