Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Sommelierstwo 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sommelierstwo 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii i wymaganiach siedliskowych winorośli i sposobach produkcji win. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z typologią win. |
C-2 | Zapoznanie z budową wina. |
C-3 | Zaznajomienie studenta z zasadami doboru win do potraw i okoliczności. |
C-4 | Zapoznanie ze sposobami oceny win. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Fizjologia smaku. Budowa i funkcjonowanie zmysłów. Aromaty i wady wina. | 5 |
5 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Nauka rozpoznawania zapachów zawartych w winie | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zawód Sommelier - charakterystyka i warsztat pracy | 3 |
T-W-2 | Wino w diecie | 2 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
10 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
10 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: ocena pracy w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C26_W01 Zna podstawy sztuki somalierskiej. Umie określić sposób wykorzystania, wartość gospodarczą oraz walory smakowe i zapachowe win różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli. | UWW_1A_W19, UWW_1A_W20, UWW_1A_W18, UWW_1A_W14 | — | — | C-4, C-1, C-3 | T-T-1, T-W-2, T-W-1, T-A-1 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C26_U01 Umie przygotować wino do degustacji | UWW_1A_U03, UWW_1A_U12, UWW_1A_U13 | — | — | C-2 | T-W-1 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-1 |
UWW_1A_C26_U02 Potrafi prowadzić dokumentacje. | UWW_1A_U12, UWW_1A_U10, UWW_1A_U11 | — | — | C-4 | T-W-1 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-1 |
UWW_1A_C26_U03 Potrafi oceniać wina. | UWW_1A_U12 | — | — | C-4, C-1, C-3 | T-A-1 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C26_K01 Jest zorientowany w aktualnych preferencjach konsumentów. | UWW_1A_K04, UWW_1A_K01, UWW_1A_K05 | — | — | C-4, C-1, C-3 | T-T-1, T-W-2, T-W-1, T-A-1 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-1 |
UWW_1A_C26_K02 Potrafi zorganizować pracę w zespole. | UWW_1A_K04, UWW_1A_K01, UWW_1A_K02 | — | — | C-4, C-1, C-3 | T-W-1 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C26_W01 Zna podstawy sztuki somalierskiej. Umie określić sposób wykorzystania, wartość gospodarczą oraz walory smakowe i zapachowe win różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli. | 2,0 | |
3,0 | student opanował wiedzę w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C26_U01 Umie przygotować wino do degustacji | 2,0 | |
3,0 | student opanował umiejętność w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C26_U02 Potrafi prowadzić dokumentacje. | 2,0 | |
3,0 | student opanował w stopniu podstawowym umiejętność prowadzenia dokumentacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C26_U03 Potrafi oceniać wina. | 2,0 | |
3,0 | student opanował w stopniu podstawowym umiejętność oceniania wina | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C26_K01 Jest zorientowany w aktualnych preferencjach konsumentów. | 2,0 | |
3,0 | student jest zorientowany w stopniu podstawowym w aktualnych preferencjach konsumentów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C26_K02 Potrafi zorganizować pracę w zespole. | 2,0 | |
3,0 | student stara się pracować w zespole | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Caroline Darbonne, Pascal, Harmonia smaków, Wina i potrawy
- Ed McCarty, Style i smaki wina
- Prange T., Zawód sommelier, Magazyn Wino, 2007
Literatura dodatkowa
- Luis Tomas, Melgar Gil, Encyklopedia wina, Świat Win