Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Ultrastruktura tkanek i narządów organizmów wodnych użytecznych w technologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ultrastruktura tkanek i narządów organizmów wodnych użytecznych w technologii
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 13 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 13 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomosci z anatomii, embriologii i biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot obejmuje wiedzę z zakresu morfofizjologii komórek w oparciu o wybrane elementy wiedzy podstawowej ukierunkowaną na możliwości praktycznych zastosowań w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty zatrudnionego we wszystkich działach i zapleczu naukowym produkcji, w gospodarce i w technologii żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Technika badania struktur biologicznych (mikroskopia kontrastowo-fazowa, mikroskopia interferencyjna, ultramikroskopia, mikroskopia polaryzacyjna Barwienie cytologiczne (mechanizm barwienia, metachromazja) Cytochemiczne i histochemiczne metody barwienia (wykrywanie białek, wykrywanie aldehydów, wykrywanie kwasów nukleinowych, reakcja PAS, wykrywanie lipidów, wykrywanie enzymów4
T-L-2Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie) Metody histochemiczne oparte na oznaczaniu fizycznym (mikroskopia fluorescencyjna, mikroskopia konfokalna)2
T-L-3Błona plazmatyczna (struktura, skład chemiczny, dysocjacja i reasocjacja komórek). Funkcja systemu wakuolarnego (funcja mechaniczna, wymiana, przebudowa i przemieszczanie błon1
T-L-4Tkanka nabłonkowa – rodzaje, pochodzenie, zróżnicowanie budowy jako wyraz przystosowania do miejsca występowania i pełnionej funkcji;. Tkanka łączna właściwa, siateczkowata, galaretowata – struktury i elementy składowe, powstawanie, miejsca występowania w organizmie, unerwienie, unaczynienie; tkanka tłuszczowa żółta i brunatna; tkanka chrzęstna i kostna – struktury, elementy składowe, powstawanie; krew i limfa – elementy składowe, powstawanie.1
T-L-5Tkanka mięśniowa – rodzaje, unerwienie, budowa sarkomeru, ślizgowa teoria skurczu mięśnia, typy włókien mięśniowych – czerwone i białe, molekularny mechanizmu skurczu (skurcz izotoniczny, izometryczny i rozkurcz);2
T-L-6Budowa histologiczna poszczególnych tkanek i narządów. Morfologiczne modyfikacje komórek w narządach i układach jako wyraz pełnionych funkcji, współzależność strukturalna i funkcjonalna.3
13
wykłady
T-W-1Metody badań cytologicznych - mikroskopia świetlna, kontrast fazowy, mikroskopia polaryzacyjna, mikroskopia elektronowa1
T-W-2Różnice w budowie poszczególnych tkanek pochodzących od organizmów należących zarówno do różnych typów (kręgowców i bezkręgowców) jak i różnych gromad (ryby – ssaki).1
T-W-3Wpływ zróżnicowanych warunków panujących w środowisku wodnym na budowę i funkcje organizmu ryby w skali makro, mikro i ultrastrukturalnej.1
T-W-4Chemiczne składniki komórki (woda; składniki mineralne; makrocząsteczki, monomery i polimery; aminokwasy i białka; cukrowce; polisacharydy złożone, mukopolisacharydy, mukoproteidy i glikoproteidy; lipidy; kwasy nukleinowe; enzymy.2
T-W-5Błony komórkowe: budowa, mechanizm transportu i przenikania substancji, dyfuzja przez warstwy białkowo – lipidowe, transport – z wykorzystaniem mikroskopii fluorescencyjnej.2
T-W-6Cytoplazma i organelle cytoplazmatyczne. Cytoszkielet2
T-W-7Struktura i funkcje białek2
T-W-8Budowa błon, transport przez błony, cytoplazmatyczny system wakuolarny i mikrosomy (ogólna morfologia, właściwości cytochemiczne systemu, funkcja systemu wakuolarnego.1
T-W-9Wzrost komórek, energetyka komórki, różnicowanie1
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Cytoszkielet13
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach3
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej3
A-W-5Przygotowanie się do zaliczenia wykładów4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów – 1 kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO5-10tzpw_W01
Student ma wiedzę na temat budowy poszczególnych komórek różnych typów, tkanek i organów oraz pełnionych przez nie funkcji u organizmów należących zarówno do różnych typów (kręgowców i bezkręgowców) jak i różnych gromad (ryby – ssaki).
