Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 (N1)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w ekonomii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia 28.09.2023 | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody ilościowe w ekonomii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z matematyki, statystyki opisowej, ekonometrii, a także ogólna wiedza ekonomiczna. |
W-2 | Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu wykorzystania metod ilościowych w praktyce |
C-2 | Zdobycie umiejętności stosowania metod ilościowych w praktyce i dokonywania niezbędnych obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Estymacja i weryfikacja funkcji produkcji Cobba-Douglasa. Wyznaczanie funkcji zespołowej wydajnosci pracy. Prognozowanie na podstawie elastyczności różnicowej. | 2 |
T-L-2 | Klasyczny i ekonometryczny próg rentowności. | 1 |
T-L-3 | Kolokwium z analizy produkcji i zespołowej wydajności pracy oraz z analizy rentowności. | 2 |
T-L-4 | Rozwiązywanie zagadnienia transportowego i transportowo-produkcyjnego z wykorzystaniem dodatku Solver (Excel). | 2 |
T-L-5 | Rozwiązywanie zagadnienia transportowego z kryterium czasu. | 1 |
T-L-6 | Kolokwium z zagadnienia transportowego. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ekonometryczna analiza produkcji i zespołowej wydajności pracy. | 1 |
T-W-2 | Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych. | 1 |
T-W-3 | Klasyczna i ekonometryczna analiza progu rentowności. | 1 |
T-W-4 | Ekonometryczna analiza postępu technicznego, ekonomicznego, organizacyjnego i kadrowego. | 1 |
T-W-5 | Ekonometryczna analiza gospodarności. | 1 |
T-W-6 | Ekonomiczne i matematyczne sformułowanie problemu transportowego. | 1 |
T-W-7 | Algorytm rozwiązywania problemu transportowego i transportowo-produkcyjnego | 1 |
T-W-8 | Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel (dodatek Solver) do rozwiązywania problemu transportowego i transportowo-produkcyjnego. | 1 |
T-W-9 | Algorytm rozwiązywania problemu transportowego z kryterium czasu. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć. | 4 |
A-L-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 4 |
A-L-3 | Udział w zajęciach. | 9 |
A-L-4 | Wykonywanie prac domowych | 4 |
A-L-5 | Przygotowanie do kolokwiów | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 14 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 25 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen z kolokwiów, prac domowych oraz aktywności na zajęciach. |
S-3 | Ocena formująca: Kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta. |
S-4 | Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych rozwiązanych samodzielnie i w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C13/4.3_W01 Student zna i rozumie podstawowe zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz postępu w przedsiębiorstwie | E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W06 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_1A_C13/4.3_W02 Student zna i rozumie podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego | E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W06 | — | C-1 | T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C13/4.3_U01 Student potrafi zastosować metody ilościowe w praktyce i potrafi dokonać odpowiednich obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04 | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C13/4.3_K01 Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod ilościowych, które może zastosować w praktyce gospodarczej | E_1A_K01 | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C13/4.3_W01 Student zna i rozumie podstawowe zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz postępu w przedsiębiorstwie | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz postępu w przedsiębiorstwie |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz postępu w przedsiębiorstwie | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz postępu w przedsiębiorstwie | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna i rozumie zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz postępu w przedsiębiorstwie | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz postępu w przedsiębiorstwie | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności, gospodarności oraz postępu w przedsiębiorstwie | |
E_1A_C13/4.3_W02 Student zna i rozumie podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna i rozumie podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C13/4.3_U01 Student potrafi zastosować metody ilościowe w praktyce i potrafi dokonać odpowiednich obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel | 2,0 | Student nie potrafi zastosować metod ilościowych w praktyce i nie potrafi dokonać odpowiednich obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi zastosować metody ilościowe w praktyce i potrafi dokonać odpowiednich obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi zastosować metody ilościowe w praktyce i potrafi dokonać odpowiednich obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi zastosować metody ilościowe w praktyce i potrafi dokonać odpowiednich obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi zastosować metody ilościowe w praktyce i potrafi dokonać odpowiednich obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi zastosować metody ilościowe w praktyce i potrafi dokonać odpowiednich obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C13/4.3_K01 Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod ilościowych, które może zastosować w praktyce gospodarczej | 2,0 | Student nie jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod ilościowych, które może zastosować w praktyce gospodarczej |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod ilościowych, które może zastosować w praktyce gospodarczej | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod ilościowych, które może zastosować w praktyce gospodarczej | |
4,0 | Student w stopniu dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod ilościowych, które może zastosować w praktyce gospodarczej | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod ilościowych, które może zastosować w praktyce gospodarczej | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod ilościowych, które może zastosować w praktyce gospodarczej |
Literatura podstawowa
- Hozer J. (red.), Ekonometria stosowana w zadaniach, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2006, drugie
- Kukuła K. (red.), Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007, drugie
- Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2014, szóste
- Szapiro T. (red.), Decyzje menedżerskie z Excelem, PWE, Warszawa, 2000
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K, Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019, drugie
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
- Godwin R.T., Quantitative Methods in Economics, Godwin R.T., Winnipeg, Manitoba, Canada, 2022, https://ryantgodwin.com/quantecon.pdf
Literatura dodatkowa
- Kolupa M., Plebaniak J., Wykłady z metod ilościowych dla ekonomistów, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa, 2010
- Hozer J. (red.), Metody ilościowe na rynku nieruchomości i rynku pracy, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2012
- Batóg B. (red.), Markowicz I. (red.), Metody ilościowe w analizach regionalnych i finansowych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2011
- Hiller F.S., Lieberman G.J., Introduction to Operational Research, McGraw-Hill, 2021, jedenaste