Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Informatyka procesowa
Sylabus przedmiotu Sieci gazowe, przesyłowe i rozdzielcze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sieci gazowe, przesyłowe i rozdzielcze | ||
Specjalność | Inżynieria procesów ekoenergetyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Szoplik <Jolanta.Szoplik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Procesy dynamiczne |
W-2 | Podstawy termodynamiki płynów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z krajowym system transportu i magazynowania gazu ziemnego |
C-2 | Zapoznanie z wybranymi przepisami regulującymi bezpieczny transport gazu siecią |
C-3 | Zapoznanie z procesami towarzyszącymi transportowi rurociągowemu |
C-4 | Zapoznanie z metodami obliczeniowymi parametrów eksploatacyjnych złożonych systemów sieciowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie wybranych właściwości fizycznych gazu ziemnego o jakości gazociągowej. | 1 |
T-A-2 | Obliczenia wytrzymałościowe stalowych gazociągów wysokiego ciśnienia. | 1 |
T-A-3 | Obliczanie średniego ciśnienia i temperatury gazu w gazociągu wysokiego ciśnienia. Obliczanie cisnienia gazu w dowolnym punkcie gazociągu. Obliczanie temperatury tworzenia się hydratów w gazie. | 1 |
T-A-4 | Obliczanie spadku cisnienia gazu, średnicy lub długości gazociągu wysokiego ciśnienia. | 1 |
T-A-5 | Obliczanie zdolności przesyłowej, przepustowości oraz pojemności magazynowej gazociągu wysokiego ciśnienia. | 1 |
T-A-6 | Obliczanie spadku cisnienia w gazociągach średniego lub niskiego ciśnienia. | 1 |
T-A-7 | Obliczanie przykładowych fragmentów rozgałęzionych sieci gazociągów niskiego ciśnienia. | 1 |
T-A-8 | Obliczanie przykładowych fragmentów pierścieniowych sieci gazociągów niskiego cisnienia. | 1 |
T-A-9 | Kolokwium | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka i właściwości gazu ziemnego rozprowadzanego siecią gazociągów. Podział paliw gazowych zgodnie z Polską Normą. | 1 |
T-W-2 | Podział sieci gazowych według różnych kryteriów. Podstawowe definicje związane z transportem gazu siecią rurociągów. | 1 |
T-W-3 | Budowa sieci i przyłączy gazowych - regulacje prawne. Wybrane aspekty ustaw: Prawo Budowlane, Prawo Energetyczne, Rozporządzenie Ministra Gospodarki w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać sieci gazowe. | 2 |
T-W-4 | Materiały do budowy sieci i przyłączy gazowych. Charakterystyka wybranych gatunków stali oraz tworzyw sztucznych (PE lub PA). Wady i zalety stali oraz PE. Metody Łączenia rurociągów ze stali lub polietylenu. | 2 |
T-W-5 | Stacje gazowe redukcyjne i pomiarowe w systemach dostawy gazu. Podział stacji ze względu na wybrane kryteria. Budowa stacji gazowej i jej rola w sieci. Redukcja ciśnienia gazu. | 1 |
T-W-6 | Tłocznia gazu - stacja sprężania gazu ziemnego. Budowa i rola tłoczni gazu w systemie transportu gazu ziemnego. Sprężanie gazu. | 2 |
T-W-7 | Sieci gazowe wysokiego ciśnienia. Charakterystyka i budowa sieci gazowej wysokiego ciśnienia. Obliczanie wybranych parametrów eksploatacyjnych sieci wysokiego ciśnienia. Obliczanie spadku ciśnienia płynu oraz średnicy ekonomicznej gazociągu wysokiego ciśnienia. | 2 |
T-W-8 | Sieci gazowe średniego oraz niskiego ciśnienia. Budowa i charakterystyka sieci rozdzielczej gazu. Obliczanie spadku ciśnienia, średnicy gazociągu oraz ciśnień w węzłach przykładowych sieci sieci ostrukturze rozgałązionej lub pierścieniowej. | 2 |
T-W-9 | Wybrane metody wyznaczania nierównomierności obciążenia sieci gazowej w cyklu rocznym lub dobowym. Współczynniki jednocześności działania urządzeń gazowych, współczynniki nierównomierności czasowej. | 1 |
T-W-10 | Metody i urządzenia do pomiaru wybranych parametrów strumienia gazu. | 1 |
T-W-11 | Metody i narzędzia symulacji przepływu gazu w sieci rurociągów. Symulacja statyczna i dynamiczna. Podstawy teorii grafów, I i II prawo Kirchhoffa, równanie przepływu. Przegląd i porównanie wybranych programów komputerowych do symulacji przepływu gazu w sieci wysokiego lub niskiego ciśnienia. | 1 |
T-W-12 | Wyznaczanie stref zagrożonych wybuchem w wyniku emisji metanu z sieci gazowej, tłoczni lub stacji redukcyjnej. | 1 |
T-W-13 | Korozja i ochrona gazociągów przed korozją. Przyczyny powstawania korozji. Metody ochrony przed korozją. Czynna i bierna ochrona przed korozją gazociągów. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Przygotowanie do kolokwium | 20 |
A-A-3 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 21 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 15 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin obejmuje tematykę wykładów, forma pisemna, czas trwania egzaminu 90 min |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające przyswojenie materiału realizowanego na ćwiczeniach, forma pisemna, czas trwania 45 min |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-10a_W04 Student potrafi dobrać metodę wyznaczania podstawowych parametrów eksploatacyjnych sieci gazowej. Posiada wiedzę o nowoczesnych technikach stosowanych w obliczeniach sieci rurociągów w zależności od poziomu nadciśnienia strumienia transportowanego gazu. | ICHP_2A_W07 | — | — | C-4 | T-A-7, T-A-8, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-8, T-W-11, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1 |
ICHP_2A_C04-10a_W05 Student potrafi wskazać wady, zalety oraz podstawowe właściwości fizyczne gazu ziemnego jako paliwa w energetyce. | ICHP_2A_W05 | — | — | C-3, C-2 | T-A-1, T-A-3, T-W-12, T-W-10, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
ICHP_2A_C04-10a_W06 Student ma wiedzę niezbędną do wyboru najlepszego sposobu transportu i magazynowania gazu ziemnego. | ICHP_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-12, T-W-7 | M-1 | S-1 |
ICHP_2A_C04-10a_W09 Student ma wiedzę na temat metod obliczenia podstawowych parametrów eksploatacyjnych sieci gazowej oraz nowoczesnych technikach stosowanych w obliczeniach sieci rurociągów w zależności od poziomu ciśnienia strumienia transportowanego gazu. | ICHP_2A_W09 | — | — | C-4 | T-A-7, T-A-8, T-A-3, T-A-4, T-W-8, T-W-11, T-W-7 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-10a_U09 Student potrafi dobrać oraz zweryfikować odpowiednią metodą analityczną lub symulacyjną obliczenia wybranych parametrów sieci gazowych w zależności od poziomu nadciśnienia gazu w sieci lub struktury sieci. | ICHP_2A_U09 | — | — | C-4 | T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-4 | M-2 | S-2 |
ICHP_2A_C04-10a_U13 Student posiada umiejętności niezbędne do pracy związanej z transportem paliw gazowych, potrafi wskazać potencjalne niebezpieczeństwo związane z transportem gazu siecią rurociągów oraz dokonać stosownych obliczeń | ICHP_2A_U13 | — | — | C-3, C-2 | T-W-12, T-W-3, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-10a_K01 Student posiada świadomość ciągłego dokształcania zawodowego w zakresie poznawania nowych metod i narzędzi obliczania złożonych układów sieci gazowych oraz chętnie dzieli się swoimi poglądami w tej dziedzinie. | ICHP_2A_K01 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-13, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1 |
ICHP_2A_C04-10a_K02 Student ma świadomość wpływu własnej pracy (rezultatów obliczeń i doboru urządzeń wspomagających transport) i podejmowanych decyzji na proces transportu gazu siecią oraz na środowisko naturalne. | ICHP_2A_K02 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-5, T-W-6, T-W-5, T-W-12, T-W-13, T-W-9 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-10a_W04 Student potrafi dobrać metodę wyznaczania podstawowych parametrów eksploatacyjnych sieci gazowej. Posiada wiedzę o nowoczesnych technikach stosowanych w obliczeniach sieci rurociągów w zależności od poziomu nadciśnienia strumienia transportowanego gazu. | 2,0 | Student nie potrafi dobrać lub wymienić metod wyznaczania podstawowych parametrów eksploatacyjnych sieci gazowej. |