TZiZ_1A_W10R1A_W03, R1A_W05InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO5-10tzpw_U01
Po przeprowadzonych zajęciach student umie posługiwac się specjalistyczną terminologią dotyczącą utrastruktury tkanek i narządów i ryb oraz wybranych bezkręgowców wodnych w formie werbalnej oraz pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań histologicznych.
TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U12, TZiZ_1A_U17R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1
TZiZ_1A_PO5-10tzpw_U02
Student potrafi obsługiwać rózne typy mikroskopów (mikroskop badawczy ze stolikiem chłodząco-grzejnym, wyposażeniem do rejestracji obrazu, z oprogramowaniem CASA do analizy ruchliwości plemników; mikroskop stereoskopowy wraz z mikroprocesorowym regulatorem Trol–8100/9100, kolorowymi kamerami cyfrowymi (Nikon DS. Fi-1) i monitorami, do prowadzenia przeżyciowej obserwacji w pionowej i poziomej wiązce światła, z programem do opracowania i opisania obrazu
TZiZ_1A_U24R1A_U01InzA_U03C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO5-10tzpw_K02
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
TZiZ_1A_K02R1A_K04C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1
TZiZ_1A_PO5-10tzpw_K03
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
TZiZ_1A_K01, TZiZ_1A_K02, TZiZ_1A_K03R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K07InzA_K02C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO5-10tzpw_W01
Student ma wiedzę na temat budowy poszczególnych komórek różnych typów, tkanek i organów oraz pełnionych przez nie funkcji u organizmów należących zarówno do różnych typów (kręgowców i bezkręgowców) jak i różnych gromad (ryby – ssaki).
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat budowy niektórych typów komórek, tkanek i organów.
3,0Student ma ogólną wiedzę na temat budowy niektórych typów komórek, tkanek i organów.
3,5Student ma ogólną wiedzę na temat budowy niektórych typów komórek, tkanek i organów oraz pełnionych przez nie funkcji organizmów.
4,0Student ma wiedzę na temat budowy niektórych typów komórek, tkanek i organów oraz pełnionych przez nie funkcji organizmów należących zarówno do równych typów (kręgowców i bezkręgowców) jak i różnych gromad (ryby – ssaki).
4,5Student ma szczegółową wiedzę na temat budowy większości różnych typów komórek, tkanek i organów oraz pełnionych przez nie funkcji organizmów należących zarówno do równych typów (kręgowców i bezkręgowców) jak i różnych gromad (ryby – ssaki).
5,0Student ma szczegółową wiedzę na temat budowy poszczególnych komórek różnych typów, tkanek i organów oraz pełnionych przez nie funkcji organizmów należących zarówno do równych typów (kręgowców i bezkręgowców) jak i różnych gromad (ryby – ssaki).

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO5-10tzpw_U01
Po przeprowadzonych zajęciach student umie posługiwac się specjalistyczną terminologią dotyczącą utrastruktury tkanek i narządów i ryb oraz wybranych bezkręgowców wodnych w formie werbalnej oraz pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań histologicznych.
2,0Student nie potrafi posługiwać się terminologię histologiczna i cytologiczną.
3,0Student zna podstawowe zwroty histologiczne i cytologiczne.
3,5Student zna podstawowe zwroty histologiczne i cytologiczne i umie je prawidłowo zastosować w praktyce.
4,0Student rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej ultrastuktury oraz rozumie podstawową literaturę z zakresu badań histologicznych i cytologicznych.
4,5Student umieć posługiwac się specjalistyczna terminologia dotyczacą ultrastruktury w jezyku polskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań histologicznych i cytologicznych.
5,0Student umieć posługiwaę się specjalistyczna terminologia dotyczacą ultrastuktury zarówno w jezyku polskim jak i j. łacińskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań histologicznych i cytologicznych.
TZiZ_1A_PO5-10tzpw_U02
Student potrafi obsługiwać rózne typy mikroskopów (mikroskop badawczy ze stolikiem chłodząco-grzejnym, wyposażeniem do rejestracji obrazu, z oprogramowaniem CASA do analizy ruchliwości plemników; mikroskop stereoskopowy wraz z mikroprocesorowym regulatorem Trol–8100/9100, kolorowymi kamerami cyfrowymi (Nikon DS. Fi-1) i monitorami, do prowadzenia przeżyciowej obserwacji w pionowej i poziomej wiązce światła, z programem do opracowania i opisania obrazu
2,0Student nie zna budowy mikroskopu i nie potrafi go obsługiwać.
3,0Student potrafi obsługiwać mikroskop z pomocą prowadzacego zajęcia lub kolegów.
3,5Student zna budowę mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, potrafi je obsługiwać z pomocą prowadzacego zajęcia lub kolegów.
