Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | IM_1A_C52_U01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizowac procesy termodynamiczne, powinien umieć wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne oraz interpretowac ich wyniki,ponadto student powinien umiec dobrać odpowierdnie urządzenia i wykonać podstawowe pomiary z zakresu termodynamik technicznei, powinien umieć równiez korzystać z techniki komputerowej. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | IM_1A_U01 | Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
IM_1A_U03 | Potrafi opracować dokumentacje dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania |
IM_1A_U08 | Potrafi wykorzystać podstawowe teorie budowy materii i zależności ilościowe charakteryzujące warunki eksploatacyjne materiału do formułowania i rozwiązywania prostych zadań materiałowo technologicznych |
IM_1A_U18 | Potrafi korzystać ze specjalistycznego oprogramowania dla obsługi i interpretacji wyników |
IM_1A_U19 | Potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U03 | potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem wykładów jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami, zasadami i procesami termodynamiki oraz opisem procesów termodynamicznych. |
---|
C-2 | Celem zajęć audytoryjnych jest przygotowanie studenta do wykonywania podstawowych obliczeń z zakresu termodynamiki technicznej. |
C-3 | Celem zajeć laboratoryjnych jest zapoznanie się z metodyką i urządzenaimi do wykonywania podstawowych pomiarów z zakresu termodynamiki technicznej. |
Treści programowe | T-W-1 | Zasada zachowania ilości substancji. Pierwsza zasada termodynamiki.: bilans energii, energia układu, energia wewnętrzna, entalpia, sposoby doprowadzania i wyprowadzania energii, ciepło doprowadzone do układu, energia doprowadzona ze strugą płynu, praca mechaniczna. Entropia: układ T-S (Belpaire’a) i jego własności. Równania stanu gazów: definicja gazu doskonałego, półdoskonałego i rzeczywistego, termiczne parametry stanu, uniwersalne równanie stanu gazów doskonałych i półdoskonałych, energia wewnętrzna, entalpia, entropia gazów doskonałych i półdoskonałych, roztwory gazów doskonałych i półdoskonałych. Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych. Przemiany fazowe substancji jednorodnych: stany skupienia, izobaryczny proces parowania, termodynamiczne równanie stanu pary nasyconej i przegrzanej, przemiany charakterystyczne pary nasyconej i przegrzanej, równanie Clausiusa – Clapeyrona. Druga zasada termodynamiki. Obiegi termodynamiczne, obieg Carnota. Spalanie: stechiometria spalania, efekty energetyczne spalania. Podstawy wymiany ciepła: przewodzenie ciepła, konwekcja, promieniowanie, złożona wymiana ciepła. |
---|
T-L-1 | W ramach zajęć laboratoryjnych student zapozna się z metodyką wykonywania podstawowych pomiarów z zakresu termodynamiki technicznej. W ramach zajęć laboratoryjnych student zapozna się z metodyką pomiaru i i urządzenaimi do pomiaru: temperatury, ciśnienia, natężenia przepływu płynów, oznaczania ciepła spalania i wartości opałowej tworzyw sztucznych oraz współczynnika przewodzenia ciepła materiałów izolacyjnych. |
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań z zakresu objętego treścią wykładów. |
Metody nauczania | M-1 | Metoda podajaca- wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
---|
M-2 | Metody praktyczne -ćwiczenia audytoryjne |
M-3 | Metody praktyczne -ćwiczenia laboratoryjne |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych , zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych objętych programem kursu. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 60 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,5 | 70 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
4,0 | 75 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
4,5 | 80 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
5,0 | 90 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |