Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska w przemyśle naftowym i gazowym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona środowiska w przemyśle naftowym i gazowym | ||
Specjalność | Inżynieria procesów przeróbki ropy naftowej i gazu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z problemami dotyczącymi ochrony środowiska w przemyśle naftowym i gazowniczym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt: zbiorników magazynowych, separatorów, bioreaktorów, urządzeń i aparatów do oczyszczania ścieków, wód i gruntów | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości ogólne o ropie naftowej i gazie ziemnym: pochodzenie, zasoby, wydobycie i zużycie, skład chemiczny, właściwości fizyczne i toksyczne, biomarkery | 2 |
T-W-2 | Zagadnienia ochrony środowiska w górnictwie naftowym i gazownictwie | 1 |
T-W-3 | Zagrożenia i działalność proekologiczna w transporcie i magazynowaniu ropy naftowej i gazu ziemnego | 2 |
T-W-4 | Oddziaływanie rafinerii na środowisko: emisje do powietrza, ścieki i odpady rafineryjne | 2 |
T-W-5 | Problemy ekologiczne związane z użytkowaniem paliw | 1 |
T-W-6 | Kolokwium | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | konsultacje | 9 |
A-P-2 | praca własna | 16 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | przygotowanie do kolokwium | 7 |
A-W-3 | czytanie wskazanej literatury | 7 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium na koniec semetru, forma pisemna, czas 45 minut |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena wykonania projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C05-11_W10 Student potrafi zdefiniować i opisać problemy dotyczące ochrony środowiska w górnictwie naftowym i gazownictwie | ICHP_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C05-11_U01 Student potrafi rozpoznawać, analizować i interpretować zagrożenia występujące w przemyśle naftowym i gazowniczym | ICHP_2A_U01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-1 |
ICHP_2A_C05-11_U15 Student potrafi uwzględniać w obliczeniach projektowych aspekty pozatechniczne | ICHP_2A_U15 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C05-11_K02 Student potrafi ocenić wpływ wybranych przedsięwzięć na środowisko Student potrafi ocenić ważność edukacji ekologicznej, ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko | ICHP_2A_K02 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C05-11_W10 Student potrafi zdefiniować i opisać problemy dotyczące ochrony środowiska w górnictwie naftowym i gazownictwie | 2,0 | Student nie zna podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą problemów ochrony środowiska w przemyśle naftowym i gazowniczym | |
3,5 | Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą problemów ochrony środowiska w przemyśle naftowym i gazowniczym, potrafi wymienić pojedyncze przykłady występujących zagrożeń | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą problemów ochrony środowiska w przemyśle naftowym i gazowniczym, potrafi wymienić zagrożenia zwiazane z transportem i magazynowaniem ropy naftowej i gazu ziemnego | |
4,5 | Student opanował szczegółową wiedzę dotyczącą problemów ochrony środowiska w przemyśle naftowym i gazowniczym, potrafi wymienić zagrożenia zwiazane z transportem i magazynowaniem ropy naftowej i gazu ziemnego, potrafi przedstawić przyczyny ich występowania | |
5,0 | Student opanował szczegółową wiedzę dotyczącą problemów ochrony środowiska w przemyśle naftowym i gazowniczym, potrafi wymienić zagrożenia zwiazane z transportem i magazynowaniem ropy naftowej i gazu ziemnego, potrafi omówić przyczyny i skutki ich występowania oraz możliwości ich zapobiegania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C05-11_U01 Student potrafi rozpoznawać, analizować i interpretować zagrożenia występujące w przemyśle naftowym i gazowniczym | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać zagrożeń występujących w przemyśle naftowym i gazowniczym |
3,0 | Student potrafi rozpoznać podstawowe zagrożenia występujące w przemyśle naftowym i gazowniczym | |
3,5 | Student potrafi rozpoznać większość zagrożeń występujących w przemyśle naftowym i gazowniczym | |
4,0 | Student potrafi rozpoznać oraz analizować kilka zagrożeń występujących w przemyśle naftowym i gazowniczym | |
4,5 | Student potrafi rozpoznać oraz analizować większość zagrożeń występujących w przemyśle naftowym i gazowniczym | |
5,0 | Student potrafi rozpoznać, analizować oraz interpretować większość zagrożeń występujących w przemyśle naftowym i gazowniczym | |
ICHP_2A_C05-11_U15 Student potrafi uwzględniać w obliczeniach projektowych aspekty pozatechniczne | 2,0 | Student nie dostrzega aspektów pozatechnicznych przy formułowaniu zadań inżynierskich. |
3,0 | Student dostrzega pojedyncze aspekty pozatechniczne przy formułowaniu zadań inżynierskich. | |
3,5 | Student dostrzega kilka aspektów pozatechnicznych przy formułowaniu zadań inżynierskich. | |
4,0 | Student dostrzega i potrafi uwzględnić pojedyncze aspekty pozatechniczne przy formułowaniu zadań inżynierskich. | |
4,5 | Student dostrzega i potrafi uwzględnić większość aspektów pozatechnicznych przy formułowaniu zadań inżynierskich. | |
5,0 | Student dostrzega i potrafi uwzględnić większość aspektów pozatechnicznych przy formułowaniu zadań inżynierskich, potrafi wskazać powiązania pomiędzy różnymi aspektami |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C05-11_K02 Student potrafi ocenić wpływ wybranych przedsięwzięć na środowisko Student potrafi ocenić ważność edukacji ekologicznej, ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko | 2,0 | Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. |
3,0 | Student rozumie, w stopniu dostatecznym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Nie potrafi podać żadnego przykładu wpływu działalności przemysłu na środowisko. | |
3,5 | Student rozumie, w stopniu dostatecznym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi podać pojedyncze przykłady wpływu działalności przemysłu na środowisko. | |
4,0 | Student rozumie, w stopniu dobrym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi podać kilka przykładów wpływu działalności przemysłu na środowisko. | |
4,5 | Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi przedstawić i scharakteryzować różne przykłady, wyciągnąć wstępne wnioski. | |
5,0 | Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi przedstawić i scharakteryzować różne przykłady, wyciągnąć wnioski oraz zaproponować przykładowe rozwiązania występujących problemów. |
Literatura podstawowa
- J. Sutygała (red.), Ropa naftowa a środowisko przyrodnicze, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2001
- J. Surygała (red.), Zanieczyszczenia naftowe w gruncie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2000
- J. Molenda, K. Steczko, Ochrona środowiska w gazownictwie i wykorzystaniu gazu, WNT, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- B. Kołwzan, Bioremediacja gleb skażonych produktami naftowymi wraz z oceną ekotoksyczności, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2005
- G.A. Płaza, Bioremediacja gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi z terenu rafinerii metodą biopryzmy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006