4,0Student zna budowę mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, potrafi je sam obsługiwać.
4,5Student zna budowę mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, potrafi je obsługiwać oraz umie obsłużyć programy do analizy obrazu z pomocą prowadzącego zajęcia lub kolegów.
5,0Student zna budowę mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, potrafi je obsługiwać oraz umie obsłużyć programy do analizy obrazu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO5-10tzpw_K02
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,5Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,5Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym
TZiZ_1A_PO5-10tzpw_K03
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole

Literatura podstawowa

  1. Sawicki W., Histologia, PZWL, 2011
  2. A. Stevens, B. Young, J.S. Lowe, J.W. Heath, red. J. Malejczyk, Histologia. Podręcznik i atlas. Wheater, Urban & Partner, 2010, ISBN:978-83-7609-186-0
  3. T. Cichocki, J.A. Litwin, J. Mirecka, Kompedium histologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Technika badania struktur biologicznych (mikroskopia kontrastowo-fazowa, mikroskopia interferencyjna, ultramikroskopia, mikroskopia polaryzacyjna Barwienie cytologiczne (mechanizm barwienia, metachromazja) Cytochemiczne i histochemiczne metody barwienia (wykrywanie białek, wykrywanie aldehydów, wykrywanie kwasów nukleinowych, reakcja PAS, wykrywanie lipidów, wykrywanie enzymów4
T-L-2Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie) Metody histochemiczne oparte na oznaczaniu fizycznym (mikroskopia fluorescencyjna, mikroskopia konfokalna)2
T-L-3Błona plazmatyczna (struktura, skład chemiczny, dysocjacja i reasocjacja komórek). Funkcja systemu wakuolarnego (funcja mechaniczna, wymiana, przebudowa i przemieszczanie błon1
T-L-4Tkanka nabłonkowa – rodzaje, pochodzenie, zróżnicowanie budowy jako wyraz przystosowania do miejsca występowania i pełnionej funkcji;. Tkanka łączna właściwa, siateczkowata, galaretowata – struktury i elementy składowe, powstawanie, miejsca występowania w organizmie, unerwienie, unaczynienie; tkanka tłuszczowa żółta i brunatna; tkanka chrzęstna i kostna – struktury, elementy składowe, powstawanie; krew i limfa – elementy składowe, powstawanie.1
T-L-5Tkanka mięśniowa – rodzaje, unerwienie, budowa sarkomeru, ślizgowa teoria skurczu mięśnia, typy włókien mięśniowych – czerwone i białe, molekularny mechanizmu skurczu (skurcz izotoniczny, izometryczny i rozkurcz);2
T-L-6Budowa histologiczna poszczególnych tkanek i narządów. Morfologiczne modyfikacje komórek w narządach i układach jako wyraz pełnionych funkcji, współzależność strukturalna i funkcjonalna.3
13

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody badań cytologicznych - mikroskopia świetlna, kontrast fazowy, mikroskopia polaryzacyjna, mikroskopia elektronowa1
T-W-2Różnice w budowie poszczególnych tkanek pochodzących od organizmów należących zarówno do różnych typów (kręgowców i bezkręgowców) jak i różnych gromad (ryby – ssaki).1
T-W-3Wpływ zróżnicowanych warunków panujących w środowisku wodnym na budowę i funkcje organizmu ryby w skali makro, mikro i ultrastrukturalnej.1
T-W-4Chemiczne składniki komórki (woda; składniki mineralne; makrocząsteczki, monomery i polimery; aminokwasy i białka; cukrowce; polisacharydy złożone, mukopolisacharydy, mukoproteidy i glikoproteidy; lipidy; kwasy nukleinowe; enzymy.2
T-W-5Błony komórkowe: budowa, mechanizm transportu i przenikania substancji, dyfuzja przez warstwy białkowo – lipidowe, transport – z wykorzystaniem mikroskopii fluorescencyjnej.2
T-W-6Cytoplazma i organelle cytoplazmatyczne. Cytoszkielet2
T-W-7Struktura i funkcje białek2
T-W-8Budowa błon, transport przez błony, cytoplazmatyczny system wakuolarny i mikrosomy (ogólna morfologia, właściwości cytochemiczne systemu, funkcja systemu wakuolarnego.1
T-W-9Wzrost komórek, energetyka komórki, różnicowanie1
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Cytoszkielet13
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach3
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej3
A-W-5Przygotowanie się do zaliczenia wykładów4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-10tzpw_W01Student ma wiedzę na temat budowy poszczególnych komórek różnych typów, tkanek i organów oraz pełnionych przez nie funkcji u organizmów należących zarówno do różnych typów (kręgowców i bezkręgowców) jak i różnych gromad (ryby – ssaki).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W10Ma podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania organizmów wodnych pozyskiwanych dla przetwórstwa, zna zasady i podstawowe metody pozyskiwania organizmów wodnych poławianych i hodowlanych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje wiedzę z zakresu morfofizjologii komórek w oparciu o wybrane elementy wiedzy podstawowej ukierunkowaną na możliwości praktycznych zastosowań w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty zatrudnionego we wszystkich działach i zapleczu naukowym produkcji, w gospodarce i w technologii żywności.
Treści programoweT-W-2Różnice w budowie poszczególnych tkanek pochodzących od organizmów należących zarówno do różnych typów (kręgowców i bezkręgowców) jak i różnych gromad (ryby – ssaki).
T-W-5Błony komórkowe: budowa, mechanizm transportu i przenikania substancji, dyfuzja przez warstwy białkowo – lipidowe, transport – z wykorzystaniem mikroskopii fluorescencyjnej.
T-W-4Chemiczne składniki komórki (woda; składniki mineralne; makrocząsteczki, monomery i polimery; aminokwasy i białka; cukrowce; polisacharydy złożone, mukopolisacharydy, mukoproteidy i glikoproteidy; lipidy; kwasy nukleinowe; enzymy.
T-W-6Cytoplazma i organelle cytoplazmatyczne. Cytoszkielet
T-W-7Struktura i funkcje białek
T-W-9Wzrost komórek, energetyka komórki, różnicowanie
T-W-1Metody badań cytologicznych - mikroskopia świetlna, kontrast fazowy, mikroskopia polaryzacyjna, mikroskopia elektronowa
T-W-8Budowa błon, transport przez błony, cytoplazmatyczny system wakuolarny i mikrosomy (ogólna morfologia, właściwości cytochemiczne systemu, funkcja systemu wakuolarnego.
T-W-3Wpływ zróżnicowanych warunków panujących w środowisku wodnym na budowę i funkcje organizmu ryby w skali makro, mikro i ultrastrukturalnej.
T-L-2Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie) Metody histochemiczne oparte na oznaczaniu fizycznym (mikroskopia fluorescencyjna, mikroskopia konfokalna)
T-L-6Budowa histologiczna poszczególnych tkanek i narządów. Morfologiczne modyfikacje komórek w narządach i układach jako wyraz pełnionych funkcji, współzależność strukturalna i funkcjonalna.
T-L-4Tkanka nabłonkowa – rodzaje, pochodzenie, zróżnicowanie budowy jako wyraz przystosowania do miejsca występowania i pełnionej funkcji;. Tkanka łączna właściwa, siateczkowata, galaretowata – struktury i elementy składowe, powstawanie, miejsca występowania w organizmie, unerwienie, unaczynienie; tkanka tłuszczowa żółta i brunatna; tkanka chrzęstna i kostna – struktury, elementy składowe, powstawanie; krew i limfa – elementy składowe, powstawanie.
T-L-3Błona plazmatyczna (struktura, skład chemiczny, dysocjacja i reasocjacja komórek). Funkcja systemu wakuolarnego (funcja mechaniczna, wymiana, przebudowa i przemieszczanie błon
T-L-1Technika badania struktur biologicznych (mikroskopia kontrastowo-fazowa, mikroskopia interferencyjna, ultramikroskopia, mikroskopia polaryzacyjna Barwienie cytologiczne (mechanizm barwienia, metachromazja) Cytochemiczne i histochemiczne metody barwienia (wykrywanie białek, wykrywanie aldehydów, wykrywanie kwasów nukleinowych, reakcja PAS, wykrywanie lipidów, wykrywanie enzymów
T-L-5Tkanka mięśniowa – rodzaje, unerwienie, budowa sarkomeru, ślizgowa teoria skurczu mięśnia, typy włókien mięśniowych – czerwone i białe, molekularny mechanizmu skurczu (skurcz izotoniczny, izometryczny i rozkurcz);
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów – 1 kolokwium
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat budowy niektórych typów komórek, tkanek i organów.
3,0Student ma ogólną wiedzę na temat budowy niektórych typów komórek, tkanek i organów.
3,5Student ma ogólną wiedzę na temat budowy niektórych typów komórek, tkanek i organów oraz pełnionych przez nie funkcji organizmów.
4,0Student ma wiedzę na temat budowy niektórych typów komórek, tkanek i organów oraz pełnionych przez nie funkcji organizmów należących zarówno do równych typów (kręgowców i bezkręgowców) jak i różnych gromad (ryby – ssaki).
