Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy

Sylabus przedmiotu Systemy napędowe środków transportu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy napędowe środków transportu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Abramowski <Tomasz.Abramowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,34zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,33zaliczenie
projektyP7 15 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomoci z matematyki, mechaniki ogólnej i fizyki w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia dla kierunku transport.
W-2Wiadomości dotyczące podstaw konstrukcji maszyn, podstaw eksploatacji maszyn oraz budowy środków transportu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi systemów napędowych i pędników, rodzajów, konfiguracji i zasad doboru napędu oraz sprawności napędu, oporów ruchu środków transportu i zapotrzebowania mocy do ich napędu, jak również z zagadnieniami dotyczącymi perspektyw rozwoju systemów napędowych, wpływu zastosowanego rodzaju napędu na środowisko oraz kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania obliczeń inżynierskich dotyczących m.in. zapotrzebowania mocy do napędu i sprawności napędu, zasad doboru rodzaju napędu, kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych, charakterystyk napędowych czy wyznaczania parametrów kinematycznych środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego.
C-3Ukształtowanie umiejętności wykonywania projektów dotyczących systemu napędowego dla zadanego typu środka transportu z uwzględnieniem kosztów zastosowania i eksploatacji danego systemu napędowego oraz analizy wpływu na środowisko.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie zapotrzebowania mocy do napędu i sprawności napędu.2
T-A-2Zasady doboru rodzaju napędu.3
T-A-3Obliczanie kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych.4
T-A-4Obliczanie charakterystyk napędowych.3
T-A-5Wyznaczanie parametrów kinematycznych środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego.2
T-A-6Zaliczenie.1
15
projekty
T-P-1Wykonanie projektu systemu napędowego dla określonego typu środka transportu, obliczenie mocy, dobór konfiguracji, obliczenie kosztów zastosowania i kosztów eksploatacji dla danego systemu napędowego, analiza wpływu napędu na środowisko, obliczenie parametrów kinematycznych.14
T-P-2Zaliczenie.1
15
wykłady
T-W-1Pojęcie systemu napędowego. Ogólne koncepcje budowy środków transportu samochodowego, kolejowego, lotniczego i morskiego z punktu widzenia systemu napędowego.2
T-W-2Ogólne pojęcie pędnika.1
T-W-3Prędkość eksploatacyjna środka transportu, czasowe cykle prędkości.1
T-W-4Opory ruchu środka transportu. Zapotrzebowana moc napędu. Sprawność napędu. Sprawność transportowa.2
T-W-5Podział środków transportu ze względu na rodzaj napędu.1
T-W-6Napęd elektryczny, spalinowy, żaglowy, napędy hybrydowe. Konfiguracje napędów stosowane w środkach transportu kolejowego, samochodowego, morskiego i lotniczego. Zasady doboru rodzaju napędu.2
T-W-7Systemy napędowe transportu miejskiego.1
T-W-8Perspektywy rozwoju systemów napędowych. Wpływ zastosowanego rodzaju napędu na środowisko. Koszty produkcji i eksploatacji systemów napędowych.2
T-W-9Metody obliczania charakterystyk napędowych. Parametry kinematyczne środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego, sterowanie napędem w różnych warunkach eksploatacji.2
T-W-10Zaliczenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-A-2Przygotowanie prac kontrolnych.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-P-2Przygotowanie projektu.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
M-6Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych i projektu.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C29-2_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi scharakteryzować systemy napędowe i pędniki, rodzaje, konfiguracje i zasady doboru napędu oraz sprawność napędu, opory ruchu środków transportu i zapotrzebowanie mocy do ich napędu, jak również potrafi omówić zagadnienia dotyczące perspektyw rozwoju systemów napędowych, wpływu zastosowanego rodzaju napędu na środowisko oraz kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
TR_1A_W07, TR_1A_W10T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C29-2_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności wykonywania obliczeń inżynierskich dotyczących m.in. zapotrzebowania mocy do napędu i sprawności napędu, zasad doboru rodzaju napędu, kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych, charakterystyk napędowych czy wyznaczania parametrów kinematycznych środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego.
TR_1A_U08, TR_1A_U10, TR_1A_U14, TR_1A_U15, TR_1A_U16T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4
TR_1A_C29-2_U02
Student posiada umiejętności wykonywania projektów dotyczących systemu napędowego dla zadanego typu środka transportu z uwzględnieniem kosztów zastosowania i eksploatacji danego systemu napędowego oraz analizy wpływu na środowisko, dostrzegając również ich aspekty systemowe i pozatechniczne.
