Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Człowiek w procesie pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Człowiek w procesie pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Dziaman <Robert.Dziaman@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Dziaman <Robert.Dziaman@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 26 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólne wiadomości z fizjologii człowieka, biologii, ergonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie czynności i funkcjonowania poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej. Poznanie fizjologicznych, ekonomicznych i psychologicznych uwarunkowań związanych z procesem pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zmęczenie, lokalizacja oraz przyczyny, objawy i rodzaje zmęczenia. Wypoczynek (czynny i bierny) i sposoby jego aktywacji. Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Procesy energetyczne i zmiany fizjologiczne podczas wysiłków fizycznych. Reakcje na wysiłek fizyczny osób w różnym wieku. Skutki bezczynności ruchowej. Przystosowanie ustroju do zmieniających się warunków środowiska. Wydolność fizyczna, czynniki determinujące. Wydolność aerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Wydolność anaerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Czynność mechanizmów termoregulacyjnych w spoczynku i podczas pracy w różnych warunkach fizycznych otoczenia.26
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2przygotowanie przez studentów referatów wraz z prezentacją z wybranych zagadnień dotyczących fizjologii pracy15
A-W-3uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-W-5studiowanie literatury przedmiotu5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład, prezentacja mutimedialna, foliogramy, filmy DVD.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: egzamin końcowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_A7_W01
Zrozumienie czynności i funkcjonowania poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej.
TZiZ_1A_W22R1A_W04, R1A_W07C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_A7_U01
student zna pojęcie zmęczenia, lokalizację oraz przyczyny, objawy i rodzaje zmęczenia. Wypoczynek (czynny i bierny) i sposoby jego aktywacji. Ma świadomośc procesy energetycznych i zmian fizjologicznych podczas pracy. Zna skutki bezczynności ruchowej. Potrafi dostosować ustrój do zmieniających się warunków środowiska.
TZiZ_1A_U24R1A_U01InzA_U03C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_A7_K01
Jest człowiekiem świadomym, wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Potrafi myslec i działac w sposób przedsiebiorczy.
TZiZ_1A_K05R1A_K08C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_A7_W01
Zrozumienie czynności i funkcjonowania poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej.
2,0
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe poprawna odpowiedz na 5 pytan, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia czastkowe,
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_A7_U01
student zna pojęcie zmęczenia, lokalizację oraz przyczyny, objawy i rodzaje zmęczenia. Wypoczynek (czynny i bierny) i sposoby jego aktywacji. Ma świadomośc procesy energetycznych i zmian fizjologicznych podczas pracy. Zna skutki bezczynności ruchowej. Potrafi dostosować ustrój do zmieniających się warunków środowiska.
2,0
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_A7_K01
Jest człowiekiem świadomym, wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Potrafi myslec i działac w sposób przedsiebiorczy.
2,0
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Misiuro, Zarys fizjologii pracy, 2011
  2. J. Górski;, Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Jaskólski A. (red.), Podstawy fizjologii wysiłku fizycznego z zarysem fizjologii człowieka., Wyd. AWF we Wrocławiu, Wrocław, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zmęczenie, lokalizacja oraz przyczyny, objawy i rodzaje zmęczenia. Wypoczynek (czynny i bierny) i sposoby jego aktywacji. Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Procesy energetyczne i zmiany fizjologiczne podczas wysiłków fizycznych. Reakcje na wysiłek fizyczny osób w różnym wieku. Skutki bezczynności ruchowej. Przystosowanie ustroju do zmieniających się warunków środowiska. Wydolność fizyczna, czynniki determinujące. Wydolność aerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Wydolność anaerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Czynność mechanizmów termoregulacyjnych w spoczynku i podczas pracy w różnych warunkach fizycznych otoczenia.26
26

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2przygotowanie przez studentów referatów wraz z prezentacją z wybranych zagadnień dotyczących fizjologii pracy15
A-W-3uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-W-5studiowanie literatury przedmiotu5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_A7_W01Zrozumienie czynności i funkcjonowania poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie czynności i funkcjonowania poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej. Poznanie fizjologicznych, ekonomicznych i psychologicznych uwarunkowań związanych z procesem pracy.
Treści programoweT-W-1Zmęczenie, lokalizacja oraz przyczyny, objawy i rodzaje zmęczenia. Wypoczynek (czynny i bierny) i sposoby jego aktywacji. Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Procesy energetyczne i zmiany fizjologiczne podczas wysiłków fizycznych. Reakcje na wysiłek fizyczny osób w różnym wieku. Skutki bezczynności ruchowej. Przystosowanie ustroju do zmieniających się warunków środowiska. Wydolność fizyczna, czynniki determinujące. Wydolność aerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Wydolność anaerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Czynność mechanizmów termoregulacyjnych w spoczynku i podczas pracy w różnych warunkach fizycznych otoczenia.
Metody nauczaniaM-1wykład, prezentacja mutimedialna, foliogramy, filmy DVD.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe poprawna odpowiedz na 5 pytan, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia czastkowe,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_A7_U01student zna pojęcie zmęczenia, lokalizację oraz przyczyny, objawy i rodzaje zmęczenia. Wypoczynek (czynny i bierny) i sposoby jego aktywacji. Ma świadomośc procesy energetycznych i zmian fizjologicznych podczas pracy. Zna skutki bezczynności ruchowej. Potrafi dostosować ustrój do zmieniających się warunków środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie czynności i funkcjonowania poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej. Poznanie fizjologicznych, ekonomicznych i psychologicznych uwarunkowań związanych z procesem pracy.
Treści programoweT-W-1Zmęczenie, lokalizacja oraz przyczyny, objawy i rodzaje zmęczenia. Wypoczynek (czynny i bierny) i sposoby jego aktywacji. Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Procesy energetyczne i zmiany fizjologiczne podczas wysiłków fizycznych. Reakcje na wysiłek fizyczny osób w różnym wieku. Skutki bezczynności ruchowej. Przystosowanie ustroju do zmieniających się warunków środowiska. Wydolność fizyczna, czynniki determinujące. Wydolność aerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Wydolność anaerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Czynność mechanizmów termoregulacyjnych w spoczynku i podczas pracy w różnych warunkach fizycznych otoczenia.
Metody nauczaniaM-1wykład, prezentacja mutimedialna, foliogramy, filmy DVD.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_A7_K01Jest człowiekiem świadomym, wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Potrafi myslec i działac w sposób przedsiebiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie czynności i funkcjonowania poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej. Poznanie fizjologicznych, ekonomicznych i psychologicznych uwarunkowań związanych z procesem pracy.
Treści programoweT-W-1Zmęczenie, lokalizacja oraz przyczyny, objawy i rodzaje zmęczenia. Wypoczynek (czynny i bierny) i sposoby jego aktywacji. Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Procesy energetyczne i zmiany fizjologiczne podczas wysiłków fizycznych. Reakcje na wysiłek fizyczny osób w różnym wieku. Skutki bezczynności ruchowej. Przystosowanie ustroju do zmieniających się warunków środowiska. Wydolność fizyczna, czynniki determinujące. Wydolność aerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Wydolność anaerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Czynność mechanizmów termoregulacyjnych w spoczynku i podczas pracy w różnych warunkach fizycznych otoczenia.
Metody nauczaniaM-1wykład, prezentacja mutimedialna, foliogramy, filmy DVD.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0