3,0 | Student potrafi wymienić tylko podstawowe metody szacowania najważniejszych parametrów, charakteryzujących pracę prostego przykładu sieci gazowej. | |
3,5 | Student potrafi dobrać metodę wyznaczania ważnych parametrów eksploatacyjnych prostego przykładu sieci gazowej niskiego oraz wysokiego ciśnienia | |
4,0 | Student potrafi zaproponować jedną z metod wyznaczania ważnych parametrów eksploatacyjnych sieci gazowej o złożonej strukturze w zależności od wielkości nadciśnienia transportowanego strumienia gazu. | |
4,5 | Student potrafi dobrać metodę wyznaczania wszystkich ważnych parametrów eksploatacyjnych sieci gazowej o strukturze pierścieniowej lub rozgałęzionej w zależności od wielkości nadciśnienia transportowanego strumienia gazu. | |
5,0 | Student potrafi dobrać i uzasadnić wybór danej metody wyznaczania wszystkich ważnych parametrów eksploatacyjnych sieci gazowej o złożonej strukturze (pierścieniowej oraz rozgałęzionej lub mieszanej) w zależności od wielkości nadciśnienia strumienia gazu oraz potrafi wskazać inne możliwości wyznaczania tych parametrów, np za pomocą programów symulacyjnych. | |
ICHP_2A_C04-10a_W05 Student potrafi wskazać wady, zalety oraz podstawowe właściwości fizyczne gazu ziemnego jako paliwa w energetyce. | 2,0 | Student nie potrafi wskazać wad, zalet oraz właściwości gazu ziemnego stosowanego jako paliwo lub surowiec w gospodarce. |
3,0 | Student potrafi wskazać tylko podstawowe wady i zalety gazu ziemnego jako paliwa, stosowanego w gospodarce oraz zna podstawowe właściwości fizyczne gazu ziemnego. | |
3,5 | Student potrafi wymienić większość wad i zalet i właściwości gazu ziemnego jako paliwa lub surowca, stosowanego w gospodarce oraz zdefiniować właściwości fizyczne gazu ziemnego rozprowadzanego siecią gazową. | |
4,0 | Student potrafi scharakteryzować wady i zalety gazu ziemnego jako paliwa oraz surowca stosowanego w gospodarce lub przemyśle. Student potrafi dobrać metodę szacowania większości właściwości fizycznych gazu ziemnego rozprowadzanego siecią gazową. | |
4,5 | Student zna wady i zalety gazu ziemnego jako paliwa, stosowanego w gospodarce oraz jako surowiec w przemyśle i potrafi wskazać możliwości zastosowania gazu w różnych gałęziach gospodarki. Student potrafi dobrać metodę szacowania większości właściwości fizycznych gazu ziemnego rozprowadzanego siecią gazową oraz potrafi porównać właściwości gazu ziemnego z innymi rodzajami paliw. | |
5,0 | Student doskonale charakteryzuje i objaśnia wszystkie najważniejsze właściwości gazu ziemnego oraz potrafi uzasadnić wybór gazu ziemnego jako ekologicznie czystego paliwa dla gospodarki i wskazać alternatywne, ekonomicznie uzasadnione,inne rodzaje paliw. | |
ICHP_2A_C04-10a_W06 Student ma wiedzę niezbędną do wyboru najlepszego sposobu transportu i magazynowania gazu ziemnego. | 2,0 | Student nie potrafi zaproponować żadnego sposobu transportu lub magazynowania gazu ziemnego. |
3,0 | Student potrafi wymienić i objaśnić tylko jedną metodę lub sposób transportu lub magazynowania gazu ziemnego. | |
3,5 | Student potrafi wymienić i opisać wile metod transportu lub magazynowania gazu ziemnego. | |
4,0 | Student potrafi wymienić, scharakteryzować oraz dokonać wyboru jednej metody transportu lub magazynowania gazu ziemnego. | |
4,5 | Student umie przeprowadzić teoretyczną analizę porównawczą kilku metod transportu lub magazynowania gazu oraz wskazać najlepszą z nich. | |
5,0 | Student, na podstawie analizy porównawczej, umie wybrać najlepszą metodę transportu lub magazynowania gazu oraz potrafi uzasadnić taki wybór. | |
