Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Botanika systematyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Botanika systematyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Korchak <Magdalena.Korchak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL2 5 1,00,29zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej
W-2Wiedza botaniczna w zakresie przedmiotu "Botanika"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji tasonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przegląd systematyczny i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych5
5
laboratoria
T-L-1Mikroskopowa budowa roślin plechowatych pełniących funkcje bioidentyfikacyjne2
T-L-2Budowa roślin zarodnikowych (mszaków i paprotników) na wybranych przykladach, oraz ich udział w procesach torfotwórczych1
T-L-3Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych, oznaczanie drzew i krzewów iglastych1
T-L-4Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem arkuszy zielnikowych1
5
wykłady
T-W-1Podstawowe zagadnienia taksonomii i pochodzenia roślin1
T-W-2Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie ekologiczne1
T-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa i biologia oraz przystosowanie do środowiska lądowego1
T-W-4Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie1
T-W-5Rośliny jednoliścienne - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach2
T-W-6Rośliny dwuliścienne - przegląd systematyczny, ważniejsze gatunki flory krajowej4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie do zajęć10
A-A-3zbiór roślin8
A-A-4przygotowanie do zaliczenia5
A-A-5konsultacje2
30
laboratoria
A-L-1przygotowanie do zajęć5
A-L-2zbiór roślin10
A-L-3przygotowanie do zaliczenia10
A-L-4uczestnictwo w zajęciach5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2konsultacje10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora opracowana w programie PowerPoint
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5wystawa dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: kontrola praktyczna stopnia opanowania umiejętności oznaczania roślin
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka rośliny, oznaczanie, rozpoznawanie roślin)
S-5Ocena podsumowująca: ocena opracowania (projektu)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C5_W01
potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin
BL_1A_W11P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-1T-W-1, T-L-1, T-A-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C5_U01
potrafi korzystać z różnych źródeł informacji do opracowywania charakterystyki roślinności
BL_1A_U03P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10C-1T-W-1, T-L-1, T-A-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-W-6M-3, M-4, M-5S-5
BL_1A_BL-S-C5_U02
potrafi w oparciu o systematykę zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane
BL_1A_U03P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10C-1T-W-1, T-L-1, T-A-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C5_K01
jest świadomy zróżnicowania świata roślin i rozumie potrzebę poznawania tego zróżnicowania w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_1A_K01, BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07C-1T-W-1, T-L-1, T-A-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C5_W01
potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C5_U01
potrafi korzystać z różnych źródeł informacji do opracowywania charakterystyki roślinności
2,0nie spełnia kryteriów na ocene dostateczną (3,0)
3,0przedstawi tylko pozycję systematyczną wskazanego gatunku botanicznego korzystając z różnych źródeł informacji
3,5przedstawi pełną charakterystykę systematyczną i biocenotyczną wskazanego gatunku botanicznego korzystając z różnych źródeł informacji
4,0przedstawi pełną charakterystykę systematyczną i biocenotyczną wskazanego gatunku botanicznego korzystając z różnych źródeł informacji
4,5przedstawi niepełną charakterystykę systematyczną i biocenotyczną wskazanej rodziny botanicznej korzystając z różnych źródeł informacji
5,0przedstawi pełną charakterystykę systematyczną i biocenotyczną wskazanej rodziny botanicznej korzystając z różnych źródeł informacji
BL_1A_BL-S-C5_U02
potrafi w oparciu o systematykę zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i scharakteryzować 1 gatunek rośliny
3,5potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i scharakteryzować 2 gatunki roślin
4,0potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i scharakteryzować 3 gatunki roślin
4,5potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i scharakteryzować 4 gatunki roślin
5,0potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i scharakteryzować 5 gatunków roślin

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C5_K01
jest świadomy zróżnicowania świata roślin i rozumie potrzebę poznawania tego zróżnicowania w oparciu o różne naukowe źródła informacji
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.

