Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BL_1A_BL-S-O5.3_W01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować i charakteryzować zjawisko synantropizmu oraz jego rolę w przyrodzie, mechanizmy towarzyszące zjawisku synantropizmu oraz sposoby i skutki rozprzestrzeniania się synantropów, znać i charakteryzować gatunki zwierząt zaliczanych do synantropów |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BL_1A_W07 | rozumie podstawowe zagadnienia z biologii i patogenezy mikroorganizmów |
---|
BL_1A_W10 | zna anatomiczną i morfologiczną budowę ciała organizmów żywych z topograficznym opisem i lokalizacją narządów, rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów |
BL_1A_W11 | ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru |
BL_1A_W12 | ma znajomość anatomicznych i fizjologicznych przystosowań organizmów żywych lub biocenoz do środowiska przyrodniczego |
BL_1A_W13 | zna podstawowe procesy, rozłożone w czasie i w różnych środowiskach, prowadzące do przekształcania się cech i właściwości organizmów żywych |
BL_1A_W14 | zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym |
BL_1A_W15 | zna biologię organizmów żywych powiązanych z człowiekiem i wykorzystywanych przez człowieka |
BL_1A_W23 | zna i definiuje rolę społeczno-humanistyczną elementów świata ożywionego |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_W01 | rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze |
---|
P1A_W02 | w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych |
P1A_W03 | ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych |
P1A_W04 | ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi |
P1A_W05 | ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych |
P1A_W06 | ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych |
P1A_W08 | rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej |
Cel przedmiotu | C-1 | zapoznanie studentów ze zjawiskiem i charakterem synantropizmu oraz jego rolą w przyrodzie |
---|
C-2 | zapoznanie studentów z mechanizmami towarzyszącymi zjawisku synantropizmu oraz sposobami i skutkami rozprzestrzeniania się synantropów |
C-3 | zapoznanie studentów z gatunkami zwierząt zaliczanych do synantropów |
Treści programowe | T-W-1 | Pojęcie, charakter i przyczyny synantropizmu |
---|
T-A-1 | Populacje stref miejskich i podmiejskich |
T-A-2 | Populacje z małych miast oraz wsi i innych skupisk ludzkich |
T-W-2 | Korzyści i zagrożenia wynikające z synantropijnego trybu życia |
T-W-3 | Sposoby i skutki rozprzestrzeniania się synantropów |
T-A-3 | Przenikanie się populacji synantropijnych pomiędzy sobą i z populacjami niesynantropijnymi |
T-W-4 | Wpływ czynnikiów antropomorficznych na behawior synantropów oraz stosunek ludzi do synantropów i uciążliwość niektórych z nich |
T-A-4 | Gatunki synantropów na terenie Polski oraz dynamika ich składu gatunkowego i liczebności |
T-W-5 | Wybrane gatunki synantropów oraz zmiany ich skladu gatunkowego w zależności od strefy klimatycznej i zmian klimatycznych |
Metody nauczania | M-1 | wykład informacyjny |
---|
M-2 | pogadanka |
M-3 | opis |
M-4 | prelekcja |
M-5 | objaśnienie/wyjaśnienie |
M-6 | wykład konwersatoryjny |
M-7 | film |
M-8 | ekspozycja |
M-9 | pokaz |
M-10 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-11 | ćwiczenia laboratoryjne |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie zna najważniejszych zagadnień dotyczących synantropizacji. Nie potrafi wymienić gatunków zwierząt synantropijnych. |
3,0 | Student zna najważniejsze zagadnienia dotyczące synantropizacji. Potrafi wymienić gatunki zwierząt synantropijnych, charakterystycznych dla naszego kraju. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |