Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Agroturystyka

Sylabus przedmiotu Etologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etologia
Specjalność Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw zoologii i fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zyskuje wiedzę o najważniejszych zagadnieniach, które bada etologia. Poznaje proste i złożone formy zachowania się różnych zwierząt oraz metody, którymi się je bada.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Początki badań nad zachowaniem się zwierząt. Metody badawcze etologii i jej powiązania z innymi naukami. Najważniejsze działy etologii2
T-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.1
T-W-3Rytmy biologiczne endo- i egzogenne. Dobowe rytmy aktywności. Rytmy pływowe. Rytmy długookresowe.Czuwanie i sen u zwierząt i ludzi. Fazy snu; marzenia senne2
T-W-4Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt1
T-W-5Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a2
T-W-6Filopatryczność i migracje2
T-W-7Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego.2
T-W-8Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie. Opieka nad potomstwem2
T-W-9Sprawdzian zaliczeniowy1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie zalecanej literatury8
A-W-3Przygotowanie sie do sprawdzianu zaliczeniowego7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem programu power point
M-2Fragmenty filmów ilustrujące omawiane zachowania

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstwie sprawdzinu pisanego na ostatnich zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować podstawowe pojęcia z zakresu etologii
ZO_2A_W01R2A_W01C-1T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_U01
Student powinien umieć interpretować obserwowane zachowania zwierząt
ZO_2A_U07R2A_U01C-1T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje większy szacunek dla zwierząt, jako "naszych braci mniejszych", lepiej rozumie ich zachowania i jest bardziej wrażliwy na nieetyczne z nimi postępowanie.
ZO_2A_K07, ZO_2A_K09R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05InzA2_K01C-1T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-8, T-W-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować podstawowe pojęcia z zakresu etologii
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym definiować najważniejsze pojęcia z zakresu etologii.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_U01
Student powinien umieć interpretować obserwowane zachowania zwierząt
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym interpretować zachowania obserwowanych zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje większy szacunek dla zwierząt, jako "naszych braci mniejszych", lepiej rozumie ich zachowania i jest bardziej wrażliwy na nieetyczne z nimi postępowanie.
2,0
3,0Student wykazuje w swoich zachowaniach szacunek dla zwierząt oraz wrażliwość na przejawy nieetycznego postępowania wobec nich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sadowski B., Chmurzyński J.A., Biologiczne mechanizmy zachowania, PWN, Warszawa, 1989
  2. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2003
  3. Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003
  4. Griffin D.R., Umysły zwierząt. Czy zwierzęta mają świadomość?, GWP, Gdańsk, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Attenborough D., Na ścieżkach życia, Wyd. Wilga, Warszawa, 1993
  2. Dröscher V.B., Świat w którym żyją zwierzęta, PIW, Warszawa 2000., 2000
  3. Dröscher V.B., Cena miłości. U źródeł zachowań godowych, Wyd. Cyklady, Warszawa, 2002
  4. Sparks J., Życie seksualne zwierząt. Walka płci, Grupa Wydawnicza Bartelsmann, Warszawa, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Początki badań nad zachowaniem się zwierząt. Metody badawcze etologii i jej powiązania z innymi naukami. Najważniejsze działy etologii2
T-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.1
T-W-3Rytmy biologiczne endo- i egzogenne. Dobowe rytmy aktywności. Rytmy pływowe. Rytmy długookresowe.Czuwanie i sen u zwierząt i ludzi. Fazy snu; marzenia senne2
T-W-4Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt1
T-W-5Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a2
T-W-6Filopatryczność i migracje2
T-W-7Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego.2
T-W-8Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie. Opieka nad potomstwem2
T-W-9Sprawdzian zaliczeniowy1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie zalecanej literatury8
A-W-3Przygotowanie sie do sprawdzianu zaliczeniowego7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować podstawowe pojęcia z zakresu etologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01wykazuje specjalistyczną/zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w stosunku do biologii, chemii, matematyki, związanych z zootechniką
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student zyskuje wiedzę o najważniejszych zagadnieniach, które bada etologia. Poznaje proste i złożone formy zachowania się różnych zwierząt oraz metody, którymi się je bada.
Treści programoweT-W-3Rytmy biologiczne endo- i egzogenne. Dobowe rytmy aktywności. Rytmy pływowe. Rytmy długookresowe.Czuwanie i sen u zwierząt i ludzi. Fazy snu; marzenia senne
T-W-8Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie. Opieka nad potomstwem
T-W-7Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego.
T-W-6Filopatryczność i migracje
T-W-4Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt
T-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.
T-W-5Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a
T-W-1Początki badań nad zachowaniem się zwierząt. Metody badawcze etologii i jej powiązania z innymi naukami. Najważniejsze działy etologii
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem programu power point
M-2Fragmenty filmów ilustrujące omawiane zachowania
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstwie sprawdzinu pisanego na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym definiować najważniejsze pojęcia z zakresu etologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_U01Student powinien umieć interpretować obserwowane zachowania zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U07Analizuje i interpretuje zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student zyskuje wiedzę o najważniejszych zagadnieniach, które bada etologia. Poznaje proste i złożone formy zachowania się różnych zwierząt oraz metody, którymi się je bada.
Treści programoweT-W-4Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt
T-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.
T-W-6Filopatryczność i migracje
T-W-8Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie. Opieka nad potomstwem
T-W-3Rytmy biologiczne endo- i egzogenne. Dobowe rytmy aktywności. Rytmy pływowe. Rytmy długookresowe.Czuwanie i sen u zwierząt i ludzi. Fazy snu; marzenia senne
T-W-5Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a
Metody nauczaniaM-2Fragmenty filmów ilustrujące omawiane zachowania
M-1Wykład informacyjny z użyciem programu power point
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstwie sprawdzinu pisanego na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym interpretować zachowania obserwowanych zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje większy szacunek dla zwierząt, jako "naszych braci mniejszych", lepiej rozumie ich zachowania i jest bardziej wrażliwy na nieetyczne z nimi postępowanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K07Postępuje zgodnie z zasadami etyki w zakresie badań na zwierzętach
ZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student zyskuje wiedzę o najważniejszych zagadnieniach, które bada etologia. Poznaje proste i złożone formy zachowania się różnych zwierząt oraz metody, którymi się je bada.
Treści programoweT-W-4Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt
T-W-6Filopatryczność i migracje
T-W-7Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego.
T-W-5Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a
T-W-3Rytmy biologiczne endo- i egzogenne. Dobowe rytmy aktywności. Rytmy pływowe. Rytmy długookresowe.Czuwanie i sen u zwierząt i ludzi. Fazy snu; marzenia senne
T-W-1Początki badań nad zachowaniem się zwierząt. Metody badawcze etologii i jej powiązania z innymi naukami. Najważniejsze działy etologii
T-W-8Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie. Opieka nad potomstwem
T-W-2Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem programu power point
M-2Fragmenty filmów ilustrujące omawiane zachowania
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstwie sprawdzinu pisanego na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje w swoich zachowaniach szacunek dla zwierząt oraz wrażliwość na przejawy nieetycznego postępowania wobec nich.
3,5
4,0
4,5
5,0