Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: e- technologie w produkcji i zarządzaniu

Sylabus przedmiotu Inteligentni agenci:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inteligentni agenci
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Samborska-Owczarek <Anna.Samborska-Owczarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 0,90,62zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,10,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw systemów internetowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie koncepcji inteligentnego agenta jako systemu informatycznego reprezentującego i zastępującego człowieka w wykonywaniu specyficznych typów zadań.
C-2Zapoznanie studentów z problematyką wyposażenia systemów agentowych w wiedzę i mechanizmy umożliwiającego korzystanie z niej.
C-3Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania zadań wymagających podejścia agentowego oraz wykonania projektu i specyfikacji techniczno-funkcjonalnej inteligentego agenta.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Testowanie przykładowych systemów agentowych dostępnych w Internecie.2
T-L-2Projekt prostego systemu agentowego - specyfikacja WŚES.2
T-L-3Analiza wybranego środowiska zadaniowego, określanie wartości cech.2
T-L-4Reprezentacja wiedzy w systemie agentowym z użyciem ontologii.4
T-L-5Reprezentacja wiedzy w systemie agentowym z użyciem trójek I-A-W oraz reguł.2
T-L-6Wnioskowanie w systemie agentowym.3
15
wykłady
T-W-1Zagadnienia podstawowe: pojęcie agenta, cechy agenta, składowe systemu agentowego.3
T-W-2Środowisko zadaniowe agenta.2
T-W-3Struktury agentów programowych.2
T-W-4Wiedza w systemach agentowych: rola i metody reprezentacji.3
T-W-5Wnioskowanie w systemach agentowych: rola i metody realizacji.3
T-W-6Platformy realizacji systemów agentowych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Konsultacje i zaliczenie zajęć3
A-L-3Praca własna studenta nad przygotowaniem sprawozdań z laboratorium - 7*2 godz.14
32
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładu9
A-W-3Udział w zaliczeniu wykładu oraz konsultacje3
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z prezentacją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach
M-3Projekty zespołowe z prezentacją wyników

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z wiedzy podanej na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zajęć laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji wyników pracy zespołowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_D1/06_W01
Student posiada wiedzę w zakresie koncepcji, cech charakterystycznych, ogólnej budowy i zasad działania systemów agentowych.
ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W14, ZIP_1A_W15T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_D1/06_U01
Student potrafi wykonać analizę techniczno-funkcjonalną oraz projekt prostego systemu agentowego.
C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_D1/06_K01
Student potrafi współpracować w zespole realizującym projekt inteligentnego agenta, potrafi przedstawić i obronić przed grupą opracowaną koncepcję, rozumie potrzebę planowania i harmonogramowania pracy zespołu oraz istotność odpowiedzialności grupowej.
ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K07T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06InzA_K02C-2, C-3T-L-2, T-L-4, T-L-5M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_D1/06_W01
Student posiada wiedzę w zakresie koncepcji, cech charakterystycznych, ogólnej budowy i zasad działania systemów agentowych.
2,0Student nie zna podstawowych definicji systemu agentowego oraz właściwości środowiska agentowego.
3,0Student zna podstawowe definicje systemu agentowego, właściwości środowiska agentowego.
3,5Student rozumie i potrafi objaśnić pojęcie systemu agentowego oraz potrafi wyjaśnić wyjaśnić znaczenie i przebieg analizy wyniki-środowisko-sensory-efektory,
4,0Student zna wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu systemów agentowych oraz potrafi poprawnie wyjaśnić rolę wiedzy w systemach agentowych.
4,5Student potrafi rozpoznać problem wymagający podejścia agentowego, zdefiniować architektury agentów programowych oraz metody wnioskowania.
5,0Student potrafi wyjaśnić różnice między różnymi architekturami agentów programowych oraz między różnymi podejściami do uczenia się i metodami wnioskowania w systemach agentowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_D1/06_U01
Student potrafi wykonać analizę techniczno-funkcjonalną oraz projekt prostego systemu agentowego.
2,0Student nie potrafi wynkonać analizy techniczno funkcjonalnej ani projektu prostego systemu agentowego pomimo szczegółowych wytycznych.
3,0Student wykonać projekt potrafi prostego systemu agentowego na podstawie wytycznych i przeprowadzić analizę środowiska agentowego.
3,5Student wykonać projekt potrafi prostego systemu agentowego na podstawie wytycznych i przeprowadzić analizę wyniki-środowisko-efektory-sensory prostego systemu agentowego.
4,0Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicznym.
4,5Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicznym oraz zaproponować do niego odpowiednią architekturę (model) .
5,0Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicznym, zaproponować do niego odpowiednią architekturę (model) oraz zaprezentować przykład przebiegu wnioskowania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_D1/06_K01
Student potrafi współpracować w zespole realizującym projekt inteligentnego agenta, potrafi przedstawić i obronić przed grupą opracowaną koncepcję, rozumie potrzebę planowania i harmonogramowania pracy zespołu oraz istotność odpowiedzialności grupowej.
2,0Nie potrafi współpracować w zespole projektowym, nie wykonuje przydzielonej mu pracy i unika odpowiedzialności za wynik pracy zespołu.
3,0Wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie w stopniu podstawowym, nie angażując się w organizację pracy zespołu ani prezentację wyników.
3,5Wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie w stopniu podstawowym, wspiera zespół w organizacji pracy lub prezentacji wyników.
4,0Wykonuje całkowiecie powierzone mu przez zespół zadanie, wspiera członków zespołu w wykonywanej przez nich pracy, wspiera zespół w organizacji pracy lub prezentacji wyników.
4,5Sprawnie wykonuje swoją część pracy oraz (współ-)organizuje pracę zespołu, aktywnie wspiera komunikację w zespole, w przystępny sposób prezentuje wyniki uzyskane w zespole.
5,0Sprawnie wykonuje swoją część pracy oraz (współ-)organizuje pracę zespołu, aktywnie wspiera komunikację w zespole, w przystępny sposób prezentuje wyniki uzyskane w zespole i potrafi podczas dyskusji uzasadnić i obronić opracowany projekt inteligentnego agenta.

Literatura podstawowa

  1. Pechmann P., Wprowadzenie do systemów agentowych, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2010
  2. Bigus J., Bigus J., Constructing Intelligent Agents Using Java, Wiley, 2001
  3. Wooldridge M., An Introduction to MultiAgent Systems, Wiley, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Russell S., Norvig P., Artificial Intelligence: A Modern Approach, Prentice Hall, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Testowanie przykładowych systemów agentowych dostępnych w Internecie.2
T-L-2Projekt prostego systemu agentowego - specyfikacja WŚES.2
T-L-3Analiza wybranego środowiska zadaniowego, określanie wartości cech.2
T-L-4Reprezentacja wiedzy w systemie agentowym z użyciem ontologii.4
T-L-5Reprezentacja wiedzy w systemie agentowym z użyciem trójek I-A-W oraz reguł.2
T-L-6Wnioskowanie w systemie agentowym.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia podstawowe: pojęcie agenta, cechy agenta, składowe systemu agentowego.3
T-W-2Środowisko zadaniowe agenta.2
T-W-3Struktury agentów programowych.2
T-W-4Wiedza w systemach agentowych: rola i metody reprezentacji.3
T-W-5Wnioskowanie w systemach agentowych: rola i metody realizacji.3
T-W-6Platformy realizacji systemów agentowych.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Konsultacje i zaliczenie zajęć3
A-L-3Praca własna studenta nad przygotowaniem sprawozdań z laboratorium - 7*2 godz.14
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładu9
A-W-3Udział w zaliczeniu wykładu oraz konsultacje3
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_D1/06_W01Student posiada wiedzę w zakresie koncepcji, cech charakterystycznych, ogólnej budowy i zasad działania systemów agentowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
ZIP_1A_W14ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
ZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie koncepcji inteligentnego agenta jako systemu informatycznego reprezentującego i zastępującego człowieka w wykonywaniu specyficznych typów zadań.
C-2Zapoznanie studentów z problematyką wyposażenia systemów agentowych w wiedzę i mechanizmy umożliwiającego korzystanie z niej.
Treści programoweT-W-1Zagadnienia podstawowe: pojęcie agenta, cechy agenta, składowe systemu agentowego.
T-W-2Środowisko zadaniowe agenta.
T-W-3Struktury agentów programowych.
T-W-4Wiedza w systemach agentowych: rola i metody reprezentacji.
T-W-5Wnioskowanie w systemach agentowych: rola i metody realizacji.
T-W-6Platformy realizacji systemów agentowych.
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z wiedzy podanej na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych definicji systemu agentowego oraz właściwości środowiska agentowego.
3,0Student zna podstawowe definicje systemu agentowego, właściwości środowiska agentowego.
3,5Student rozumie i potrafi objaśnić pojęcie systemu agentowego oraz potrafi wyjaśnić wyjaśnić znaczenie i przebieg analizy wyniki-środowisko-sensory-efektory,
4,0Student zna wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu systemów agentowych oraz potrafi poprawnie wyjaśnić rolę wiedzy w systemach agentowych.
4,5Student potrafi rozpoznać problem wymagający podejścia agentowego, zdefiniować architektury agentów programowych oraz metody wnioskowania.
5,0Student potrafi wyjaśnić różnice między różnymi architekturami agentów programowych oraz między różnymi podejściami do uczenia się i metodami wnioskowania w systemach agentowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_D1/06_U01Student potrafi wykonać analizę techniczno-funkcjonalną oraz projekt prostego systemu agentowego.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania zadań wymagających podejścia agentowego oraz wykonania projektu i specyfikacji techniczno-funkcjonalnej inteligentego agenta.
Treści programoweT-L-1Testowanie przykładowych systemów agentowych dostępnych w Internecie.
T-L-2Projekt prostego systemu agentowego - specyfikacja WŚES.
T-L-3Analiza wybranego środowiska zadaniowego, określanie wartości cech.
T-L-4Reprezentacja wiedzy w systemie agentowym z użyciem ontologii.
T-L-5Reprezentacja wiedzy w systemie agentowym z użyciem trójek I-A-W oraz reguł.
T-L-6Wnioskowanie w systemie agentowym.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach
M-3Projekty zespołowe z prezentacją wyników
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zajęć laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji wyników pracy zespołowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wynkonać analizy techniczno funkcjonalnej ani projektu prostego systemu agentowego pomimo szczegółowych wytycznych.
3,0Student wykonać projekt potrafi prostego systemu agentowego na podstawie wytycznych i przeprowadzić analizę środowiska agentowego.
3,5Student wykonać projekt potrafi prostego systemu agentowego na podstawie wytycznych i przeprowadzić analizę wyniki-środowisko-efektory-sensory prostego systemu agentowego.
4,0Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicznym.
4,5Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicznym oraz zaproponować do niego odpowiednią architekturę (model) .
5,0Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicznym, zaproponować do niego odpowiednią architekturę (model) oraz zaprezentować przykład przebiegu wnioskowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_D1/06_K01Student potrafi współpracować w zespole realizującym projekt inteligentnego agenta, potrafi przedstawić i obronić przed grupą opracowaną koncepcję, rozumie potrzebę planowania i harmonogramowania pracy zespołu oraz istotność odpowiedzialności grupowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
ZIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z problematyką wyposażenia systemów agentowych w wiedzę i mechanizmy umożliwiającego korzystanie z niej.
C-3Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania zadań wymagających podejścia agentowego oraz wykonania projektu i specyfikacji techniczno-funkcjonalnej inteligentego agenta.
Treści programoweT-L-2Projekt prostego systemu agentowego - specyfikacja WŚES.
T-L-4Reprezentacja wiedzy w systemie agentowym z użyciem ontologii.
T-L-5Reprezentacja wiedzy w systemie agentowym z użyciem trójek I-A-W oraz reguł.
Metody nauczaniaM-3Projekty zespołowe z prezentacją wyników
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena prezentacji wyników pracy zespołowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi współpracować w zespole projektowym, nie wykonuje przydzielonej mu pracy i unika odpowiedzialności za wynik pracy zespołu.
3,0Wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie w stopniu podstawowym, nie angażując się w organizację pracy zespołu ani prezentację wyników.
3,5Wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie w stopniu podstawowym, wspiera zespół w organizacji pracy lub prezentacji wyników.
4,0Wykonuje całkowiecie powierzone mu przez zespół zadanie, wspiera członków zespołu w wykonywanej przez nich pracy, wspiera zespół w organizacji pracy lub prezentacji wyników.
4,5Sprawnie wykonuje swoją część pracy oraz (współ-)organizuje pracę zespołu, aktywnie wspiera komunikację w zespole, w przystępny sposób prezentuje wyniki uzyskane w zespole.
5,0Sprawnie wykonuje swoją część pracy oraz (współ-)organizuje pracę zespołu, aktywnie wspiera komunikację w zespole, w przystępny sposób prezentuje wyniki uzyskane w zespole i potrafi podczas dyskusji uzasadnić i obronić opracowany projekt inteligentnego agenta.