Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N2)
specjalność: Rośliny ozdobne i kształtowanie terenów zieleni

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z warzywnictwa i zielarstwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia z warzywnictwa i zielarstwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Rekowska <Ewa.Rekowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Dobromilska <Renata.Dobromilska@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Paweł Słodkowski <Pawel.Slodkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 0,70,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 9 1,30,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu warzywnictwa i zielarstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwością uprawy, kierunkami wykorzystania roślin warzywnych i zielarskich w polsce, doborem odmian.
C-2Nabycie umiejętności stosowania różnych osłon do okrywania roślin i gleby w aspekcie ograniczania rozwoju chorób i szkodników warzyw.
C-3Zapoznanie studentów ze sposobami stosowania metod wpływających na podniesienie odporności roślin na czynniki stresowe.
C-4Wskazanie możliwości stosowania surowców zielarskich o działaniu immunostymulującym w celu poprawy jakości życia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Osłony jako element proekologicznej uprawy warzyw. Związki szkodliwe występujące w warzywach. Ozima uprawa warzyw.5
T-A-2Zastosowanie warzyw i ziół w kosmetyce. Zasady aromaterapii. Rośliny i surowce immunostymulujące, zastosowanie4
9
wykłady
T-W-1Warzywa mało znane w uprawie i spożyciu. Odmiany w nowoczesnej produkcji warzyw. Biostymulatory stosowane w uprawie warzyw. Produkcja warzyw o podwyższonej wartości biologicznej.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Konsultacje związane z tematyką ćwiczeń5
A-A-3Przygotowanie do zajęć i zaliczenia przedmiotu14
A-A-4Studiowanie fachowej literatury przedmiotu10
38
wykłady
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-2uczestnictwo w zajęciach9
A-W-3Konsultacje związane z tematyką wykładu2
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody eksponujące: prezentacja multimedialna, czasopisma branżowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_C10_W01
Student ma rozszerzoną wiedzę na temat możliwości uprawy w naszym kraju warzyw mało znanych
OG_2A_W10R2A_W01C-1T-W-1M-3, M-2, M-1S-2
OG_2A_C10_W02
Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania osłon oraz ich wpływu na zdrowotność roślin warzywnych i zielarskich
OG_2A_W10R2A_W01C-2, C-3T-W-1, T-A-1M-2, M-3, M-1S-1, S-2
OG_2A_C10_W03
Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu stosowania metod wpływających na podniesienie odporności roślin warzywnych na czynniki stresowe
OG_2A_W03R2A_W04C-3, C-2T-A-1, T-W-1M-3, M-1, M-2S-1, S-2
OG_2A_C10_W04
Zna zasady aromaterapii oraz zastosowanie roślin i surowców immunostymulujących
OG_2A_W07R2A_W05InzA2_W02, InzA2_W04C-4T-A-2M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_C10_U01
Student posiada umiejętność wykorzystania osłon w aspekcie ograniczenia rozwoju chorób i szkodników oraz zabezpieczenia roślin warzywnych przed niekorzystnymi czynnikami środowiska
OG_2A_U03R2A_U05, R2A_U06InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U07C-3, C-2T-A-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1
OG_2A_C10_U02
Student posiada umiejętność doboru odmian warzyw i ziół w zależności od celu przeznaczenia plonu
OG_2A_U06R2A_U04InzA2_U01, InzA2_U02C-1T-W-1M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_C10_K01
Student potrafi prawidłowo określać i rozwiązywać problemy związane z realizacją produkcji ogrodniczej
OG_2A_K06R2A_K02, R2A_K04InzA2_K01C-3, C-2, C-1, C-4T-A-2, T-W-1, T-A-1M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_2A_C10_W01
Student ma rozszerzoną wiedzę na temat możliwości uprawy w naszym kraju warzyw mało znanych
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą wybranych, mało znanych gatunków warzyw.
3,5Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą większości omawianych mało znanych gatunków warzyw.
4,0Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą wszystkich omawianych mało znanych gatunków warzyw.
4,5Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą większości mało znanych gatunków warzyw oraz możliwości ich uprawy w Polsce.
5,0Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą wszystkich omawianych mało znanych gatunków warzyw oraz możliwości ich uprawy w Polsce.
OG_2A_C10_W02
Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania osłon oraz ich wpływu na zdrowotność roślin warzywnych i zielarskich
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu zadowalającym.
3,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania płaskich osłon.
3,5Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania płaskich osłon oraz róznych typów tuneli foliowych.
4,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania płaskich osłon, różnych typów tuneli foliowych oraz ich wpływu na zdrowotność warzyw.
4,5Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania płaskich osłon, różnych typów tuneli foliowych oraz ich wpływu na zdrowotność warzyw i polepszenia cech jakościowych plonu.
5,0Student wykazuje własną inicjatywę w doborze osłon w zależności od gatunków oraz warunków ich uprawy.
OG_2A_C10_W03
Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu stosowania metod wpływających na podniesienie odporności roślin warzywnych na czynniki stresowe
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu zadowalającym.
3,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania wybranych metod wpływających na podniesienie odporności roślin na czynniki stresowe.
3,5Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania większości omawianych metod wpływających na podniesienie odporności roślin na czynniki stresowe.
4,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowaniawszystkich omawianych metod wpływających na podniesienie odporności roślin na czynniki stresowe.
4,5Student samodzielnie proponuje dobór właściwych metod wpływających na podniesienie odporności roślin na czynniki stresowe.
5,0Student samodzielnie proponuje dobór właściwych metod wpływających na podniesienie odporności roślin na czynniki stresowe, wykazuje dużą inicjatywę własną, wyciąga wnioski i poddaje je analizie..
OG_2A_C10_W04
Zna zasady aromaterapii oraz zastosowanie roślin i surowców immunostymulujących
2,0Student nie posiadł wymaganej wiedzy w stopniu zadowalającym.
3,0Student zna podstawowe zasady stosowania aromaterapii oraz roślinnych surowców kosmetycznych i immunostymulujących.
3,5Student zna zasady stosowania aromaterapii oraz roślinnych surowców kosmetycznych i immunostymulujących, potrafi skomponować podstawowe zestawy kosmetyków naturalnych na własny użytek.
4,0Student zna dobrze zasady stosowania aromaterapii oraz roślinnych surowców kosmetycznych i immunostymulujących, potrafi skomponować zestawy kosmetyków naturalnych na własny użytek.
4,5Student wykazuje własną inicjatywę w komponowaniu zestawów kosmetycznych w powiązaniu ze stosowaniem aromaterapii i wspomagających środków immunostymulujących.
5,0Student wykazuje własną inicjatywę w komponowaniu zestawów kosmetycznych w powiązaniu ze stosowaniem aromaterapii i wspomagających środków immunostymulujących, analizuje problemy i wyciąga wnioski.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_2A_C10_U01
Student posiada umiejętność wykorzystania osłon w aspekcie ograniczenia rozwoju chorób i szkodników oraz zabezpieczenia roślin warzywnych przed niekorzystnymi czynnikami środowiska
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu zadowalającym.
3,0Student ma zdolność stosowania wiedzy z zakresu stosowania osłon w celu ochrony roślin.
3,5Student ma zdolność stosowania wiedzy z zakresu stosowania płaskich osłon oraz róznych typów tuneli foliowych w celu ochrony roślin.
4,0Student ma zdolność stosowania wiedzy z zakresu stosowania płaskich osłon oraz róznych typów tuneli foliowychoraz ich wpływu na zdrowotność warzyw.
4,5Student ma zdolność stosowania wiedzy z zakresu stosowania płaskich osłon oraz róznych typów tuneli foliowychoraz ich wpływu na zdrowotność warzyw i polepszenia jakości plonu.
5,0Student ma zdolność wykazywania własnej inicjatywy w doborze osłon w zależności od gatunków oraz warunków ich uprawy w celu uzyskania warzyw o wysokiej jakości.
OG_2A_C10_U02
Student posiada umiejętność doboru odmian warzyw i ziół w zależności od celu przeznaczenia plonu
2,0Student nie potrafi dobrać odmian warzyw i ziół w zależności od pzreznaczenia plonu.
3,0Student potrafi dobrać w stopniu dostatecznym odmiany warzyw i ziół w zależności od pzreznaczenia plonu.
3,5Student potrafi dobrać w stopniu zadowalającym odmiany warzyw i ziół w zależności od pzreznaczenia plonu.
4,0Student potrafi dobrać w stopniu dobrym odmiany warzyw i ziół w zależności od przeznaczenia plonu.
4,5Student potrafi dobrać w stopniu ponad dobrym odmiany warzyw i ziół w zależności od pzreznaczenia plonu.
5,0Student potrafi dobrać w stopniu bardzo dobrym odmiany warzyw i ziół w zależności od pzreznaczenia plonu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_2A_C10_K01
Student potrafi prawidłowo określać i rozwiązywać problemy związane z realizacją produkcji ogrodniczej
2,0Student nie jest świadomy potrzeby ukierunkowanego dokształcania się.
3,0Student ma małą świadomośc potrzeby ukierunkowanego dokształcania się.
