Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
Sylabus przedmiotu Botanika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Botanika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Korchak <Magdalena.Korchak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową morfologiczną, anatomiczną, histologiczną i cytologiczną roślin nasiennych oraz z powiązaniami funkcyjnymi między tymi poziomami organizacji organizmu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach | 4 |
T-A-2 | Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin | 4 |
T-A-3 | Budowa anatomiczna korzenia | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Poziomy organizacji roślin i metody ich poznawania. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin. | 1 |
T-W-2 | Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin | 2 |
T-W-3 | Budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej. Materiały zapasowe | 2 |
T-W-4 | Klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek roślinnych. Układy funkcyjne tkanek | 2 |
T-W-5 | Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin nasiennych | 3 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | zbiór materiału roślinnego na ćwiczenia | 25 |
A-A-3 | przygotowanie do zajęć | 20 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia zajęć | 18 |
A-A-5 | zaliczenie zajęć | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 30 |
A-W-3 | konsultacje | 10 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 23 |
A-W-5 | zaliczenie zajęć | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystywaniem prezentacji multimedialnych opracowanych w programie PowerPoint |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C1_W01 potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną, anatomiczną i morfologiczną roślin nasiennych | BL_1A_W08, BL_1A_W10 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-A-3, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BL_1A_BL-S-C1_W02 potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów) oraz w powiązaniu z warunkami środowiska | BL_1A_W10, BL_1A_W12 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
BL_1A_BL-S-C1_W03 potrafi scharakteryzować i objaśnić biologię użytkowych roślin nasiennych | BL_1A_W11, BL_1A_W15 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C1_U01 potrafi wykonywać i interpretować preparaty mikroskopowe z zakresu cytologii, histologii i anatomii roślin nasiennych | BL_1A_U07 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10 | C-1 | T-W-1, T-A-3, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C1_K01 jest świadomy zróżnicowania budowy i funkcjonowania roślin na różnych poziomach organizacji oraz rozumie potrzebę poznawania tego zróżnicowania w oparciu o różne naukowe źródła informacji | BL_1A_K01, BL_1A_K05 | P1A_K01, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07 | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C1_W01 potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną, anatomiczną i morfologiczną roślin nasiennych | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
BL_1A_BL-S-C1_W02 potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów) oraz w powiązaniu z warunkami środowiska | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,0 | uzyska 52-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
BL_1A_BL-S-C1_W03 potrafi scharakteryzować i objaśnić biologię użytkowych roślin nasiennych | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocene dostateczną (3,0) |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C1_U01 potrafi wykonywać i interpretować preparaty mikroskopowe z zakresu cytologii, histologii i anatomii roślin nasiennych | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | potrafi wykonać z pomocą prowadzącego i częściowo zinterpretować 1 preparat mikroskopowy z zakresu cytologii, histologii i anatomii roślin nasiennych; nie potrafi zinterpretować preparatu stałego z zakresu histologii i anatomii roślin nasiennych | |
3,5 | potrafi samodzielnie wykonać i częściowo zinterpretować 1 preparat mikroskopowy z zakresu cytologii, histologii i anatomii roślin nasiennych; potrafi częściowo zinterpretować 1 preparat stały z zakresu histologii i anatomii roślin nasiennych | |
4,0 | potrafi samodzielnie wykonać i zinterpretować 1 preparat mikroskopowy z zakresu cytologii, histologii i anatomii roślin nasiennych; potrafi zinterpretować 1 preparat stały z zakresu histologii i anatomii roślin nasiennych | |
4,5 | potrafi samodzielnie wykonać i częściowo zinterpretować 2 preparaty mikroskopowe z zakresu cytologii, histologii i anatomii roślin nasiennych; potrafi częściowo zinterpretować 2 preparaty stałe z zakresu histologii i anatomii roślin nasiennych | |
5,0 | potrafi samodzielnie wykonać i zinterpretować 2 preparaty mikroskopowe z zakresu cytologii, histologii i anatomii roślin nasiennych; potrafi samodzielnie zinterpretować 2 preparaty stałe z zakresu histologii i anatomii roślin nasiennych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C1_K01 jest świadomy zróżnicowania budowy i funkcjonowania roślin na różnych poziomach organizacji oraz rozumie potrzebę poznawania tego zróżnicowania w oparciu o różne naukowe źródła informacji | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. |
Literatura podstawowa
- Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Morfologia, tom 1, PWN, Warszawa, 2003
- Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008, trzecie
Literatura dodatkowa
- Malinowski E., Anatomia roślin, PWN, Warszawa, 1987
- Hejnowicz Z., Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych, PWN, Warszawa, 2002
- Wojtaszek P., Woźny A., Ratajczak L., Biologia komórki roślinnej, PWN, Warszawa, 2008