Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z ogrodnictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia z ogrodnictwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw biologii roślin i oddziaływania środowiska klimatyczno-glebowego na rośliny ogrodnicze, zasad uprawy, nawożenie organiczne i mineralne, Wiedza z zakresu ogrodnictwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z europejskim i światowym ogrodnictwem. |
C-2 | Zapoznanie studenta z najnowszymi trendami i technologiami w ogrodnictwie |
C-3 | Zaznajomienie z procesami fizjologicznymi zachodzącymi w roślinach bezpośrednio po zbiorze i w wazonie. |
C-4 | Utrwalanie materiału roślinnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Perspektywiczne gatunki roślin sadowniczych wprowadzane do produkcji w Polsce i na świecie. Suszenie i utrwalanie materiału roślinnego. Warzywa mało znane w uprawie i spożyciu. Zioła i ich zastosowanie | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nowe trendy i technologie upraw sadowniczych. | 3 |
T-W-2 | Ogólna charakterystyka procesów starzenia się roślin i zapobieganie temu procesowi. Rola regulatorów wzrostu w procesach starzenia się kwiatów i zieleni ciętej | 2 |
T-W-3 | Zależność trwałości kwiatów ciętych od warunków panujących przed zbiorem. | 2 |
T-W-4 | Przedłużanie trwałości - zalecenia i informacje szczegółowe. | 2 |
T-W-5 | Nowe gatunki i technologie w uprawie warzyw i ziół. | 4 |
T-W-6 | Konkurencja chwastów w uprawach ogrodniczych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje związane z tematyką wykładów | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwiów i zaliczenia | 3 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O14-1_W01 Student zna metody zbioru, przechowywania, przedłużania trwałości i utrwalania roślin ozdobnych. | UWW_1A_W13, UWW_1A_W17, UWW_1A_W04 | — | — | C-3, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
UWW_1A_O14-1_W02 Studenta zna najnowsze trendy i technologie w ogrodnictwie | UWW_1A_W13, UWW_1A_W14 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O14-1_U01 Student posiada umiejętność studiowania literatury fachowej z zakresu ogrodnictwa, wyszukiwania i prezentowania gatunków, odmian, technologii i innych danych. | UWW_1A_U18, UWW_1A_U03, UWW_1A_U09, UWW_1A_U13 | — | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-6, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
UWW_1A_O14-1_U02 Potrafi uprawiać gatunki i odmiany poszczególnych grup roślin ogrodniczych i stosować właściwe metody uprawy i pielęgnacji w celu uzyskania plonu o wysokiej jakości. | UWW_1A_U12, UWW_1A_U04, UWW_1A_U08 | — | — | C-2, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O14-1_K01 Odpowiednio określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu | UWW_1A_K02 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-A-1 | M-1, M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O14-1_W01 Student zna metody zbioru, przechowywania, przedłużania trwałości i utrwalania roślin ozdobnych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna metody zbioru, przechowywania, przedłużania trwałości i utrwalania roślin ozdobnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_O14-1_W02 Studenta zna najnowsze trendy i technologie w ogrodnictwie | 2,0 | |
3,0 | Student zna najnowsze światowe trendy produkcji ogrodniczej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O14-1_U01 Student posiada umiejętność studiowania literatury fachowej z zakresu ogrodnictwa, wyszukiwania i prezentowania gatunków, odmian, technologii i innych danych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętność praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i potrafi ją zastosować w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_O14-1_U02 Potrafi uprawiać gatunki i odmiany poszczególnych grup roślin ogrodniczych i stosować właściwe metody uprawy i pielęgnacji w celu uzyskania plonu o wysokiej jakości. | 2,0 | |
3,0 | Student zna technologię upraw wybranych gatunków roślin ogrodniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O14-1_K01 Odpowiednio określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu podstawowym określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- PIENIĄŻEK S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000
- Rudnicki R., Nowak J., Jak przedłużyć trwałość kwiatów ciętych i roślin doniczkowych, PHU Mutual Benefis, Skierniewice, 1992
Literatura dodatkowa
- czasopisma:, Czasopisma: Hasło Ogrodnicze, Warzywa; Sad Nowoczesny, Owoce Warz. Kwiaty, Działkowiec, 2011