Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Fitopatologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fitopatologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość obsługi mikroskopu świetlnego |
W-2 | znajomość anatomii, fizjologii i taksonomii roślin |
W-3 | umiejętność rozpoznawania gatunków roślin uprawnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób |
C-2 | zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności wnorośli |
C-3 | przybliżenie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod zwalczania chorób winorośli |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Symptomacja chorób roślin sadowniczych, warzywniczych i zielarskich wywoływanych niedoborem, nadmiarem bądź niezachowanymi proporcjami w żywieniu roślin makro- i mikropierwiastkami. Imisje i czynniki meteorologiczne w patologii roślin sadowniczych, warzywniczych i zielarskich. Choroby infekcyjne – wirozy (ospowatość śliwy, wirozy winorośli), proliferacja jabłoni (Apple proliferation mycoplasma). Choroby bakteryjne (guzowatość korzeni, zaraza ogniowa roślin z Rosaceae). | 5 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Fytoftorozy roślin sadowniczych, warzywniczych i zielarskich. Zgorzele siewek i mączniaki rzekome roślin sadowniczych, warzywniczych i zielarskich. Choroby grzybowe powodowane przez workowce (rak drzew [Nectria galligena (Cylindrocarpon heteronema), biała plamistość liści truskawki [Mycosphaerella fragariae (Ramularia tulasnei)], parch jabłoni [Venturia inaequalis (Spilocea pomi)], parch gruszy [Venturia pirina (Fusicladium pyrorum)], przypąkowe zamieranie pędów maliny [Didymella applanata (Phoma idaei)], drobna plamistość liści drzew pestkowych [Blumeriella jaapii (Phloeosporella padi)], czernie roślin sadowniczych, warzywniczych i zielarskich [Mycosphaerella tassiana (Cladosporium herbarum)], szara pleśń w patologii roślin sadowniczych, warzywniczych i zielarskich [Botryotinia fuckeliana (Botrytis cinerea)], mączniak jabłoni (Podosphaera leucotricha). Choroby grzybowe powodowane przez podstawczaki [rdza śliwy (Tranzschelia pruni-spinosae), rdza wejmutkowo-porzeczkowa (Cronartium ribicola)]. Askochytozy, ramulariozy i septoriozy roślin sadowniczych, warzywniczych i zielarskich. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zadania fitopatologii stosowanej. Szkodliwość chorób. Podział fitopatologii. Istota choroby rośliny. Podział chorób roślin. Pasożytnictwo i patogeniczność. Cechy i rodzaje pasożytów. Zakres i specjalizacja pasożytnicza. Proces chorobowy. Fizjologiczne mechanizmy oddziaływania patogenów na rośliny. Wpływ patogenów na procesy fizjologiczne. Mechanizmy odporności roślin na choroby. Rodzaje odporności. Klasyfikacja i rodzaje objawów chorobowych. Warunki powstawania epidemii i składowe epidemii. Zasady i metody ochrony roślin. Rodzaje odporności roślin na patogeny. Teoria „gen na gen”. Cykl życiowy organizmów grzybopodobnych i grzybów oraz źródła ich zmienności. Ochrona roślin sadowniczych, warzywniczych i zielarskich w aglomeracjach miejskich. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć. | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | przygotowanie do sprawdzianów | 6 |
A-L-3 | udział w konsultacjach | 2 |
A-L-4 | studiowanie podanej literatury | 7 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 11 |
A-W-3 | studiowanie literatury | 5 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda sytuacyjna |
M-3 | ekspozycja |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-5 | objaśnienie z użyciem sprzętu audiowizualnego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie ustne ze znajomości chorób zebranych w postaci zielnika |
S-3 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wiedzy z wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C23_W01 Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | UWW_1A_W10, UWW_1A_W12 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-W-1, T-A-1 | M-4, M-1 | S-3, S-1 |
UWW_1A_C23_W10 student ma wiedzę z zakresu ekologii, ochrony środowiska i przyrody, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia funkcjonowania naturalnych układów ekologicznych | UWW_1A_W10, UWW_1A_W12 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-W-1, T-A-1 | M-4, M-1 | S-3, S-1 |
UWW_1A_C23_W12 student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do ochrony winorośli i innych roślin ogrodniczych | UWW_1A_W10, UWW_1A_W12 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-W-1, T-A-1 | M-3, M-4, M-1, M-5, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C23_U04 student ma umiejętność określania biotycznych i abiotycznych zagrożeń dla upraw ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli, potrafi stosować metody służące przeciwdziałaniu i zwalczaniu potencjalnych zagrożeń | UWW_1A_U04, UWW_1A_U08 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-W-1, T-A-1 | M-4, M-1 | S-3, S-1 |
UWW_1A_C23_U08 student posiada umiejętność zaplanowania i wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w uprawach ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winnic | UWW_1A_U04, UWW_1A_U08 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-W-1, T-A-1 | M-4, M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C23_K01 Student krytycznie ocenia skutki prowadzonej działalności związanej z kierunkiem studiów | UWW_1A_K01, UWW_1A_K02, UWW_1A_K03, UWW_1A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-W-1, T-A-1 | M-4, M-1 | S-3, S-1 |
UWW_1A_C23_K02 Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych | UWW_1A_K01, UWW_1A_K02, UWW_1A_K03, UWW_1A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-W-1, T-A-1 | M-4, M-1 | S-3, S-1 |
UWW_1A_C23_K03 Student ma świadomość potrzeby włączania się do działań społecznych na rzecz ochrony środowiska | UWW_1A_K01, UWW_1A_K02, UWW_1A_K03, UWW_1A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-W-1, T-A-1 | M-4, M-1 | S-3, S-1 |
UWW_1A_C23_K05 Student bierze odpowiedzialność za podejmowane działania, przestrzega zasad etyki zawodowej | UWW_1A_K01, UWW_1A_K02, UWW_1A_K03, UWW_1A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-W-1, T-A-1 | M-4, M-1 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C23_W01 Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | 2,0 | Student nie potrafi przedstawić efektów kształcenia. |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C23_W10 student ma wiedzę z zakresu ekologii, ochrony środowiska i przyrody, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia funkcjonowania naturalnych układów ekologicznych | 2,0 | Student nie potrafi przedstawić efektów kształcenia. |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C23_W12 student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do ochrony winorośli i innych roślin ogrodniczych | 2,0 | Student nie potrafi przedstawić efektów kształcenia. |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C23_U04 student ma umiejętność określania biotycznych i abiotycznych zagrożeń dla upraw ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli, potrafi stosować metody służące przeciwdziałaniu i zwalczaniu potencjalnych zagrożeń | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C23_U08 student posiada umiejętność zaplanowania i wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w uprawach ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winnic | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C23_K01 Student krytycznie ocenia skutki prowadzonej działalności związanej z kierunkiem studiów | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C23_K02 Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C23_K03 Student ma świadomość potrzeby włączania się do działań społecznych na rzecz ochrony środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C23_K05 Student bierze odpowiedzialność za podejmowane działania, przestrzega zasad etyki zawodowej | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2001
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Poznań, 2011
- Błaszkowski J., Adamska I., Czerniawska B., Madej T., Zioło E., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, http://www.zor.zut.edu.pl/Skrypt-web/Home.html, 2011
Literatura dodatkowa
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Warszawa, 2010
- Kochman J., Węgorek W., Ochrona roślin, PWRiL, Warszawa, 1997