Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: e- technologie w produkcji i zarządzaniu

Sylabus przedmiotu Nauka o przedsiębiorstwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nauka o przedsiębiorstwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,30,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,70,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć i zagadnień z Makro- i Mikroekonomii.
W-2Znajomość realiów gospodarczych na minimalnym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej.
C-2Rozumienie zasad oraz umiejętność ich zastosowania do budowy oraz działalności przedsiębiorstw.
C-3Dobór odpowiednich form działalności gospodarczej.
C-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu1
T-A-2Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw - geneza i istota2
T-A-3Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw i ich przekształcenia.2
T-A-4Interesariusze przedsiębiorstwa i ich cele.2
T-A-5Diagnoza dzialalności przedsiębiorstwa.2
T-A-6Sytuacje kryzysowe w przedsiębiorstwach.2
T-A-7Przezwyciężania kryzysu w przedsiębiorstwie2
T-A-8Zaprzestanie działalności i upadłość przedsiębiorstwa.2
15
wykłady
T-W-1Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw.1
T-W-2Funkcje, zakres i zasoby przedsiębiorstwa2
T-W-3Formy prawno-organizacyjne działalności przedsiębiorstw.4
T-W-4Kierunki zmian w funkcjonowaniu, działalności i rozwoju przedsiębiorstw.2
T-W-5Otoczenie przedsiębiorstw.2
T-W-6Kryzys i restrukturyzacja przedsiębiorstwa2
T-W-7Przekształcenia własnościowe.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń20
35
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje do zaliczenia (2 godz.)2
A-W-3Praca własna: zapoznanie się z literaturą, przygotowanie do egzaminu25
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu3
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
M-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
S-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań). Ocena z przedmiotu = 0,6*zaliczenie części wykładowej + 0,4* ocena z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_A/06_W01
Efekty zajęć winny kształtować zrozumienie funkcjonowania podmiotów gospodarczych w realiach gospodarki rynkowej. Student winien identyfikować przyczyny zdarzeń gospodarczych, objaśniać ich znaczenie, rozpoznawać ich skutki w odniesieniu do funkcjonowania przedsiębiorstw oraz wskazywać metody korekcji przebiegu zdarzeń.
ZIP_1A_W17, ZIP_1A_W11T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1, C-2, C-3, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_A/06_U01
Zdobyta wiedza poszerza oraz umożliwi studentowi rozpoznanie, następnie uporządkowanie przyczyn i określenie skutków zjawisk oraz zdarzeń gospodarczych związanych z przedsiębiorstwem. Przedmiot buduje umiejętności kierowania/zarządzania przedsiębiorstwem. Zwiększa zasób wiedzy na podstawie której student będzie dobierał formy prowadzenia przedsiębiorstwa, inicjował rozwiązania organizacyjne, określał zasady działalności. Będzie kształtował, dobierał, następnie rozwijał i koordynował komunikację z otoczeniem, w tym w szczególności z pracownikami.
ZIP_1A_U11, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U16, ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U21T1A_U01, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-A-7, T-A-8M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_A/06_K01
Rozwój przedsiębiorstw wymusza potrzebę permanentnego dokształcania w różnych formach, z których samokształcenie jest jednym z głównych. Przedmiot wymusza u kończących studentów dostrzeganie synergii układów społecznych, otwartości i aktywności poszukiwania sukcesu zbiorowego, odpowiedzialności za pracowników, grupy zawodowe oraz organizacje. By osiągać ten cel niezbędne jest wyzwolenie przedsiębiorczosci, dostrzeganie okazji gospodarczych, wrażliwość na stosunki społeczne.
ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K07T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06InzA_K02C-1, C-2, C-3, C-4T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_A/06_W01
Efekty zajęć winny kształtować zrozumienie funkcjonowania podmiotów gospodarczych w realiach gospodarki rynkowej. Student winien identyfikować przyczyny zdarzeń gospodarczych, objaśniać ich znaczenie, rozpoznawać ich skutki w odniesieniu do funkcjonowania przedsiębiorstw oraz wskazywać metody korekcji przebiegu zdarzeń.
2,0Nie posiada wiedzy na poziomie podstawowych zagadnień nauki o przedsiębiorstwie.
3,0Rozpoznawanie, rozumienie treści i zagadnień przedmiotu ograniczone do podstawowych. Pozwala to na nazwanie i wyjaśnienie pojęć, zdarzeń gospodarczych, zasad bądź cech bez możliwości znajdowania powiązań, interpretacji, odnajdywania związków przyczynowo-skutkowych.
3,5Posiadane wiadomości pozwalają na identyfikację, hierarchizację oraz interpretację niektórych problemów działalności gospodarczej. Propozycje o charakterze kompilacji rozwiązań, poszukiwania związków przyczynowych.
4,0Otrzymana wiedza pozwala analizować szczegółowe zagadnienia związane z działalnością podmiotu gospodarczego. Umożliwia identyfikację, hierarchizowanie problemów oraz ich klasyfikację z propozycją zastosowania.
4,5Posiadana wiedza umożliwia łączenie poszczegółnych składowych struktur, problemów w całość, uzasadnianie przyjętych rozwiązań, przewidywanie skutków. Podsumowania w postaci uogólniającej syntezy.
5,0Uzyskana wiedza stanowi podstawę prezentacji własnych ocen , interpretacji zjawisk stochastycznych, proponowanych uogólnień na bazie syntez, przewidywań skutków i obrony przyjętych rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_A/06_U01
Zdobyta wiedza poszerza oraz umożliwi studentowi rozpoznanie, następnie uporządkowanie przyczyn i określenie skutków zjawisk oraz zdarzeń gospodarczych związanych z przedsiębiorstwem. Przedmiot buduje umiejętności kierowania/zarządzania przedsiębiorstwem. Zwiększa zasób wiedzy na podstawie której student będzie dobierał formy prowadzenia przedsiębiorstwa, inicjował rozwiązania organizacyjne, określał zasady działalności. Będzie kształtował, dobierał, następnie rozwijał i koordynował komunikację z otoczeniem, w tym w szczególności z pracownikami.
2,0Brak umiejętności przywoływania pojęć, kategorii, zasad, rozwiązań funkcjonujących w życiu gospodarczym
3,0Umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy ograniczona do podstawowej identyfikacji problemów, zjawisk i zdarzeń. Elementarne umiejętności uzasadniania rozwiązań, przewidywania skutków, wyjaśniania zależności.
3,5Wykorzystanie informacji, wiedzy do zastosowania i rozwiązywania problemów. Propozycje obliczeń wskaźników, metod postępowania, budowy struktur i zakresu działania, przewidywanie skutków przyjętych rozwiązań.
4,0Umiejętność analizy składowych problemu (restrukturyzacja, prywatyzacja, system zarządzania). Identyfikacja, hierarchizacja i wartościowanie wewnętrznych oraz zewnętrznych zależności i powiązań.
4,5Umiejętność syntezy zjawisk, zdarzeń gospodarczych, otoczenia gospodarczego. Znajdywanie związków pomiędzy zasobami oraz możliwościami gospodarczymi.
5,0Budowa ocen wartościujących na podstawie interpretacji i obserwacji życia gospodarczego w skali makro i mikro (przedsiębiorstwa). Umiejętność przewidywania i rozważania proponowanych skutków rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_A/06_K01
Rozwój przedsiębiorstw wymusza potrzebę permanentnego dokształcania w różnych formach, z których samokształcenie jest jednym z głównych. Przedmiot wymusza u kończących studentów dostrzeganie synergii układów społecznych, otwartości i aktywności poszukiwania sukcesu zbiorowego, odpowiedzialności za pracowników, grupy zawodowe oraz organizacje. By osiągać ten cel niezbędne jest wyzwolenie przedsiębiorczosci, dostrzeganie okazji gospodarczych, wrażliwość na stosunki społeczne.
2,0Niska ocena i świadomość przydatności nauki o przedsiębiorstwie w obecnych oraz przyszłych kompetencjach i życiu zawodowym.
3,0Percepcja i akceptacja zagadnień z przedmiotu na poziomie podstawowym. Brak motywacji do ich zwiększania. Postawa nie w pełni kreatywna.
3,5Wyraźna świadomość posiadanych kompetencji. Postawa akceptująca, aktywność wyrażana chęcią pogłębiania wiedzy, otwartość na problemy i poszukiwanie rozwiązań.
4,0Świadomość posiadanych kompetencji uznawana za niewystarczająca. Postawa kreatywna, akceptacja poszukiwań, ciągła obserwacja życia gospodarczego jest podstawą wyjaśniania zależności i przyczyn.
4,5Zdolnościom kreowania postawy otwartej wobec problemów towarzyszy determinacja w zakresie poszukiwań rozwiązań, umiejętności komunikowania się oraz pracy w zespole.
5,0Zorganiziwany, pewny i świadomy celu. Akceptuje odmienność, demonstruje wrażliwość na skutki i wyniki swoich i grupy dzialań. Postawa kreatywna, poszukuje nowych kompetencji.

Literatura podstawowa

  1. Zb. pod red. S. Marka, Elementy nauki o przedsiębiorstwie, Economicus, Szczecin, 2008
  2. Zb. pod red. J. Lichtarskiego, Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław, 2009
  3. Zb. pod red. J. Lichniak, Nauka o przedsiębiorstwie, Sskoła Główna Handlowa, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. B. Wieczerzyńska, Kryzys w przedsiębiorstwie, CeDeWu, Warszawa, 2009
  2. Red. naukowa S. Marek, M. Białasiewicz, Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu1
T-A-2Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw - geneza i istota2
T-A-3Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw i ich przekształcenia.2
T-A-4Interesariusze przedsiębiorstwa i ich cele.2
T-A-5Diagnoza dzialalności przedsiębiorstwa.2
T-A-6Sytuacje kryzysowe w przedsiębiorstwach.2
T-A-7Przezwyciężania kryzysu w przedsiębiorstwie2
T-A-8Zaprzestanie działalności i upadłość przedsiębiorstwa.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw.1
T-W-2Funkcje, zakres i zasoby przedsiębiorstwa2
T-W-3Formy prawno-organizacyjne działalności przedsiębiorstw.4
T-W-4Kierunki zmian w funkcjonowaniu, działalności i rozwoju przedsiębiorstw.2
T-W-5Otoczenie przedsiębiorstw.2
T-W-6Kryzys i restrukturyzacja przedsiębiorstwa2
T-W-7Przekształcenia własnościowe.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń20
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje do zaliczenia (2 godz.)2
A-W-3Praca własna: zapoznanie się z literaturą, przygotowanie do egzaminu25
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu3
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_A/06_W01Efekty zajęć winny kształtować zrozumienie funkcjonowania podmiotów gospodarczych w realiach gospodarki rynkowej. Student winien identyfikować przyczyny zdarzeń gospodarczych, objaśniać ich znaczenie, rozpoznawać ich skutki w odniesieniu do funkcjonowania przedsiębiorstw oraz wskazywać metody korekcji przebiegu zdarzeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W17ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
ZIP_1A_W11zna uwarunkowania prawne związane z obszarem inżynierii produkcji i działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej.
C-2Rozumienie zasad oraz umiejętność ich zastosowania do budowy oraz działalności przedsiębiorstw.
C-3Dobór odpowiednich form działalności gospodarczej.
C-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-A-2Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw - geneza i istota
T-A-3Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw i ich przekształcenia.
T-A-4Interesariusze przedsiębiorstwa i ich cele.
T-A-5Diagnoza dzialalności przedsiębiorstwa.
T-A-6Sytuacje kryzysowe w przedsiębiorstwach.
T-A-7Przezwyciężania kryzysu w przedsiębiorstwie
T-A-8Zaprzestanie działalności i upadłość przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
M-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań). Ocena z przedmiotu = 0,6*zaliczenie części wykładowej + 0,4* ocena z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy na poziomie podstawowych zagadnień nauki o przedsiębiorstwie.
3,0Rozpoznawanie, rozumienie treści i zagadnień przedmiotu ograniczone do podstawowych. Pozwala to na nazwanie i wyjaśnienie pojęć, zdarzeń gospodarczych, zasad bądź cech bez możliwości znajdowania powiązań, interpretacji, odnajdywania związków przyczynowo-skutkowych.
3,5Posiadane wiadomości pozwalają na identyfikację, hierarchizację oraz interpretację niektórych problemów działalności gospodarczej. Propozycje o charakterze kompilacji rozwiązań, poszukiwania związków przyczynowych.
4,0Otrzymana wiedza pozwala analizować szczegółowe zagadnienia związane z działalnością podmiotu gospodarczego. Umożliwia identyfikację, hierarchizowanie problemów oraz ich klasyfikację z propozycją zastosowania.
4,5Posiadana wiedza umożliwia łączenie poszczegółnych składowych struktur, problemów w całość, uzasadnianie przyjętych rozwiązań, przewidywanie skutków. Podsumowania w postaci uogólniającej syntezy.
5,0Uzyskana wiedza stanowi podstawę prezentacji własnych ocen , interpretacji zjawisk stochastycznych, proponowanych uogólnień na bazie syntez, przewidywań skutków i obrony przyjętych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_A/06_U01Zdobyta wiedza poszerza oraz umożliwi studentowi rozpoznanie, następnie uporządkowanie przyczyn i określenie skutków zjawisk oraz zdarzeń gospodarczych związanych z przedsiębiorstwem. Przedmiot buduje umiejętności kierowania/zarządzania przedsiębiorstwem. Zwiększa zasób wiedzy na podstawie której student będzie dobierał formy prowadzenia przedsiębiorstwa, inicjował rozwiązania organizacyjne, określał zasady działalności. Będzie kształtował, dobierał, następnie rozwijał i koordynował komunikację z otoczeniem, w tym w szczególności z pracownikami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U11potrafi stosować podstawowe zasady z zakresu finansów i rachunkowości w celu prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstw
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U16ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z róźnych źródeł, itegrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
ZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U21ma umiejętności samokształcania się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Rozumienie zasad oraz umiejętność ich zastosowania do budowy oraz działalności przedsiębiorstw.
C-3Dobór odpowiednich form działalności gospodarczej.
C-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-W-2Funkcje, zakres i zasoby przedsiębiorstwa
T-W-3Formy prawno-organizacyjne działalności przedsiębiorstw.
T-W-6Kryzys i restrukturyzacja przedsiębiorstwa
T-W-7Przekształcenia własnościowe.
T-A-7Przezwyciężania kryzysu w przedsiębiorstwie
T-A-8Zaprzestanie działalności i upadłość przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
M-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań). Ocena z przedmiotu = 0,6*zaliczenie części wykładowej + 0,4* ocena z ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności przywoływania pojęć, kategorii, zasad, rozwiązań funkcjonujących w życiu gospodarczym
3,0Umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy ograniczona do podstawowej identyfikacji problemów, zjawisk i zdarzeń. Elementarne umiejętności uzasadniania rozwiązań, przewidywania skutków, wyjaśniania zależności.
3,5Wykorzystanie informacji, wiedzy do zastosowania i rozwiązywania problemów. Propozycje obliczeń wskaźników, metod postępowania, budowy struktur i zakresu działania, przewidywanie skutków przyjętych rozwiązań.
4,0Umiejętność analizy składowych problemu (restrukturyzacja, prywatyzacja, system zarządzania). Identyfikacja, hierarchizacja i wartościowanie wewnętrznych oraz zewnętrznych zależności i powiązań.
4,5Umiejętność syntezy zjawisk, zdarzeń gospodarczych, otoczenia gospodarczego. Znajdywanie związków pomiędzy zasobami oraz możliwościami gospodarczymi.
5,0Budowa ocen wartościujących na podstawie interpretacji i obserwacji życia gospodarczego w skali makro i mikro (przedsiębiorstwa). Umiejętność przewidywania i rozważania proponowanych skutków rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_A/06_K01Rozwój przedsiębiorstw wymusza potrzebę permanentnego dokształcania w różnych formach, z których samokształcenie jest jednym z głównych. Przedmiot wymusza u kończących studentów dostrzeganie synergii układów społecznych, otwartości i aktywności poszukiwania sukcesu zbiorowego, odpowiedzialności za pracowników, grupy zawodowe oraz organizacje. By osiągać ten cel niezbędne jest wyzwolenie przedsiębiorczosci, dostrzeganie okazji gospodarczych, wrażliwość na stosunki społeczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
ZIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej.
C-2Rozumienie zasad oraz umiejętność ich zastosowania do budowy oraz działalności przedsiębiorstw.
C-3Dobór odpowiednich form działalności gospodarczej.
C-4Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-A-2Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw - geneza i istota
T-A-5Diagnoza dzialalności przedsiębiorstwa.
T-A-6Sytuacje kryzysowe w przedsiębiorstwach.
T-A-7Przezwyciężania kryzysu w przedsiębiorstwie
T-A-8Zaprzestanie działalności i upadłość przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
M-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań). Ocena z przedmiotu = 0,6*zaliczenie części wykładowej + 0,4* ocena z ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niska ocena i świadomość przydatności nauki o przedsiębiorstwie w obecnych oraz przyszłych kompetencjach i życiu zawodowym.
3,0Percepcja i akceptacja zagadnień z przedmiotu na poziomie podstawowym. Brak motywacji do ich zwiększania. Postawa nie w pełni kreatywna.
3,5Wyraźna świadomość posiadanych kompetencji. Postawa akceptująca, aktywność wyrażana chęcią pogłębiania wiedzy, otwartość na problemy i poszukiwanie rozwiązań.
4,0Świadomość posiadanych kompetencji uznawana za niewystarczająca. Postawa kreatywna, akceptacja poszukiwań, ciągła obserwacja życia gospodarczego jest podstawą wyjaśniania zależności i przyczyn.
4,5Zdolnościom kreowania postawy otwartej wobec problemów towarzyszy determinacja w zakresie poszukiwań rozwiązań, umiejętności komunikowania się oraz pracy w zespole.
5,0Zorganiziwany, pewny i świadomy celu. Akceptuje odmienność, demonstruje wrażliwość na skutki i wyniki swoich i grupy dzialań. Postawa kreatywna, poszukuje nowych kompetencji.