Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)

Sylabus przedmiotu Żywienie roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uprawa winorośli i winiarstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 0,40,14zaliczenie
wykładyW3 20 1,00,57zaliczenie
laboratoriaL3 10 0,60,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy gleboznawstwa, fizjologii roślin i chemii nieorganicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studenta zasad żywienia i wpływu nawozów na prawidłowy wzrost, rozwój i jakość roślin ogrodniczych
C-2Poznanie gleb oraz podłoży ogrodniczych jako źródła składników pokarmowych. Umiejętność doboru komponentów do sporządzenia podłoży.
C-3Nabycie wiedzy potrzebnej do uprawy roślin przeznaczonych do przetwórstwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady pobierania reprezentatywnych próbek gleb z upraw polowych, sadów, rabat, podłoży z upraw szklarniowych oraz hydroponik.1
T-A-2Omówienie klas zasobności gleb w makro- i mikroskładniki. Obliczanie dawek nawozów w oparciu o wymagania nawozowe roślin.2
T-A-3Komputerowe doradztwo stosowane w nawożeniu roślin ogrodniczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń.2
5
laboratoria
T-L-1Przyczyny zakwaszenia gleb. Metody oznaczania potrzeb wapnowania gleb. Wyznaczenie krzywej neutralizacji oraz oznaczenie zasolenia podłoży i ziem ogrodniczych.3
T-L-2Analiza jakościowa nawozów mineralnych. Demonstracja nawozów.2
T-L-3Oznaczanie przyswajalnego fosforu w glebie metodą Egnera-Riehma.3
T-L-4Technika pobrania materiału roślinnego do analiz. Metody mineralizacji. Oznaczanie wybranych mikroskładników w roślinach metodą AAS.2
10
wykłady
T-W-1Treoretyczne podstawy żywienia roślin. Ogólne informacje o nawozach.2
T-W-2Zasobność gleb w makro i mikroskładniki.3
T-W-3Ogólna charakterystyka nawozów mineralnych stosowanych w ogrodnictwie (kryteria i cechy).3
T-W-4Charakterystyka nawozów naturalnych, środków poprawiajacych uprawę gleb i nawozowanych preparatów mikrobiologicznych stosowanych w ogrodnictwie i uprawie winorośli3
T-W-5Podłoża stosowane w uprawie roślin ogrodniczych i uprawie winorośli.1
T-W-6Określenie i obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych.2
T-W-7Technika nawożenia winorośli i innych roślin przeznaczonych do produkcji win.3
T-W-8Dokamianie dolistne roślin ogrodniczych. Nawozy płynne2
T-W-9Pisemne zaliczenie wykładów1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2wykonanie projektu nawozowego gospodarstwa ogrodniczego2
A-A-3samodzielne studiowanie literatury przedmiotowej3
10
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3samodzielne studiowanie literatury przedmiotowej3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości produktów, surowców)
M-3Metody praktyczne (rozpoznawanie nawozów, interpretacja wyników i wyciągnięcie wniosków, opanowanie obsługi programu komputerowego stosownego w doradztwie nawozowym roślin ogrodniczych )
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-5Samodzielene studiowanie fachowej literatury

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzenia w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejetności organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykladów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_C14_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu żywienia winorośli i innych roślin sadowniczych i ogrodniczych. Zna ich wymagania nawozowe i pokarmowe oraz właściwości fizyko-chemiczne gleb i podłoży w celu wykorzystania ich jako główne źródło zawartości ogólnej i form przyswajalnych makroskładników dla roślin wykorzystywanych do produkcji win.
UWW_1A_W09C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1, M-4, M-2, M-5S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_C14_U01
student potrafi zdiagnozować zasobność gleb, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roślin ogrodniczych i winorośli.
UWW_1A_U05, UWW_1A_U06C-1, C-3T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-3, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_C14_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej
UWW_1A_K02, UWW_1A_K05C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3M-3, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWW_1A_C14_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu żywienia winorośli i innych roślin sadowniczych i ogrodniczych. Zna ich wymagania nawozowe i pokarmowe oraz właściwości fizyko-chemiczne gleb i podłoży w celu wykorzystania ich jako główne źródło zawartości ogólnej i form przyswajalnych makroskładników dla roślin wykorzystywanych do produkcji win.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakrsu oceny żywienia roślin ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWW_1A_C14_U01
student potrafi zdiagnozować zasobność gleb, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roślin ogrodniczych i winorośli.
2,0
3,0Student posiada minimalne umiejętności z zakresu oceny żywienia roślin ogrodniczych oraz ich potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWW_1A_C14_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R. Myśliwiec, Uprawa winorośli, PWRiL, Warszawa, 2013
  2. Komosa A., Nawożenie roślin ogrodniczych. Podstawy i perspektywy, PWRiL, Poznań, 2012
  3. J. Lisek, Winorośl w uprawie przydomowej i towarowej., Wyd. Hortpress, 2013
  4. S. Krzebietke, Z. Benedyka, Nawożenie roślin ogrodniczych. Zeszyt do ćwiczeń, UWM w Olsztynie, Olsztyn, 2006, I
  5. A. Komosa, Żywienie roślin ogrodniczych, PWRiL Warszawa, Warszawa, 2012
  6. S. Krzebietke, Z. Benedyka, Nawożenie roślin ogrodniczych. Zeszyt do ćwiczeń, UWM w Olsztynie, Olsztyn, 2006, I
  7. B. Łata, M. Stankiewicz-Kosyl, M.Wińska-Krysiak, Przewodnik do ćwiczeń do uprawy roli i nawożenia roślin ogrodniczych, SGGW, Warszawa, 2019

Literatura dodatkowa

  1. E. Krzywy-Gawrońska, Analiza chemiczna gleb, nawozów i roślin, Akadamia Rolnicza, Szczecin, 2007, I
  2. E. Krzywy, Żywienie roślin, Akadamia Rolnicza, Szczecin, 2007, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady pobierania reprezentatywnych próbek gleb z upraw polowych, sadów, rabat, podłoży z upraw szklarniowych oraz hydroponik.1
T-A-2Omówienie klas zasobności gleb w makro- i mikroskładniki. Obliczanie dawek nawozów w oparciu o wymagania nawozowe roślin.2
T-A-3Komputerowe doradztwo stosowane w nawożeniu roślin ogrodniczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń.2
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przyczyny zakwaszenia gleb. Metody oznaczania potrzeb wapnowania gleb. Wyznaczenie krzywej neutralizacji oraz oznaczenie zasolenia podłoży i ziem ogrodniczych.3
T-L-2Analiza jakościowa nawozów mineralnych. Demonstracja nawozów.2
T-L-3Oznaczanie przyswajalnego fosforu w glebie metodą Egnera-Riehma.3
T-L-4Technika pobrania materiału roślinnego do analiz. Metody mineralizacji. Oznaczanie wybranych mikroskładników w roślinach metodą AAS.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Treoretyczne podstawy żywienia roślin. Ogólne informacje o nawozach.2
T-W-2Zasobność gleb w makro i mikroskładniki.3
T-W-3Ogólna charakterystyka nawozów mineralnych stosowanych w ogrodnictwie (kryteria i cechy).3
T-W-4Charakterystyka nawozów naturalnych, środków poprawiajacych uprawę gleb i nawozowanych preparatów mikrobiologicznych stosowanych w ogrodnictwie i uprawie winorośli3
T-W-5Podłoża stosowane w uprawie roślin ogrodniczych i uprawie winorośli.1
T-W-6Określenie i obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych.2
T-W-7Technika nawożenia winorośli i innych roślin przeznaczonych do produkcji win.3
T-W-8Dokamianie dolistne roślin ogrodniczych. Nawozy płynne2
T-W-9Pisemne zaliczenie wykładów1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2wykonanie projektu nawozowego gospodarstwa ogrodniczego2
A-A-3samodzielne studiowanie literatury przedmiotowej3
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3samodzielne studiowanie literatury przedmiotowej3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWW_1A_C14_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu żywienia winorośli i innych roślin sadowniczych i ogrodniczych. Zna ich wymagania nawozowe i pokarmowe oraz właściwości fizyko-chemiczne gleb i podłoży w celu wykorzystania ich jako główne źródło zawartości ogólnej i form przyswajalnych makroskładników dla roślin wykorzystywanych do produkcji win.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_W09student ma wiedzę z zakresu żywienia roślin ogrodniczych, wpływu nawożenia organicznego i mineralnego na glebę i środowisko naturalne
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta zasad żywienia i wpływu nawozów na prawidłowy wzrost, rozwój i jakość roślin ogrodniczych
C-2Poznanie gleb oraz podłoży ogrodniczych jako źródła składników pokarmowych. Umiejętność doboru komponentów do sporządzenia podłoży.
Treści programoweT-A-1Zasady pobierania reprezentatywnych próbek gleb z upraw polowych, sadów, rabat, podłoży z upraw szklarniowych oraz hydroponik.
T-A-2Omówienie klas zasobności gleb w makro- i mikroskładniki. Obliczanie dawek nawozów w oparciu o wymagania nawozowe roślin.
T-W-1Treoretyczne podstawy żywienia roślin. Ogólne informacje o nawozach.
T-W-2Zasobność gleb w makro i mikroskładniki.
T-W-3Ogólna charakterystyka nawozów mineralnych stosowanych w ogrodnictwie (kryteria i cechy).
T-W-4Charakterystyka nawozów naturalnych, środków poprawiajacych uprawę gleb i nawozowanych preparatów mikrobiologicznych stosowanych w ogrodnictwie i uprawie winorośli
T-W-5Podłoża stosowane w uprawie roślin ogrodniczych i uprawie winorośli.
T-W-7Technika nawożenia winorośli i innych roślin przeznaczonych do produkcji win.
T-W-8Dokamianie dolistne roślin ogrodniczych. Nawozy płynne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości produktów, surowców)
M-5Samodzielene studiowanie fachowej literatury
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykladów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakrsu oceny żywienia roślin ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWW_1A_C14_U01student potrafi zdiagnozować zasobność gleb, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roślin ogrodniczych i winorośli.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli, dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
UWW_1A_U06student potrafi zdiagnozować zasobność gleb, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta zasad żywienia i wpływu nawozów na prawidłowy wzrost, rozwój i jakość roślin ogrodniczych
C-3Nabycie wiedzy potrzebnej do uprawy roślin przeznaczonych do przetwórstwa
Treści programoweT-A-3Komputerowe doradztwo stosowane w nawożeniu roślin ogrodniczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
T-L-1Przyczyny zakwaszenia gleb. Metody oznaczania potrzeb wapnowania gleb. Wyznaczenie krzywej neutralizacji oraz oznaczenie zasolenia podłoży i ziem ogrodniczych.
T-L-2Analiza jakościowa nawozów mineralnych. Demonstracja nawozów.
T-L-3Oznaczanie przyswajalnego fosforu w glebie metodą Egnera-Riehma.
T-L-4Technika pobrania materiału roślinnego do analiz. Metody mineralizacji. Oznaczanie wybranych mikroskładników w roślinach metodą AAS.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-3Metody praktyczne (rozpoznawanie nawozów, interpretacja wyników i wyciągnięcie wniosków, opanowanie obsługi programu komputerowego stosownego w doradztwie nawozowym roślin ogrodniczych )
M-5Samodzielene studiowanie fachowej literatury
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykladów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzenia w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejetności organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada minimalne umiejętności z zakresu oceny żywienia roślin ogrodniczych oraz ich potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWW_1A_C14_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_K02Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
UWW_1A_K05Student bierze odpowiedzialność za podejmowane działania, przestrzega zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-3Nabycie wiedzy potrzebnej do uprawy roślin przeznaczonych do przetwórstwa
Treści programoweT-W-1Treoretyczne podstawy żywienia roślin. Ogólne informacje o nawozach.
T-W-2Zasobność gleb w makro i mikroskładniki.
T-W-3Ogólna charakterystyka nawozów mineralnych stosowanych w ogrodnictwie (kryteria i cechy).
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (rozpoznawanie nawozów, interpretacja wyników i wyciągnięcie wniosków, opanowanie obsługi programu komputerowego stosownego w doradztwie nawozowym roślin ogrodniczych )
M-5Samodzielene studiowanie fachowej literatury
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzenia w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejetności organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
3,5
4,0
4,5
5,0