4,5Student ma szczegółową wiedzę na temat budowy większości różnych typów komórek, tkanek i organów oraz pełnionych przez nie funkcji organizmów należących zarówno do równych typów (kręgowców i bezkręgowców) jak i różnych gromad (ryby – ssaki).
5,0Student ma szczegółową wiedzę na temat budowy poszczególnych komórek różnych typów, tkanek i organów oraz pełnionych przez nie funkcji organizmów należących zarówno do równych typów (kręgowców i bezkręgowców) jak i różnych gromad (ryby – ssaki).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-10tzpw_U01Po przeprowadzonych zajęciach student umie posługiwac się specjalistyczną terminologią dotyczącą utrastruktury tkanek i narządów i ryb oraz wybranych bezkręgowców wodnych w formie werbalnej oraz pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań histologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U12Potrafi rozpoznać surowce pochodzenia wodnego, określić adekwatny dla danego organizmu sposób jego pozyskiwania, umie dokonać identyfikacji i analizy czynników wpływających na efektywność eksploatacji organizmów wodnych wykorzystywanych w przetwórstwie żywności.
TZiZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje wiedzę z zakresu morfofizjologii komórek w oparciu o wybrane elementy wiedzy podstawowej ukierunkowaną na możliwości praktycznych zastosowań w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty zatrudnionego we wszystkich działach i zapleczu naukowym produkcji, w gospodarce i w technologii żywności.
Treści programoweT-W-2Różnice w budowie poszczególnych tkanek pochodzących od organizmów należących zarówno do różnych typów (kręgowców i bezkręgowców) jak i różnych gromad (ryby – ssaki).
T-W-5Błony komórkowe: budowa, mechanizm transportu i przenikania substancji, dyfuzja przez warstwy białkowo – lipidowe, transport – z wykorzystaniem mikroskopii fluorescencyjnej.
T-W-4Chemiczne składniki komórki (woda; składniki mineralne; makrocząsteczki, monomery i polimery; aminokwasy i białka; cukrowce; polisacharydy złożone, mukopolisacharydy, mukoproteidy i glikoproteidy; lipidy; kwasy nukleinowe; enzymy.
T-W-6Cytoplazma i organelle cytoplazmatyczne. Cytoszkielet
T-W-7Struktura i funkcje białek
T-W-9Wzrost komórek, energetyka komórki, różnicowanie
T-W-1Metody badań cytologicznych - mikroskopia świetlna, kontrast fazowy, mikroskopia polaryzacyjna, mikroskopia elektronowa
T-W-8Budowa błon, transport przez błony, cytoplazmatyczny system wakuolarny i mikrosomy (ogólna morfologia, właściwości cytochemiczne systemu, funkcja systemu wakuolarnego.
T-W-3Wpływ zróżnicowanych warunków panujących w środowisku wodnym na budowę i funkcje organizmu ryby w skali makro, mikro i ultrastrukturalnej.
T-L-2Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie) Metody histochemiczne oparte na oznaczaniu fizycznym (mikroskopia fluorescencyjna, mikroskopia konfokalna)
T-L-6Budowa histologiczna poszczególnych tkanek i narządów. Morfologiczne modyfikacje komórek w narządach i układach jako wyraz pełnionych funkcji, współzależność strukturalna i funkcjonalna.
T-L-4Tkanka nabłonkowa – rodzaje, pochodzenie, zróżnicowanie budowy jako wyraz przystosowania do miejsca występowania i pełnionej funkcji;. Tkanka łączna właściwa, siateczkowata, galaretowata – struktury i elementy składowe, powstawanie, miejsca występowania w organizmie, unerwienie, unaczynienie; tkanka tłuszczowa żółta i brunatna; tkanka chrzęstna i kostna – struktury, elementy składowe, powstawanie; krew i limfa – elementy składowe, powstawanie.
T-L-3Błona plazmatyczna (struktura, skład chemiczny, dysocjacja i reasocjacja komórek). Funkcja systemu wakuolarnego (funcja mechaniczna, wymiana, przebudowa i przemieszczanie błon
T-L-1Technika badania struktur biologicznych (mikroskopia kontrastowo-fazowa, mikroskopia interferencyjna, ultramikroskopia, mikroskopia polaryzacyjna Barwienie cytologiczne (mechanizm barwienia, metachromazja) Cytochemiczne i histochemiczne metody barwienia (wykrywanie białek, wykrywanie aldehydów, wykrywanie kwasów nukleinowych, reakcja PAS, wykrywanie lipidów, wykrywanie enzymów
T-L-5Tkanka mięśniowa – rodzaje, unerwienie, budowa sarkomeru, ślizgowa teoria skurczu mięśnia, typy włókien mięśniowych – czerwone i białe, molekularny mechanizmu skurczu (skurcz izotoniczny, izometryczny i rozkurcz);
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów – 1 kolokwium
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się terminologię histologiczna i cytologiczną.
