Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 (N1)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Podstawy ekobiznesu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia 28.09.2023 | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy ekobiznesu | ||
Specjalność | Ekobiznes | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie wiedzy z zakresu podstaw finansów i finansów przedsiębiorstw, podstaw ekologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie ekologicznych aspektów procesu gospodarowania. |
C-2 | Zdobycie wiedzy z zakresu źródeł finansowania inwestycji ekologicznych w przedsiębiorstwie. |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami i narzędziami pozwalającymi na ocenę efektywności zaangażowania wewnętrznych oraz zewnętrznych źródeł finansowania ekobiznesu |
C-4 | Zdobycie wiedzy z zakresu marketingu ekologicznego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Źródła finansowania inwestycji ekologicznych w przedsiębiorstwie. | 1 |
T-K-2 | Rola i znaczenie środków własnych i obcych w finansowaniu ochrony środowiska w przedsiębiorstwie | 1 |
T-K-3 | Możliwości pozyskiwania środków celowych z funduszy unijnych | 1 |
T-K-4 | Perspektywa poszukiwania innowacyjnych rozwiązań finansowania ekoinwestycji przedsiębiorstw | 1 |
T-K-5 | Proekologiczny marketing – wprowadzenie | 1 |
T-K-6 | Marketing MIX w ekomarketingu | 2 |
T-K-7 | Innowacje proekologiczne | 2 |
T-K-8 | Ekostrategie przedsiębiorstw | 1 |
T-K-9 | Konkurencja na rynku produktów i usług ekologicznych | 1 |
T-K-10 | Zaliczenie | 1 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ograniczoność zasobów środowiska i problem ich zagospodarowania w ekonomii. | 2 |
T-W-2 | Problemy ekonomicznej analizy ochrony środowiska w gospodarce rynkowej | 1 |
T-W-3 | Rola i funkcje środowiska naturalnego w procesach gospodarczych. | 1 |
T-W-4 | Priorytetowe znaczenie zrównoważonego rozwoju w gospodarowaniu zasobami naturalnymi i ochronie środowiska. | 1 |
T-W-5 | Obowiązki i strategie przedsiębiorstw w zakresie ochrony środowiska | 1 |
T-W-6 | Zielony marketing w procesie zarządzania współczesną firmą | 2 |
T-W-7 | Determinant zachowań konsumentów produktów i usług ekologicznych | 2 |
T-W-8 | Rynek produktów i usług ekologicznych | 1 |
T-W-9 | Zaliczenie | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-K-2 | Studiowanie literatury | 24 |
A-K-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 14 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 13 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia problemowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca -ocena sprawdzianu zaliczeniowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/4.2_W01 Student zna i rozumie pojęcia stosowane w ekonomii środowiska oraz z zakresu ekologicznych aspektów procesu gospodarowania. | E_1A_W01, E_1A_W04 | — | C-1 | T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
E_1A_D2/4.2_W02 Student zna i wymienia podmioty rynku dóbr i usług ekologicznych | E_1A_W07 | — | C-3 | T-K-7, T-K-9, T-W-6, T-W-8 | M-2 | S-1 |
E_1A_D2/4.2_W03 Student zna i rozumie specyfikę marketingu ekologicznego | E_1A_W01 | — | C-4 | T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-9, T-W-8 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/4.2_U01 Student potrafi analizować i projektować strukturę źródeł finansowania inwestycji ekologicznych oraz potrafi projektować działania z zakresu marketingu ekologicznego w przedsiębiorstwie. | E_1A_U01, E_1A_U05, E_1A_U10 | — | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/4.2_K01 Student jest gotów do prowadzenia działalności zawodowej w sposób przedsiębiorczy zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów. | E_1A_K01, E_1A_K05 | — | C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/4.2_W01 Student zna i rozumie pojęcia stosowane w ekonomii środowiska oraz z zakresu ekologicznych aspektów procesu gospodarowania. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowych pojęć stosowanych w ekonomii środowiska oraz z zakresu ekologicznych aspektów procesu gospodarowania , źródeł finansowania inwestycji ekologicznych i marketingu ekologicznego w przedsiębiorstwie w stopniu dostatecznym. |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe pojęcia stosowane w ekonomii środowiska oraz z zakresu ekologicznych aspektów procesu gospodarowania i źródeł finansowania inwestycji ekologicznych i marketingu ekologicznego w przedsiębiorstwie w stopniu dostatecznym ( co najmniej 55%). | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawowe pojęcia stosowane w ekonomii środowiska oraz z zakresu ekologicznych aspektów procesu gospodarowania i źródeł finansowania inwestycji ekologicznych i marketingu ekologicznego w przedsiębiorstwie w stopniu dostatecznym plus ( co najmniej 65%). | |
4,0 | Student zna i rozumie podstawowe pojęcia stosowane w ekonomii środowiska oraz z zakresu ekologicznych aspektów procesu gospodarowania i źródeł finansowania inwestycji ekologicznych i marketingu ekologicznego w przedsiębiorstwie w stopniu dobrym ( co najmniej 75%). | |
4,5 | Student zna i rozumie podstawowe pojęcia stosowane w ekonomii środowiska oraz z zakresu ekologicznych aspektów procesu gospodarowania i źródeł finansowania inwestycji ekologicznych i marketingu ekologicznego w przedsiębiorstwie w stopniu dobrym plus ( co najmniej 85%). | |
5,0 | Student zna i rozumie podstawowe pojęcia stosowane w ekonomii środowiska oraz z zakresu ekologicznych aspektów procesu gospodarowania i źródeł finansowania inwestycji ekologicznych i marketingu ekologicznego w przedsiębiorstwie w stopniu bardzo dobrym ( co najmniej 95%). | |
E_1A_D2/4.2_W02 Student zna i wymienia podmioty rynku dóbr i usług ekologicznych | 2,0 | Student nie zna i nie wymienia podmiotów rynku dóbr i usług ekologicznych |
3,0 | Student zna i wymienia podmioty rynku dóbr i usług ekologicznych w w stopniu dostatecznym (co najmniej w 55%). | |
3,5 | Student zna i wymienia podmioty rynku dóbr i usług ekologicznych w w stopniu dostatecznym plus(co najmniej w 65%). | |
4,0 | Student zna i wymienia podmioty rynku dóbr i usług ekologicznych w w stopniu dobrym (co najmniej w 75%). | |
4,5 | Student zna i wymienia podmioty rynku dóbr i usług ekologicznych w w stopniu dobrym plus (co najmniej w 85%). | |
5,0 | Student zna i wymienia podmioty rynku dóbr i usług ekologicznych w w stopniu stopniu bardzo dobrym (co najmniej w 95%). | |
E_1A_D2/4.2_W03 Student zna i rozumie specyfikę marketingu ekologicznego | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie specyfikę marketingu ekologicznego |
3,0 | Student zna i rozumie specyfikę marketingu ekologicznego w stopniu dostatecznym (co najmniej w 55%). | |
3,5 | Student zna i rozumie specyfikę marketingu ekologicznego w stopniu dostatecznym plus(co najmniej w 65%). | |
4,0 | Student zna i rozumie specyfikę marketingu ekologicznego w stopniu dobrym (co najmniej w 75%). | |
4,5 | Student zna i rozumie specyfikę marketingu ekologicznego w stopniu dobrym plus (co najmniej w 85%). | |
5,0 | Student zna i rozumie specyfikę marketingu ekologicznego w stopniu bardzo dobrym (co najmniej w 95%). |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/4.2_U01 Student potrafi analizować i projektować strukturę źródeł finansowania inwestycji ekologicznych oraz potrafi projektować działania z zakresu marketingu ekologicznego w przedsiębiorstwie. | 2,0 | Student nie potrafi analizować i projektować struktury źródeł finansowania inwestycji ekologicznych oraz rynku produktów i usług ekologicznych. |
3,0 | Student potrafi analizować i projektować strukturę źródeł finansowania inwestycji ekologicznych oraz rynku produktów i usług ekologicznych w stopniu dostatecznym (co najmniej w 55%). | |
3,5 | Student potrafi analizować i projektować strukturę źródeł finansowania inwestycji ekologicznych oraz rynku produktów i usług ekologicznych w stopniu dostatecznym plus(co najmniej w 65%). | |
4,0 | Student potrafi analizować i projektować strukturę źródeł finansowania inwestycji ekologicznych oraz rynku produktów i usług ekologicznych w stopniu dobrym (co najmniej w 75%). | |
4,5 | Student potrafi analizować i projektować strukturę źródeł finansowania inwestycji ekologicznych oraz rynku produktów i usług ekologicznych w stopniu dobrym plus (co najmniej w 85%). | |
5,0 | Student potrafi analizować i projektować strukturę źródeł finansowania inwestycji ekologicznych oraz rynku produktów i usług ekologicznych w stopniu bardzo dobrym (co najmniej w 95%). |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/4.2_K01 Student jest gotów do prowadzenia działalności zawodowej w sposób przedsiębiorczy zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów. | 2,0 | Student nie jest gotów do prowadzenia działalności zawodowej w sposób przedsiębiorczy zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju produkcji. |
3,0 | Student jest gotów do prowadzenia działalności zawodowej w sposób przedsiębiorczy zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju produkcji w stopniu dostatecznym ( co najmniej 55%). | |
3,5 | Student jest gotów do prowadzenia działalności zawodowej w sposób przedsiębiorczy zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju produkcji w stopniu dostatecznym plus ( co najmniej 65%). | |
4,0 | Student jest gotów do prowadzenia działalności zawodowej w sposób przedsiębiorczy zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju produkcji w stopniu dobrym ( co najmniej 75%). | |
4,5 | Student jest gotów do prowadzenia działalności zawodowej w sposób przedsiębiorczy zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju produkcji w stopniu dobrym plus ( co najmniej 85%). | |
5,0 | Student jest gotów do prowadzenia działalności zawodowej w sposób przedsiębiorczy zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju produkcji w stopniu bardzo dobrym ( co najmniej 95%). |
Literatura podstawowa
- S. Czaja, A. Becla, Ekologiczne podstawy procesów gospodarowania, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław, 2007
- Red. B. Fiedor, Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa, 2007
- Wrońska-Bukalska, E., Finansowanie działalności przedsiębiorstwa. Aspekty podatkowe księgowe i finansowe, Difin SA., 2016
- Katrandjiev, H, Ecological marketing, green marketing, sustainable marketing: Synonyms оr аn evolution оf ideas, Economic Alternatives, 1(7), 71-82., 2016, https://www.unwe.bg/uploads/Alternatives/Katrandjiev_br1_2016-7.pdf)
- Zaremba-Warnke, Sabina. - red, Marketing ekologiczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2009
Literatura dodatkowa
- Waniak-Michalak H., Pozabankowe źródła finansowania małych i średnich przedsiębiorstw, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2007
- Jarin, A., Ecological marketing practices for creating competitive advantage, European Journal of Business and Management, 6(24), 2014, https://www.researchgate.net/publication/353484935_Ecological_Marketing_Practices_for_Creating_Competitive_Advantage)
- Agnieszka Becla, Stanisław Czaja, Anetta Zielińska, , Ecological information management in the context of sustainable development : chosen issues, I-BiS s.c, BiS s.c. Andrzej Bieroński, Przemysław Bieroński, Jelenia Góra, 2010
- Brandys, J., Marketing ekologiczny–założenia, perspektywy, Zeszyt Naukowy Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości w Krakowie, Kraków, 2013, https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-54a5f76e-70bc-4c2f-aa3d-51779c0dcaae).