Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)
Sylabus przedmiotu Szybkie metody diagnostyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Szybkie metody diagnostyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | mikrobiologia ogólna |
W-2 | techniki mikrobiologiczne |
W-3 | podstawy genetyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest zaznajomienie studentów z nowoczesnymi, szybkimi technikami mającymi zastosowanie w okreslonego typu diagnostyce |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody fluorescencyjne w badaniach stanu fizjologicznego komórek | 8 |
T-A-2 | Luminometria w ocenie stanu czystości (ATP) | 4 |
T-A-3 | Fluorescencyjna hybrydyzacja in situ (FISH) - zastosowania | 4 |
T-A-4 | Metody genetyczne w identyfikacji patogenów; PCR w czasie rzeczywistym (real-time PCR) | 4 |
T-A-5 | Mikroczipy | 2 |
T-A-6 | Testy immunoenzymatyczne w diagnostyce mikrobiologicznej - ELISA, BCET-RPLA, BDE, ...... | 4 |
T-A-7 | MALDI-TOF - zastosowanie spektrometrii mas w analityce mikrobiologicznej | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 30 |
A-A-2 | praca własna - studiowanie pismiennictwa z omawianego zakresu | 30 |
A-A-3 | bieżące przygotowywanie sie do zajęć | 30 |
A-A-4 | samodzielna analiza treści przekazanych na zajęciach | 15 |
A-A-5 | konsultacje z prowadzacym zajęcia | 15 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | teoretyczne wprowadzenie dotyczące okreslonej techniki diagnostycznej powiązane z praktycznym jej zastosowaniem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO5-1_W01 Student ma wiedzę na temat rodzajów szybkich metod i testów stosowanych w diagnostyce mikrobiologicznej, ich mozliwych zastosowań i przydatności w okeślonego typu analizie. | MS_2A_W06, MS_2A_W08 | P2A_W05, P2A_W07 | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO5-1_U01 Student potrafi wymienić rodzaje szybkich metod przydatnych w diagnostyce mikrobiologicznej, okreslić ich specyfikę i wskazać mozliwe zastosowanie | MS_2A_U04 | P2A_U01, P2A_U04 | C-1 | T-A-7, T-A-5, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO5-1_K01 Student rozumie potrzebe ciągłego dokształcania się w zakresie szybkich, czułych, powtarzalnych i odtwarzalnych metod diagnostycznych i ma swiadomość celowosci ich stosowania | MS_2A_K01 | P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07 | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-2, T-A-5, T-A-7, T-A-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO5-1_W01 Student ma wiedzę na temat rodzajów szybkich metod i testów stosowanych w diagnostyce mikrobiologicznej, ich mozliwych zastosowań i przydatności w okeślonego typu analizie. | 2,0 | |
3,0 | ma wiedze na temat szybkich metod identyfikacji i roznicowania stosowanych w diagnostyce mikrobiologicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO5-1_U01 Student potrafi wymienić rodzaje szybkich metod przydatnych w diagnostyce mikrobiologicznej, okreslić ich specyfikę i wskazać mozliwe zastosowanie | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przeprowadzic analizę z wykorzystaniem niektórych szybkich metod stosowanych w diagnostyce mikrobiologicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO5-1_K01 Student rozumie potrzebe ciągłego dokształcania się w zakresie szybkich, czułych, powtarzalnych i odtwarzalnych metod diagnostycznych i ma swiadomość celowosci ich stosowania | 2,0 | |
3,0 | student jest swiadomy swej roli w propagowaniu stosowania szybkich i czułych metod w diagnostyce mikrobiologicznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szewczyk Eligia M., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, W-wa, 2013
- Kwaśny M., Fluorescencyjne metody i systemy do analiz materiałów biologicznych w czasie rzeczywistym, 2009, 978-83-61486-23-7
Literatura dodatkowa
- David G. Wild, The immunoassay handbook. Fourth ed. Theory @ application of ligand binding, ELISA and related techniques, Elsevier, England, 3011, 4