Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Topoklimat i mikroklimat:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Topoklimat i mikroklimat | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiadomości z geografii fizycznej i z agrometeorologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z synoptycznymi uwarunkowaniami zróżnicowania pogody i klimatu w różnych skalach przestrzennych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z różnicami klimatycznymi w warunkach lokalnych dla potrzeb optymalnej lokalizacji uprawy winorośli, w tym głównie dla zmniejszenia zagrożenia niekorzystnymi i ekstremalnymi warunkami i zjawiskami meteorologicznymi |
C-3 | Wykształcenie umiejętności oceny różnic klimatycznych w warunkach topoklimatu i mikroklimatu na podstawie standardowych pomiarów sieci obserwacyjnej IMGW |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Termiczne uwarunkowania uprawy winorośli w Polsce - studium przypadku dla wybranego regionu. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia oraz czynniki topoklimatu, mikroklimatu i fitoklimatu. Fizyczne podstawy topo- i mikroklimatu – bilans promieniowania, bilans cieplny powierzchni czynnej, bilans wodny. | 4 |
T-W-2 | Atmosferyczne ogniwo obiegu wody oraz cyrkulacja w warunkach klimatu lokalnego i mikroklimatu. | 2 |
T-W-3 | Ocena zróżnicowania warunków mikroklimatycznych i fitoklimatycznych w różnych typach topoklimatu: terenu urzeźbionego, obszarów leśnych, w sąsiedztwie zadrzewień, zbiorników wodnych i terenów podmokłych. | 6 |
T-W-4 | Fitoklimat niskiej szaty roślinnej. Wpływ mikroklimatu na rośliny uprawne. | 2 |
T-W-5 | Topoklimat miasta. | 4 |
T-W-6 | Klasyfikacja i kartowanie topo- i mikroklimatów. Wpływ degradacji środowiska na warunki mikroklimatyczne. Melioracje mikroklimatyczne. | 2 |
T-W-7 | Względna ocena warunków topoklimatycznych i mikroklimatycznych pod kątem możliwości uprawy winorośli w Polsce. | 4 |
T-W-8 | Zaliczenie. | 1 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 8 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 25 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe - studium przypadku |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie treści wykładów w formie testu |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie indywidualnych opracowań z ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O01-2_W02 Student ma podstawową wiedzę z zakresu czasowej i przestrzennej zmienności elementów i zjawisk meteorologicznych i klimatycznych w skali lokalnej | UWW_1A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-A-1, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O01-2_U05 Potrafi rozpoznać i ocenić lokalne warunki klimatyczne dla potrzeb optymalnej lokalizacji plantacji winorośli | UWW_1A_U05 | — | — | C-3 | T-W-7, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O01-2_K01 Rozumiejąc atmosferyczne uwarunkowania produkcji winiarskiej w skali lokalnej i jej wpływ na środowisko rozumie potrzebę wspóldziałania na rzecz ochrony wszystkich komponentów środowiska | UWW_1A_K01, UWW_1A_K03 | — | — | C-2 | T-W-7, T-W-6, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O01-2_W02 Student ma podstawową wiedzę z zakresu czasowej i przestrzennej zmienności elementów i zjawisk meteorologicznych i klimatycznych w skali lokalnej | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie pojęcia oraz wymienia czynniki topoklimatu, mikroklimatu i fitoklimatu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O01-2_U05 Potrafi rozpoznać i ocenić lokalne warunki klimatyczne dla potrzeb optymalnej lokalizacji plantacji winorośli | 2,0 | |
3,0 | Potrafi samodzielnie scharakteryzować warunki termiczne i opadowe w skali lokalnej pod kątem możliwości uprawy winorośli. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O01-2_K01 Rozumiejąc atmosferyczne uwarunkowania produkcji winiarskiej w skali lokalnej i jej wpływ na środowisko rozumie potrzebę wspóldziałania na rzecz ochrony wszystkich komponentów środowiska | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wskazać i ocenić w skali lokalnej zagrożenia klimatyczne dla uprawy winorośli. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bac S., Rojek M., Meteorologia i klimatologia w inżynierii środowiska, UWP (Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu), Wrocław, 2012, 2
- Kędziora A, Podstawy agrometeorologii, PWRiL, Poznań, 1999, wybrane rozdziały
- Koźmiński C., Mąkosza A., Michalska B., Nidzgorska-Lencewicz J., Thermal conditions for viticulture in Poland, Sustainability; (Special Issue: Sustainable Development of Rural Areas and Agriculture), 2020, 12 (14), 5665, https://doi.org/10.3390/su12145665
- Nidzgorska-Lencewicz J., Mąkosza A., Specyficzne cechy klimatu miast w aspekcie zdrowia człowieka., Kosmos, 2016, tom 65, numer 4(313):637-645
Literatura dodatkowa
- M. Kuchcik (red.), Współczesne badania topoklimatyczne, Dok. Geogr., nr 23, s. 131-142., Warszawa, 2001
- Bac S. (red., Agroklimatyczne podstawy melioracji wodnych w Polsce., PWRiL, Warszawa, 1982, wybrane rozdziały