Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Zielarstwo
Sylabus przedmiotu Ogrody zimowe w hortiterapii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ogrody zimowe w hortiterapii | ||
Specjalność | Hortiterapia i dekoracje roślinne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii, systematyce roślin. |
W-2 | Znajomość podstawowych gatunków roślin ozdobnych uprawianych we wnętrzach. |
W-3 | Znajomość regulacji procesów życiowych roślin oraz reakcji roślin na stresy środowiskowe. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z budową i wyposażeniem ogrodu zimowego. |
C-2 | Rozpoznawanie najważniejszych gatunków stosowanych w ogrodach zimowych. |
C-3 | Wskazanie i dobieranie właściwych zabiegów pielęgnacyjnych wykorzystywanych w hortiterapii. |
C-4 | Planowanie i komponowanie roślin w ogrodzie zimowym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rośliny ozdobne w ogrodzie zimowym (asortyment, wymagania). | 5 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Rośliny ozdobne w ogrodzie zimowym - dobór i rozmieszczenie. | 4 |
T-L-2 | Zabiegi pielęgnacyjne w ogrodzie zimowym stosowane w hortiterapii (podlewanie, nawożenie, przycinanie, odmładzanie, przesadzanie, rozmnażanie, itp.). | 6 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogrody zimowe wczoraj i dziś (rozwój budownictwa szklarniowego, oranżerie i pomarańczarnie, „upadek i odrodzenie” ogrodu zimowego). | 2 |
T-W-2 | Budowa i wyposażenie ogrodu zimowego (lokalizacja, wielkość, forma oraz materiały i technika wykonania). | 4 |
T-W-3 | Wpływ roślin pojemnikowych na zdrowie i samopoczucie człowieka. | 2 |
T-W-4 | Wymagania i pielęgnacja podstawowych grup roślin pojemnikowych stosowanych w ogrodach zimowych. | 6 |
T-W-5 | Plan rozmieszczenia i przykłady komponowania roślin. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Opis roślin na kolekcji | 4 |
9 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Opracowanie projektu nasadzeń. | 5 |
A-L-3 | Konsultacje | 3 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
21 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 5 |
A-W-3 | Konsultacje | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające – wykład informacyjny, konwersatoryjny |
M-2 | Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych |
M-3 | Metody praktyczne – prezentacja, pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Praca kontrolna |
S-2 | Ocena formująca: Rozpoznawanie roślin |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_D09-ht_W01 Rozpoznaje podstawowe gatunki roślin pojemnikowych stosowanych w ogrodach zimowych. | OG_1A_W23 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2 | T-A-1, T-L-1, T-W-5 | M-3, M-2, M-1 | S-2 |
OG_1A_D09-ht_W02 Zna budowę i wyposażenie ogrodu zimowego oraz jego znaczenie w hortiterapii. | OG_1A_W22 | R1A_W05 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-3, M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_D09-ht_U01 Dobiera i proponuje odpowiednie dla poszczególnych gatunków i grup pacjentów zabiegi pielęgnacyjne. | OG_1A_U15 | R1A_U04, R1A_U06 | InzA_U07, InzA_U08 | C-3 | T-L-2, T-W-4 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
OG_1A_D09-ht_U02 Dobiera gatunki nadające się do zastosowania w ogrodzie zimowym. | OG_1A_U15 | R1A_U04, R1A_U06 | InzA_U07, InzA_U08 | C-4 | T-A-1, T-W-5, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_D09-ht_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w budowie i wyposażeniu ogrodu zimowego. | OG_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-3, M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_D09-ht_W01 Rozpoznaje podstawowe gatunki roślin pojemnikowych stosowanych w ogrodach zimowych. | 2,0 | |
3,0 | Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje podstawowe rodzaje i gatunki roślin ozdobnych stosowanych w ogrodzie zimowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_D09-ht_W02 Zna budowę i wyposażenie ogrodu zimowego oraz jego znaczenie w hortiterapii. | 2,0 | |
3,0 | Student zna budowę i wyposażenie ogrodu zimowego oraz jego znaczenie w hortiterapii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_D09-ht_U01 Dobiera i proponuje odpowiednie dla poszczególnych gatunków i grup pacjentów zabiegi pielęgnacyjne. | 2,0 | |
3,0 | Student proponuje odpowiednie dla podstawowych gatunków, stosowanych w ogrodach zimowych, zalecenia pielęgnacyjne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_D09-ht_U02 Dobiera gatunki nadające się do zastosowania w ogrodzie zimowym. | 2,0 | |
3,0 | Student dobiera gatunki nadające się do stosowania w ogrodzie zimowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_D09-ht_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w budowie i wyposażeniu ogrodu zimowego. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w budowie i wyposażeniu ogrodu zimowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Frantz J., Hanke S., Krampen M., Schempp D., Bliżej natury. Ogród zimowy. Przykłady projektów architektonicznych i rozmieszczenia roślin., Arkady, Warszawa, 2000
- Kawollek W., Mierswa D., Ogród zimowy w domu., Multico, Warszawa, 1996
- Longman D., Pielęgnowanie roślin pokojowych., Multico i PWRiL, Warszawa, 1992
- Bürki M., Fuchs M., Leksykon roślin doniczkowych i balkonowych., Świat Książki, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Tonecki J., Łukaszewska A.J., Rozmnażanie roślin ozdobnych., SGGW, Warszawa, 1996
- Rak J., Pielęgnowanie roślin pokojowych. Cz. II., Multico, Warszawa, 1996
- Wolverton B.C., Rośliny przyjazne dla domu. 50 roślin doniczkowych, które pomogą oczyścić powietrze w domu i biurze., Korporint – Elew, Warszawa, 1996
- Łabanowski G., Orlikowski L., Wojdyła A., Jak pielęgnować rośliny doniczkowe. Choroby i szkodniki., Multico, Warszawa, 2011
- Kotter E., Pielęgnowanie i leczenie roślin pokojowych., Delta W-Z, Warszawa, 2001