Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy
Sylabus przedmiotu Eksploatacja infrastruktury transportu lądowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Eksploatacja infrastruktury transportu lądowego | ||
Specjalność | Zintegrowany transport wodny i lądowy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Kaup <Magdalena.Kaup@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza dotycząca infrastruktury transportu drogowego kolejowego, miejskiego, przesyłowego oraz technik transportowych i podstaw eksploatacji technicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość podstawowych zasad projektowania, budowy i eksploatacji infrastruktury transportu lądowego. |
C-2 | Umiejetność analizy i oceny funkcjonowania elementów infrastruktury transportu lądowego w systemach transportowych, a także umiejętność planowania i nadzorowania zadań obsługowych dla zapewnienia niezawodnej eksploatacji obiektów infrastruktury transportu lądowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Aspekty ekonomiczne eksploatacji infrastruktury transportu samochodowego i kolejowego. | 2 |
T-A-2 | Wybrane zagadnienia technologii budowy i utrzymania elementów infrastruktury. | 2 |
T-A-3 | Zastosowanie systemów telematycznych w transporcie lądowym. | 2 |
T-A-4 | Projektowanie odcinka drogi samochodowej i kolejowej. | 2 |
T-A-5 | Technika transportu przesyłowego. | 2 |
T-A-6 | Planowanie i nadzorowanie zadań obsługowych obiektów infrastruktury transportu lądowego. | 2 |
T-A-7 | Bezpieczeństwo infrastruktury transportu lądowego | 2 |
T-A-8 | Zaliczenie ćwiczeń i podsumowanie zajęć | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Przedstawienie tematyki i zasad wykonywania projektów | 1 |
T-P-2 | Ocena ekonomicznej efektywności stosowanych rozwiązań techniczno-organizacyjnych przy realizowaniau przewozu ładunków | 5 |
T-P-3 | Oddziaływanie ruchu oraz dróg kolejowych i samochodowych na środowisko | 5 |
T-P-4 | Prezentacja projektów i zaliczenie | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do tematyki wykładów. | 1 |
T-W-2 | Ogólna charakterystyka i klasyfikacja infrastruktury transportu lądowego. | 2 |
T-W-3 | Techniczne i ekonomiczne aspekty eksploatacji infrastruktury transportu lądowego. | 3 |
T-W-4 | Dobór parametrów użytkowania infrastruktury transportu samochodowego, kolejowego i przesyłowego z uwzględnieniem obciążeń trwałych i chwilowych. | 4 |
T-W-5 | Sieci transportu kolejowego, samochodowego i przesyłowego. | 3 |
T-W-6 | Użytkowanie węzłów transportu kolejowego, samochodowego i publicznego. | 4 |
T-W-7 | Infrastruktura transportu miejskiego i aglomeracyjnego. | 3 |
T-W-8 | Rodzaje uszkodzeń elementów infrastruktury transportu lądowego. | 3 |
T-W-9 | Zagadnienia trwałości podstawowych obiektów infrastruktury transportu lądowego. | 2 |
T-W-10 | Infrastruktura zaplecza technicznego transportu samochodowego i kolejowego. | 3 |
T-W-11 | Kierunki rozwoju infrastruktury transportu lądowego. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Studiowanie literatury i innych źródeł informacji | 3 |
A-P-3 | Wykonywanie projektów | 4 |
A-P-4 | Wykonanie prezentacji projektów i przygotowanie do zaliczenia | 4 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i czasopism fachowych | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, |
M-4 | Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Metody praktyczne: metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu |
S-2 | Ocena formująca: Okresowa ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Okresowa i końcowa ocena projektów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D1-11_W01 Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych, ekonomicznych, społecznych i środowiskowych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze eksploatacji infrastruktury transportu lądowego | TR_1A_W05, TR_1A_W14 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-11, T-A-1, T-A-6, T-P-2, T-P-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
TR_1A_D1-11_W02 Student ma wiedzę dotyczącą kształtowania i wykorzystania infrastruktury transportu lądowego oraz zna podstawy bezpiecznej i niezawodnej eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w infrastrukturze transportu lądowego, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia | TR_1A_W08, TR_1A_W10, TR_1A_W16 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D1-11_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł, przygotować i przedstawić opracowanie i prezentację dotyczące eksploatacji infrastruktury transportu lądowego, a także posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej | TR_1A_U01, TR_1A_U04, TR_1A_U05, TR_1A_U08 | T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07 | — | C-2 | T-P-2, T-P-3 | M-5 | S-1, S-3 |
TR_1A_D1-11_U02 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, ocenić i zastosować własciwą metodę do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, a także zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zweryfikować prosty system lub proces typowy dla transportu lądowego zgodnie z wyznaczonym harmonogramem | TR_1A_U12, TR_1A_U13, TR_1A_U16, TR_1A_U17 | T1A_U11, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-P-2, T-P-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D1-11_K01 Student jest wrażliwy na występujace w transporcie lądowym zagrożenia i ma świadomość zwizanago z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń | TR_1A_K08 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-2 | T-A-6, T-A-7, T-P-2, T-P-3 | M-3, M-4, M-5 | S-2, S-3 |
TR_1A_D1-11_K02 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy i umiejętności | TR_1A_K04, TR_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07 | InzA_K01 | C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-P-2, T-P-3 | M-3, M-4, M-5 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D1-11_W01 Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych, ekonomicznych, społecznych i środowiskowych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze eksploatacji infrastruktury transportu lądowego | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia | |
4,0 | Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia | |
4,5 | Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia | |
5,0 | Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów | |
TR_1A_D1-11_W02 Student ma wiedzę dotyczącą kształtowania i wykorzystania infrastruktury transportu lądowego oraz zna podstawy bezpiecznej i niezawodnej eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w infrastrukturze transportu lądowego, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia | |
4,0 | Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia | |
4,5 | Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia | |
5,0 | Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D1-11_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł, przygotować i przedstawić opracowanie i prezentację dotyczące eksploatacji infrastruktury transportu lądowego, a także posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób określić podstawowych źródeł pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia, a także nie potrafi posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej |
3,0 | Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania prostego zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej | |
3,5 | Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania prostego zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz o średnim poziomie trudności | |
4,0 | Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz wraz z ich interpretacją na poziomie zawansowanym | |
4,5 | Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz wraz z ich interpretacją. Ponadto potrafi dyskutować o osiągniętych wynikach i uzasadniać swoja opinię | |
5,0 | Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, przedstawić wnioski i samodzielnie uzasadniać dokonany wybór, a także zaproponować pewne modyfikacje rozwiązań | |
TR_1A_D1-11_U02 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, ocenić i zastosować własciwą metodę do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, a także zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zweryfikować prosty system lub proces typowy dla transportu lądowego zgodnie z wyznaczonym harmonogramem | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D1-11_K01 Student jest wrażliwy na występujace w transporcie lądowym zagrożenia i ma świadomość zwizanago z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń | 2,0 | Student nie wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej |
3,0 | Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej w stopniu podstawowym | |
3,5 | Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej na średnim poziomie trudności | |
4,0 | Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej w stopniu zaawansowanym. Potrafi formułować zagadnienia z zakresu bezpiecznej eksploatacji infrastruktury transportu lądowego | |
4,5 | Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej w stopniu wysoce zaawansowanym. Potrafi formułować zagadnienia z zakresu bezpiecznej eksploatacji infrastruktury transportu lądowego | |
5,0 | Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej w stopniu wysoce zaawansowanym. Potrafi formułować zagadnienia z zakresu bezpiecznej eksploatacji infrastruktury transportu lądowego na wysokim poziomie | |
TR_1A_D1-11_K02 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy i umiejętności | 2,0 | Student nie potrafi dbać i być odpowiedzialnym za pracę własną i innych, a także nie rozumie społecznych aspektów zdobytej wiedzy |
3,0 | Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu podstawowym, a także rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy | |
3,5 | Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania na średnim poziomie trudności, a także rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy | |
4,0 | Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu zaawansowanym, a także w pełni rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy | |
4,5 | Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu zaawansowanym, potrafi ocenić ich skutki, a także być kreatywny, W pełni rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy i potrafi je wykorzystywać | |
5,0 | Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu wyróżniającym, potrafi ocenić ich skutki, a także być kreatywny i charakteryzować się otwartością pracy zespołowej na wysokim poziomie. W pełni rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy i potrafi je wykorzystywać |
Literatura podstawowa
- Basiewicz T., Gołaszewski A., Rudziński L., Infrastruktura transportu, OWPW, Warszawa, 2002
- Towpik K., Gołaszewski A., Kukulski J., Infrastruktura transportu samochodowego, OWPW, Warszawa, 2006
- Towpik K., Infrastruktura tranportu kolejowego, OWPW, Warszawa, 2004
- Zalewski P., Siedlecki P., Drewnowski A., Technika transportu kolejowego, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2004
- Nowosielski L., Organizacja przewozów kolejowych, Kolejowa Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1999