Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)
Sylabus przedmiotu Zagrożenia mikrobiologiczne w żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagrożenia mikrobiologiczne w żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Koronkiewicz <Anna.Koronkiewicz@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | bakteriologia |
W-2 | podstawy technologii zywności |
W-3 | mikrobiologia zywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nośnikiem może być żywność |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Żywność jako nośnik czynników chorobotwórczych dla zdrowia konsumenta- rodzaje zagrożen: statystyki epidemiologiczne zatruć pokarmowych. | 2 |
T-A-2 | Bakterie chorobotwórcze w żywności; źródła, drogi przenoszenia | 6 |
T-A-3 | Toksyczne metabolity mikroorganizmów: toksyny bakteryjne, mykotoksyny, toksyny glonów | 4 |
T-A-4 | Bezkomórkowe czynniki infekcyjne przenoszone drogą pokarmową: wirusy, priony | 2 |
T-A-5 | Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości i trwalości zywności - związek z rodzajem przetwarzanego surowca, procesem przetwórczym, sposobem zabezpieczenia - specyfika związana z rodzajem surowca: zanieczyszczenia pierwotne - wtórne. | 6 |
T-A-6 | Skutecznośc bójcza procesów typowych dla przetwórstwa / zabezpieczenia żywności oraz zabiegów sanityzacyjnych stosowanych w okresach międzyprodukcyjnych; uszkodzenia subletalne. | 6 |
T-A-7 | Standardy mikrobiologiczne w analizie mikrobiologicznej zywności; kryteria jakościowe i ilościowe | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | praca własna - studiowanie literatury z omawianego zakresu | 45 |
A-A-3 | bieżące przygotowywanie się do zajęć | 45 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | prezentacje dotyczące zagrożeń mikrobiologicznych związanych z zywnością i jej produkcja, z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
M-2 | Zajęcia audytoryjne, praca w grupach |
M-3 | Interpretacja wyników, dyskusja tematyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęć praktycznych |
S-2 | Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i współpracy w przeprowadzaniu ukierunkowanych analiz |
S-3 | Ocena formująca: znajomość technik i biegłość w pracy analitycznej |
S-4 | Ocena formująca: przygotowanie prezentacji na zadany temat |
S-5 | Ocena formująca: pisemne testowe zaliczenie końcowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO8-2_W01 zna rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w zywności i wie skąd się biorą | MS_2A_W06 | P2A_W05, P2A_W07 | C-1 | T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3 | M-1, M-3 | S-5, S-1, S-4 |
MS_2A_PO8-2_W02 zna wyróżniki i kryteria stosowane w ocenie bezpieczeństwa bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i higieny procesu produkcji zywności | MS_2A_W10 | P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-1 | T-A-5, T-A-7, T-A-6 | M-2, M-3 | S-1, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO8-2_U01 potrafi wskazać właściwy dla okreslonego rodzaju produktu, kierunek badań mikrobiologicznych, dobrac własciwą metodę oznaczeń oraz poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki | MS_2A_U04 | P2A_U01, P2A_U04 | C-1 | T-A-7, T-A-1, T-A-5 | M-3 | S-2 |
MS_2A_PO8-2_U02 potrafi określic skuteczność procesu przetwórczego, sposobu zabezpieczenia gotowego produktu oraz zabiegów sanityzacyjnych w eliminacji - redukcji liczby mikroorganizmów istotnych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego produktu | MS_2A_U01, MS_2A_U04, MS_2A_U05 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U08, P2A_U09, P2A_U10, P2A_U12 | C-1 | T-A-5, T-A-6 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO8-2_K01 ma świadomość dotyczącą rodzajów zagrożeń mikrobiologicznych dla bezpieczeństwa zdrowotnego i trwałości produktów i potrzeby podejmowania własciwych działan przecidziałających takim zagrożeniom | MS_2A_K03, MS_2A_K05 | P2A_K02, P2A_K03, P2A_K06, P2A_K07 | C-1 | T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO8-2_W01 zna rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w zywności i wie skąd się biorą | 2,0 | |
3,0 | potrafi wskazać główne zagrożenia mikrobiologiczne, których nośnikiem może być zywność i wskazać ich potencjalne źródła; nie wie jak przeciwdziałac zanieczyszczeniu nimi zywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MS_2A_PO8-2_W02 zna wyróżniki i kryteria stosowane w ocenie bezpieczeństwa bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i higieny procesu produkcji zywności | 2,0 | |
3,0 | zna wyrózniki stosowane w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, nie wie jak jak przeprowadzać, ukierunkowaną na konkretny wyróżnik, analizę mikrobiologiczną określonego produktu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO8-2_U01 potrafi wskazać właściwy dla okreslonego rodzaju produktu, kierunek badań mikrobiologicznych, dobrac własciwą metodę oznaczeń oraz poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki | 2,0 | |
3,0 | potrafi wskazać mikroorganizmy które należy oznaczać w konkretnego typu zywności. Nie umie jak właściwie przeprowadzić ukierunkowaną analizę mikrobiologiczna i poprawnie zinterpretowac uzyskane wyniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MS_2A_PO8-2_U02 potrafi określic skuteczność procesu przetwórczego, sposobu zabezpieczenia gotowego produktu oraz zabiegów sanityzacyjnych w eliminacji - redukcji liczby mikroorganizmów istotnych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego produktu | 2,0 | |
3,0 | potrafi okreśic skuteczność zastosowanych zabiegów w eliminacji -redukcji liczby szkodliwych mikroorganizmów , nie umie wskazać powodu niezadawalającej skuteczności procesu/ów i jakie środki zaradcze podjąć | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO8-2_K01 ma świadomość dotyczącą rodzajów zagrożeń mikrobiologicznych dla bezpieczeństwa zdrowotnego i trwałości produktów i potrzeby podejmowania własciwych działan przecidziałających takim zagrożeniom | 2,0 | |
3,0 | ma świadomośc dotycząca większości zagrożeń mikrobiologicznych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i ograniczoną wiedzę jak im przeciwdziałać | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Żakowska Z., H. Stobińska, Mikrobiologia i higiena w przemyśle spożywczym., Politechnika Łódzka, Łódź, 2000
- Salyers A.A., D.D. Whitt, Mikrobiologia. Róznorodność, chorobotwórczośc i środowisko., PWN, W-wa, 2005
- Szewczyk E.M., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, W-wa, 2011
- przondo-Mordarska A. i in., Mikrobiologia, Urban @ Partner, 2011
Literatura dodatkowa
- Anonim, Zbiór Norm PN dotyczących postepowania przy oznaczaniu okreslonych bakterii w zywności., PKN, W-wa, 2012
- Zaleski S., Mikrobiologia żywności pochodzenia zwierzęcego, WNT, W-wa, 1986
- Jay J.M., M.J. Loessner, D.A. Golden, Moder food microbiology, Springer Sc.+Business Media Inc, USA, 2011, 7 ed.