Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mikrobiologia ogólna
W-2Podstawowa wiedza z zakresu biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze związkami pomiędzy światem mikroorganizmów a zdrowiem człowieka związanym z żywieniem i żywnością
C-2Przedstawienie mozliwosci uzyskania określonych efektów technologicznych dzieki procesom biologicznym
C-3Uświadomienie studentom zagrozeń mikrobiologicznych zwiazanych z produkcja żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody identyfikacji wybranych patogenów w żywnosci zgodnie z obowiązującymi normami1
T-A-2Charakterystyka drobnoustrojów wskaźnikowych i metod oceny stanu sanitarnego żywności2
T-A-3Wpływ procesów stosowanych w przetwórstwie zywności na skład i aktywność mikroflory. Temperatura, aw, pH, radiacja, działanie soli (kationy,aniony), konserwanty, barwniki, zw. powierzchniowo czynne)2
5
wykłady
T-W-1Naturalna, mikrobiologiczna flora żywnosci1
T-W-2Drobnoustroje zepsucia żywności1
T-W-3Patogeny człowieka występujace w żywności1
T-W-4Mikrobiologiczne toksyny w żywności1
T-W-5Prozdrowotne,mikrobiologiczne suplementy żywności1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiodanie literatury9
A-A-3Przygotowanie prezentacji6
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury tematu15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie audytoriów w formie pisemnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O3.3_W01
W zakresie wiedzy student rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy.
BT_1A_W20, BT_1A_W15R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07C-1, C-3, C-2T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O3.3_U01
W zakresie umiejętności student odpowiednio dobiera i wykorzystuje podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów w środowisku żywnosci.
BT_1A_U04, BT_1A_U16R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-3, C-2T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O3.3_K01
W zakresie kompetencji student jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.
BT_1A_K04, BT_1A_K08R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1, C-3, C-2T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O3.3_W01
W zakresie wiedzy student rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą mikroorganizmów występujących w żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O3.3_U01
W zakresie umiejętności student odpowiednio dobiera i wykorzystuje podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów w środowisku żywnosci.
2,0
3,0Student ma podstawową umiejętność różnicowania mikroorganizmów występujących w żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O3.3_K01
W zakresie kompetencji student jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.
2,0
3,0student jest kompetentny w stopniu podstawowym do wykonywania mikrobiologicznych analiz żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Salyers A.A., Whitt D.D. (red.), Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, pierwsze, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140
  2. Szewczyk E.M. (red.), Diagnostyka bakteriologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, pierwsze, dodruk, Czyt. WNoŻiR
  3. Błażejak St., Gientka I. (red.), Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010, pierwsze, Czyt. WNoŻiR
  4. Żakowska Z., Stobińska H, Mikrobiologia i higiena w przemyśle spożywczym, Politechnika Łódzka, Łódź, 2000, pierwsze
  5. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna. T. 2, . Mikroorganizmy w biotechnologii, ochronie środowiska i produkcji żywności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, pierwsze, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140

Literatura dodatkowa

  1. Nicklin J., Graeme-Cook K., Killington R., Mikrobiologia. Krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012, drugie, poprawione i unowocześnione, dodruk, Czyt. WNoŻiR
  2. Gawęcki J.,Libudzisz Z. (red.), Mikroorganizmy w żywności i żywieniu, Wydawnictwo Uniwersytety Przyrodniczego, Poznań, 2010, trzecie, Czyt. WNoŻiR

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody identyfikacji wybranych patogenów w żywnosci zgodnie z obowiązującymi normami1
T-A-2Charakterystyka drobnoustrojów wskaźnikowych i metod oceny stanu sanitarnego żywności2
T-A-3Wpływ procesów stosowanych w przetwórstwie zywności na skład i aktywność mikroflory. Temperatura, aw, pH, radiacja, działanie soli (kationy,aniony), konserwanty, barwniki, zw. powierzchniowo czynne)2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Naturalna, mikrobiologiczna flora żywnosci1
T-W-2Drobnoustroje zepsucia żywności1
T-W-3Patogeny człowieka występujace w żywności1
T-W-4Mikrobiologiczne toksyny w żywności1
T-W-5Prozdrowotne,mikrobiologiczne suplementy żywności1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiodanie literatury9
A-A-3Przygotowanie prezentacji6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury tematu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-O3.3_W01W zakresie wiedzy student rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W20ma wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia oraz zdrowego trybu życia; rozumie procedury pozyskiwania i otrzymywania różnych produktów żywnościowych, umie ocenić jakość surowców oraz ich bezpieczeństwo
BT_1A_W15posiada ogólną wiedzę na temat wpływu żywienia i czynników biotechnologicznych na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze związkami pomiędzy światem mikroorganizmów a zdrowiem człowieka związanym z żywieniem i żywnością
C-3Uświadomienie studentom zagrozeń mikrobiologicznych zwiazanych z produkcja żywności
C-2Przedstawienie mozliwosci uzyskania określonych efektów technologicznych dzieki procesom biologicznym
Treści programoweT-A-3Wpływ procesów stosowanych w przetwórstwie zywności na skład i aktywność mikroflory. Temperatura, aw, pH, radiacja, działanie soli (kationy,aniony), konserwanty, barwniki, zw. powierzchniowo czynne)
T-A-1Metody identyfikacji wybranych patogenów w żywnosci zgodnie z obowiązującymi normami
T-A-2Charakterystyka drobnoustrojów wskaźnikowych i metod oceny stanu sanitarnego żywności
T-W-1Naturalna, mikrobiologiczna flora żywnosci
T-W-5Prozdrowotne,mikrobiologiczne suplementy żywności
T-W-4Mikrobiologiczne toksyny w żywności
T-W-2Drobnoustroje zepsucia żywności
T-W-3Patogeny człowieka występujace w żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie audytoriów w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą mikroorganizmów występujących w żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-O3.3_U01W zakresie umiejętności student odpowiednio dobiera i wykorzystuje podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów w środowisku żywnosci.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U04Wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii i immunologii; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących zjadliwość drobnoustrojów, potrafi scharakteryzować wybrane choroby zakaźne; rozumie funkcjonowanie układu odpornościowego; umie stosować odpowiednie techniki diagnostyczne.
BT_1A_U16Posługuje się zasadami racjonalnego żywienia oraz zdrowego trybu życia; rozumie procedury pozyskiwania i otrzymywania różnych produktów żywnościowych, w tym z wykorzystaniem mikroorganizmów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze związkami pomiędzy światem mikroorganizmów a zdrowiem człowieka związanym z żywieniem i żywnością
C-3Uświadomienie studentom zagrozeń mikrobiologicznych zwiazanych z produkcja żywności
C-2Przedstawienie mozliwosci uzyskania określonych efektów technologicznych dzieki procesom biologicznym
Treści programoweT-A-3Wpływ procesów stosowanych w przetwórstwie zywności na skład i aktywność mikroflory. Temperatura, aw, pH, radiacja, działanie soli (kationy,aniony), konserwanty, barwniki, zw. powierzchniowo czynne)
T-A-1Metody identyfikacji wybranych patogenów w żywnosci zgodnie z obowiązującymi normami
T-A-2Charakterystyka drobnoustrojów wskaźnikowych i metod oceny stanu sanitarnego żywności
T-W-1Naturalna, mikrobiologiczna flora żywnosci
T-W-5Prozdrowotne,mikrobiologiczne suplementy żywności
T-W-4Mikrobiologiczne toksyny w żywności
T-W-2Drobnoustroje zepsucia żywności
T-W-3Patogeny człowieka występujace w żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie audytoriów w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową umiejętność różnicowania mikroorganizmów występujących w żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-O3.3_K01W zakresie kompetencji student jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K04wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
BT_1A_K08ma świadomość uwarunkowań biologicznych i technologicznych podstawowych procesów biotechnologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze związkami pomiędzy światem mikroorganizmów a zdrowiem człowieka związanym z żywieniem i żywnością
C-3Uświadomienie studentom zagrozeń mikrobiologicznych zwiazanych z produkcja żywności
C-2Przedstawienie mozliwosci uzyskania określonych efektów technologicznych dzieki procesom biologicznym
Treści programoweT-A-3Wpływ procesów stosowanych w przetwórstwie zywności na skład i aktywność mikroflory. Temperatura, aw, pH, radiacja, działanie soli (kationy,aniony), konserwanty, barwniki, zw. powierzchniowo czynne)
T-A-1Metody identyfikacji wybranych patogenów w żywnosci zgodnie z obowiązującymi normami
T-A-2Charakterystyka drobnoustrojów wskaźnikowych i metod oceny stanu sanitarnego żywności
T-W-1Naturalna, mikrobiologiczna flora żywnosci
T-W-5Prozdrowotne,mikrobiologiczne suplementy żywności
T-W-4Mikrobiologiczne toksyny w żywności
T-W-2Drobnoustroje zepsucia żywności
T-W-3Patogeny człowieka występujace w żywności
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest kompetentny w stopniu podstawowym do wykonywania mikrobiologicznych analiz żywności
3,5
4,0
4,5
5,0