3,0Student zna podstawowe zwroty histologiczne i cytologiczne.
3,5Student zna podstawowe zwroty histologiczne i cytologiczne i umie je prawidłowo zastosować w praktyce.
4,0Student rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej ultrastuktury oraz rozumie podstawową literaturę z zakresu badań histologicznych i cytologicznych.
4,5Student umieć posługiwac się specjalistyczna terminologia dotyczacą ultrastruktury w jezyku polskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań histologicznych i cytologicznych.
5,0Student umieć posługiwaę się specjalistyczna terminologia dotyczacą ultrastuktury zarówno w jezyku polskim jak i j. łacińskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań histologicznych i cytologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-10tzpw_U02Student potrafi obsługiwać rózne typy mikroskopów (mikroskop badawczy ze stolikiem chłodząco-grzejnym, wyposażeniem do rejestracji obrazu, z oprogramowaniem CASA do analizy ruchliwości plemników; mikroskop stereoskopowy wraz z mikroprocesorowym regulatorem Trol–8100/9100, kolorowymi kamerami cyfrowymi (Nikon DS. Fi-1) i monitorami, do prowadzenia przeżyciowej obserwacji w pionowej i poziomej wiązce światła, z programem do opracowania i opisania obrazu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje wiedzę z zakresu morfofizjologii komórek w oparciu o wybrane elementy wiedzy podstawowej ukierunkowaną na możliwości praktycznych zastosowań w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty zatrudnionego we wszystkich działach i zapleczu naukowym produkcji, w gospodarce i w technologii żywności.
Treści programoweT-W-2Różnice w budowie poszczególnych tkanek pochodzących od organizmów należących zarówno do różnych typów (kręgowców i bezkręgowców) jak i różnych gromad (ryby – ssaki).
T-W-5Błony komórkowe: budowa, mechanizm transportu i przenikania substancji, dyfuzja przez warstwy białkowo – lipidowe, transport – z wykorzystaniem mikroskopii fluorescencyjnej.
T-W-4Chemiczne składniki komórki (woda; składniki mineralne; makrocząsteczki, monomery i polimery; aminokwasy i białka; cukrowce; polisacharydy złożone, mukopolisacharydy, mukoproteidy i glikoproteidy; lipidy; kwasy nukleinowe; enzymy.
T-W-6Cytoplazma i organelle cytoplazmatyczne. Cytoszkielet
T-W-7Struktura i funkcje białek
T-W-9Wzrost komórek, energetyka komórki, różnicowanie
T-W-1Metody badań cytologicznych - mikroskopia świetlna, kontrast fazowy, mikroskopia polaryzacyjna, mikroskopia elektronowa
T-W-8Budowa błon, transport przez błony, cytoplazmatyczny system wakuolarny i mikrosomy (ogólna morfologia, właściwości cytochemiczne systemu, funkcja systemu wakuolarnego.
T-W-3Wpływ zróżnicowanych warunków panujących w środowisku wodnym na budowę i funkcje organizmu ryby w skali makro, mikro i ultrastrukturalnej.
T-L-2Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie) Metody histochemiczne oparte na oznaczaniu fizycznym (mikroskopia fluorescencyjna, mikroskopia konfokalna)
T-L-6Budowa histologiczna poszczególnych tkanek i narządów. Morfologiczne modyfikacje komórek w narządach i układach jako wyraz pełnionych funkcji, współzależność strukturalna i funkcjonalna.
T-L-4Tkanka nabłonkowa – rodzaje, pochodzenie, zróżnicowanie budowy jako wyraz przystosowania do miejsca występowania i pełnionej funkcji;. Tkanka łączna właściwa, siateczkowata, galaretowata – struktury i elementy składowe, powstawanie, miejsca występowania w organizmie, unerwienie, unaczynienie; tkanka tłuszczowa żółta i brunatna; tkanka chrzęstna i kostna – struktury, elementy składowe, powstawanie; krew i limfa – elementy składowe, powstawanie.
T-L-3Błona plazmatyczna (struktura, skład chemiczny, dysocjacja i reasocjacja komórek). Funkcja systemu wakuolarnego (funcja mechaniczna, wymiana, przebudowa i przemieszczanie błon
T-L-1Technika badania struktur biologicznych (mikroskopia kontrastowo-fazowa, mikroskopia interferencyjna, ultramikroskopia, mikroskopia polaryzacyjna Barwienie cytologiczne (mechanizm barwienia, metachromazja) Cytochemiczne i histochemiczne metody barwienia (wykrywanie białek, wykrywanie aldehydów, wykrywanie kwasów nukleinowych, reakcja PAS, wykrywanie lipidów, wykrywanie enzymów
T-L-5Tkanka mięśniowa – rodzaje, unerwienie, budowa sarkomeru, ślizgowa teoria skurczu mięśnia, typy włókien mięśniowych – czerwone i białe, molekularny mechanizmu skurczu (skurcz izotoniczny, izometryczny i rozkurcz);
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów – 1 kolokwium
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna budowy mikroskopu i nie potrafi go obsługiwać.
3,0Student potrafi obsługiwać mikroskop z pomocą prowadzacego zajęcia lub kolegów.
3,5Student zna budowę mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, potrafi je obsługiwać z pomocą prowadzacego zajęcia lub kolegów.
4,0Student zna budowę mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, potrafi je sam obsługiwać.
4,5Student zna budowę mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, potrafi je obsługiwać oraz umie obsłużyć programy do analizy obrazu z pomocą prowadzącego zajęcia lub kolegów.
5,0Student zna budowę mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, potrafi je obsługiwać oraz umie obsłużyć programy do analizy obrazu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-10tzpw_K02Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje wiedzę z zakresu morfofizjologii komórek w oparciu o wybrane elementy wiedzy podstawowej ukierunkowaną na możliwości praktycznych zastosowań w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty zatrudnionego we wszystkich działach i zapleczu naukowym produkcji, w gospodarce i w technologii żywności.
Treści programoweT-W-2Różnice w budowie poszczególnych tkanek pochodzących od organizmów należących zarówno do różnych typów (kręgowców i bezkręgowców) jak i różnych gromad (ryby – ssaki).
T-W-5Błony komórkowe: budowa, mechanizm transportu i przenikania substancji, dyfuzja przez warstwy białkowo – lipidowe, transport – z wykorzystaniem mikroskopii fluorescencyjnej.
T-W-4Chemiczne składniki komórki (woda; składniki mineralne; makrocząsteczki, monomery i polimery; aminokwasy i białka; cukrowce; polisacharydy złożone, mukopolisacharydy, mukoproteidy i glikoproteidy; lipidy; kwasy nukleinowe; enzymy.
T-W-6Cytoplazma i organelle cytoplazmatyczne. Cytoszkielet
T-W-7Struktura i funkcje białek
T-W-9Wzrost komórek, energetyka komórki, różnicowanie
T-W-1Metody badań cytologicznych - mikroskopia świetlna, kontrast fazowy, mikroskopia polaryzacyjna, mikroskopia elektronowa
T-W-8Budowa błon, transport przez błony, cytoplazmatyczny system wakuolarny i mikrosomy (ogólna morfologia, właściwości cytochemiczne systemu, funkcja systemu wakuolarnego.
T-W-3Wpływ zróżnicowanych warunków panujących w środowisku wodnym na budowę i funkcje organizmu ryby w skali makro, mikro i ultrastrukturalnej.
T-L-2Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie) Metody histochemiczne oparte na oznaczaniu fizycznym (mikroskopia fluorescencyjna, mikroskopia konfokalna)
T-L-6Budowa histologiczna poszczególnych tkanek i narządów. Morfologiczne modyfikacje komórek w narządach i układach jako wyraz pełnionych funkcji, współzależność strukturalna i funkcjonalna.
T-L-4Tkanka nabłonkowa – rodzaje, pochodzenie, zróżnicowanie budowy jako wyraz przystosowania do miejsca występowania i pełnionej funkcji;. Tkanka łączna właściwa, siateczkowata, galaretowata – struktury i elementy składowe, powstawanie, miejsca występowania w organizmie, unerwienie, unaczynienie; tkanka tłuszczowa żółta i brunatna; tkanka chrzęstna i kostna – struktury, elementy składowe, powstawanie; krew i limfa – elementy składowe, powstawanie.