3,5Student ma świadomośc potrzeby ukierunkowanego dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie rozwiązywania problemów związanych z realizacją produkcji warzywnej i zielarskiej.
4,0Student dobrze rozumie potrzebę ukierunkowanego dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie rozwiązywania problemów związanych z realizacją produkcji warzywnej i zielarskiej.
4,5Student ma wysoką świadomośc potrzeby ukierunkowanego dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie rozwiązywania problemów związanych z realizacją produkcji warzywnej i zielarskiej.
5,0Student ma bardzo wysoką świadomośc potrzeby ukierunkowanego dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie rozwiązywania problemów związanych z realizacją produkcji warzywnej i zielarskiej.

Literatura podstawowa

  1. Jędrzejko K., Kowalczyk B., Balcer B., Rośliny kosmetyczne., TEKST, Bydgoszcz, 2007
  2. Keville K., Zielona apteka.Rośliny, które leczą i zapobiegają., Świat Książki, Warszawa, 2002
  3. Gapiński M., Warzywa mało znzne i zapomniane, PWRiL, Warszawa, 1993
  4. Kawecki Z.,Kawecka T.,Wierzbicka B., Ogrodnictwo - wybrane zagadnienia, Wyższa SzkoŁa Agrobiznesu, Łomża, 1997
  5. Gapiński M., Warzywa mało znane i zapomniane, PWRiL, Warszawa, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Odmiany warzyw uprawy polowe 2009–2010, Wydaw. Plantpress, Kraków, 2008
  2. Czasopisma: Hasło Ogrodnicze, Warzywa; Owoce Warz. Kwiaty, Działkowiec

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Osłony jako element proekologicznej uprawy warzyw. Związki szkodliwe występujące w warzywach. Ozima uprawa warzyw.5
T-A-2Zastosowanie warzyw i ziół w kosmetyce. Zasady aromaterapii. Rośliny i surowce immunostymulujące, zastosowanie4
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Warzywa mało znane w uprawie i spożyciu. Odmiany w nowoczesnej produkcji warzyw. Biostymulatory stosowane w uprawie warzyw. Produkcja warzyw o podwyższonej wartości biologicznej.9
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Konsultacje związane z tematyką ćwiczeń5
A-A-3Przygotowanie do zajęć i zaliczenia przedmiotu14
A-A-4Studiowanie fachowej literatury przedmiotu10
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-2uczestnictwo w zajęciach9
A-W-3Konsultacje związane z tematyką wykładu2
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_C10_W01Student ma rozszerzoną wiedzę na temat możliwości uprawy w naszym kraju warzyw mało znanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_W10student posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji i znajomości roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością uprawy, kierunkami wykorzystania roślin warzywnych i zielarskich w polsce, doborem odmian.
Treści programoweT-W-1Warzywa mało znane w uprawie i spożyciu. Odmiany w nowoczesnej produkcji warzyw. Biostymulatory stosowane w uprawie warzyw. Produkcja warzyw o podwyższonej wartości biologicznej.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące: prezentacja multimedialna, czasopisma branżowe
M-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą wybranych, mało znanych gatunków warzyw.
3,5Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą większości omawianych mało znanych gatunków warzyw.
4,0Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą wszystkich omawianych mało znanych gatunków warzyw.
4,5Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą większości mało znanych gatunków warzyw oraz możliwości ich uprawy w Polsce.
5,0Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą wszystkich omawianych mało znanych gatunków warzyw oraz możliwości ich uprawy w Polsce.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_C10_W02Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania osłon oraz ich wpływu na zdrowotność roślin warzywnych i zielarskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_W10student posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji i znajomości roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności stosowania różnych osłon do okrywania roślin i gleby w aspekcie ograniczania rozwoju chorób i szkodników warzyw.
C-3Zapoznanie studentów ze sposobami stosowania metod wpływających na podniesienie odporności roślin na czynniki stresowe.
Treści programoweT-W-1Warzywa mało znane w uprawie i spożyciu. Odmiany w nowoczesnej produkcji warzyw. Biostymulatory stosowane w uprawie warzyw. Produkcja warzyw o podwyższonej wartości biologicznej.
T-A-1Osłony jako element proekologicznej uprawy warzyw. Związki szkodliwe występujące w warzywach. Ozima uprawa warzyw.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody eksponujące: prezentacja multimedialna, czasopisma branżowe
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu zadowalającym.
3,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania płaskich osłon.
3,5Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania płaskich osłon oraz róznych typów tuneli foliowych.
4,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania płaskich osłon, różnych typów tuneli foliowych oraz ich wpływu na zdrowotność warzyw.
