Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Biotechnologia roślin ogrodniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechnologia roślin ogrodniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z hodowlą roslin w warunkach laboratoryjnych |
C-2 | Zapoznanie studentów z mozliwościami wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z zasadami BHP w laboratorium kultur tkankowych. Obliczenia matematyczne związane z przygotowaniem pożywek. | 1 |
T-L-2 | Sporządzenie podłoży do namnażania wybranych roślin | 2 |
T-L-3 | Sterylizacja materiału biologicznego na potrzeby hodowli in vitro | 2 |
T-L-4 | Indukcja organogenezy na przykładzie wybranych gatunków roślin ogrodniczych | 6 |
T-L-5 | Kultury kalusa wybranych gatunków roślin ogrodniczych | 2 |
T-L-6 | Aklimatyzacja wybranych gatunków roślin ogrodniczych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykorzystanie biotechnologii w hodowli roslin. Cele hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych. | 4 |
T-W-2 | Wykorzystanie mutacji w kulturach in vitro w hodowli roslin. Zmienność somaklonalna, selekcja w kulturach in vitro. Wykorzystanie zmienności somaklonalnej w hodowli roslin. | 4 |
T-W-3 | Otrzymywanie homozygotycznych linii w oparciu o rośliny haploidalne. Wykorzystanie DH w hodowli mieszańcowej. | 4 |
T-W-4 | Otrzymywanie i wykorzystanie mieszańców oddalonych. | 4 |
T-W-5 | Hodowla biotechnologiczna. Istota transformacji genetycznej i jej znaczenie. | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych | 8 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Prezentacje multimedialne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kontrola na bieżąco przygotowania studenta |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowanych prezentacji przez studenta |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i audytoryjnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O11-2_W01 Zna cele i metody hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i biotechnologicznymi | UWW_1A_W06 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O11-2_U01 student ma umiejętności teoretycznego i praktycznego wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roslin | UWW_1A_U14, UWW_1A_U07, UWW_1A_U13 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-2 | M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O11-2_K01 Student pracuje w grupie, potrafi podejmować samodzielne działania przy wykonywaniu analiz | UWW_1A_K01, UWW_1A_K02, UWW_1A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O11-2_W01 Zna cele i metody hodowli roślin metodami konwencjonalnymi i biotechnologicznymi | 2,0 | |
3,0 | wykazuje podstawową wiedzę na temat omawianych zagadnień dotyczących biotechnologii roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O11-2_U01 student ma umiejętności teoretycznego i praktycznego wykorzystania metod biotechnologicznych w hodowli roslin | 2,0 | |
3,0 | umie zaplanować prosty eksperyment, ale nie potrai go wykonać praktycznie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O11-2_K01 Student pracuje w grupie, potrafi podejmować samodzielne działania przy wykonywaniu analiz | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi pracować w zespole osób prowadzących zadane doswiadczenie jako bierny wykonawca poleceń, popełnia liczne błędy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Malepszy S, Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2001
- Lindley K., Jones M, Plant biotechnology in agriculture, Open University Press, London, 1999
- Michalik B, Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin, Kraków, 1996
Literatura dodatkowa
- Woźny A., Przybył K, Komórki roślinne w warunkach stresu. Komórki in vitro, UAM, Poznań, 2004