Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: e- technologie w produkcji i zarządzaniu

Sylabus przedmiotu Komunikacja elektroniczna i wymiana danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komunikacja elektroniczna i wymiana danych
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Ulacha <Grzegorz.Ulacha@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Ulacha <Grzegorz.Ulacha@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,62zaliczenie
projektyP6 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z przedmiotu Podstawy informatyki i algorytmizacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie zasad funkcjonowania systemów telekomunikacyjnych i sieci komputerowych.
C-2Zdobycie wiedzy na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych.
C-3Nabycie podstawowej wiedzy na temat przygotowywania (eksploracja wiedzy) i udostępniania wiedzy w internecie (projekt zespołowy).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zapoznanie się ze środowiskiem pracy, wybór tematów i podział na grupy projektowe i podział prac wewnątrz grup.2
T-P-2Przygotowanie teoretyczne i praktyczne związane z otrzymanym tematem.1
T-P-3Przygotowanie podstaw, działów w przygotowywanej stronie www.1
T-P-4Analiza dostępnych źródeł elektronicznych jako elementów, do których ma się odwoływać projektowana strona www.3
T-P-5Prace implementacyjne nad projektem, weryfikacja funkcjonowania, kompletności i przejrzystości strony.7
T-P-6Obrona przygotowanego projektu.1
15
wykłady
T-W-1Systemy telekomunikacyjne, sieci komputerowe LAN i WAN, sieci przewodowe, bezprzewodowe, systemy telefonii komórkowej i satelitarne.7
T-W-2Polityka bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa transmisji danych w Internecie, wybrane aspekty prawne.2
T-W-3Ochrona informacji, sposoby archiwizacji, przechowywania i przetwarzania danych. Podpis elektroniczny, podstawy kryptografii.2
T-W-4System zarządzania dokumentami SZD. Hurtownie danych.1
T-W-5Elektroniczna wymiana danych EDI, jej zalety i wady. Standardy EDI (ANSI X.12, EDIFACT, SWIFT). Wdrażanie EDI w przedsiębiorstwach.1
T-W-6Bankowość elektroniczna jako przykład EDI.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Zapoznanie się ze środowiskiem pracy, dyskusja na temat podziału prac wewnątrz grupy.1
A-P-2Przygotowanie teoretyczne i praktyczne związane z otrzymanym tematem.1
A-P-3Przygotowanie podstaw, działów w przygotowywanej stronie www.1
A-P-4Analiza dostępnych źródeł elektronicznych jako elementów, do których ma się odwoływać projektowana strona www.3
A-P-5Prace implementacyjne nad projektem, weryfikacja funkcjonowania, kompletności i przejrzystości strony.8
A-P-6Przygotowanie do obrony przygotowanego projektu.1
A-P-7uczestnictwo w zajęciach15
30
wykłady
A-W-1Analiza literatury i stanu aktualnego na rynku systemów telekomunikacyjnych, sieci komputerowych (LAN i WAN, sieci przewodowe, bezprzewodowe, systemy telefonii komórkowej i satelitarne).7
A-W-2Pozyskanie aktualnych informacji na temat polityki bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa transmisji danych w Internecie, wybranych aspektów prawnych.2
A-W-3Eksploracja wiedzy w tematach: ochrona informacji, sposoby archiwizacji, przechowywania i przetwarzania danych, podpis elektroniczny, podstawy kryptografii, system zarządzania dokumentami SZD, hurtownie danych.3
A-W-4Poszerzenie wiadomości na temat elektronicznej wymiany danych EDI.1
A-W-5Analiza aktualnego stanu bankowości elektronicznej jako przykładu EDI.2
A-W-6uczestnictwo w zajęciach15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z elementami dyskusji
M-2Projekt, praca w zespołach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena zaliczająca wykład na podstawie aktywności w dyskusji, przygotowaniu do zajęć projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczająca zajęcia projektowe na podstawie przygotowanego i obronionego projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O4/01_W01
Znajomość zasad funkcjonowania systemów telekomunikacyjnych i sieci komputerowych, a także wiedzy na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych.
ZIP_1A_W15T1A_W04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O4/01_U01
Umiejętność samodzielnego pozyskiwania danych. Umiejętność spojrzenia przez pryzmat funkcjonowania baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych. Umiejętność pracy nad zespołowym projektem projektowania informacyjnej strony www.
ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U23T1A_U01, T1A_U02C-2, C-3T-P-3, T-P-4M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O4/01_K01
Umiejętność kompetentnej i odpowiedzialnej pracy przy zespołowym projekcie projektowania informacyjnej strony www.
ZIP_1A_K03T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05C-3T-P-5M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O4/01_W01
Znajomość zasad funkcjonowania systemów telekomunikacyjnych i sieci komputerowych, a także wiedzy na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student posiada znajomość podstawowych zasad funkcjonowania systemów telekomunikacyjnych i sieci komputerowych.
3,5Student posiada wiedzę na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych.
4,0Student posiada podstawową wiedzę na temat polityki bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa transmisji danych w Internecie.
4,5Student opanował podstawowe cechy związane z podpisem elektronicznym, zna podstawy kryptografii.
5,0Student posiada wiedzę w temacie systemów zarządzania dokumentami (SZD) oraz hurtowni danych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O4/01_U01
Umiejętność samodzielnego pozyskiwania danych. Umiejętność spojrzenia przez pryzmat funkcjonowania baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych. Umiejętność pracy nad zespołowym projektem projektowania informacyjnej strony www.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student posiada umiejętności w zakresie ochrony informacji.
3,5Student posiada umiejętności w zakresie sposobów archiwizacji, przechowywania i przetwarzania danych.
4,0Student potrafi scharakteryzować zalety i wady elektronicznej wymiany danych EDI.
4,5Student potrafi oceniać jakość bankowości elektronicznej w kontekście EDI.
5,0Student posiada umiejętność oceny na temat wdrażania EDI w przedsiębiorstwach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O4/01_K01
Umiejętność kompetentnej i odpowiedzialnej pracy przy zespołowym projekcie projektowania informacyjnej strony www.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student posiada umiejętność samodzielnego pozyskiwania danych.
3,5Student potrafi pracować w zespole nad projektem projektowania informacyjnej strony www.
4,0Student potrafi analizować aktualny stan bankowości elektronicznej (jako przykładu EDI).
4,5Student ma umiejętność kompilacji zebranej wiedzy w temacie zleconego projektu, a także weryfikacji funkcjonowania, kompletności i przejrzystości strony WWW.
5,0Student umie bronić pozytywnej opinii na temat projektu przygotowanego przez cały zespół.

Literatura podstawowa

  1. Leyland V., EDI - elektroniczna wymiana dokumentacji, WNT, Warszawa, 1995
  2. Lange-Sadzińska K., Ziemiecka M., Przewodnik po EDI, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 2000
  3. Wesołowski K., Podstawy cyfrowych systemów telekomunikacyjnych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2003, 1

Literatura dodatkowa

  1. Niedźwiedziński M., Globalny handel elektroniczny, PWN, Warszawa, 2004
  2. Świecka B., Bankowość elektroniczna, CeDeWu, 2004
  3. Sayood K., Kompresja danych — wprowadzenie, Wydawnictwo RM, Warszawa, 2002, 2

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zapoznanie się ze środowiskiem pracy, wybór tematów i podział na grupy projektowe i podział prac wewnątrz grup.2
T-P-2Przygotowanie teoretyczne i praktyczne związane z otrzymanym tematem.1
T-P-3Przygotowanie podstaw, działów w przygotowywanej stronie www.1
T-P-4Analiza dostępnych źródeł elektronicznych jako elementów, do których ma się odwoływać projektowana strona www.3
T-P-5Prace implementacyjne nad projektem, weryfikacja funkcjonowania, kompletności i przejrzystości strony.7
T-P-6Obrona przygotowanego projektu.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy telekomunikacyjne, sieci komputerowe LAN i WAN, sieci przewodowe, bezprzewodowe, systemy telefonii komórkowej i satelitarne.7
T-W-2Polityka bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa transmisji danych w Internecie, wybrane aspekty prawne.2
T-W-3Ochrona informacji, sposoby archiwizacji, przechowywania i przetwarzania danych. Podpis elektroniczny, podstawy kryptografii.2
T-W-4System zarządzania dokumentami SZD. Hurtownie danych.1
T-W-5Elektroniczna wymiana danych EDI, jej zalety i wady. Standardy EDI (ANSI X.12, EDIFACT, SWIFT). Wdrażanie EDI w przedsiębiorstwach.1
T-W-6Bankowość elektroniczna jako przykład EDI.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Zapoznanie się ze środowiskiem pracy, dyskusja na temat podziału prac wewnątrz grupy.1
A-P-2Przygotowanie teoretyczne i praktyczne związane z otrzymanym tematem.1
A-P-3Przygotowanie podstaw, działów w przygotowywanej stronie www.1
A-P-4Analiza dostępnych źródeł elektronicznych jako elementów, do których ma się odwoływać projektowana strona www.3
A-P-5Prace implementacyjne nad projektem, weryfikacja funkcjonowania, kompletności i przejrzystości strony.8
A-P-6Przygotowanie do obrony przygotowanego projektu.1
A-P-7uczestnictwo w zajęciach15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Analiza literatury i stanu aktualnego na rynku systemów telekomunikacyjnych, sieci komputerowych (LAN i WAN, sieci przewodowe, bezprzewodowe, systemy telefonii komórkowej i satelitarne).7
A-W-2Pozyskanie aktualnych informacji na temat polityki bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa transmisji danych w Internecie, wybranych aspektów prawnych.2
A-W-3Eksploracja wiedzy w tematach: ochrona informacji, sposoby archiwizacji, przechowywania i przetwarzania danych, podpis elektroniczny, podstawy kryptografii, system zarządzania dokumentami SZD, hurtownie danych.3
A-W-4Poszerzenie wiadomości na temat elektronicznej wymiany danych EDI.1
A-W-5Analiza aktualnego stanu bankowości elektronicznej jako przykładu EDI.2
A-W-6uczestnictwo w zajęciach15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O4/01_W01Znajomość zasad funkcjonowania systemów telekomunikacyjnych i sieci komputerowych, a także wiedzy na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zasad funkcjonowania systemów telekomunikacyjnych i sieci komputerowych.
C-2Zdobycie wiedzy na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych.
C-3Nabycie podstawowej wiedzy na temat przygotowywania (eksploracja wiedzy) i udostępniania wiedzy w internecie (projekt zespołowy).
Treści programoweT-W-1Systemy telekomunikacyjne, sieci komputerowe LAN i WAN, sieci przewodowe, bezprzewodowe, systemy telefonii komórkowej i satelitarne.
T-W-2Polityka bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa transmisji danych w Internecie, wybrane aspekty prawne.
T-W-3Ochrona informacji, sposoby archiwizacji, przechowywania i przetwarzania danych. Podpis elektroniczny, podstawy kryptografii.
T-W-4System zarządzania dokumentami SZD. Hurtownie danych.
T-W-5Elektroniczna wymiana danych EDI, jej zalety i wady. Standardy EDI (ANSI X.12, EDIFACT, SWIFT). Wdrażanie EDI w przedsiębiorstwach.
T-W-6Bankowość elektroniczna jako przykład EDI.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami dyskusji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zaliczająca wykład na podstawie aktywności w dyskusji, przygotowaniu do zajęć projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczająca zajęcia projektowe na podstawie przygotowanego i obronionego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student posiada znajomość podstawowych zasad funkcjonowania systemów telekomunikacyjnych i sieci komputerowych.
3,5Student posiada wiedzę na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych.
4,0Student posiada podstawową wiedzę na temat polityki bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa transmisji danych w Internecie.
4,5Student opanował podstawowe cechy związane z podpisem elektronicznym, zna podstawy kryptografii.
5,0Student posiada wiedzę w temacie systemów zarządzania dokumentami (SZD) oraz hurtowni danych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O4/01_U01Umiejętność samodzielnego pozyskiwania danych. Umiejętność spojrzenia przez pryzmat funkcjonowania baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych. Umiejętność pracy nad zespołowym projektem projektowania informacyjnej strony www.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIP_1A_U23potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy na temat podstaw baz danych, archiwizacji danych oraz metod udostępniania i bezpieczeństwa danych w systemach teleinformatycznych.
C-3Nabycie podstawowej wiedzy na temat przygotowywania (eksploracja wiedzy) i udostępniania wiedzy w internecie (projekt zespołowy).
Treści programoweT-P-3Przygotowanie podstaw, działów w przygotowywanej stronie www.
T-P-4Analiza dostępnych źródeł elektronicznych jako elementów, do których ma się odwoływać projektowana strona www.
Metody nauczaniaM-2Projekt, praca w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczająca zajęcia projektowe na podstawie przygotowanego i obronionego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student posiada umiejętności w zakresie ochrony informacji.
3,5Student posiada umiejętności w zakresie sposobów archiwizacji, przechowywania i przetwarzania danych.
4,0Student potrafi scharakteryzować zalety i wady elektronicznej wymiany danych EDI.
4,5Student potrafi oceniać jakość bankowości elektronicznej w kontekście EDI.
5,0Student posiada umiejętność oceny na temat wdrażania EDI w przedsiębiorstwach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O4/01_K01Umiejętność kompetentnej i odpowiedzialnej pracy przy zespołowym projekcie projektowania informacyjnej strony www.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-3Nabycie podstawowej wiedzy na temat przygotowywania (eksploracja wiedzy) i udostępniania wiedzy w internecie (projekt zespołowy).
Treści programoweT-P-5Prace implementacyjne nad projektem, weryfikacja funkcjonowania, kompletności i przejrzystości strony.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami dyskusji
M-2Projekt, praca w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczająca zajęcia projektowe na podstawie przygotowanego i obronionego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student posiada umiejętność samodzielnego pozyskiwania danych.
3,5Student potrafi pracować w zespole nad projektem projektowania informacyjnej strony www.
4,0Student potrafi analizować aktualny stan bankowości elektronicznej (jako przykładu EDI).
4,5Student ma umiejętność kompilacji zebranej wiedzy w temacie zleconego projektu, a także weryfikacji funkcjonowania, kompletności i przejrzystości strony WWW.
5,0Student umie bronić pozytywnej opinii na temat projektu przygotowanego przez cały zespół.