4,5Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania płaskich osłon, różnych typów tuneli foliowych oraz ich wpływu na zdrowotność warzyw i polepszenia cech jakościowych plonu.
5,0Student wykazuje własną inicjatywę w doborze osłon w zależności od gatunków oraz warunków ich uprawy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_C10_W03Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu stosowania metod wpływających na podniesienie odporności roślin warzywnych na czynniki stresowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_W03student ma pogłębioną wiedzę na temat aktualnych trendów w ogrodnictwie ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie ogrodnictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów ze sposobami stosowania metod wpływających na podniesienie odporności roślin na czynniki stresowe.
C-2Nabycie umiejętności stosowania różnych osłon do okrywania roślin i gleby w aspekcie ograniczania rozwoju chorób i szkodników warzyw.
Treści programoweT-A-1Osłony jako element proekologicznej uprawy warzyw. Związki szkodliwe występujące w warzywach. Ozima uprawa warzyw.
T-W-1Warzywa mało znane w uprawie i spożyciu. Odmiany w nowoczesnej produkcji warzyw. Biostymulatory stosowane w uprawie warzyw. Produkcja warzyw o podwyższonej wartości biologicznej.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące: prezentacja multimedialna, czasopisma branżowe
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu zadowalającym.
3,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania wybranych metod wpływających na podniesienie odporności roślin na czynniki stresowe.
3,5Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania większości omawianych metod wpływających na podniesienie odporności roślin na czynniki stresowe.
4,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowaniawszystkich omawianych metod wpływających na podniesienie odporności roślin na czynniki stresowe.
4,5Student samodzielnie proponuje dobór właściwych metod wpływających na podniesienie odporności roślin na czynniki stresowe.
5,0Student samodzielnie proponuje dobór właściwych metod wpływających na podniesienie odporności roślin na czynniki stresowe, wykazuje dużą inicjatywę własną, wyciąga wnioski i poddaje je analizie..
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_C10_W04Zna zasady aromaterapii oraz zastosowanie roślin i surowców immunostymulujących
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_W07student posiada wiedzę z zakresu wymagań jakościowych (fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych) dla owoców, nasion, warzyw, roślin ozdobnych i leczniczych oraz funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-4Wskazanie możliwości stosowania surowców zielarskich o działaniu immunostymulującym w celu poprawy jakości życia.
Treści programoweT-A-2Zastosowanie warzyw i ziół w kosmetyce. Zasady aromaterapii. Rośliny i surowce immunostymulujące, zastosowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-3Metody eksponujące: prezentacja multimedialna, czasopisma branżowe
M-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł wymaganej wiedzy w stopniu zadowalającym.
3,0Student zna podstawowe zasady stosowania aromaterapii oraz roślinnych surowców kosmetycznych i immunostymulujących.
3,5Student zna zasady stosowania aromaterapii oraz roślinnych surowców kosmetycznych i immunostymulujących, potrafi skomponować podstawowe zestawy kosmetyków naturalnych na własny użytek.
4,0Student zna dobrze zasady stosowania aromaterapii oraz roślinnych surowców kosmetycznych i immunostymulujących, potrafi skomponować zestawy kosmetyków naturalnych na własny użytek.
4,5Student wykazuje własną inicjatywę w komponowaniu zestawów kosmetycznych w powiązaniu ze stosowaniem aromaterapii i wspomagających środków immunostymulujących.
5,0Student wykazuje własną inicjatywę w komponowaniu zestawów kosmetycznych w powiązaniu ze stosowaniem aromaterapii i wspomagających środków immunostymulujących, analizuje problemy i wyciąga wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_C10_U01Student posiada umiejętność wykorzystania osłon w aspekcie ograniczenia rozwoju chorób i szkodników oraz zabezpieczenia roślin warzywnych przed niekorzystnymi czynnikami środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_U03student posiada umiejętność doboru technologii stosowanych w ogrodnictwie oraz ich modyfikacji w odniesieniu do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, ochrony zdrowia ludzi i zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów ze sposobami stosowania metod wpływających na podniesienie odporności roślin na czynniki stresowe.
C-2Nabycie umiejętności stosowania różnych osłon do okrywania roślin i gleby w aspekcie ograniczania rozwoju chorób i szkodników warzyw.
Treści programoweT-A-1Osłony jako element proekologicznej uprawy warzyw. Związki szkodliwe występujące w warzywach. Ozima uprawa warzyw.
T-W-1Warzywa mało znane w uprawie i spożyciu. Odmiany w nowoczesnej produkcji warzyw. Biostymulatory stosowane w uprawie warzyw. Produkcja warzyw o podwyższonej wartości biologicznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody eksponujące: prezentacja multimedialna, czasopisma branżowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
S-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu zadowalającym.
3,0Student ma zdolność stosowania wiedzy z zakresu stosowania osłon w celu ochrony roślin.
3,5Student ma zdolność stosowania wiedzy z zakresu stosowania płaskich osłon oraz róznych typów tuneli foliowych w celu ochrony roślin.
4,0Student ma zdolność stosowania wiedzy z zakresu stosowania płaskich osłon oraz róznych typów tuneli foliowychoraz ich wpływu na zdrowotność warzyw.
4,5Student ma zdolność stosowania wiedzy z zakresu stosowania płaskich osłon oraz róznych typów tuneli foliowychoraz ich wpływu na zdrowotność warzyw i polepszenia jakości plonu.
5,0Student ma zdolność wykazywania własnej inicjatywy w doborze osłon w zależności od gatunków oraz warunków ich uprawy w celu uzyskania warzyw o wysokiej jakości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_C10_U02Student posiada umiejętność doboru odmian warzyw i ziół w zależności od celu przeznaczenia plonu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_U06student samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia zadania z zakresu szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością uprawy, kierunkami wykorzystania roślin warzywnych i zielarskich w polsce, doborem odmian.
Treści programoweT-W-1Warzywa mało znane w uprawie i spożyciu. Odmiany w nowoczesnej produkcji warzyw. Biostymulatory stosowane w uprawie warzyw. Produkcja warzyw o podwyższonej wartości biologicznej.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące: prezentacja multimedialna, czasopisma branżowe
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
S-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać odmian warzyw i ziół w zależności od pzreznaczenia plonu.
3,0Student potrafi dobrać w stopniu dostatecznym odmiany warzyw i ziół w zależności od pzreznaczenia plonu.
3,5Student potrafi dobrać w stopniu zadowalającym odmiany warzyw i ziół w zależności od pzreznaczenia plonu.
4,0Student potrafi dobrać w stopniu dobrym odmiany warzyw i ziół w zależności od przeznaczenia plonu.
4,5Student potrafi dobrać w stopniu ponad dobrym odmiany warzyw i ziół w zależności od pzreznaczenia plonu.
5,0Student potrafi dobrać w stopniu bardzo dobrym odmiany warzyw i ziół w zależności od pzreznaczenia plonu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_C10_K01Student potrafi prawidłowo określać i rozwiązywać problemy związane z realizacją produkcji ogrodniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_K06student potrafi prawidłowo określać oraz rozwiązywać problemy związane z planowaniem i realizacją produkcji ogrodniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów ze sposobami stosowania metod wpływających na podniesienie odporności roślin na czynniki stresowe.
C-2Nabycie umiejętności stosowania różnych osłon do okrywania roślin i gleby w aspekcie ograniczania rozwoju chorób i szkodników warzyw.
C-1Zapoznanie studentów z możliwością uprawy, kierunkami wykorzystania roślin warzywnych i zielarskich w polsce, doborem odmian.
C-4Wskazanie możliwości stosowania surowców zielarskich o działaniu immunostymulującym w celu poprawy jakości życia.
Treści programoweT-A-2Zastosowanie warzyw i ziół w kosmetyce. Zasady aromaterapii. Rośliny i surowce immunostymulujące, zastosowanie
T-W-1Warzywa mało znane w uprawie i spożyciu. Odmiany w nowoczesnej produkcji warzyw. Biostymulatory stosowane w uprawie warzyw. Produkcja warzyw o podwyższonej wartości biologicznej.
T-A-1Osłony jako element proekologicznej uprawy warzyw. Związki szkodliwe występujące w warzywach. Ozima uprawa warzyw.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące: prezentacja multimedialna, czasopisma branżowe
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy potrzeby ukierunkowanego dokształcania się.
3,0Student ma małą świadomośc potrzeby ukierunkowanego dokształcania się.
3,5Student ma świadomośc potrzeby ukierunkowanego dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie rozwiązywania problemów związanych z realizacją produkcji warzywnej i zielarskiej.
4,0Student dobrze rozumie potrzebę ukierunkowanego dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie rozwiązywania problemów związanych z realizacją produkcji warzywnej i zielarskiej.
4,5Student ma wysoką świadomośc potrzeby ukierunkowanego dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie rozwiązywania problemów związanych z realizacją produkcji warzywnej i zielarskiej.
5,0Student ma bardzo wysoką świadomośc potrzeby ukierunkowanego dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie rozwiązywania problemów związanych z realizacją produkcji warzywnej i zielarskiej.