Literatura podstawowa

  1. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Systematyka, tom 2, PWN, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008, trzecie
  2. Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przegląd systematyczny i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych5
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Mikroskopowa budowa roślin plechowatych pełniących funkcje bioidentyfikacyjne2
T-L-2Budowa roślin zarodnikowych (mszaków i paprotników) na wybranych przykladach, oraz ich udział w procesach torfotwórczych1
T-L-3Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych, oznaczanie drzew i krzewów iglastych1
T-L-4Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem arkuszy zielnikowych1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zagadnienia taksonomii i pochodzenia roślin1
T-W-2Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie ekologiczne1
T-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa i biologia oraz przystosowanie do środowiska lądowego1
T-W-4Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie1
T-W-5Rośliny jednoliścienne - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach2
T-W-6Rośliny dwuliścienne - przegląd systematyczny, ważniejsze gatunki flory krajowej4
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie do zajęć10
A-A-3zbiór roślin8
A-A-4przygotowanie do zaliczenia5
A-A-5konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1przygotowanie do zajęć5
A-L-2zbiór roślin10
A-L-3przygotowanie do zaliczenia10
A-L-4uczestnictwo w zajęciach5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2konsultacje10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C5_W01potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji tasonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski
Treści programoweT-W-1Podstawowe zagadnienia taksonomii i pochodzenia roślin
T-L-1Mikroskopowa budowa roślin plechowatych pełniących funkcje bioidentyfikacyjne
T-A-1Przegląd systematyczny i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych
T-L-2Budowa roślin zarodnikowych (mszaków i paprotników) na wybranych przykladach, oraz ich udział w procesach torfotwórczych
T-W-2Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie ekologiczne
T-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa i biologia oraz przystosowanie do środowiska lądowego
T-L-3Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych, oznaczanie drzew i krzewów iglastych
T-W-4Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie
T-L-4Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem arkuszy zielnikowych
T-W-5Rośliny jednoliścienne - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach
T-W-6Rośliny dwuliścienne - przegląd systematyczny, ważniejsze gatunki flory krajowej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora opracowana w programie PowerPoint
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C5_U01potrafi korzystać z różnych źródeł informacji do opracowywania charakterystyki roślinności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji tasonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski
Treści programoweT-W-1Podstawowe zagadnienia taksonomii i pochodzenia roślin
T-L-1Mikroskopowa budowa roślin plechowatych pełniących funkcje bioidentyfikacyjne
T-A-1Przegląd systematyczny i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych
T-L-2Budowa roślin zarodnikowych (mszaków i paprotników) na wybranych przykladach, oraz ich udział w procesach torfotwórczych
T-W-2Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie ekologiczne
T-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa i biologia oraz przystosowanie do środowiska lądowego
T-L-3Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych, oznaczanie drzew i krzewów iglastych
T-W-4Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie
T-L-4Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem arkuszy zielnikowych
T-W-5Rośliny jednoliścienne - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach
T-W-6Rośliny dwuliścienne - przegląd systematyczny, ważniejsze gatunki flory krajowej
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5wystawa dydaktyczna
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: ocena opracowania (projektu)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocene dostateczną (3,0)
3,0przedstawi tylko pozycję systematyczną wskazanego gatunku botanicznego korzystając z różnych źródeł informacji
3,5przedstawi pełną charakterystykę systematyczną i biocenotyczną wskazanego gatunku botanicznego korzystając z różnych źródeł informacji
4,0przedstawi pełną charakterystykę systematyczną i biocenotyczną wskazanego gatunku botanicznego korzystając z różnych źródeł informacji
4,5przedstawi niepełną charakterystykę systematyczną i biocenotyczną wskazanej rodziny botanicznej korzystając z różnych źródeł informacji
5,0przedstawi pełną charakterystykę systematyczną i biocenotyczną wskazanej rodziny botanicznej korzystając z różnych źródeł informacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C5_U02potrafi w oparciu o systematykę zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji tasonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski
Treści programoweT-W-1Podstawowe zagadnienia taksonomii i pochodzenia roślin
T-L-1Mikroskopowa budowa roślin plechowatych pełniących funkcje bioidentyfikacyjne
T-A-1Przegląd systematyczny i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych
T-L-2Budowa roślin zarodnikowych (mszaków i paprotników) na wybranych przykladach, oraz ich udział w procesach torfotwórczych
T-W-2Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie ekologiczne
T-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa i biologia oraz przystosowanie do środowiska lądowego
T-L-3Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych, oznaczanie drzew i krzewów iglastych
T-W-4Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie
T-L-4Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem arkuszy zielnikowych
T-W-5Rośliny jednoliścienne - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach
T-W-6Rośliny dwuliścienne - przegląd systematyczny, ważniejsze gatunki flory krajowej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora opracowana w programie PowerPoint
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kontrola praktyczna stopnia opanowania umiejętności oznaczania roślin
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka rośliny, oznaczanie, rozpoznawanie roślin)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i scharakteryzować 1 gatunek rośliny
3,5potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i scharakteryzować 2 gatunki roślin
4,0potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i scharakteryzować 3 gatunki roślin
4,5potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i scharakteryzować 4 gatunki roślin
5,0potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i scharakteryzować 5 gatunków roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C5_K01jest świadomy zróżnicowania świata roślin i rozumie potrzebę poznawania tego zróżnicowania w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
BL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji tasonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski
Treści programoweT-W-1Podstawowe zagadnienia taksonomii i pochodzenia roślin
T-L-1Mikroskopowa budowa roślin plechowatych pełniących funkcje bioidentyfikacyjne
T-A-1Przegląd systematyczny i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych
T-L-2Budowa roślin zarodnikowych (mszaków i paprotników) na wybranych przykladach, oraz ich udział w procesach torfotwórczych
T-W-2Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie ekologiczne
T-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa i biologia oraz przystosowanie do środowiska lądowego
T-L-3Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych, oznaczanie drzew i krzewów iglastych
T-W-4Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie
T-L-4Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem arkuszy zielnikowych
T-W-5Rośliny jednoliścienne - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach
T-W-6Rośliny dwuliścienne - przegląd systematyczny, ważniejsze gatunki flory krajowej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora opracowana w programie PowerPoint
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5wystawa dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.