Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | UWW_1A_B07_W01 | Student posiada wiedzę na temat związków organicznych w organizmach oraz ich przemian |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | UWW_1A_W01 | student ma wiedzę w zakresie chemii i biochemii, niezbędną do zrozumienia podstawowych procesów chemicznych zachodzących w roślinach i środowisku ich życia |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy. |
---|
C-2 | Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej. |
C-3 | Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii. |
C-4 | Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych. |
Treści programowe | T-A-3 | Elementy struktury kwasów nukleinowych, podstawowe wzory zasad pirymidynowych i pirydynowych oraz pentoz. Budowa kwasów nukleinowych z uwzględnieniem nazewnictwa nukleotydów i nukleozydów, schemat łańcucha polinukleotydowego. |
---|
T-A-2 | Budowa białek. Klasyfikacja i charakterystyka białek prostych i złożonych. Charakter amfoteryczny białek – punkt izoelektryczny. Znaczenie białek dla organizmu. |
T-A-1 | Aminokwasy i ich właściwosci optyczne oraz amfoteryczne. Punkt izoelektryczny aminokwasów. Występwanie białek w roślinach. |
T-A-4 | Klasyfikacja i charakterystyka węglowodanów. Właściwości chemiczne węglowodanów. Właściwości optyczne i redukujące monosacharydów. Znaczenie węglowodanów dla organizmów. Występowanie węglowodanów w roślinach. |
T-A-5 | Właściwości fizykochemiczne tłuszczowców. Podział lipidów. Znaczenie lipidów dla organizmu. Występowanie lipidów w roślinach. |
T-L-6 | Reakcje enzymatyczne. Wpływ temperatury, stężenia substratów, stężenia enzymów, obecności aktywatorów i inhibitorów na szybkość reakcji enzymatycznej. Wykrywanie enzymów z klasy oksydoreduktaz i hydrolaz, a także witamin wchodzących w skład enzymów. |
T-L-7 | Fizykochemiczne właściwości alkaloidów. Rola biologiczna i podział alkaloidów. Charakterystyka i właściwości barwników roślinnych. Klasyfikacja flawonoidów. Reakcje charakterystyczne dla flawonoidów i alkaloidów. |
T-L-3 | Wykrywanie podstawowych składników kwasów nukleinowych (zasad azotowych, kwasu ortofosforowego oraz pentoz) oraz komponentu białkowego. |
T-L-1 | Reakcje charakterystyczne dla aminokwasów. Chromatografia bibułowa aminokwasów. |
T-L-2 | Reakcje charakterystyczne białek. Koagulacja i denaturacja białek. |
T-L-4 | Reakcje barwne ogólne i selektywne dla cukrowców. |
T-L-5 | Liczby właściwe. Wykazywanie obecności podstawowych składników lipidów. Liczby właściwe tłuszczów – oznaczanie liczby jodowej tłuszczu. |
T-W-3 | Enzymy: natura chemiczna enzymów; klasyfikacja i nomenklatura enzymów; mechanizm katalizy enzymatycznej; aktywatory i inhibitory reakcji enzymatycznych. Koenzymy: klasyfikacja i mechanizm działania; witaminy i ich funkcje koenzymatyczne. |
T-W-2 | Aminokwasy, peptydy i białka. Budowa i właściwości aminokwasów. Przegląd ważniejszych aminokwasów. Peptydy: wiązanie peptydowe, właściwości peptydów naturalnych. Białka – struktura, właściwości,funkcje i klasyfikacja białek. Wartość odżywcza białek |
T-W-4 | Biochemiczne podstawy genetyki: kwasy nukleinowe, ich rola i budowa; procesy replikacji i transkrypcji; biosynteza białka i jej regulacja; oddziaływanie substancji chemicznych na DNA i typy uszkodzeń genetycznych. Przemiany metaboliczne aminokwasów. |
T-W-6 | Glikoliza – mechanizm oraz enzymy przemiany glikolitycznej. Kierunki przemian pirogronianu. Mechanizm, enzymy i znaczenie cyklu kwasów trikarboksylowych (cykl Krebsa). Utlenianie biologiczne. Enzymy łańcucha oddechowego. Reakcje chemiczne łańcucha oddechowego. Fosforylacja oksydacyjna. Bilans energetyczny całkowitego utlenienia glukozy. Anabolizm węglowodanów: glukoneogeneza, szlak pentozofosforanowy. Fotosynteza, biosynteza disacharydów i polisacharydów. |
T-W-7 | Lipidy i ich katabolizm. Budowa i podstawowe funkcje w organizmach żywych. β-oksydacja kwasów tłuszczowych. Przemiany glicerolu. Efekty energetyczne katabolizmu lipidów. Procesy anaboliczne lipidów: biosynteza kwasów tłuszczowych, anabolizm triacylogliceroli i fosfolipidów. |
T-W-8 | Struktura lipidowo-białkowych błon biolgicznych. Transport przez błony |
T-W-9 | Metabolity wtórne roślin (polifenole, fenolokwasy, terpeny, saponiny, alkaloidy), barwniki roślinne - budowa oraz funkcje |
T-W-1 | Pochodzenie i cel biochemii. Rola wody i związków mineralnych (makro- i mikroelementów) w procesach biologicznych. Makroergiczne związki zawierające fosfor – mechanizm ich funkcjonowania. |
T-W-5 | Węglowodany. Budowa i funkcje poszczególnych grup węglowodanów. Utlenianie a metaboliczne źródło energii oraz główne metaboliczne mechanizmy kontroli. Katabolizm i anabolizm węglowodanów. |
Metody nauczania | M-3 | Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych |
---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Analiza laboratoryjna materiału biologicznego |
M-4 | Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja. |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych |
---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych i audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z biochemii statycznej i dynamicznej |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |