Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S2)
specjalność: Akwakultura
Sylabus przedmiotu Choroby organizmów wodnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Choroby organizmów wodnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość zoologi, mikrobiologii, podstawy parazytologiii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ważniejszymi patogenami wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki zachorowań, a także strat ekonomicznych w akwakulturze, których przyczyną są poznane jednostki chorobowe |
C-2 | Kształtowanie u studentów teoretycznych i praktycznych umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego. Kształtowanie umiejetności organizacji pracy wlasnej oraz zespołowej z zachowaniem zasad pracy w kontakcie z patogenami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowa terminologia angielska związana z treścią przedmiotu. Patogeny wstężnic – Protozoa i Metazoa | 2 |
T-L-2 | Etiologia chorób mięczaków | 3 |
T-L-3 | Choroby robaków płaskich, hyperpasożytnictwo | 1 |
T-L-4 | Przyczyny chorób sikwiaków, niezmogowców, szczetnic | 2 |
T-L-5 | Choroby kryzelnic, mszywiołów, ramienionogów | 2 |
T-L-6 | Choroby żebropławów | 1 |
T-L-7 | Etiologia chorób parzydełkowców i gąbek | 3 |
T-L-8 | Patogeny innych grup morskich bezkręgowców należących do Metazoa, Mesozoa i Ciliata | 2 |
T-L-9 | Najczęściej występujące patogeny ryb ozdobnych | 4 |
T-L-10 | Metody i techniki stosowane w badaniach stanu zdrowotności organizmów wodnych | 3 |
T-L-11 | Badanie stanu zdrowotności w praktyce | 2 |
T-L-12 | Pobieranie i zabezpieczanie materiału badawczego | 2 |
T-L-13 | Praktyczne wykonanie preparatów parazytologicznych z zastosowaniem technik odpowiednich dla poszczególnych grup pasożytów, zasady korzystania z kluczy do oznaczania gatunków | 2 |
T-L-14 | Internetowe bazy danych; wybór, sposoby korzystania | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu. Podstawy patologii. | 4 |
T-W-2 | Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących | 14 |
T-W-3 | Etiologia chorób wodnych kręgowców | 12 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | samodzielne przygotowanie studenta do zaliczenia przediotu | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowane literatury przedmiotu | 15 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z użyciem technik multimedialnych |
M-2 | Pokaz i praktyczna nauka wyszukiwania naukowych internetowych baz danych z użyciem komputerów |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na ćwiczeniach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie ustnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C2_W01 Student wymienia i rozpoznaje przyczyny wybranych chorób organizmów wodnych oraz opisuje wybrane jednostki chorobowe. Potrafi zaproponować metodę diagnostyczną, odpowiednią dla jednostki chorobowej danego typu | RYB_2A_W04 | R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W06 | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C2_U01 Student rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim, patogenem i stanem środowiska wodnego lub/i warunkami hodowli. Potrafi uaktualniać swoje wiadomości, poszukiwać nowych, profesjonalnych źródeł informacji. | RYB_2A_U01, RYB_2A_U08 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U07 | — | C-2 | T-W-3, T-W-2, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-10, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C2_K01 Student ma swiadomość potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem źródeł specjalistycznych. Potrafi postępować zgodnie z zasadami, obowiązujacymi w pracy z kontaktem z patogenami zwierząt | RYB_2A_K04 | R2A_K01, R2A_K07 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-10, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C2_W01 Student wymienia i rozpoznaje przyczyny wybranych chorób organizmów wodnych oraz opisuje wybrane jednostki chorobowe. Potrafi zaproponować metodę diagnostyczną, odpowiednią dla jednostki chorobowej danego typu | 2,0 | Student nie potrafi wymienić przyczyn chorób wybranego organizmu wodnego, nie zna ich cech diagnostycznych i metod identyfikacji |
3,0 | Student potrafi wymienić przyczyny wybranych chorób, zna techniki stosowane w badaniach stanu zdrowotności organizmów wodnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student potrafi wymienić przyczyny wybranych chorób, zna techniki stosowane w badaniach stanu zdrowotności organizmów wodnych, potrafi je zastosować i zinterpretowac wyniki |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C2_U01 Student rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim, patogenem i stanem środowiska wodnego lub/i warunkami hodowli. Potrafi uaktualniać swoje wiadomości, poszukiwać nowych, profesjonalnych źródeł informacji. | 2,0 | Student nie zna patogenów, które są przyczyną chorób organizmów wodnych. |
3,0 | Student zna patogeny, które powodują choroby wybranych organizmów wodnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | . | |
5,0 | .Student potrafi zdefiniować objawy chorobowe wybranego organizmu, zna patogeny je wywołujące |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C2_K01 Student ma swiadomość potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem źródeł specjalistycznych. Potrafi postępować zgodnie z zasadami, obowiązujacymi w pracy z kontaktem z patogenami zwierząt | 2,0 | Student nie studiuje treści programowych przedmiotu, nie potrafi zaprezentować ich w najmniejszym stopniu. |
3,0 | Student ma świadomość oraz umiejętność uaktualniania swojej wiedzy, dotyczącej tematyki przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student ma świadomość oraz umiejętność uaktualniania swojej wiedzy, dotyczącej tematyki przedmiotu. Zna i potrafi korzystać ze specjalistycznych żródeł wiedzy, potrafi postępować zgodnie z zasadami pracy z kontaktem z patogenami zwierząt |
Literatura podstawowa
- Prost M., Choroby ryb, PTNW, Lublin, 1994, 2
- Grabda J., Zarys parazytologii ryb morskich, PWN, Warszawa, 1981, 2
Literatura dodatkowa
- Rohde K., Marine parasitology, CSIRO Publishing, Collingwood, Australia, 2002