Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Hydrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrologia
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 15 1,50,44zaliczenie
wykładyW1 30 2,50,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana umiejętność logicznego myślenia, przynajmniej w elementarnym zakresie
W-2Wymagana wiedza z matematyki
W-3Wymagana wiedza z fizyki
W-4Ukończony kurs: Hydraulika i hydrologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
C-2Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne
C-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Określanie zasilania podziemnego za pomocą krzywych recesji - omówienie operatu1
T-P-2Określanie zasilania podziemnego za pomocą krzywych recesji - praca własna studentów2
T-P-3Wyznaczanie krzywych prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów maksymalnych rocznych za pomocą metody największej wiarygodności - omówienie operatu2
T-P-4Wyznaczanie krzywych prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów maksymalnych rocznych za pomocą metody największej wiarygodności - praca własna studentów4
T-P-5Określanie przepływów charakterystycznych za pomocą metody analogii hydrologicznej - omówienie zakresu operatu2
T-P-6Określanie przepływów charakterystycznych za pomocą metody analogii hydrologicznej - praca własna studentów4
15
wykłady
T-W-1Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów2
T-W-2Pomiary i charakterystyki opadów cieklych2
T-W-3Pomiary i charakterystyki opadów stałych1
T-W-4Parowanie i transpiracja2
T-W-5Rodzaje retencji, metody wyznaczania retencji podziemnej2
T-W-6Teoria Hortona spływu powierzchniowego, przegląd metod wyznaczania współczynnika odpływu2
T-W-7Krzywe hydrograficzne - analiza i obróbka danych, metody wyznaczania parametrów równań związku stan-przepływ, krzywa całkowa przepływów4
T-W-8Krzywe prawdopodobieństwa, metody wyznaczania parametrów rozkładów zmiennych losowych3
T-W-9Testowanie hipotez zgodności rozkladu, przedziały ufności krzywych prawdopodobieństwa1
T-W-10Ruch rumowiska w ciekach - pomiary, metody określania2
T-W-11Formy denne, ich związki z warunkami przepływu1
T-W-12Metody określania przepływów charakterystycznych2
T-W-13Modele matematyczne w hydrologii - zastosowanie, klasyfikacja, zasady konstruowania2
T-W-14Hydrologiczne modele konceptualne2
T-W-15Modele UH i IUH1
T-W-16Egzamin sprawdzający wiedzę1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych15
A-P-2Opracowywanie operatu25
A-P-3Uczestnictwo w konsultacjach5
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu30
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
S-2Ocena formująca: Kontrola terminowości wykonywania operatów hydrologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z wykładanego materiału

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_null_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu hydrologii
B_2A_W05T2A_W04, T2A_W07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_null_U01
Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii
B_2A_U05, B_2A_U18T2A_U05, T2A_U18C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3
B_2A_null_U02
Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
B_2A_U09T2A_U08C-1, C-2, C-3T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3
B_2A_null_U03
Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologii
B_2A_U08T2A_U07C-1, C-2, C-3T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_??_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne
B_2A_K01, B_2A_K03T2A_K02, T2A_K04C-1T-W-1, T-W-4M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_null_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu hydrologii
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu hydrologii
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie po ustalonym terminie
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność i wykazując inicjatywę badawczą

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_null_U01
Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii
2,0Nie potrafi rozwiązywać podstawowych zagadnień inżynierskich z zakresu hydrologii
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dobrym
4,5Rozwiązuje test w granicach 82-92%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym
5,0Rozwiązuje test w granicach 92-100%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu bardzo dobrym
B_2A_null_U02
Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
2,0Nie potrafi planować ani przeprowadzać symulacji komputerowych z zakresu hydrologii
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym; potrafi interpretować wyniki i wyciągać wnioski w ograniczonym zakresie
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski, wykazuje inwencję badawczą
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu bardzo dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski, wykazuje inwencję badawczą w wysokim stopniu
B_2A_null_U03
Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologii
2,0Nie potrafi sporządzić dokumentacji hydrologicznej
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dostateczne
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dość dobre
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dobre
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w zakresie wykraczającym poza wymagania podstawowe, jakość merytoryczna i staranność wykonania dobre
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w zakresie wykraczającym poza wymagania podstawowe, jakość merytoryczna i staranność wykonania bardzo dobre

