Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka laboratoryjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka laboratoryjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl>, Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 45 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mikrobiologia ogólna
W-2Mikrobiologia szczegółowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się i praktyczne poznanie zasad diagnostyki mikrobiologicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe testy laboratoryjne5
T-A-2Testy laboratoryjne wskazujace na zakażenie2
T-A-3Diagnostyka zakażeń bakteryjnych5
T-A-4Diagnostyka zakażeń wirusowych3
15
laboratoria
T-L-1Bakteriologiczne badanie moczu10
T-L-2Bakteriologiczne badanie kału10
T-L-3Bakteriologiczne badanie pluwociny10
T-L-4Bakteriologiczne badanie wymazów10
T-L-5Bakteriologiczne badanie krwi5
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych5
A-A-3Czytanie wskazanej literatury5
A-A-4Przygotowanie do kolokwium5
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych30
A-L-3Napisanie raportu z laboratorium30
A-L-4Przygotowanie do kolokwium15
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B6_W01
Efektem kstałcenia jest nabycie umiejętności prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej
MS_2A_W04, MS_2A_W06, MS_2A_W08P2A_W04, P2A_W05, P2A_W07C-1T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B6_U01
Student posiada umiejętność prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej
MS_2A_U02, MS_2A_U01, MS_2A_U04P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U08, P2A_U09, P2A_U10, P2A_U12C-1T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B6_K01
Efektem kształcenia jest nabycie umiejętności prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej
MS_2A_K01P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07C-1T-A-1, T-A-2M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B6_W01
Efektem kstałcenia jest nabycie umiejętności prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje podstawowe techniki stosowane w diagnostyce
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B6_U01
Student posiada umiejętność prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka narzędzi diagnostycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B6_K01
Efektem kształcenia jest nabycie umiejętności prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej
2,0
3,0Student wykazuje że jest kompetentny do wykonywania podstawowych zadań diagnostycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Eligia M. Szewczyk, Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, Warszawa, 2013
  2. Kędzia Włodzimierz, Diagnostyka mikrobiologiczna w medycynie, PZWL, Warszawa, 1990
  3. Mordarska Przondo Anna, Procedury diagnostyki mikrobiologicznej w wybranych zakażeniach układowych, Continuo, Wrocław, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe testy laboratoryjne5
T-A-2Testy laboratoryjne wskazujace na zakażenie2
T-A-3Diagnostyka zakażeń bakteryjnych5
T-A-4Diagnostyka zakażeń wirusowych3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bakteriologiczne badanie moczu10
T-L-2Bakteriologiczne badanie kału10
T-L-3Bakteriologiczne badanie pluwociny10
T-L-4Bakteriologiczne badanie wymazów10
T-L-5Bakteriologiczne badanie krwi5
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych5
A-A-3Czytanie wskazanej literatury5
A-A-4Przygotowanie do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych30
A-L-3Napisanie raportu z laboratorium30
A-L-4Przygotowanie do kolokwium15
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B6_W01Efektem kstałcenia jest nabycie umiejętności prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W04Student ma poszerzoną wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki i różnorodności.
MS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą patogenów oraz metod diagnostycznych służących ich wykrywaniu
MS_2A_W08Ma znajomość słownictwa fachowego na poziomie B2 w danej dziedzinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się i praktyczne poznanie zasad diagnostyki mikrobiologicznej
Treści programoweT-A-4Diagnostyka zakażeń wirusowych
T-A-1Podstawowe testy laboratoryjne
T-A-2Testy laboratoryjne wskazujace na zakażenie
T-A-3Diagnostyka zakażeń bakteryjnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje podstawowe techniki stosowane w diagnostyce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B6_U01Student posiada umiejętność prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U02Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim
MS_2A_U01Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
MS_2A_U04Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P2A_U08wykazuje umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej
P2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
P2A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym dotyczących, zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się i praktyczne poznanie zasad diagnostyki mikrobiologicznej
Treści programoweT-A-1Podstawowe testy laboratoryjne
T-A-4Diagnostyka zakażeń wirusowych
T-A-2Testy laboratoryjne wskazujace na zakażenie
T-A-3Diagnostyka zakażeń bakteryjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka narzędzi diagnostycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B6_K01Efektem kształcenia jest nabycie umiejętności prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się i praktyczne poznanie zasad diagnostyki mikrobiologicznej
Treści programoweT-A-1Podstawowe testy laboratoryjne
T-A-2Testy laboratoryjne wskazujace na zakażenie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje że jest kompetentny do wykonywania podstawowych zadań diagnostycznych
3,5
4,0
4,5
5,0