Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Inżynieria bioreaktorowa w przemyśle winiarskim:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria bioreaktorowa w przemyśle winiarskim | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy bioprocesów i inżynierii bioreaktorów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z podstawą inżynierii bioreaktorów wykorzystywanych w przemyśle winiarskim oraz prowadzaniem procesów. Poznanie modelu wzrostu hodowli drożdży wykorzystywanych do produkcji, warunków makro- i mikromieszania w hodowli wgłębnej. Zachowanie aseptyki. Dopasowanie metod i środków przeciwpianowych. Dobór metod oczyszczania i rozdziału bioproduktów winiarskich. Zakończenie fermentacji i klarowanie. |
C-2 | cześć praktyczna (ćwiczenia audytoryjne i projektowe oraz pokazowe) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie projektowania bioreaktorów i obsługi fermentorów Sporządzenie projektu bioreaktora na wybranych przykładach produkcji win. Dane podstawowe, dopasowanie mieszadeł, środków przeciw pianowych oraz wyliczenie zapotrzebowanie na moc w układzie 1 i 2 fazowym. Zajęcia praktyczne na bioreaktorze firmy Biostat C firmy Biotech International. Podsumowanie | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy inżynierii bioreaktorów w przemyśle winiarskim. Matematyczny model wzrostu hodowli drożdży wykorzystywanych w procesie. Makro- i mikromieszanie. Podstawowe typy hodowli wgłębnej. Aseptyka. Etapy biosyntezy mikrobiologicznej. Powstawanie piany i jej zwalczanie. Dobór metod oczyszczania i rozdziału bioproduktów otrzymywanych w przemyśle winiarskim. Zakończenie fermentacji i klarowanie. Bilansowanie bioreaktorów. Bioreaktory. Zaliczenie | 20 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczstnictowo | 10 |
A-L-2 | projekt | 6 |
A-L-3 | praca z instrukcją biorektora | 2 |
A-L-4 | konsultacje | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | studiowanie literatury fachowej i przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca (multimedialny wykład informacyjny), metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna) |
M-2 | metoda praktyczna (ćwiczenia audytoryjne i projektowe oraz pokazowe) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych - kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O02-2_W01 Zdobycie wiedzy w zakresie bioprocesów wytwarzania produktów winiarskich i urzadzeń bioreaktorowych do ich produkcji. | UWW_1A_W11, UWW_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O02-2_U01 Student posiada umiejętność działania i budowy urządeń i procesów wytwarzania produktów winiarskich. Umie zaprojektować podstawowe bioreaktory i parametry z wiązane z procesem. | UWW_1A_U14, UWW_1A_U13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O02-2_K01 Student posiada kompetencje w zakresie wiedzy i umiejętnosci urządzeń i procesów wytwarzania produktów winiarskich. Ma rozeznanie w parametrach urzadzeń. | UWW_1A_K01, UWW_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O02-2_W01 Zdobycie wiedzy w zakresie bioprocesów wytwarzania produktów winiarskich i urzadzeń bioreaktorowych do ich produkcji. | 2,0 | Znajomość podstawowych urządzeń do wytwarzania produktów winiarskich. Podstawy bioprocesu. |
3,0 | Znajomość podstawowych urządzeń do wytwarzania produktów winiarskich. Podstawy bioprocesu. | |
3,5 | Znajomość podstawowych urządzeń do wytwarzania produktów winiarskich. Podstawy bioprocesu. | |
4,0 | Poszerzona znajomość urządzeń do wytwarzania produktów winiarskich i bioprocesu. | |
4,5 | Poszerzona znajomość urządzeń do wytwarzania produktów winiarskich i bioprocesu. | |
5,0 | Szeroka znajomość urządzeń do wytwarzania produktów winiarskich i bioprocesu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O02-2_U01 Student posiada umiejętność działania i budowy urządeń i procesów wytwarzania produktów winiarskich. Umie zaprojektować podstawowe bioreaktory i parametry z wiązane z procesem. | 2,0 | |
3,0 | Podstawowa umiejętność obsługi bioreaktora, znajomość parametrów procesu wytwarzania produktów winiarskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O02-2_K01 Student posiada kompetencje w zakresie wiedzy i umiejętnosci urządzeń i procesów wytwarzania produktów winiarskich. Ma rozeznanie w parametrach urzadzeń. | 2,0 | |
3,0 | posiadanie podstawowych kompetencji w zakresie urządzeń i, parametrów i procesów biologicznych w produkcji wina | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bałdyga J., Henczka M. Podgórska W., Obliczenia w inżynierii bioreaktorów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej W-wa, 1996
- Bednarski W. Reps A., Biotechnologia żywności, , Wydawn. Naukowo – Techniczne W-wa, 2001
- Chmiel A.:, Biotechnologia podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa., 2000
- Libudzisz Z., Kowal K..:, Mikrobiologia techniczna., Politechnika Łódzka, 2000
- Ostrowski W, Problemy biotechnologii, Wydawn. PAN, 1988
- Schlegel H.G., Mikrobiologia ogólna., Wydawn.PWN, Warszawa, 1996
- Szewczyk K., Laboratorium bioprocesów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2002
- Viesturs U.E, Kuzniecow A.M., Sawienkow W., Bioreaktor , zasady obliczeń i doboru., Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1990
Literatura dodatkowa
- Żakowska Z., Stobińska H.:, Mikrobiologia i higiena w przemyśle spożywczym, Politechnika Łódzka, 2000
- Szewczyk K., Technologia Biochemiczna., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej W-wa, 1997