Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Procesy i urządzenia w ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Gospodarka odpadami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka odpadami
Specjalność Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elementy fizyki.
W-2Aparatura chemiczna i procesowa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zrozumie ważne znaczenie gospodarki odpadami w aspektach ochrony środowiska naturalnego, odzysku surowców wtórnych oraz problemów zogrożenie spowodowanych niewłaściwą gospodarką odpadami stałymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podział odpadów według sektorów gospodarki. Ogólne charakterystyki odpadów. Klasy szkodliwości odpadów. Europejskie zasady gospodarki odpadami. Wskażniki gromadzenia odpadów. Technologie minimalizacji odpadów. Podstawowe metody gospodarki odpadmi. Porównanie metod. Kryteria ocen. Składowiska odpadów. Klasyfikacja. Wymagania. Zjawiska na składowiskach. Podstawowe wzory obiczeń składowisk odpadów. Bilanse wodne oraz bilans gazów na składowiskach odpadów.3
T-W-2Kompostowanie. Pocesy rozkładu odpadów. Systemy trchnologiczne. Procesy decydyjace o jakosci kompostu. Zastosowanie kompostu. Podstawowe wzory do oblizcenia komppostowni. Recykling. Porządkowanie rynku recyklingu. Operacje przy recyklingu. Bilans materiałowy i energetyczny. Podstawowe metody odzysku materiały z odpadów.3
T-W-3Utylizacja termiczna. Zjawiska podczas procesu spalania odpadów. Podstawowe metody utylizacji termicznej. Instalacje. Nowoczesne zalecane instalacje. Dioksyny i furany. Parametr I-TEQ. Zestalanie odpadów sypkich.2
T-W-4Zagadnienia, priorytety i modele systemów gospodarki odpadasmi. Nowe koncepcje gospodarki odpadami. Nakłady na ochronę środowiska. Schematy SIGOP.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Przygotowanie do sprawdzianu.9
A-W-3Studia aktów prawnych.7
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestru o treści teoretycznej i obliczeniowej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-09_W01
Student posiada wiedzę pozwalajaca na zrozumienie znaczenie gospodarki odpadami w aspektach ochrony środowiska naturalnego, odzysku surowców wtórnych oraz problemów zogrożenie spowodowanych niewłaściwą gospodarką odpadami stałymi.
ICHP_2A_W06, ICHP_2A_W01, ICHP_2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-09_U01
Studen osiągnie umiejetności podstawowych obliczeń ogólnych dotyczących procesów oraz obliiczeń szczególnych dotyczacych urządzeń..
ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U15, ICHP_2A_U10, ICHP_2A_U11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-09_K02
Student ma świadomość, że zdobyta wiedza i zdolnośćc jej stosowania podniesie jego imiejętności w pracy lub nauce przydatne w karierze zawodowej.
ICHP_2A_K04, ICHP_2A_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-09_W01
Student posiada wiedzę pozwalajaca na zrozumienie znaczenie gospodarki odpadami w aspektach ochrony środowiska naturalnego, odzysku surowców wtórnych oraz problemów zogrożenie spowodowanych niewłaściwą gospodarką odpadami stałymi.
2,0Student nie orientuje się w problemach gospodarki odpadami stałumi.
3,0Student orientuje się w problemach gospodarki odpadami stałymi. Jednak rozumie w w stopniu ograniczonym waznośi ochrony środowiska zagrożonego nadmiernym. gromadzeniem odpadów. Student wymienia metody gospodarki odpadami z ogólnikowa informacja.
3,5Student orientuje się w problemach gospodarki odpadami stałymi.i rozumie w pełni wazności ochrony środowiska zagrożonego nadmiernym. gromadzeniem odpadów.Student wymienia metody gospodarki odpadami z wystarczająca informacja dotyczaca wad i zalet. Sydent ma ogólnikową wiedze modelach gospodarki odpadami oraz podstawowych relacjach metematycznych stosowanych do obliczeń technicznych w zakresie gospodarki odpadami.
4,0Student orientuje się w problemach gospodarki odpadami stałymi.i rozumie w pełni wazności ochrony środowiska zagrożonego nadmiernym. gromadzeniem odpadów. Student wymienia metody gospodarki odpadami z wystarczająca informacja dotyczaca wad i zalet oraz zna najprostsze schematy modeli gospodarki odpadam.
4,5Student oreintyje się w problemach gospodarki odpadami stałymi.i posiada wiedzę pozwalająca dyskusyjnie analizowac stosownośc wyboru odpowiedniej metody utylizacji odpadów stałych.Student jest w stanie zaprezentować ważniejsze modele gospodarki odpadami.
5,0Student posiada wiedzę pozwalająca proponowasć metody gospodarki odpadami wraz z uzasadnieniem wyboru metody. Sudent uanalizowac stosownośc wyboru odpowiedniej metody utylizacji odpadów stałych.Student jest wstanie zaprezentowac pełny wachlasz modele gospodarki odpadami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-09_U01
Studen osiągnie umiejetności podstawowych obliczeń ogólnych dotyczących procesów oraz obliiczeń szczególnych dotyczacych urządzeń..
2,0Student nie umie stosować zależności matematyczne stosowane w obliczeniach diotyczacych problemów gospodarki odpadami stałumi.
3,0Student umie w stopniu ograniczonym realizować oblicyenia metematyczne głownych parametrów określających parametry geometryczne okreslonych metod utylizacji odpadów stałych.
3,5Student umie realizować oblcyzcenia metematyczne głownych parametrów określających parametry geometryczne okreslonych metod utylizacji odpadów stałych oray. umie wzkonac obrayz graficyne moeli gospodarki odpadami.
4,0Student umie realizować obliczenienia parametrów geometrycznych dotyczących metod utylizacji odpadów i umie również wykonać obliczenia wskażników pozwalajacych porównać zasadność stosowania okreslonej metody utylizacji z technicznego i ekologicznego punktu widzenia.
4,5Student umie realizowac oblizcenia podstawowych parametrów fizykochemicznych odpadów, parametrów geometrycznych oraz wskażników dotyczacych określonych metod utylizacji odpadów.
5,0Student umie realizowac dowolne oblizcenia numeryczne z wykozrystaniem wzorów matematycznych dotyczacych gospodarki odpadami oraz jest w stanie zaprezentować konfiguracje geometryczne aparatów dla wskazanego procesu ulylizacji odpadów szególnego rodzaju.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-09_K02
Student ma świadomość, że zdobyta wiedza i zdolnośćc jej stosowania podniesie jego imiejętności w pracy lub nauce przydatne w karierze zawodowej.
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu; postępuje zgodnie z zasadami etyki oraz wykazuje zdolność do kierowania zespołem zdeterminowanym do osiągnięcia założonego celu.

Literatura podstawowa

  1. Żygadło M., Gospodarka odpadami komunalnymi, WPŚw, Kielce, 1999
  2. Piecuch T., Termiczna utylizacja odpadów i ochrona powietrz pzred szkodliwymi składnikami spalin, WPKo, Koszalin, 1998
  3. Kempa E., Gospodarka odpadami miejskimi, Arkady, Warszawa, 1983
  4. Gomółka B., Podstawy ochrony środowiska, WPWr, Wrocław, 1980

Literatura dodatkowa

  1. Lemański J., Zasady uszczelniania wysypisk, ujmowanie biogazu i odcieków, Arka Konsorcjum, Poznań, 1993
  2. Biedugnis S., Cholewiński J., Optymalizacja gospodarki odpadami, PWN, Warzsawa, 1992
  3. GUS. Rocznik statystyczny., 2012
  4. Rozporzadzenia Ministra Obwieszczenie Marszałka Sejmu. Strony internetowe, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział odpadów według sektorów gospodarki. Ogólne charakterystyki odpadów. Klasy szkodliwości odpadów. Europejskie zasady gospodarki odpadami. Wskażniki gromadzenia odpadów. Technologie minimalizacji odpadów. Podstawowe metody gospodarki odpadmi. Porównanie metod. Kryteria ocen. Składowiska odpadów. Klasyfikacja. Wymagania. Zjawiska na składowiskach. Podstawowe wzory obiczeń składowisk odpadów. Bilanse wodne oraz bilans gazów na składowiskach odpadów.3
T-W-2Kompostowanie. Pocesy rozkładu odpadów. Systemy trchnologiczne. Procesy decydyjace o jakosci kompostu. Zastosowanie kompostu. Podstawowe wzory do oblizcenia komppostowni. Recykling. Porządkowanie rynku recyklingu. Operacje przy recyklingu. Bilans materiałowy i energetyczny. Podstawowe metody odzysku materiały z odpadów.3
T-W-3Utylizacja termiczna. Zjawiska podczas procesu spalania odpadów. Podstawowe metody utylizacji termicznej. Instalacje. Nowoczesne zalecane instalacje. Dioksyny i furany. Parametr I-TEQ. Zestalanie odpadów sypkich.2
T-W-4Zagadnienia, priorytety i modele systemów gospodarki odpadasmi. Nowe koncepcje gospodarki odpadami. Nakłady na ochronę środowiska. Schematy SIGOP.1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Przygotowanie do sprawdzianu.9
A-W-3Studia aktów prawnych.7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C07-09_W01Student posiada wiedzę pozwalajaca na zrozumienie znaczenie gospodarki odpadami w aspektach ochrony środowiska naturalnego, odzysku surowców wtórnych oraz problemów zogrożenie spowodowanych niewłaściwą gospodarką odpadami stałymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W06ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie ukończonej specjalności
ICHP_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu procesów inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_2A_W05ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu wybranej specjalności kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa
Cel przedmiotuC-1Student zrozumie ważne znaczenie gospodarki odpadami w aspektach ochrony środowiska naturalnego, odzysku surowców wtórnych oraz problemów zogrożenie spowodowanych niewłaściwą gospodarką odpadami stałymi.
Treści programoweT-W-1Podział odpadów według sektorów gospodarki. Ogólne charakterystyki odpadów. Klasy szkodliwości odpadów. Europejskie zasady gospodarki odpadami. Wskażniki gromadzenia odpadów. Technologie minimalizacji odpadów. Podstawowe metody gospodarki odpadmi. Porównanie metod. Kryteria ocen. Składowiska odpadów. Klasyfikacja. Wymagania. Zjawiska na składowiskach. Podstawowe wzory obiczeń składowisk odpadów. Bilanse wodne oraz bilans gazów na składowiskach odpadów.
T-W-2Kompostowanie. Pocesy rozkładu odpadów. Systemy trchnologiczne. Procesy decydyjace o jakosci kompostu. Zastosowanie kompostu. Podstawowe wzory do oblizcenia komppostowni. Recykling. Porządkowanie rynku recyklingu. Operacje przy recyklingu. Bilans materiałowy i energetyczny. Podstawowe metody odzysku materiały z odpadów.
T-W-3Utylizacja termiczna. Zjawiska podczas procesu spalania odpadów. Podstawowe metody utylizacji termicznej. Instalacje. Nowoczesne zalecane instalacje. Dioksyny i furany. Parametr I-TEQ. Zestalanie odpadów sypkich.
T-W-4Zagadnienia, priorytety i modele systemów gospodarki odpadasmi. Nowe koncepcje gospodarki odpadami. Nakłady na ochronę środowiska. Schematy SIGOP.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestru o treści teoretycznej i obliczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie orientuje się w problemach gospodarki odpadami stałumi.
3,0Student orientuje się w problemach gospodarki odpadami stałymi. Jednak rozumie w w stopniu ograniczonym waznośi ochrony środowiska zagrożonego nadmiernym. gromadzeniem odpadów. Student wymienia metody gospodarki odpadami z ogólnikowa informacja.
3,5Student orientuje się w problemach gospodarki odpadami stałymi.i rozumie w pełni wazności ochrony środowiska zagrożonego nadmiernym. gromadzeniem odpadów.Student wymienia metody gospodarki odpadami z wystarczająca informacja dotyczaca wad i zalet. Sydent ma ogólnikową wiedze modelach gospodarki odpadami oraz podstawowych relacjach metematycznych stosowanych do obliczeń technicznych w zakresie gospodarki odpadami.
4,0Student orientuje się w problemach gospodarki odpadami stałymi.i rozumie w pełni wazności ochrony środowiska zagrożonego nadmiernym. gromadzeniem odpadów. Student wymienia metody gospodarki odpadami z wystarczająca informacja dotyczaca wad i zalet oraz zna najprostsze schematy modeli gospodarki odpadam.
4,5Student oreintyje się w problemach gospodarki odpadami stałymi.i posiada wiedzę pozwalająca dyskusyjnie analizowac stosownośc wyboru odpowiedniej metody utylizacji odpadów stałych.Student jest w stanie zaprezentować ważniejsze modele gospodarki odpadami.
5,0Student posiada wiedzę pozwalająca proponowasć metody gospodarki odpadami wraz z uzasadnieniem wyboru metody. Sudent uanalizowac stosownośc wyboru odpowiedniej metody utylizacji odpadów stałych.Student jest wstanie zaprezentowac pełny wachlasz modele gospodarki odpadami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C07-09_U01Studen osiągnie umiejetności podstawowych obliczeń ogólnych dotyczących procesów oraz obliiczeń szczególnych dotyczacych urządzeń..
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
ICHP_2A_U15potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w realizowanych procesach w zakresie ukończonej specjalności
ICHP_2A_U10przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
ICHP_2A_U11potrafi weryfikować koncepcje rozwiązań inżynierskich w odniesieniu do stanu wiedzy w inżynierii chemicznej i procesowej a w szczególności w zakresie swojej specjalności
Cel przedmiotuC-1Student zrozumie ważne znaczenie gospodarki odpadami w aspektach ochrony środowiska naturalnego, odzysku surowców wtórnych oraz problemów zogrożenie spowodowanych niewłaściwą gospodarką odpadami stałymi.
Treści programoweT-W-1Podział odpadów według sektorów gospodarki. Ogólne charakterystyki odpadów. Klasy szkodliwości odpadów. Europejskie zasady gospodarki odpadami. Wskażniki gromadzenia odpadów. Technologie minimalizacji odpadów. Podstawowe metody gospodarki odpadmi. Porównanie metod. Kryteria ocen. Składowiska odpadów. Klasyfikacja. Wymagania. Zjawiska na składowiskach. Podstawowe wzory obiczeń składowisk odpadów. Bilanse wodne oraz bilans gazów na składowiskach odpadów.
T-W-2Kompostowanie. Pocesy rozkładu odpadów. Systemy trchnologiczne. Procesy decydyjace o jakosci kompostu. Zastosowanie kompostu. Podstawowe wzory do oblizcenia komppostowni. Recykling. Porządkowanie rynku recyklingu. Operacje przy recyklingu. Bilans materiałowy i energetyczny. Podstawowe metody odzysku materiały z odpadów.
T-W-3Utylizacja termiczna. Zjawiska podczas procesu spalania odpadów. Podstawowe metody utylizacji termicznej. Instalacje. Nowoczesne zalecane instalacje. Dioksyny i furany. Parametr I-TEQ. Zestalanie odpadów sypkich.
T-W-4Zagadnienia, priorytety i modele systemów gospodarki odpadasmi. Nowe koncepcje gospodarki odpadami. Nakłady na ochronę środowiska. Schematy SIGOP.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestru o treści teoretycznej i obliczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie stosować zależności matematyczne stosowane w obliczeniach diotyczacych problemów gospodarki odpadami stałumi.
3,0Student umie w stopniu ograniczonym realizować oblicyenia metematyczne głownych parametrów określających parametry geometryczne okreslonych metod utylizacji odpadów stałych.
3,5Student umie realizować oblcyzcenia metematyczne głownych parametrów określających parametry geometryczne okreslonych metod utylizacji odpadów stałych oray. umie wzkonac obrayz graficyne moeli gospodarki odpadami.
4,0Student umie realizować obliczenienia parametrów geometrycznych dotyczących metod utylizacji odpadów i umie również wykonać obliczenia wskażników pozwalajacych porównać zasadność stosowania okreslonej metody utylizacji z technicznego i ekologicznego punktu widzenia.
4,5Student umie realizowac oblizcenia podstawowych parametrów fizykochemicznych odpadów, parametrów geometrycznych oraz wskażników dotyczacych określonych metod utylizacji odpadów.
5,0Student umie realizowac dowolne oblizcenia numeryczne z wykozrystaniem wzorów matematycznych dotyczacych gospodarki odpadami oraz jest w stanie zaprezentować konfiguracje geometryczne aparatów dla wskazanego procesu ulylizacji odpadów szególnego rodzaju.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C07-09_K02Student ma świadomość, że zdobyta wiedza i zdolnośćc jej stosowania podniesie jego imiejętności w pracy lub nauce przydatne w karierze zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
ICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student zrozumie ważne znaczenie gospodarki odpadami w aspektach ochrony środowiska naturalnego, odzysku surowców wtórnych oraz problemów zogrożenie spowodowanych niewłaściwą gospodarką odpadami stałymi.
Treści programoweT-W-1Podział odpadów według sektorów gospodarki. Ogólne charakterystyki odpadów. Klasy szkodliwości odpadów. Europejskie zasady gospodarki odpadami. Wskażniki gromadzenia odpadów. Technologie minimalizacji odpadów. Podstawowe metody gospodarki odpadmi. Porównanie metod. Kryteria ocen. Składowiska odpadów. Klasyfikacja. Wymagania. Zjawiska na składowiskach. Podstawowe wzory obiczeń składowisk odpadów. Bilanse wodne oraz bilans gazów na składowiskach odpadów.
T-W-2Kompostowanie. Pocesy rozkładu odpadów. Systemy trchnologiczne. Procesy decydyjace o jakosci kompostu. Zastosowanie kompostu. Podstawowe wzory do oblizcenia komppostowni. Recykling. Porządkowanie rynku recyklingu. Operacje przy recyklingu. Bilans materiałowy i energetyczny. Podstawowe metody odzysku materiały z odpadów.
T-W-3Utylizacja termiczna. Zjawiska podczas procesu spalania odpadów. Podstawowe metody utylizacji termicznej. Instalacje. Nowoczesne zalecane instalacje. Dioksyny i furany. Parametr I-TEQ. Zestalanie odpadów sypkich.
T-W-4Zagadnienia, priorytety i modele systemów gospodarki odpadasmi. Nowe koncepcje gospodarki odpadami. Nakłady na ochronę środowiska. Schematy SIGOP.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestru o treści teoretycznej i obliczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu; postępuje zgodnie z zasadami etyki oraz wykazuje zdolność do kierowania zespołem zdeterminowanym do osiągnięcia założonego celu.