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_??_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne
2,0Nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej ani jej wpływu na procesy hydrologiczne
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inzynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne w stopniu dostatecznym
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inzynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne w stopniu dość dobrym
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inzynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne w stopniu dobrym
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inzynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne w stopniu ponad dobrym
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inzynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
  2. Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971

Literatura dodatkowa

  1. Brzeziński J., Ozga-Zielińska M., Hydrologia stosowana, PWN, Warszawa, 1997
  2. Eagleson P.S., Hydrologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 1978
  3. Kaczmarek Z., Metody statystyczne w hydrologii i meteorologii, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1970
  4. Bajkiewicz-Grabowska E. i in., Hydrometria, PWN, Warszawa, 1993

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Określanie zasilania podziemnego za pomocą krzywych recesji - omówienie operatu1
T-P-2Określanie zasilania podziemnego za pomocą krzywych recesji - praca własna studentów2
T-P-3Wyznaczanie krzywych prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów maksymalnych rocznych za pomocą metody największej wiarygodności - omówienie operatu2
T-P-4Wyznaczanie krzywych prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów maksymalnych rocznych za pomocą metody największej wiarygodności - praca własna studentów4
T-P-5Określanie przepływów charakterystycznych za pomocą metody analogii hydrologicznej - omówienie zakresu operatu2
T-P-6Określanie przepływów charakterystycznych za pomocą metody analogii hydrologicznej - praca własna studentów4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów2
T-W-2Pomiary i charakterystyki opadów cieklych2
T-W-3Pomiary i charakterystyki opadów stałych1
T-W-4Parowanie i transpiracja2
T-W-5Rodzaje retencji, metody wyznaczania retencji podziemnej2
T-W-6Teoria Hortona spływu powierzchniowego, przegląd metod wyznaczania współczynnika odpływu2
T-W-7Krzywe hydrograficzne - analiza i obróbka danych, metody wyznaczania parametrów równań związku stan-przepływ, krzywa całkowa przepływów4
T-W-8Krzywe prawdopodobieństwa, metody wyznaczania parametrów rozkładów zmiennych losowych3
T-W-9Testowanie hipotez zgodności rozkladu, przedziały ufności krzywych prawdopodobieństwa1
T-W-10Ruch rumowiska w ciekach - pomiary, metody określania2
T-W-11Formy denne, ich związki z warunkami przepływu1
T-W-12Metody określania przepływów charakterystycznych2
T-W-13Modele matematyczne w hydrologii - zastosowanie, klasyfikacja, zasady konstruowania2
T-W-14Hydrologiczne modele konceptualne2
T-W-15Modele UH i IUH1
T-W-16Egzamin sprawdzający wiedzę1
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych15
A-P-2Opracowywanie operatu25
A-P-3Uczestnictwo w konsultacjach5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu30
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_null_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu hydrologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
C-2Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne
C-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych
Treści programoweT-W-1Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów
T-W-2Pomiary i charakterystyki opadów cieklych
T-W-3Pomiary i charakterystyki opadów stałych
T-W-4Parowanie i transpiracja
T-W-5Rodzaje retencji, metody wyznaczania retencji podziemnej
T-W-6Teoria Hortona spływu powierzchniowego, przegląd metod wyznaczania współczynnika odpływu
T-W-7Krzywe hydrograficzne - analiza i obróbka danych, metody wyznaczania parametrów równań związku stan-przepływ, krzywa całkowa przepływów
T-W-8Krzywe prawdopodobieństwa, metody wyznaczania parametrów rozkładów zmiennych losowych
T-W-9Testowanie hipotez zgodności rozkladu, przedziały ufności krzywych prawdopodobieństwa
T-W-10Ruch rumowiska w ciekach - pomiary, metody określania
T-W-11Formy denne, ich związki z warunkami przepływu
T-W-12Metody określania przepływów charakterystycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
S-2Ocena formująca: Kontrola terminowości wykonywania operatów hydrologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z wykładanego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu hydrologii
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie po ustalonym terminie
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność i wykazując inicjatywę badawczą
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_null_U01Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U05Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
C-2Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne
C-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych
Treści programoweT-W-2Pomiary i charakterystyki opadów cieklych
T-W-3Pomiary i charakterystyki opadów stałych
T-W-7Krzywe hydrograficzne - analiza i obróbka danych, metody wyznaczania parametrów równań związku stan-przepływ, krzywa całkowa przepływów
T-W-8Krzywe prawdopodobieństwa, metody wyznaczania parametrów rozkładów zmiennych losowych
T-W-9Testowanie hipotez zgodności rozkladu, przedziały ufności krzywych prawdopodobieństwa
T-W-10Ruch rumowiska w ciekach - pomiary, metody określania
T-W-11Formy denne, ich związki z warunkami przepływu
T-W-12Metody określania przepływów charakterystycznych
T-P-3Wyznaczanie krzywych prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów maksymalnych rocznych za pomocą metody największej wiarygodności - omówienie operatu
T-P-4Wyznaczanie krzywych prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów maksymalnych rocznych za pomocą metody największej wiarygodności - praca własna studentów
T-P-5Określanie przepływów charakterystycznych za pomocą metody analogii hydrologicznej - omówienie zakresu operatu
T-P-6Określanie przepływów charakterystycznych za pomocą metody analogii hydrologicznej - praca własna studentów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
S-2Ocena formująca: Kontrola terminowości wykonywania operatów hydrologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z wykładanego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozwiązywać podstawowych zagadnień inżynierskich z zakresu hydrologii
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dobrym
4,5Rozwiązuje test w granicach 82-92%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym
5,0Rozwiązuje test w granicach 92-100%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_null_U02Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
C-2Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne
C-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych
Treści programoweT-P-3Wyznaczanie krzywych prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów maksymalnych rocznych za pomocą metody największej wiarygodności - omówienie operatu
T-P-4Wyznaczanie krzywych prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów maksymalnych rocznych za pomocą metody największej wiarygodności - praca własna studentów
T-P-5Określanie przepływów charakterystycznych za pomocą metody analogii hydrologicznej - omówienie zakresu operatu
T-P-6Określanie przepływów charakterystycznych za pomocą metody analogii hydrologicznej - praca własna studentów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
S-2Ocena formująca: Kontrola terminowości wykonywania operatów hydrologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z wykładanego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi planować ani przeprowadzać symulacji komputerowych z zakresu hydrologii
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym; potrafi interpretować wyniki i wyciągać wnioski w ograniczonym zakresie
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski, wykazuje inwencję badawczą
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu bardzo dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski, wykazuje inwencję badawczą w wysokim stopniu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_null_U03Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
C-2Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne
C-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych
Treści programoweT-P-3Wyznaczanie krzywych prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów maksymalnych rocznych za pomocą metody największej wiarygodności - omówienie operatu
T-P-4Wyznaczanie krzywych prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów maksymalnych rocznych za pomocą metody największej wiarygodności - praca własna studentów
T-P-5Określanie przepływów charakterystycznych za pomocą metody analogii hydrologicznej - omówienie zakresu operatu
T-P-6Określanie przepływów charakterystycznych za pomocą metody analogii hydrologicznej - praca własna studentów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
S-2Ocena formująca: Kontrola terminowości wykonywania operatów hydrologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z wykładanego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi sporządzić dokumentacji hydrologicznej
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dostateczne
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dość dobre
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dobre
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w zakresie wykraczającym poza wymagania podstawowe, jakość merytoryczna i staranność wykonania dobre
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w zakresie wykraczającym poza wymagania podstawowe, jakość merytoryczna i staranność wykonania bardzo dobre
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_??_K01Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
Treści programoweT-W-1Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów
T-W-4Parowanie i transpiracja
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z wykładanego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej ani jej wpływu na procesy hydrologiczne
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inzynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne w stopniu dostatecznym
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inzynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne w stopniu dość dobrym
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inzynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne w stopniu dobrym
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inzynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne w stopniu ponad dobrym
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inzynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne w stopniu bardzo dobrym