ICHP_2A_C04-10a_W09 Student ma wiedzę na temat metod obliczenia podstawowych parametrów eksploatacyjnych sieci gazowej oraz nowoczesnych technikach stosowanych w obliczeniach sieci rurociągów w zależności od poziomu ciśnienia strumienia transportowanego gazu. | 2,0 | Student nie potrafi dobrać metody i wykonać obliczeń podstawowych parametrów eksploatacyjnych sieci gazowej. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić obliczenia tylko podstawowych parametrów, charakteryzujących pracę prostego przykładu sieci gazowej. | |
3,5 | Student potrafi wykonać obliczenia ważnych parametrów eksploatacyjnych prostego przykładu sieci gazowej niskiego oraz wysokiego ciśnienia | |
4,0 | Student potrafi wykonać obliczenia ważnych parametrów eksploatacyjnych sieci gazowej o złożonej strukturze w zależności od wielkości nadciśnienia transportowanego strumienia gazu. | |
4,5 | Student potrafi wykonać obliczenia wszystkich ważnych parametrów eksploatacyjnych sieci gazowej o strukturze pierścieniowej lub rozgałęzionej w zależności od wielkości nadciśnienia transportowanego strumienia gazu. | |
5,0 | Student potrafi wykonać obliczenia wszystkich parametrów eksploatacyjnych sieci gazowej o złożonej strukturze (pierścieniowej oraz rozgałęzionej lub mieszanej) w zależności od wielkości nadciśnienia transportowanego strumienia gazu oraz potrafi przeprowadzić analogiczne obliczenia w programie GASNET. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-10a_U09 Student potrafi dobrać oraz zweryfikować odpowiednią metodą analityczną lub symulacyjną obliczenia wybranych parametrów sieci gazowych w zależności od poziomu nadciśnienia gazu w sieci lub struktury sieci. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować żadnej metody obliczeniowej sieci gazowej. |
3,0 | Student potrafi wskazać odpowiednią metodę obliczeniową dla niektórych typów sieci gazowej. | |
3,5 | Student potrafi dobrać odpowiednią metodę obliczeniową dla większości typów sieci różniących się strukturą lub poziomem nadciśnienia strumienia gazu. | |
4,0 | Student potrafi dokonać wyboru najlepszej metody obliczeniowej dla wybranych parametrów sieci w zależności od poziomu nadciśnienia strumienia transportowanego gazu lub struktury gazociągów tworzących sieć. | |
4,5 | Student umie dobrać taką metodę obliczeniową wybranych parametrów eksploatacyjnych sieci o złożonej strukturze, która jest nalepsza dla danego typu sieci. | |
5,0 | Student umie dobrać taką metodę obliczeniową wybranych parametrów eksploatacyjnych sieci o złożonej strukturze, która jest nalepsza dla danego typu sieci oraz potrafi uzasadnić wybór, wykonując stosowne obliczenia. | |
ICHP_2A_C04-10a_U13 Student posiada umiejętności niezbędne do pracy związanej z transportem paliw gazowych, potrafi wskazać potencjalne niebezpieczeństwo związane z transportem gazu siecią rurociągów oraz dokonać stosownych obliczeń | 2,0 | Student nie jest świadomy i nie potrafi określić niebezpieczeństwa związanego z transportem gazu rurociągiem. |
3,0 | Student potrafi wskazać niebezpieczeństwo związane z transportem rurociągowym gazu ziemnego. | |
3,5 | Student potrafi wskazać rodzaj niebezpieczeństwa związanego z transportem rurociągowym gazu ziemnego oraz wykonać proste obliczenia w celu jego oszacowania. | |
4,0 | Student posiada umiejętności niezbędne do pracy związanej z transportem paliw gazowych oraz wskazać niebezpieczeństo związane z przesyłem gazu siecią. Potrafi także wykonać proste obliczenia wielkości stref zagrożonych wybuchem w obrębie gazociągu. | |
4,5 | Student posiada umiejętności niezbędne do pracy związanej z transportem paliw gazowych oraz wskazać niebezpieczeństo związane z przesyłem gazu siecią. Student potrafi także wykonać proste obliczenia wielkości stref zagrożonych wybuchem w obrębie gazociągu oraz urządzeń wspomagających transport gazu siecią (stacja redukcyjna lub tłocznia) | |