TR_1A_U03, TR_1A_U04, TR_1A_U08, TR_1A_U10, TR_1A_U11, TR_1A_U14, TR_1A_U17T1A_U02, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U08C-2, C-3T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-P-1M-2, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C29-2_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie.
TR_1A_K02, TR_1A_K04, TR_1A_K07T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07InzA_K01C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-P-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-6S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_C29-2_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi scharakteryzować systemy napędowe i pędniki, rodzaje, konfiguracje i zasady doboru napędu oraz sprawność napędu, opory ruchu środków transportu i zapotrzebowanie mocy do ich napędu, jak również potrafi omówić zagadnienia dotyczące perspektyw rozwoju systemów napędowych, wpływu zastosowanego rodzaju napędu na środowisko oraz kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_C29-2_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności wykonywania obliczeń inżynierskich dotyczących m.in. zapotrzebowania mocy do napędu i sprawności napędu, zasad doboru rodzaju napędu, kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych, charakterystyk napędowych czy wyznaczania parametrów kinematycznych środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
TR_1A_C29-2_U02
Student posiada umiejętności wykonywania projektów dotyczących systemu napędowego dla zadanego typu środka transportu z uwzględnieniem kosztów zastosowania i eksploatacji danego systemu napędowego oraz analizy wpływu na środowisko, dostrzegając również ich aspekty systemowe i pozatechniczne.
2,0Student nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawionego zadania oraz przygotować pracy projektowej
3,0Student potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową
3,5Student potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń, dostrzegając ich aspekty systemowe i pozatechnicznych
4,5Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z uwzględnieniem nowych osiągnięć nauki i techniki oraz aspektów systemowych i pozatechnicznych
5,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z uwzględnieniem nowych osiągnięć nauki i techniki oraz aspektów systemowych i pozatechnicznych, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_C29-2_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie.
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych i społecznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych i społecznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Chachulski K., Podstawy napędu okrętowego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, Gdynia, 1988
  2. Dudziak J., Teoria okrętu, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk, 2008, Wydanie 2
  3. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Carlton J. S., Marine propellers and propulsion, Elsevier, Amsterdam, 2007, Second edition
  2. Cumpsty N., Jet Propulsion: A Simple Guide to the Aerodynamic and Thermodynamic Design and Performance of Jet Engines, Cambridge University Press, Cambridge, 1998
  3. Dębicki M., Teoria samochodu: teoria napędu, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1976

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie zapotrzebowania mocy do napędu i sprawności napędu.2
T-A-2Zasady doboru rodzaju napędu.3
T-A-3Obliczanie kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych.4
T-A-4Obliczanie charakterystyk napędowych.3
T-A-5Wyznaczanie parametrów kinematycznych środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego.2
T-A-6Zaliczenie.1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu systemu napędowego dla określonego typu środka transportu, obliczenie mocy, dobór konfiguracji, obliczenie kosztów zastosowania i kosztów eksploatacji dla danego systemu napędowego, analiza wpływu napędu na środowisko, obliczenie parametrów kinematycznych.14
T-P-2Zaliczenie.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie systemu napędowego. Ogólne koncepcje budowy środków transportu samochodowego, kolejowego, lotniczego i morskiego z punktu widzenia systemu napędowego.2
T-W-2Ogólne pojęcie pędnika.1
T-W-3Prędkość eksploatacyjna środka transportu, czasowe cykle prędkości.1
T-W-4Opory ruchu środka transportu. Zapotrzebowana moc napędu. Sprawność napędu. Sprawność transportowa.2
T-W-5Podział środków transportu ze względu na rodzaj napędu.1
T-W-6Napęd elektryczny, spalinowy, żaglowy, napędy hybrydowe. Konfiguracje napędów stosowane w środkach transportu kolejowego, samochodowego, morskiego i lotniczego. Zasady doboru rodzaju napędu.2
T-W-7Systemy napędowe transportu miejskiego.1
T-W-8Perspektywy rozwoju systemów napędowych. Wpływ zastosowanego rodzaju napędu na środowisko. Koszty produkcji i eksploatacji systemów napędowych.2
T-W-9Metody obliczania charakterystyk napędowych. Parametry kinematyczne środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego, sterowanie napędem w różnych warunkach eksploatacji.2
T-W-10Zaliczenie.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-A-2Przygotowanie prac kontrolnych.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-P-2Przygotowanie projektu.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C29-2_W01Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi scharakteryzować systemy napędowe i pędniki, rodzaje, konfiguracje i zasady doboru napędu oraz sprawność napędu, opory ruchu środków transportu i zapotrzebowanie mocy do ich napędu, jak również potrafi omówić zagadnienia dotyczące perspektyw rozwoju systemów napędowych, wpływu zastosowanego rodzaju napędu na środowisko oraz kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
TR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi systemów napędowych i pędników, rodzajów, konfiguracji i zasad doboru napędu oraz sprawności napędu, oporów ruchu środków transportu i zapotrzebowania mocy do ich napędu, jak również z zagadnieniami dotyczącymi perspektyw rozwoju systemów napędowych, wpływu zastosowanego rodzaju napędu na środowisko oraz kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
Treści programoweT-W-1Pojęcie systemu napędowego. Ogólne koncepcje budowy środków transportu samochodowego, kolejowego, lotniczego i morskiego z punktu widzenia systemu napędowego.
T-W-2Ogólne pojęcie pędnika.
T-W-3Prędkość eksploatacyjna środka transportu, czasowe cykle prędkości.
T-W-4Opory ruchu środka transportu. Zapotrzebowana moc napędu. Sprawność napędu. Sprawność transportowa.
T-W-5Podział środków transportu ze względu na rodzaj napędu.
T-W-6Napęd elektryczny, spalinowy, żaglowy, napędy hybrydowe. Konfiguracje napędów stosowane w środkach transportu kolejowego, samochodowego, morskiego i lotniczego. Zasady doboru rodzaju napędu.
T-W-7Systemy napędowe transportu miejskiego.
T-W-8Perspektywy rozwoju systemów napędowych. Wpływ zastosowanego rodzaju napędu na środowisko. Koszty produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
T-W-9Metody obliczania charakterystyk napędowych. Parametry kinematyczne środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego, sterowanie napędem w różnych warunkach eksploatacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C29-2_U01Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności wykonywania obliczeń inżynierskich dotyczących m.in. zapotrzebowania mocy do napędu i sprawności napędu, zasad doboru rodzaju napędu, kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych, charakterystyk napędowych czy wyznaczania parametrów kinematycznych środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U14potrafi wykorzystywać rachunek ekonomiczny w transporcie, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich
TR_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu
TR_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi systemów napędowych i pędników, rodzajów, konfiguracji i zasad doboru napędu oraz sprawności napędu, oporów ruchu środków transportu i zapotrzebowania mocy do ich napędu, jak również z zagadnieniami dotyczącymi perspektyw rozwoju systemów napędowych, wpływu zastosowanego rodzaju napędu na środowisko oraz kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania obliczeń inżynierskich dotyczących m.in. zapotrzebowania mocy do napędu i sprawności napędu, zasad doboru rodzaju napędu, kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych, charakterystyk napędowych czy wyznaczania parametrów kinematycznych środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego.
Treści programoweT-W-1Pojęcie systemu napędowego. Ogólne koncepcje budowy środków transportu samochodowego, kolejowego, lotniczego i morskiego z punktu widzenia systemu napędowego.
T-W-4Opory ruchu środka transportu. Zapotrzebowana moc napędu. Sprawność napędu. Sprawność transportowa.
T-W-6Napęd elektryczny, spalinowy, żaglowy, napędy hybrydowe. Konfiguracje napędów stosowane w środkach transportu kolejowego, samochodowego, morskiego i lotniczego. Zasady doboru rodzaju napędu.
T-W-8Perspektywy rozwoju systemów napędowych. Wpływ zastosowanego rodzaju napędu na środowisko. Koszty produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
T-W-9Metody obliczania charakterystyk napędowych. Parametry kinematyczne środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego, sterowanie napędem w różnych warunkach eksploatacji.
T-A-1Obliczanie zapotrzebowania mocy do napędu i sprawności napędu.
T-A-2Zasady doboru rodzaju napędu.
T-A-3Obliczanie kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
T-A-4Obliczanie charakterystyk napędowych.
T-A-5Wyznaczanie parametrów kinematycznych środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych i projektu.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C29-2_U02Student posiada umiejętności wykonywania projektów dotyczących systemu napędowego dla zadanego typu środka transportu z uwzględnieniem kosztów zastosowania i eksploatacji danego systemu napędowego oraz analizy wpływu na środowisko, dostrzegając również ich aspekty systemowe i pozatechniczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące transportu w sposób zrozumiały, zarówno dla osób ze środowiska zawodowego, jak i spoza niego
TR_1A_U04potrafi przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów z dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu w języku polskim i języku obcym
TR_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U14potrafi wykorzystywać rachunek ekonomiczny w transporcie, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich
TR_1A_U17potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania obliczeń inżynierskich dotyczących m.in. zapotrzebowania mocy do napędu i sprawności napędu, zasad doboru rodzaju napędu, kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych, charakterystyk napędowych czy wyznaczania parametrów kinematycznych środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego.
C-3Ukształtowanie umiejętności wykonywania projektów dotyczących systemu napędowego dla zadanego typu środka transportu z uwzględnieniem kosztów zastosowania i eksploatacji danego systemu napędowego oraz analizy wpływu na środowisko.
Treści programoweT-W-4Opory ruchu środka transportu. Zapotrzebowana moc napędu. Sprawność napędu. Sprawność transportowa.
T-W-6Napęd elektryczny, spalinowy, żaglowy, napędy hybrydowe. Konfiguracje napędów stosowane w środkach transportu kolejowego, samochodowego, morskiego i lotniczego. Zasady doboru rodzaju napędu.
T-W-8Perspektywy rozwoju systemów napędowych. Wpływ zastosowanego rodzaju napędu na środowisko. Koszty produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
T-W-9Metody obliczania charakterystyk napędowych. Parametry kinematyczne środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego, sterowanie napędem w różnych warunkach eksploatacji.
T-P-1Wykonanie projektu systemu napędowego dla określonego typu środka transportu, obliczenie mocy, dobór konfiguracji, obliczenie kosztów zastosowania i kosztów eksploatacji dla danego systemu napędowego, analiza wpływu napędu na środowisko, obliczenie parametrów kinematycznych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
M-6Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych i projektu.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawionego zadania oraz przygotować pracy projektowej
3,0Student potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową
3,5Student potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń, dostrzegając ich aspekty systemowe i pozatechnicznych
4,5Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z uwzględnieniem nowych osiągnięć nauki i techniki oraz aspektów systemowych i pozatechnicznych
5,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z uwzględnieniem nowych osiągnięć nauki i techniki oraz aspektów systemowych i pozatechnicznych, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C29-2_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi systemów napędowych i pędników, rodzajów, konfiguracji i zasad doboru napędu oraz sprawności napędu, oporów ruchu środków transportu i zapotrzebowania mocy do ich napędu, jak również z zagadnieniami dotyczącymi perspektyw rozwoju systemów napędowych, wpływu zastosowanego rodzaju napędu na środowisko oraz kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania obliczeń inżynierskich dotyczących m.in. zapotrzebowania mocy do napędu i sprawności napędu, zasad doboru rodzaju napędu, kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych, charakterystyk napędowych czy wyznaczania parametrów kinematycznych środków transportu w odniesieniu do zastosowanego systemu napędowego.
C-3Ukształtowanie umiejętności wykonywania projektów dotyczących systemu napędowego dla zadanego typu środka transportu z uwzględnieniem kosztów zastosowania i eksploatacji danego systemu napędowego oraz analizy wpływu na środowisko.
Treści programoweT-W-4Opory ruchu środka transportu. Zapotrzebowana moc napędu. Sprawność napędu. Sprawność transportowa.
T-W-6Napęd elektryczny, spalinowy, żaglowy, napędy hybrydowe. Konfiguracje napędów stosowane w środkach transportu kolejowego, samochodowego, morskiego i lotniczego. Zasady doboru rodzaju napędu.
T-W-8Perspektywy rozwoju systemów napędowych. Wpływ zastosowanego rodzaju napędu na środowisko. Koszty produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
T-A-1Obliczanie zapotrzebowania mocy do napędu i sprawności napędu.
T-A-2Zasady doboru rodzaju napędu.
T-A-3Obliczanie kosztów produkcji i eksploatacji systemów napędowych.
T-P-1Wykonanie projektu systemu napędowego dla określonego typu środka transportu, obliczenie mocy, dobór konfiguracji, obliczenie kosztów zastosowania i kosztów eksploatacji dla danego systemu napędowego, analiza wpływu napędu na środowisko, obliczenie parametrów kinematycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-6Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych i projektu.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych i społecznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych i społecznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny