Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: grafika komputerowa i systemy multimedialne
Sylabus przedmiotu Seminarium dyplomowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Seminarium dyplomowe | ||
Specjalność | inteligentne aplikacje komputerowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Piegat <Andrzej.Piegat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Jaszczak <Slawomir.Jaszczak@zut.edu.pl>, Przemysław Klęsk <pklesk@wi.zut.edu.pl>, Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl>, Joanna Kołodziejczyk <Joanna.Kolodziejczyk@zut.edu.pl>, Marcin Pluciński <Marcin.Plucinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opracowanie karty tematu pracy dyplomowej. |
C-2 | Przygotowanie studenta do samodzielnego określenia ogólnej tematyki swojej pracy dyplomowej. |
C-3 | Zapoznanie studenta z problematyką świadomych bądż nieświadomych plagiatów prac technicznych. |
C-4 | Trening studenta w prezentowaniu wyników swoich prac. |
C-5 | Zapoznanie studentów z tematyką i zakresem prac magisterskich realizowanych w Katedrze Architektury Komputerów i Telekomunikacji. |
C-6 | Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia tekstów techniczno-informatycznych. |
C-7 | Zapoznanie studentów z problemem plagiatu w pracach magisterskich. |
C-8 | Ukształtowanie umiejętności prezentowania wyników prac naukowo-badawczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Omówienie procedury dyplomowania. Prezentacja dopuszczalnej tematyki, zakresu prac dyplomowych i procesu dyplomowania. Ilustracja przykładami. Studium przypadków. Zadafy opracowania karty tematu pracy dyplomowej. W trakcie zajęć prowadzone są rozważania dotyczące zagadnień związanych ze specjalnością. Rozważania prowadzone są w formie dyskusji, której celem jest zapoznanie studentów specjalności w zakresie inżynierii i badań specjalnościowych, które mogłyby być przedmiotem pracy dyplomowej. Dodatkowo studenci mogą wykonywać wstępne prace pomocnicze w późniejszym pisaniu pracy dyplomowej (analiza osiągnięć, założenia do projektów, będących przedmiotem przyszłej pracy dyplomowej, itp.). | 2 |
T-S-2 | Cele seminarium dyplomowego. | 1 |
T-S-3 | Omówienie procedury dyplomowania na studiach II stopnia na WI ZUT w Szczecinie. | 1 |
T-S-4 | Przedstawienie ogólnej tematyki badań naukowych realizowanych w Katedrze Architektury Komputerów i Telekominikacji. | 1 |
T-S-5 | Charakterystyka wcześniej wykonywanych prac magisterskich pod opieką pracowników Katedry Architektury Komputerów i Telekomunikacji. | 1 |
T-S-6 | Charakterystyka struktury pracy magisterskiej, zakres i cel pracy. | 1 |
T-S-7 | Omówienie problemu plagiatu w pracach magisterskich, sposobu badania prac pod względem plagiatu i wymagań stawianych na Wydziale Informatyki pod tym względem. | 1 |
T-S-8 | Omówienie zasad opracowania formularza tematu, celu i zakresu pracy magisterskiej obowiazujacego na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie. | 1 |
T-S-9 | Przedstawienie prezentacji własnych propozycji tematów, zakresu i celu prac magisterskich. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | Udział w zajęciach | 10 |
A-S-2 | Przygotowanie karty tematu pracy dyplomowej | 17 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacja. Studium przypadków. Dyskusja. |
M-2 | Referowanie wybranych tematów połączone z prezentacją materiałów pomocniczych. |
M-3 | Samodzielne referowanie przez studentów wybranych przez nich tematów połączone z prezentacją. |
M-4 | Prezentacja. Studium przypadku. Dyskusja. |
M-5 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-6 | Metoda aktywizująca: seminarium. |
M-7 | Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Osoba odpowiedzialna za kurs wystawia ocenę studentowi dopiero w momencie otrzymania od niego tematu i zakresu pracy dyplomowej. Zagadnienia te muszą zostać ustalone przy współpracy z przyszłym promotorem. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca wystawiona studentowi na podstawie jakości przedstawionej prezentacji problemu z ogólnego zakresu tematyki związanej z przyszłą pracą dyplomową uwzględniająca ogólną aktywność studenta na wszystkich seminariach, uczestnictwo w dyskusjach, analizach zagadnień i wyciąganiu wniosków. |
S-3 | Ocena formująca: Prowadzący nie może zaliczyć studentowi przedmiotu, jeśli nie zostanie ustalony dla studenta temat pracy dyplomowej oraz jej opiekun. Temat pracy powinien być przygotowany na obowiązującym w WIZUT formularzu i dostarczony do Dziekanatu wraz z protokółami zaliczeń przedmiotu. |
S-4 | Ocena formująca: Ocena sposobu przedstawienia prezentacji dotyczącej tematu, zakresu i celu pracy magisterskiej. |
S-5 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wszystkich seminariach, ocena jego uczestnictwa w dyskusjach, analizach i wyciąganiu wniosków omawianych zagadnień. |
S-6 | Ocena podsumowująca: Ocena merytoryczna tematu, zakresu i celu pracy magisterskiej przygotowanej przez studenta wraz z opiekunem pracy. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D19/9_W01 Posiada wiedzę i rozumie prawną odpowiedzialność twórcy projektów technicznych za nawet nieświadome łamanie praw autorskich inych twórców przez stosowanie w swym projekcie rozwiązań, których autorami są inni twórcy. Wie też o konieczności analizy światowego dorobku naukowego i technicznego w zakresie realizowanego projektu. Ma wiedzę o podstawowych dziedzinach nauk informatycznych,które mogą być użyte do rozwiązania postawionego problemu. Ma podstawowa wiedzę o efektywnych metodach prezentacji problemów techniczno-informatycznych w sposób przyjazny i zrozumiały dla odbiorców. Ma wiedzę niezbędną do przygotowania tematu i zakresu pracy dyplomowej na specjalności. | I_2A_W02, I_2A_W05, I_2A_W10 | T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W10 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D19/9_U01 Posiada umiejętność doboru tych dziedzin nauk informatycznych, które są mu potrzebne do wykonania postawionego zadania, umiejetność oceny, czy w procesie realizacji zadania zawodowego nie przekroczył dozwolonych norm plagiatyzmu, umiejętność prezentowania wyników zrealizowanych przez siebie zadań, umiejętność sformułowania tematu i zakresu pracy dyplomowej magisterskiej. | I_2A_U02, I_2A_U04, I_2A_U07, I_2A_U08, I_2A_U13, I_2A_U16 | T2A_U01, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D19/9_K01 Posiada świadomość wielkiego znaczenia profesjonalnego podejscia do realizacji postawionych przed nim większych i bardziej złożonych zadań postawionych przed nim w procesie studiowania. | — | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D19/9_W01 Posiada wiedzę i rozumie prawną odpowiedzialność twórcy projektów technicznych za nawet nieświadome łamanie praw autorskich inych twórców przez stosowanie w swym projekcie rozwiązań, których autorami są inni twórcy. Wie też o konieczności analizy światowego dorobku naukowego i technicznego w zakresie realizowanego projektu. Ma wiedzę o podstawowych dziedzinach nauk informatycznych,które mogą być użyte do rozwiązania postawionego problemu. Ma podstawowa wiedzę o efektywnych metodach prezentacji problemów techniczno-informatycznych w sposób przyjazny i zrozumiały dla odbiorców. Ma wiedzę niezbędną do przygotowania tematu i zakresu pracy dyplomowej na specjalności. | 2,0 | |
3,0 | Ma dostateczną wiedzę o najważniejszych aspektach realizacji większych zadań informatycznych o złożoności podobnej do złożoności pracy dyplomowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D19/9_U01 Posiada umiejętność doboru tych dziedzin nauk informatycznych, które są mu potrzebne do wykonania postawionego zadania, umiejetność oceny, czy w procesie realizacji zadania zawodowego nie przekroczył dozwolonych norm plagiatyzmu, umiejętność prezentowania wyników zrealizowanych przez siebie zadań, umiejętność sformułowania tematu i zakresu pracy dyplomowej magisterskiej. | 2,0 | |
3,0 | Posiada w dostatecznym stopniu umiejetność odpowiedniego, zgodnego z wymaganiami sformułowania tematu, celu, tezy i zakresu pracy dyplomowej magisterskiej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D19/9_K01 Posiada świadomość wielkiego znaczenia profesjonalnego podejscia do realizacji postawionych przed nim większych i bardziej złożonych zadań postawionych przed nim w procesie studiowania. | 2,0 | |
3,0 | Posiada dostateczną świadomość znaczenia profesjonalnego i odpowiedzialnego podejścia do realizacji postawionych przed nim większych i bardziej złożonych zadań związanych z procesem studiów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kolman Romuald, Zdobywanie Wiedzy. Poradnik podnoszenia kwalifikacji(magisteria, doktoraty, habilitacje), Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Gdańsk, 2004, 1
- Zenderowski Radosław, Praca magisterska, licencjat : krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej., CeDeWu.PL, Warszawa, 2009
- Żenderowski R., Praca magisterska. Licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej., CeDeWu, Warszawa, 2009, 1
- Boć Jan, konsultacja filologiczna Miodek Jan, Jak pisać pracę magisterską?, Kolonia Limited, Wrocław, 2006
- Dawidziuk S., Pisanie pracy dyplomowej: licencjackiej, inżynierskiej, magisterskiej:Poradnik., Oficyna Wydawnicza WSM, Wyższa Szkoła Menedzerska, Warszawa, 2007
- Hindle T., Sztuka prezentacji, Wiedza i Życie, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Negrino T., PowerPoint. Tworzenie prezentacji. Projekty., Helion, Gliwice, 2005, 1
- Przechlewski Tomasz, Praca magisterska i dyplomowa z programem LaTex : jak szybko tworzyć profesjonalnie wyglądające dokumenty., Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2011
- Dorota Cendrowska, Zrób to lepiej! O sztuce komputerowego składania tekstu., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006