T-L-3Błona plazmatyczna (struktura, skład chemiczny, dysocjacja i reasocjacja komórek). Funkcja systemu wakuolarnego (funcja mechaniczna, wymiana, przebudowa i przemieszczanie błon
T-L-1Technika badania struktur biologicznych (mikroskopia kontrastowo-fazowa, mikroskopia interferencyjna, ultramikroskopia, mikroskopia polaryzacyjna Barwienie cytologiczne (mechanizm barwienia, metachromazja) Cytochemiczne i histochemiczne metody barwienia (wykrywanie białek, wykrywanie aldehydów, wykrywanie kwasów nukleinowych, reakcja PAS, wykrywanie lipidów, wykrywanie enzymów
T-L-5Tkanka mięśniowa – rodzaje, unerwienie, budowa sarkomeru, ślizgowa teoria skurczu mięśnia, typy włókien mięśniowych – czerwone i białe, molekularny mechanizmu skurczu (skurcz izotoniczny, izometryczny i rozkurcz);
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów – 1 kolokwium
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,5Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,5Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-10tzpw_K03Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZiZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZiZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje wiedzę z zakresu morfofizjologii komórek w oparciu o wybrane elementy wiedzy podstawowej ukierunkowaną na możliwości praktycznych zastosowań w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty zatrudnionego we wszystkich działach i zapleczu naukowym produkcji, w gospodarce i w technologii żywności.
Treści programoweT-W-2Różnice w budowie poszczególnych tkanek pochodzących od organizmów należących zarówno do różnych typów (kręgowców i bezkręgowców) jak i różnych gromad (ryby – ssaki).
T-W-5Błony komórkowe: budowa, mechanizm transportu i przenikania substancji, dyfuzja przez warstwy białkowo – lipidowe, transport – z wykorzystaniem mikroskopii fluorescencyjnej.
T-W-4Chemiczne składniki komórki (woda; składniki mineralne; makrocząsteczki, monomery i polimery; aminokwasy i białka; cukrowce; polisacharydy złożone, mukopolisacharydy, mukoproteidy i glikoproteidy; lipidy; kwasy nukleinowe; enzymy.
T-W-6Cytoplazma i organelle cytoplazmatyczne. Cytoszkielet
T-W-7Struktura i funkcje białek
T-W-9Wzrost komórek, energetyka komórki, różnicowanie
T-W-1Metody badań cytologicznych - mikroskopia świetlna, kontrast fazowy, mikroskopia polaryzacyjna, mikroskopia elektronowa
T-W-8Budowa błon, transport przez błony, cytoplazmatyczny system wakuolarny i mikrosomy (ogólna morfologia, właściwości cytochemiczne systemu, funkcja systemu wakuolarnego.
T-W-3Wpływ zróżnicowanych warunków panujących w środowisku wodnym na budowę i funkcje organizmu ryby w skali makro, mikro i ultrastrukturalnej.
T-L-2Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie) Metody histochemiczne oparte na oznaczaniu fizycznym (mikroskopia fluorescencyjna, mikroskopia konfokalna)
T-L-6Budowa histologiczna poszczególnych tkanek i narządów. Morfologiczne modyfikacje komórek w narządach i układach jako wyraz pełnionych funkcji, współzależność strukturalna i funkcjonalna.
T-L-4Tkanka nabłonkowa – rodzaje, pochodzenie, zróżnicowanie budowy jako wyraz przystosowania do miejsca występowania i pełnionej funkcji;. Tkanka łączna właściwa, siateczkowata, galaretowata – struktury i elementy składowe, powstawanie, miejsca występowania w organizmie, unerwienie, unaczynienie; tkanka tłuszczowa żółta i brunatna; tkanka chrzęstna i kostna – struktury, elementy składowe, powstawanie; krew i limfa – elementy składowe, powstawanie.
T-L-3Błona plazmatyczna (struktura, skład chemiczny, dysocjacja i reasocjacja komórek). Funkcja systemu wakuolarnego (funcja mechaniczna, wymiana, przebudowa i przemieszczanie błon
T-L-1Technika badania struktur biologicznych (mikroskopia kontrastowo-fazowa, mikroskopia interferencyjna, ultramikroskopia, mikroskopia polaryzacyjna Barwienie cytologiczne (mechanizm barwienia, metachromazja) Cytochemiczne i histochemiczne metody barwienia (wykrywanie białek, wykrywanie aldehydów, wykrywanie kwasów nukleinowych, reakcja PAS, wykrywanie lipidów, wykrywanie enzymów
T-L-5Tkanka mięśniowa – rodzaje, unerwienie, budowa sarkomeru, ślizgowa teoria skurczu mięśnia, typy włókien mięśniowych – czerwone i białe, molekularny mechanizmu skurczu (skurcz izotoniczny, izometryczny i rozkurcz);
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów – 1 kolokwium
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole