Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Techniki badania geotechnicznych4:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki badania geotechnicznych4
Specjalność Geotechnika
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL2 45 3,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Kurs mechaniki gruntów, geologii inżynierskiej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z technikami badań podłoża gruntowego, pobieranie próbek gruntu, parametryzowanie podłoża gruntowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przeprowadzenie badań na różnych grupach podłoża gruntowego i ocena jego przydatności do ponownego wbudowania, możliwości posadowienia na danym gruncie obiektów budowlanych.10
T-L-2Pokaz zaawansowanych badań próbek gruntu w aparacie trójosiowego ściskania.5
T-L-3Wykoanie sondowania CPTU w terenie, pobranie próbek gruntu, wykonanie badania w aparecie trójosiowego ściskania dla pobranych próbek.30
45
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia związane technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania w terenie.3
T-W-2Badania laboratoryjne - parametry podłoża gruntowego, błędy.3
T-W-3Badania terenowe. Sondowania i pobieranie próbek do badań laboratoryjnych.3
T-W-4Rozporządzenia i norymy. Ustalanie ilości i jakości badań według przepisów prawa.3
T-W-5Kierunki rozwoju badań podłoża gruntowego.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2wykonanie pracy zaliczeniowej30
A-L-3przygotowanie sprawozdań z poszczególnych etapów prowadzonych badań15
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2samodzielna praca w czytelni i bibliotece15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_W01
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu badań podłoża gruntowego. Zna standardy i normy techniczne.
B_2A_W06, B_2A_W01, B_2A_W10T2A_W01, T2A_W03, T2A_W06, T2A_W08C-1T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-L-3, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_U01
Potrafi dokonać oceny paramtrów geotechnicznych oraz zwymiarowć elemnty wzmacniające podłoże.
B_2A_U18, B_2A_U25T2A_U16, T2A_U18C-1T-W-4, T-L-3, T-W-3, T-L-1, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-L-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_K01
Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za przyjęcie na podstawie wyników badań parametrów geotechnicznych oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko.
B_2A_K02, B_2A_K03T2A_K02, T2A_K03C-1T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-L-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_W01
Ma poszerzoną wiedzę z zakresu badań podłoża gruntowego. Zna standardy i normy techniczne.
2,0
3,0potrafi ocenić przydatność stosowanych sposobów badania podłoża gruntowego i wie jak wykonuje się podstawowe badania w terenie i laboratorium. Potrafi powiązać parametry geotechniczne z poszczególnymi technikami badań.
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_U01
Potrafi dokonać oceny paramtrów geotechnicznych oraz zwymiarowć elemnty wzmacniające podłoże.
2,0
3,0Potrafi rozpoznać grunty w zakresie podziału gruntów organicznych i mineralnych. Potrefi zwymiarować jedną z metod wzmacniania podłoża słabego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_K01
Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za przyjęcie na podstawie wyników badań parametrów geotechnicznych oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko.
2,0
3,0Potrafi ocenić zagrożenia wynikające z przekroczenia obciążenia na warstwę słabą podłoża gruntowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wiłun Zenon, Zarys geotechniki, WKiŁ, 2010
  2. Pisarczyk S., Grunty nasypowe; właściwości geotechniczne i metody ich badania., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
  3. Normy z zakresu badań podłoża gruntowego, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przeprowadzenie badań na różnych grupach podłoża gruntowego i ocena jego przydatności do ponownego wbudowania, możliwości posadowienia na danym gruncie obiektów budowlanych.10
T-L-2Pokaz zaawansowanych badań próbek gruntu w aparacie trójosiowego ściskania.5
T-L-3Wykoanie sondowania CPTU w terenie, pobranie próbek gruntu, wykonanie badania w aparecie trójosiowego ściskania dla pobranych próbek.30
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia związane technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania w terenie.3
T-W-2Badania laboratoryjne - parametry podłoża gruntowego, błędy.3
T-W-3Badania terenowe. Sondowania i pobieranie próbek do badań laboratoryjnych.3
T-W-4Rozporządzenia i norymy. Ustalanie ilości i jakości badań według przepisów prawa.3
T-W-5Kierunki rozwoju badań podłoża gruntowego.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2wykonanie pracy zaliczeniowej30
A-L-3przygotowanie sprawozdań z poszczególnych etapów prowadzonych badań15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2samodzielna praca w czytelni i bibliotece15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu badań podłoża gruntowego. Zna standardy i normy techniczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z technikami badań podłoża gruntowego, pobieranie próbek gruntu, parametryzowanie podłoża gruntowego.
Treści programoweT-W-3Badania terenowe. Sondowania i pobieranie próbek do badań laboratoryjnych.
T-L-2Pokaz zaawansowanych badań próbek gruntu w aparacie trójosiowego ściskania.
T-L-1Przeprowadzenie badań na różnych grupach podłoża gruntowego i ocena jego przydatności do ponownego wbudowania, możliwości posadowienia na danym gruncie obiektów budowlanych.
T-W-4Rozporządzenia i norymy. Ustalanie ilości i jakości badań według przepisów prawa.
T-W-1Podstawowe pojęcia związane technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania w terenie.
T-W-2Badania laboratoryjne - parametry podłoża gruntowego, błędy.
T-L-3Wykoanie sondowania CPTU w terenie, pobranie próbek gruntu, wykonanie badania w aparecie trójosiowego ściskania dla pobranych próbek.
T-W-5Kierunki rozwoju badań podłoża gruntowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi ocenić przydatność stosowanych sposobów badania podłoża gruntowego i wie jak wykonuje się podstawowe badania w terenie i laboratorium. Potrafi powiązać parametry geotechniczne z poszczególnymi technikami badań.
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_U01Potrafi dokonać oceny paramtrów geotechnicznych oraz zwymiarowć elemnty wzmacniające podłoże.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z technikami badań podłoża gruntowego, pobieranie próbek gruntu, parametryzowanie podłoża gruntowego.
Treści programoweT-W-4Rozporządzenia i norymy. Ustalanie ilości i jakości badań według przepisów prawa.
T-L-3Wykoanie sondowania CPTU w terenie, pobranie próbek gruntu, wykonanie badania w aparecie trójosiowego ściskania dla pobranych próbek.
T-W-3Badania terenowe. Sondowania i pobieranie próbek do badań laboratoryjnych.
T-L-1Przeprowadzenie badań na różnych grupach podłoża gruntowego i ocena jego przydatności do ponownego wbudowania, możliwości posadowienia na danym gruncie obiektów budowlanych.
T-W-5Kierunki rozwoju badań podłoża gruntowego.
T-W-1Podstawowe pojęcia związane technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania w terenie.
T-W-2Badania laboratoryjne - parametry podłoża gruntowego, błędy.
T-L-2Pokaz zaawansowanych badań próbek gruntu w aparacie trójosiowego ściskania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozpoznać grunty w zakresie podziału gruntów organicznych i mineralnych. Potrefi zwymiarować jedną z metod wzmacniania podłoża słabego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_K01Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za przyjęcie na podstawie wyników badań parametrów geotechnicznych oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
B_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z technikami badań podłoża gruntowego, pobieranie próbek gruntu, parametryzowanie podłoża gruntowego.
Treści programoweT-L-2Pokaz zaawansowanych badań próbek gruntu w aparacie trójosiowego ściskania.
T-W-2Badania laboratoryjne - parametry podłoża gruntowego, błędy.
T-L-3Wykoanie sondowania CPTU w terenie, pobranie próbek gruntu, wykonanie badania w aparecie trójosiowego ściskania dla pobranych próbek.
T-W-5Kierunki rozwoju badań podłoża gruntowego.
T-W-3Badania terenowe. Sondowania i pobieranie próbek do badań laboratoryjnych.
T-W-4Rozporządzenia i norymy. Ustalanie ilości i jakości badań według przepisów prawa.
T-W-1Podstawowe pojęcia związane technikami badań podłoża gruntowego z podziałem na laboratorium i badania w terenie.
T-L-1Przeprowadzenie badań na różnych grupach podłoża gruntowego i ocena jego przydatności do ponownego wbudowania, możliwości posadowienia na danym gruncie obiektów budowlanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi ocenić zagrożenia wynikające z przekroczenia obciążenia na warstwę słabą podłoża gruntowego.
3,5
4,0
4,5
5,0