Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Szybkie metody diagnostyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Szybkie metody diagnostyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1mikrobiologia ogólna
W-2techniki mikrobiologiczne
W-3podstawy genetyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zaznajomienie studentów z nowoczesnymi, szybkimi technikami mającymi zastosowanie w okreslonego typu diagnostyce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody fluorescencyjne w badaniach stanu fizjologicznego komórek8
T-A-2Luminometria w ocenie stanu czystości (ATP)4
T-A-3Fluorescencyjna hybrydyzacja in situ (FISH) - zastosowania4
T-A-4Metody genetyczne w identyfikacji patogenów; PCR w czasie rzeczywistym (real-time PCR)4
T-A-5Mikroczipy2
T-A-6Testy immunoenzymatyczne w diagnostyce mikrobiologicznej - ELISA, BCET-RPLA, BDE, ......4
T-A-7MALDI-TOF - zastosowanie spektrometrii mas w analityce mikrobiologicznej4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach30
A-A-2praca własna - studiowanie pismiennictwa z omawianego zakresu30
A-A-3bieżące przygotowywanie sie do zajęć30
A-A-4samodzielna analiza treści przekazanych na zajęciach15
A-A-5konsultacje z prowadzacym zajęcia15
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1teoretyczne wprowadzenie dotyczące okreslonej techniki diagnostycznej powiązane z praktycznym jej zastosowaniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO5-1_W01
Student ma wiedzę na temat rodzajów szybkich metod i testów stosowanych w diagnostyce mikrobiologicznej, ich mozliwych zastosowań i przydatności w okeślonego typu analizie.
MS_2A_W06, MS_2A_W08P2A_W05, P2A_W07C-1T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO5-1_U01
Student potrafi wymienić rodzaje szybkich metod przydatnych w diagnostyce mikrobiologicznej, okreslić ich specyfikę i wskazać mozliwe zastosowanie
MS_2A_U04P2A_U01, P2A_U04C-1T-A-7, T-A-5, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO5-1_K01
Student rozumie potrzebe ciągłego dokształcania się w zakresie szybkich, czułych, powtarzalnych i odtwarzalnych metod diagnostycznych i ma swiadomość celowosci ich stosowania
MS_2A_K01P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07C-1T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-2, T-A-5, T-A-7, T-A-4M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO5-1_W01
Student ma wiedzę na temat rodzajów szybkich metod i testów stosowanych w diagnostyce mikrobiologicznej, ich mozliwych zastosowań i przydatności w okeślonego typu analizie.
2,0
3,0ma wiedze na temat szybkich metod identyfikacji i roznicowania stosowanych w diagnostyce mikrobiologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO5-1_U01
Student potrafi wymienić rodzaje szybkich metod przydatnych w diagnostyce mikrobiologicznej, okreslić ich specyfikę i wskazać mozliwe zastosowanie
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzic analizę z wykorzystaniem niektórych szybkich metod stosowanych w diagnostyce mikrobiologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO5-1_K01
Student rozumie potrzebe ciągłego dokształcania się w zakresie szybkich, czułych, powtarzalnych i odtwarzalnych metod diagnostycznych i ma swiadomość celowosci ich stosowania
2,0
3,0student jest swiadomy swej roli w propagowaniu stosowania szybkich i czułych metod w diagnostyce mikrobiologicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szewczyk Eligia M., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, W-wa, 2013
  2. Kwaśny M., Fluorescencyjne metody i systemy do analiz materiałów biologicznych w czasie rzeczywistym, 2009, 978-83-61486-23-7

Literatura dodatkowa

  1. David G. Wild, The immunoassay handbook. Fourth ed. Theory @ application of ligand binding, ELISA and related techniques, Elsevier, England, 3011, 4

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody fluorescencyjne w badaniach stanu fizjologicznego komórek8
T-A-2Luminometria w ocenie stanu czystości (ATP)4
T-A-3Fluorescencyjna hybrydyzacja in situ (FISH) - zastosowania4
T-A-4Metody genetyczne w identyfikacji patogenów; PCR w czasie rzeczywistym (real-time PCR)4
T-A-5Mikroczipy2
T-A-6Testy immunoenzymatyczne w diagnostyce mikrobiologicznej - ELISA, BCET-RPLA, BDE, ......4
T-A-7MALDI-TOF - zastosowanie spektrometrii mas w analityce mikrobiologicznej4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach30
A-A-2praca własna - studiowanie pismiennictwa z omawianego zakresu30
A-A-3bieżące przygotowywanie sie do zajęć30
A-A-4samodzielna analiza treści przekazanych na zajęciach15
A-A-5konsultacje z prowadzacym zajęcia15
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO5-1_W01Student ma wiedzę na temat rodzajów szybkich metod i testów stosowanych w diagnostyce mikrobiologicznej, ich mozliwych zastosowań i przydatności w okeślonego typu analizie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą patogenów oraz metod diagnostycznych służących ich wykrywaniu
MS_2A_W08Ma znajomość słownictwa fachowego na poziomie B2 w danej dziedzinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem jest zaznajomienie studentów z nowoczesnymi, szybkimi technikami mającymi zastosowanie w okreslonego typu diagnostyce
Treści programoweT-A-3Fluorescencyjna hybrydyzacja in situ (FISH) - zastosowania
T-A-1Metody fluorescencyjne w badaniach stanu fizjologicznego komórek
T-A-4Metody genetyczne w identyfikacji patogenów; PCR w czasie rzeczywistym (real-time PCR)
T-A-6Testy immunoenzymatyczne w diagnostyce mikrobiologicznej - ELISA, BCET-RPLA, BDE, ......
T-A-7MALDI-TOF - zastosowanie spektrometrii mas w analityce mikrobiologicznej
T-A-2Luminometria w ocenie stanu czystości (ATP)
T-A-5Mikroczipy
Metody nauczaniaM-1teoretyczne wprowadzenie dotyczące okreslonej techniki diagnostycznej powiązane z praktycznym jej zastosowaniem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma wiedze na temat szybkich metod identyfikacji i roznicowania stosowanych w diagnostyce mikrobiologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO5-1_U01Student potrafi wymienić rodzaje szybkich metod przydatnych w diagnostyce mikrobiologicznej, okreslić ich specyfikę i wskazać mozliwe zastosowanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U04Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
Cel przedmiotuC-1Celem jest zaznajomienie studentów z nowoczesnymi, szybkimi technikami mającymi zastosowanie w okreslonego typu diagnostyce
Treści programoweT-A-7MALDI-TOF - zastosowanie spektrometrii mas w analityce mikrobiologicznej
T-A-5Mikroczipy
T-A-4Metody genetyczne w identyfikacji patogenów; PCR w czasie rzeczywistym (real-time PCR)
T-A-6Testy immunoenzymatyczne w diagnostyce mikrobiologicznej - ELISA, BCET-RPLA, BDE, ......
T-A-1Metody fluorescencyjne w badaniach stanu fizjologicznego komórek
T-A-2Luminometria w ocenie stanu czystości (ATP)
T-A-3Fluorescencyjna hybrydyzacja in situ (FISH) - zastosowania
Metody nauczaniaM-1teoretyczne wprowadzenie dotyczące okreslonej techniki diagnostycznej powiązane z praktycznym jej zastosowaniem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzic analizę z wykorzystaniem niektórych szybkich metod stosowanych w diagnostyce mikrobiologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO5-1_K01Student rozumie potrzebe ciągłego dokształcania się w zakresie szybkich, czułych, powtarzalnych i odtwarzalnych metod diagnostycznych i ma swiadomość celowosci ich stosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Celem jest zaznajomienie studentów z nowoczesnymi, szybkimi technikami mającymi zastosowanie w okreslonego typu diagnostyce
Treści programoweT-A-1Metody fluorescencyjne w badaniach stanu fizjologicznego komórek
T-A-3Fluorescencyjna hybrydyzacja in situ (FISH) - zastosowania
T-A-6Testy immunoenzymatyczne w diagnostyce mikrobiologicznej - ELISA, BCET-RPLA, BDE, ......
T-A-2Luminometria w ocenie stanu czystości (ATP)
T-A-5Mikroczipy
T-A-7MALDI-TOF - zastosowanie spektrometrii mas w analityce mikrobiologicznej
T-A-4Metody genetyczne w identyfikacji patogenów; PCR w czasie rzeczywistym (real-time PCR)
Metody nauczaniaM-1teoretyczne wprowadzenie dotyczące okreslonej techniki diagnostycznej powiązane z praktycznym jej zastosowaniem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest swiadomy swej roli w propagowaniu stosowania szybkich i czułych metod w diagnostyce mikrobiologicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0