Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 (N1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Matematyka I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Perzyńska <joanna.perzynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 2,40,50zaliczenie
wykładyW1 5 1,60,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki ze szkoły ponadpodstawowej w zakresie rozszerzonym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z matematyki wyższej
C-2Zdobycie przez studentów wiedzy niezbędnej do zrozumienia przedmiotów wykorzystujących zaawansowany aparat matematyczny takich jak: statystyka, ekonometria, badania operacyjne, metody ilościowe w ekonomii i in.
C-3Przygotowanie studentów do stosowania wiedzy matematycznej w badaniu zjawisk i procesów ekonomicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Granice ciągów i funkcji, ciągłość funkcji4
T-A-2Kolokwium nr 11
T-A-3Pochodna funkcji jednej zmiennej5
T-A-4Ekstrema lokalne i globalne funkcji jednej zmiennej4
T-A-5Badanie przebiegu zmienności funkcji jednej zmiennej5
T-A-6Kolokwium nr 21
20
wykłady
T-W-1Granice ciągów i funkcji, ciągłość funkcji1
T-W-2Pochodna funkcji jednej zmiennej1
T-W-3Ekstrema lokalne i globalne funkcji jednej zmiennej1
T-W-4Badanie przebiegu zmienności funkcji jednej zmiennej1
T-W-5Kolokwium1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach20
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń10
A-A-3Wykonanie zadań domowych20
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Przygotowanie do wykładów17
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego z wykładów8
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielnego rozwiązywania zadań podczas zajęć.
S-3Ocena formująca: Ocena rozwiązywania zadań domowych (indywidualnie i w grupach).
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B01_W01
Student zna i rozumie teoretyczne podstawy rachunku różniczkowego funkcji jednej zmiennej.
E_1A_W06, E_1A_W03C-2, C-3, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B01_U01
Student potrafi wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej do rozwiązywania praktycznych zadań.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04C-2, C-3, C-1T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-3M-2S-2, S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B01_K01
Student jest gotów do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących zjawisk i procesów ekonomicznych
E_1A_K01C-2, C-3, C-1T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-6, T-A-5, T-A-3M-2, M-1S-2, S-1, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B01_W01
Student zna i rozumie teoretyczne podstawy rachunku różniczkowego funkcji jednej zmiennej.
2,0
3,0Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy rachunku różniczkowego funkcji jednej zmiennej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B01_U01
Student potrafi wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej do rozwiązywania praktycznych zadań.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej do rozwiązywania praktycznych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B01_K01
Student jest gotów do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących zjawisk i procesów ekonomicznych
2,0
3,0Student jest gotów w stopniu dostatecznym do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących zjawisk i procesów ekonomicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach. część 1 i 2, PWN, Warszawa, 2014
  2. Piszczała J., Matematyka i jej zastosowanie w naukach ekonomicznych, AE, Poznań, 2008
  3. Sołtysiak J., Zastosowanie matematyki w ekonomii i zarządzaniu, WSH, Gdańsk, 2002
  4. Winnicki K., Miklewska J., Perzyńska J., Zbiór przykładów i zadań z matematyki dla studentów studiów zaocznych, AR, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Banaś J., Podstawy matematyki dla ekonomistów, WNT, Warszawa, 2007
  2. Babula E., Czerwonka L., Zastosowanie matematyki w ekonomii i zarządzaniu / Mathematical applications in economics and management, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2015
  3. Osborne M.J., Mathematical methods for economic theory, https://mjo.osborne.economics.utoronto.ca/index.php/tutorial/index/1/toc
  4. Hoy M., Livernois J., McKenna Ch., Rees R., Stengos T., Mathematics for Economics, MIT Press, 2022, 4

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Granice ciągów i funkcji, ciągłość funkcji4
T-A-2Kolokwium nr 11
T-A-3Pochodna funkcji jednej zmiennej5
T-A-4Ekstrema lokalne i globalne funkcji jednej zmiennej4
T-A-5Badanie przebiegu zmienności funkcji jednej zmiennej5
T-A-6Kolokwium nr 21
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Granice ciągów i funkcji, ciągłość funkcji1
T-W-2Pochodna funkcji jednej zmiennej1
T-W-3Ekstrema lokalne i globalne funkcji jednej zmiennej1
T-W-4Badanie przebiegu zmienności funkcji jednej zmiennej1
T-W-5Kolokwium1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach20
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń10
A-A-3Wykonanie zadań domowych20
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Przygotowanie do wykładów17
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego z wykładów8
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B01_W01Student zna i rozumie teoretyczne podstawy rachunku różniczkowego funkcji jednej zmiennej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
Cel przedmiotuC-2Zdobycie przez studentów wiedzy niezbędnej do zrozumienia przedmiotów wykorzystujących zaawansowany aparat matematyczny takich jak: statystyka, ekonometria, badania operacyjne, metody ilościowe w ekonomii i in.
C-3Przygotowanie studentów do stosowania wiedzy matematycznej w badaniu zjawisk i procesów ekonomicznych
C-1Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z matematyki wyższej
Treści programoweT-W-4Badanie przebiegu zmienności funkcji jednej zmiennej
T-W-1Granice ciągów i funkcji, ciągłość funkcji
T-W-3Ekstrema lokalne i globalne funkcji jednej zmiennej
T-W-2Pochodna funkcji jednej zmiennej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy rachunku różniczkowego funkcji jednej zmiennej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B01_U01Student potrafi wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej do rozwiązywania praktycznych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie przez studentów wiedzy niezbędnej do zrozumienia przedmiotów wykorzystujących zaawansowany aparat matematyczny takich jak: statystyka, ekonometria, badania operacyjne, metody ilościowe w ekonomii i in.
C-3Przygotowanie studentów do stosowania wiedzy matematycznej w badaniu zjawisk i procesów ekonomicznych
C-1Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z matematyki wyższej
Treści programoweT-A-4Ekstrema lokalne i globalne funkcji jednej zmiennej
T-A-1Granice ciągów i funkcji, ciągłość funkcji
T-A-5Badanie przebiegu zmienności funkcji jednej zmiennej
T-A-3Pochodna funkcji jednej zmiennej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena samodzielnego rozwiązywania zadań podczas zajęć.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium.
S-3Ocena formująca: Ocena rozwiązywania zadań domowych (indywidualnie i w grupach).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej do rozwiązywania praktycznych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B01_K01Student jest gotów do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących zjawisk i procesów ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-2Zdobycie przez studentów wiedzy niezbędnej do zrozumienia przedmiotów wykorzystujących zaawansowany aparat matematyczny takich jak: statystyka, ekonometria, badania operacyjne, metody ilościowe w ekonomii i in.
C-3Przygotowanie studentów do stosowania wiedzy matematycznej w badaniu zjawisk i procesów ekonomicznych
C-1Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z matematyki wyższej
Treści programoweT-A-2Kolokwium nr 1
T-A-4Ekstrema lokalne i globalne funkcji jednej zmiennej
T-A-1Granice ciągów i funkcji, ciągłość funkcji
T-A-6Kolokwium nr 2
T-A-5Badanie przebiegu zmienności funkcji jednej zmiennej
T-A-3Pochodna funkcji jednej zmiennej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena samodzielnego rozwiązywania zadań podczas zajęć.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium.
S-3Ocena formująca: Ocena rozwiązywania zadań domowych (indywidualnie i w grupach).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów w stopniu dostatecznym do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących zjawisk i procesów ekonomicznych
3,5
4,0
4,5
5,0