5,0 | Student posiada umiejętności niezbędne do pracy związanej z transportem paliw gazowych, potrafi wskazać niebezpieczeństo związane z przesyłem gazu siecią, umie wykonać obliczenia szerokości stref zagrożonych wybuchem dla wszystkich elementów sieci gazowej w zależności od rodzaju przepływu gazu w sieci. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-10a_K01 Student posiada świadomość ciągłego dokształcania zawodowego w zakresie poznawania nowych metod i narzędzi obliczania złożonych układów sieci gazowych oraz chętnie dzieli się swoimi poglądami w tej dziedzinie. | 2,0 | Student nie ma świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy w zakresie poznawania nowych metod obliczania, projektowania i budowy sieci rurociągów do transportu paliw gazowych. |
3,0 | Student czuje potrzebę zdobywania nowej wiedzy w zakresie projektowania i budowy sieci rurociągów do transportu gazu ziemnego. | |
3,5 | Student jest świadomy poszerzania własnej wiedzy w zakresie projektowania i budowy sieci rurociągów do transportu gazu ziemnego, ale jest przeciętnie zorientowany w nowych metodach i narzędziach projektowania i budowy sieci gazowych. | |
4,0 | Student jest świadomy uaktualniania własnej wiedzy w zakresie projektowania i budowy sieci rurociągów do transportu gazu ziemnego. Student jest dobrze zorientowany w nowych metodach i narzędziach projektowania i budowy sieci gazowych oraz chętnie zapoznaje się z literaturą branżową. | |
4,5 | Student jest świadomy uaktualniania własnej wiedzy w zakresie projektowania i budowy sieci rurociągów do transportu gazu ziemnego. Student jest dobrze zorientowany w nowych metodach i narzędziach projektowania i budowy sieci gazowych oraz aktywnie uczestniczy w poszukiwaniu nowych informacji w lieraturze branżowej. | |
5,0 | Student jest bardzo dobrze zorientowany i doskonale rozumie potrzebę ciągłego uaktualniania własnej wiedzy w zakresie nowych metod projektowania i budowy sieci gazowych oraz chętnie uczestniczy w dyskusjach i dzieli się własną wiedzą i spostrzeżeniami z innymi. | |
ICHP_2A_C04-10a_K02 Student ma świadomość wpływu własnej pracy (rezultatów obliczeń i doboru urządzeń wspomagających transport) i podejmowanych decyzji na proces transportu gazu siecią oraz na środowisko naturalne. | 2,0 | Student nie obserwuje związku między własną pracą i podejmowanymi decyzjami a procesem transportu gazu siecią oraz ich wpływem na środowisko naturalne. |
3,0 | Student jest świadomy wpływu własnej pracy na bepieczeństwo transportu gazu siecią. | |
3,5 | Student rozumie potrzebę ulepszania własnej pracy, gdyż jest świadomy jej wpływu na jakość środowiska naturalnego. | |
4,0 | Student jest świadomy wpływu własnej pracy na bepieczeństwo transportu gazu siecią. Student jest dobrze zorientowany w tematyce transportu gazu i potrafi wskazać wady i zalety różnych wariantów podejmowanych przez siebie decyzji. | |
4,5 | Student jest świadomy wpływu własnej pracy na bepieczeństwo transportu gazu siecią. Student potrafi wskazać wady i zalety różnych wariantów podejmowanych przez siebie decyzji oraz wybrać najlepszą z nich i przedstawić jej wpływ na środowisko naturalne. | |
5,0 | Student jest świadomy wpływu własnej pracy na bepieczeństwo transportu gazu siecią. Student chętnie zgłębia swoją wiedzę, czyta literaurę branżową, uczestniczy w dyskusjach oraz poszukuje nowych rozwiązań w zakresie transportu gazu siecią, gdyż jest przekonany, że ma wpływ na wzrost efektywności i bezpieczeństwa transportu gazu siecią. |
Literatura podstawowa
- Bąkowski K., Sieci i instalacje gazowe, WNT, Warszawa, 2007
- Kogut R., Bytnar K., Obliczanie sieci gazowych. Omówienie parametrów wymaganych do obliczeń., Uczelniane Wydawnictwo Naukowo-Dydaktyczne, Kraków, 2007
- Osiadacz A.J., Statyczna symulacja sieci gazowych, BIG, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Osiadacz A.J., Chaczykowski M., Stacje gazowe. Teoria, projektowanie, eksploatacja., FluidSystem, Warszawa, 2010