Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Zielarstwo

Sylabus przedmiotu Tereny zieleni - pielęgnacja w zależności od miejsca:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł Tereny zieleni - historia i pielęgnacja
Przedmiot Tereny zieleni - pielęgnacja w zależności od miejsca
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Urszula Nawrocka-Grześkowiak <Urszula.Nawrocka-Grzeskowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Urszula Nawrocka-Grześkowiak <Urszula.Nawrocka-Grzeskowiak@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>, Małgorzata Nowakowska <Malgorzata.Nowakowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii, urządzania terenów zieleni

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach pielęgnacyjnych na drzewach ozdobnych
C-2Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach pielęgnacyjnych na krzewach
C-3Określenie pielęgnacji drzew i krzewów w zależności od gatunku, epoki i pory roku
C-4Określenie pielęgnacji i zabezpieczenia drzew i krzewów w terenach zieleni po posadzeniu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przegląd podstawowych i najważniejszych cięć drzew i krzewów3
T-W-2Pielęgnacja drzew i krzewów w zależności od gatunku, epoki i pory roku4
T-W-3Warunki przy sadzeniu drzew i krzewów wiosną i jesienią3
T-W-4Pielęgnacja i zabezpieczenie drzew i krzewów po posadzeniu3
T-W-5Pielęgnacja trawników w zależności od miejsca2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2przygotowanie do kolokwium8
A-W-3przygotowanie do zaliczenia oraz obecność na zaliczeniu8
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające i problemowe (Wykłady informacyjny, konwersatoryjny)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O08-T1_W01
Ma wiedzę na temat podstawowych sposobów cięć i określania wymagań pielęgnacyjnych w zależności od pory roku i gatunku drzew i krzewów
OG_1A_W10, OG_1A_W15R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O08-T1_U01
Wykorzystuje znajomość drzew i krzewów oraz podstawowych prac pielęgnacyjnych i potrafi je ocenić
OG_1A_U03R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O08-T1_K01
Dokształca sie w zakresie dendrologii i świadomie oceni walory dekoracyjne roślin w zależności od pielęgnacji
OG_1A_K01, OG_1A_K04R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O08-T1_W01
Ma wiedzę na temat podstawowych sposobów cięć i określania wymagań pielęgnacyjnych w zależności od pory roku i gatunku drzew i krzewów
2,0student nie przyswoił żadnych wiadomości podanych na zajęciach
3,0zna podstawowe problemy związane z przedmiotem
3,5zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady
4,0zna podstawowe problemy w rozszerzonym zakresie
4,5zna zakres przedmiotu podany i obowiazujacy na zajęciach
5,0zna przedmiot biegle i podaje przykłady z dodatkowej literatury

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O08-T1_U01
Wykorzystuje znajomość drzew i krzewów oraz podstawowych prac pielęgnacyjnych i potrafi je ocenić
2,0Nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajeciach
3,0Potrafi ocenić i rozpoznać podstawowe gatunki drzew i krzewów
3,5Potrafi oznaczyć podstawowe gatunki roślin i zna historię rozwoju ogrodów
4,0Wykorzystuje znajomość roślin i ocenia ich dobór i pielęgnację dla odpowiedniego stylu zabytkowego parku
4,5Wykorzystuje znajomość roślin, stylu parku i potrafi to wykorzystać w projekcie prac zwiazanych z rewaloryzacją
5,0Potrafi wykonaćdokładną dokumentację prac pielęgnacyjnych zwiazanych z rewaloryzacją zabytkowego parku

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O08-T1_K01
Dokształca sie w zakresie dendrologii i świadomie oceni walory dekoracyjne roślin w zależności od pielęgnacji
2,0nie ma żadnych informacji na temat przedmiotu
3,0zna podstawowe gatunki drzew i krzewów
3,5zna podstawowe gatunki roślin i sposoby ich pielęgnacji
4,0zna podstawowe gatunki drzew i krzewów , sposoby ich pielęgnacji w zależności od epoki
4,5potrafi przeprowadzić rewaloryzację zabytkowego parku - projekt pielęgnacji
5,0potrafi przeprowadzić prawidłowo rewaloryzację zabytkowego parku rozróżniając ich styl i prace pielęgnacyjne w stopniu rozszerzonym

Literatura podstawowa

  1. Bradley S, Przycinanie drzew i krzewów, Muza, Warszawa, 2006
  2. Bugała W., Drzewa i krzewy dla terenów zieleni, PWRiL, Warszawa, 1991
  3. Chachulski Z., Chirurgia i pielęgnacja drzew, Legraf, 2000
  4. Seneta W. i Dolatowski J., Dendrologia, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Siewniak M. i M., Cięcie drzew, krzewów i pnączy. Przewodnik dla Arborysty
  2. Zeszyty Naukowe Międzynarodowego Towarzystwa Uprawy i Ochrony Drzew

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd podstawowych i najważniejszych cięć drzew i krzewów3
T-W-2Pielęgnacja drzew i krzewów w zależności od gatunku, epoki i pory roku4
T-W-3Warunki przy sadzeniu drzew i krzewów wiosną i jesienią3
T-W-4Pielęgnacja i zabezpieczenie drzew i krzewów po posadzeniu3
T-W-5Pielęgnacja trawników w zależności od miejsca2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2przygotowanie do kolokwium8
A-W-3przygotowanie do zaliczenia oraz obecność na zaliczeniu8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O08-T1_W01Ma wiedzę na temat podstawowych sposobów cięć i określania wymagań pielęgnacyjnych w zależności od pory roku i gatunku drzew i krzewów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W10student ma elementarną wiedzę z zakresu ekologii, ochrony środowiska i przyrody, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia funkcjonowania naturalnych układów ekologicznych
OG_1A_W15student posiada wiedzę z zakresu dendrologii i zagospodarowania terenów zieleni niezbędną do ich projektowania i eksploatacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach pielęgnacyjnych na drzewach ozdobnych
C-2Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach pielęgnacyjnych na krzewach
C-3Określenie pielęgnacji drzew i krzewów w zależności od gatunku, epoki i pory roku
C-4Określenie pielęgnacji i zabezpieczenia drzew i krzewów w terenach zieleni po posadzeniu
Treści programoweT-W-1Przegląd podstawowych i najważniejszych cięć drzew i krzewów
T-W-2Pielęgnacja drzew i krzewów w zależności od gatunku, epoki i pory roku
T-W-3Warunki przy sadzeniu drzew i krzewów wiosną i jesienią
T-W-4Pielęgnacja i zabezpieczenie drzew i krzewów po posadzeniu
T-W-5Pielęgnacja trawników w zależności od miejsca
Metody nauczaniaM-1Metody podające i problemowe (Wykłady informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych wiadomości podanych na zajęciach
3,0zna podstawowe problemy związane z przedmiotem
3,5zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady
4,0zna podstawowe problemy w rozszerzonym zakresie
4,5zna zakres przedmiotu podany i obowiazujacy na zajęciach
5,0zna przedmiot biegle i podaje przykłady z dodatkowej literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O08-T1_U01Wykorzystuje znajomość drzew i krzewów oraz podstawowych prac pielęgnacyjnych i potrafi je ocenić
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach pielęgnacyjnych na drzewach ozdobnych
C-2Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach pielęgnacyjnych na krzewach
C-3Określenie pielęgnacji drzew i krzewów w zależności od gatunku, epoki i pory roku
C-4Określenie pielęgnacji i zabezpieczenia drzew i krzewów w terenach zieleni po posadzeniu
Treści programoweT-W-1Przegląd podstawowych i najważniejszych cięć drzew i krzewów
T-W-2Pielęgnacja drzew i krzewów w zależności od gatunku, epoki i pory roku
T-W-3Warunki przy sadzeniu drzew i krzewów wiosną i jesienią
T-W-4Pielęgnacja i zabezpieczenie drzew i krzewów po posadzeniu
T-W-5Pielęgnacja trawników w zależności od miejsca
Metody nauczaniaM-1Metody podające i problemowe (Wykłady informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajeciach
3,0Potrafi ocenić i rozpoznać podstawowe gatunki drzew i krzewów
3,5Potrafi oznaczyć podstawowe gatunki roślin i zna historię rozwoju ogrodów
4,0Wykorzystuje znajomość roślin i ocenia ich dobór i pielęgnację dla odpowiedniego stylu zabytkowego parku
4,5Wykorzystuje znajomość roślin, stylu parku i potrafi to wykorzystać w projekcie prac zwiazanych z rewaloryzacją
5,0Potrafi wykonaćdokładną dokumentację prac pielęgnacyjnych zwiazanych z rewaloryzacją zabytkowego parku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O08-T1_K01Dokształca sie w zakresie dendrologii i świadomie oceni walory dekoracyjne roślin w zależności od pielęgnacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Określenie pielęgnacji drzew i krzewów w zależności od gatunku, epoki i pory roku
Treści programoweT-W-1Przegląd podstawowych i najważniejszych cięć drzew i krzewów
T-W-2Pielęgnacja drzew i krzewów w zależności od gatunku, epoki i pory roku
T-W-3Warunki przy sadzeniu drzew i krzewów wiosną i jesienią
T-W-4Pielęgnacja i zabezpieczenie drzew i krzewów po posadzeniu
T-W-5Pielęgnacja trawników w zależności od miejsca
Metody nauczaniaM-1Metody podające i problemowe (Wykłady informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma żadnych informacji na temat przedmiotu
3,0zna podstawowe gatunki drzew i krzewów
3,5zna podstawowe gatunki roślin i sposoby ich pielęgnacji
4,0zna podstawowe gatunki drzew i krzewów , sposoby ich pielęgnacji w zależności od epoki
4,5potrafi przeprowadzić rewaloryzację zabytkowego parku - projekt pielęgnacji
5,0potrafi przeprowadzić prawidłowo rewaloryzację zabytkowego parku rozróżniając ich styl i prace pielęgnacyjne w stopniu rozszerzonym