Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Estetyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Estetyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>, Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy filozofii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień etyki jako wiedzy o moralności. |
C-2 | Umiejętność rozważania poglądów etycznych jako składnika kultury i życia społecznego. |
C-3 | Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych. |
C-4 | Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktu moralnego i definiowania istoty konfliktu w kontekście rozwiązań problemów zawodowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Estetyka jako nauka - przedmiot, badania, cele. Podstawowe koncepcje estetyczne od starozytności do współczesności. | 2 |
T-W-2 | Systemy filozoficzne i koncepcje estetyczne - Sokrates, Arystoteles, Platon. | 1 |
T-W-3 | Znaczenie dzieła sztuki od starożytności po dzieło awangardowe i ponowoczesne.Przykłady poglądów estetycznych od starozytności po współczesność. | 2 |
T-W-4 | Zarys historii estetyki (podstawowe kierunki i stanowiska) – wielkie cywilizacje Grecji i Rzymu. Średniowiecze. | 2 |
T-W-5 | Estetyka wieku XV, XVI, XVII. Estetyka Romantyzmu. | 1 |
T-W-6 | Najważniejsze zagadnienia estetyczne XIX, XX wieku od II wojny światowej oraz po 1945 roku po dzień dzisiejszy. | 2 |
T-W-7 | Główne aspekty estetyki. Dzieło sztuki. Proces twórczy . Doświadczenie estetyczne. Wartości. Pojęcie świata sztuki. | 1 |
T-W-8 | Estetyka filozoficzna - rozumienie estetyki w sensie nauki o doświadczeniu estetycznym. | 1 |
T-W-9 | Najnowsze zjawiska w kulturze związane z estetyką życia codziennego. | 1 |
T-W-10 | Estetyka mediów elektronicznych oraz kultury popularnej i ich wpływ na kształtowanie otoczenia. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie z literatury przedmiotu i napisanie eseju na wybrany temat. | 8 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Wykład konwersatoryjny. |
M-4 | Prezentacja multimedialna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju . |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_A09-2_W01 Student wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu estetyki, potrafi umiejscowić rozważania estetyczne w kontekście wiedzy na temat podstawowych wartości kulturowych. | UWW_1A_W22 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_A09-2_U02 Student w formie werbalnej i pisemnej ocenia na poziomie podstawowym wartości kulturowe z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z zakresu estetyki. | UWW_1A_U17 | — | — | C-2, C-4, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_A09-2_K01 Student posiada kompetencje identyfikacji dylematów estetycznyh i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej. | UWW_1A_K02 | — | — | C-2, C-4, C-3, C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_A09-2_W01 Student wykazuje znajomość podstawowej terminologii z zakresu estetyki, potrafi umiejscowić rozważania estetyczne w kontekście wiedzy na temat podstawowych wartości kulturowych. | 2,0 | |
3,0 | Zna pojęcia oraz zasadnicze problemy związane ze zjawiskami moralnymi – wyodrębnia je i omawia. Nie zawsze rozumie znaczenie rozważań etycznych w opisie człowieka. Wiedza w powyższym zakresie ma charakter pamięciowy. Znajomość zagadnień obejmuje 60% treści przedmiotowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_A09-2_U02 Student w formie werbalnej i pisemnej ocenia na poziomie podstawowym wartości kulturowe z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z zakresu estetyki. | 2,0 | |
3,0 | Wypowiedzi ustne i pisemne wskazują na pogłębioną refleksję w kontekście wyborów moralnych, co wyraża się w poszukiwaniu zróżnicowanych argumentów uzasadniających dokonywane wybory oraz krytyczną postawę. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_A09-2_K01 Student posiada kompetencje identyfikacji dylematów estetycznyh i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | W większości sytuacji teoretycznych i praktycznych (60%) wyodrębnia dylematy etyczne i uwzględnia je przy poszukiwaniu rozwiązań. Poza ponoszeniem odpowiedzialności rozumie konieczność jej podejmowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- P.Singer (red.), Przewodnik po etyce, KiW, Kraków, 2000
- P.Singer, Etyka praktyczna, KiW, Kraków, 2007
- Z.Kalita (red.), Etyka w teorii i praktyce. Antologia tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2001
- P.Vardy, P.Grosch, Etyka. Poglady i problemy, Zysk i S-ka, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- J.Hołówka, Etyka w działaniu, Wiedza Powszechna, Warszawa, 2001
- B.Williams, Moralność. Wprowadzenie do etyki, Fundacja Aletheia, Warszawa, 2000
- M.Ossowska, O człowieku moralności i etyce, PWN, Warszawa, 1983