Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N2)
specjalność: Ochrona środowiska wodnego
Sylabus przedmiotu Biologiczne zasoby wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologiczne zasoby wód | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z przedmiotu "Hydrobiologia" |
W-2 | podstawowa wiedza z przedmiotu "Ekologia i ochrona środowiska" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów wód. |
C-2 | Zapoznanie studentów z biomasą biologicznych zasobów wód. |
C-3 | Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania biologicznymi zasobami wód. |
C-4 | Zdobycie umiejętności w zakresie metod oceny wielkości biologicznych zasobów wód. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Statystyki rybackie i ich wykorzystanie | 2 |
T-A-2 | Ocena biomasy rybackich zasobów wód | 1 |
T-A-3 | Identyfikacja stad | 1 |
T-A-4 | Skład eksploatowanej części stada pod względem długości i wieku | 1 |
T-A-5 | Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego | 1 |
T-A-6 | Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej | 1 |
T-A-7 | Dobowe wahania wydajności połowów | 1 |
T-A-8 | Kolokkwium | 1 |
T-A-9 | Selektywność narzędzi połowu | 2 |
T-A-10 | Monitoring ssaków morskich | 2 |
T-A-11 | Elementy monitoringu biologicznego w środowisku morskim | 2 |
T-A-12 | Elementy monitoringu biologicznego w środowisku słodkowodnym | 2 |
T-A-13 | Kolokwium | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarys historii badań biologicznych zasobów wód. | 1 |
T-W-2 | Biologiczne zasoby wód. Rozmieszczenie ich na kuli ziemskiej. | 1 |
T-W-3 | Roślinność wodna - rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie. | 1 |
T-W-4 | Jamochłony - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie. | 1 |
T-W-5 | Mięczaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie. | 1 |
T-W-6 | Skorupiaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie. | 1 |
T-W-7 | Ryby - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie. | 4 |
T-W-8 | Ssaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie. | 1 |
T-W-9 | Metodyka badań zasobów rybackich i monitoring biologicznych zasobów wód. | 2 |
T-W-10 | Zasady racjonalnej eksploatacji biologicznych zasobów wód. | 1 |
T-W-11 | Struktura światowych połowów. Najważniejsze gatunki łowne. | 1 |
T-W-12 | Charakterystyka najważniejszych łowisk świata. | 1 |
T-W-13 | Ssaki morskie a rybołówstwo. | 1 |
T-W-14 | Biologiczne zasoby Bałtyku. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-A-2 | przygotowanie do kolokwiów | 25 |
A-A-3 | samodzielne wykonywanie obliczeń z wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych oraz przygotowywanie raportów z zadań wykonywanych na ćwiczeniach | 17 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu | 22 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda sytuacyjna |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
M-5 | film |
M-6 | pokaz |
M-7 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie dwóch kolokwiów |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie egzaminu |
S-3 | Ocena podsumowująca: wykonanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych |
S-4 | Ocena formująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnego i etycznego gospodarowania ożywionymi zasobami wód, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C7_W01 Student jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem wodnym. | RYB_2A_W01, RYB_2A_W06 | R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06 | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-13, T-W-6 | M-2, M-6, M-1 | S-2 |
RYB_2A_C7_W02 Student potrafi dobrać i obliczać modele matematyczne charakteryzujące biologiczne zasoby mórz i oceanów. | RYB_2A_W02 | R2A_W01 | InzA2_W02 | C-2, C-4 | T-W-9, T-W-10 | M-2, M-6, M-1 | S-2 |
RYB_2A_C7_W03 Student potrafi scharakteryzować rozmieszczenie i wielkość biologicznych zasobów wód. Potrafi określić dynamikę zmian biologicznych zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian. | RYB_2A_W12 | R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06 | InzA2_W04 | C-2, C-4, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-11, T-W-12, T-W-10, T-W-6 | M-2, M-6, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C7_U01 Student potrafi analizować wielkość biologicznych zasobów na podstawie dostępnych informacji. | RYB_2A_U12, RYB_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U06 | C-4, C-1, C-3 | T-A-10, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-9, T-A-2, T-W-14 | M-4, M-3, M-5, M-7 | S-3, S-1 |
RYB_2A_C7_U02 Student umie scharakteryzować biologiczne zasoby wód posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii. | RYB_2A_U11, RYB_2A_U06 | R2A_U01, R2A_U05, R2A_U06 | — | C-2, C-1 | T-A-10, T-A-11, T-A-7, T-A-12, T-A-9, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-4, M-3, M-5, M-7 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C7_K01 Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej działalności w zakresie szeroko rozumianej gospodarki rybackiej. | RYB_2A_K02 | R2A_K04, R2A_K05 | InzA2_K01 | C-3 | T-W-10 | M-4 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C7_W01 Student jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem wodnym. | 2,0 | obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów |
3,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów | |
3,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów | |
4,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów | |
4,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów | |
5,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów | |
RYB_2A_C7_W02 Student potrafi dobrać i obliczać modele matematyczne charakteryzujące biologiczne zasoby mórz i oceanów. | 2,0 | obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów |
3,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów | |
3,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów | |
4,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów | |
4,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów | |
5,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów | |
RYB_2A_C7_W03 Student potrafi scharakteryzować rozmieszczenie i wielkość biologicznych zasobów wód. Potrafi określić dynamikę zmian biologicznych zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian. | 2,0 | obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów |
3,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów | |
3,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów | |
4,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów | |
4,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów | |
5,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C7_U01 Student potrafi analizować wielkość biologicznych zasobów na podstawie dostępnych informacji. | 2,0 | uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium |
3,0 | uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium | |
3,5 | uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium | |
4,0 | uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium | |
4,5 | uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium | |
5,0 | uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium | |
RYB_2A_C7_U02 Student umie scharakteryzować biologiczne zasoby wód posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii. | 2,0 | uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium |
3,0 | uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium | |
3,5 | uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium | |
4,0 | uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium | |
4,5 | uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium | |
5,0 | uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C7_K01 Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej działalności w zakresie szeroko rozumianej gospodarki rybackiej. | 2,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
3,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
3,5 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
4,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
4,5 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
5,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
Literatura podstawowa
- Kompowski A., Horbowy J., Dynamika stada, Wydawnictwo Morskiego Instytutu Rybackiego, Gdynia, 1990
- Gulland J. A., The Fish Resources of the Ocean, FAO, 1971
- Caddy J.F., Griffiths R.C., Living marine resources and their sustainable development: some environmental and institutional perspectives, FAO, Rome, 1995
- Rutkowicz S., Encyklopedia ryb morskich, Wydawnictwo morskie, Gdańsk, 1982
- Anonymous, Marine mammals of the world. FAO species identification guide, FAO, Rome, 1993
- Wilson D.E., Reeder D.M., Marine mammals of the world. FAO species identification guide, John Hopkins University Press, Baltimore, 2005
- Jura C., Bezkręgowce, PWN, 2002
Literatura dodatkowa
- Rutkowicz S., Zasoby morza i człowiek, Wydawnictwo morskie, Gdańsk, 1970