Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport chłodniczy i paliw
Sylabus przedmiotu Eksploatacja infrastruktury i środków transportu drogowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Eksploatacja infrastruktury i środków transportu drogowego | ||
Specjalność | Inżynieria ruchu w transporcie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Kaup <Magdalena.Kaup@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu środków i infrastruktury transportu drogowego oraz podstaw eksploatacji technicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość podstawowych zasad projektowania, budowy i eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego. |
C-2 | Umiejętność analizy i oceny funkcjonowania środków transportu i elementów infrastruktury drogowej w systemach transportowych, a także umiejętność planowania i nadzorowania zadań obsługowych dla zapewnienia niezawodnej eksploatacji pojazdów i obiektów infrastruktury transportu drogowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Dobór środków transportu i infrastruktury do zadań przewozowych | 3 |
T-A-2 | Zasady bezpiecznej eksploatacji środków i infrastruktury drogowej | 3 |
T-A-3 | Oddziaływanie pojazdów i infrastruktury drogowej na środowisko | 3 |
T-A-4 | Aspekty ekonomiczne eksploatacji infrastruktury i srodków transportu drogowego. | 2 |
T-A-5 | Wybrane zagadnienia technologii budowy i utrzymania elementów infrastruktury i środków transportu | 3 |
T-A-6 | Zaliczenie ćwiczeń i podsumowanie zajęć | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna charakterystyka i klasyfikacja środków i infrastruktury transportu drogwego. | 2 |
T-W-2 | Sieci i węzły transport drogowego | 2 |
T-W-3 | Właściwości funkcjonalne oraz podstawowe parametry techniczne i eksploatacyjne pojazdów | 3 |
T-W-4 | Budowa i działanie pojazdów | 3 |
T-W-5 | Podstawowe zasady projektowania, organizacji i technologii procesów przewozu ładunków środkami transportu drogowego. | 3 |
T-W-6 | Dokumentacja przewozowa. | 2 |
T-W-7 | Dobór parametrów użytkowania infrastruktury transportu drogowego z uwzględnieniem obciążeń trwałych i chwilowych. | 2 |
T-W-8 | Zagadnienia trwałości podstawowych obiektów infrastruktury i srodków transportu drogowego | 3 |
T-W-9 | Aspekty techniczne i ekonomiczne eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego | 3 |
T-W-10 | Standaryzacja i unifikacja w budowie środków i infrastruktury transportu drogowego | 2 |
T-W-11 | Infrastruktura zaplecza technicznego transportu drogowego | 2 |
T-W-12 | Rodzaje uszkodzeń elementów infrastruktury i środków transportu drogowego | 2 |
T-W-13 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
17 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
33 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Okresowa ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-09_W01 Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych, ekonomicznych, społecznych i środowiskowych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego | TR_1A_W14, TR_1A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
TR_1A_D4-09_W02 Student ma wiedzę dotyczącą projektowania, budowy i zastosowania środków i infrastruktury transportu drogowego oraz zna podstawy ich bezpiecznej i niezawodnej eksploatacji , jak również rozumie wpływ właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia | TR_1A_W16, TR_1A_W07, TR_1A_W08, TR_1A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-11, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-12, T-A-5, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-09_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł dotyczące eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego, a także posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej | TR_1A_U01, TR_1A_U08 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-4 | M-3 | S-1 |
TR_1A_D4-09_U02 Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich wykorzystywać metody analityczne, dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, ocenić i zastosować własciwą metodę do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego z zakresu eksploatacji infrastruktury i środków transportu drogowego | TR_1A_U10, TR_1A_U11, TR_1A_U13, TR_1A_U16 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-09_K01 Student jest wrażliwy na występujace w transporcie drogowym zagrożenia i ma świadomość możliwych skutków działalności inżynierskiej | TR_1A_K02, TR_1A_K08 | — | — | C-2 | T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-A-3, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
TR_1A_D4-09_K02 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy i umiejętności | TR_1A_K04, TR_1A_K07 | — | — | C-2 | T-W-9, T-A-5, T-A-3, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-09_W01 Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych, ekonomicznych, społecznych i środowiskowych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia | |
4,0 | Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia | |
4,5 | Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia | |
5,0 | Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów | |
TR_1A_D4-09_W02 Student ma wiedzę dotyczącą projektowania, budowy i zastosowania środków i infrastruktury transportu drogowego oraz zna podstawy ich bezpiecznej i niezawodnej eksploatacji , jak również rozumie wpływ właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia | |
4,0 | Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia | |
4,5 | Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia | |
5,0 | Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-09_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł dotyczące eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego, a także posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób określić podstawowych źródeł pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia, a także nie potrafi posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej |
3,0 | Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania prostego zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej | |
3,5 | Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania prostego zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz o średnim poziomie trudności | |
4,0 | Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz wraz z ich interpretacją na poziomie zawansowanym | |
4,5 | Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej, a także ocenić przydatność metod i przedstawić wnioski swoich analiz wraz z ich interpretacją. Ponadto potrafi dyskutować o osiągniętych wynikach i uzasadniać swoją opinię | |
5,0 | Student potrafi wskazać źródła pozyskiwania informacji w celu rozwiązania zagadnienia i posługiwać się właściwymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi dla działalności inżynierskiej. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje, przedstawić wnioski i samodzielnie uzasadniać dokonany wybór, a także zaproponować pewne modyfikacje rozwiązań | |
TR_1A_D4-09_U02 Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich wykorzystywać metody analityczne, dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, ocenić i zastosować własciwą metodę do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego z zakresu eksploatacji infrastruktury i środków transportu drogowego | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-09_K01 Student jest wrażliwy na występujace w transporcie drogowym zagrożenia i ma świadomość możliwych skutków działalności inżynierskiej | 2,0 | Student nie wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej |
3,0 | Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej w stopniu podstawowym | |
3,5 | Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej na średnim poziomie trudności | |
4,0 | Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej w stopniu zaawansowanym. Potrafi formułować zagadnienia z zakresu bezpiecznej eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego | |
4,5 | Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej w stopniu wysoce zaawansowanym. Potrafi formułować zagadnienia z zakresu bezpiecznej eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego | |
5,0 | Student wykazuje się wrażliwością na zagrożenia występujące w transporcie i nie ma świadomości wystąpienia ryzyka i możliwych skutków działalności inżynierskiej w stopniu wysoce zaawansowanym. Potrafi formułować zagadnienia z zakresu bezpiecznej eksploatacji środków i infrastruktury transportu drogowego na wysokim poziomie | |
TR_1A_D4-09_K02 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole, a także rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy i umiejętności | 2,0 | Student nie potrafi dbać i być odpowiedzialnym za pracę własną i innych, a także nie rozumie społecznych aspektów zdobytej wiedzy |
3,0 | Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu podstawowym, a także rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy | |
3,5 | Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania na średnim poziomie trudności, a także rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy | |
4,0 | Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu zaawansowanym, a także w pełni rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy | |
4,5 | Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu zaawansowanym, potrafi ocenić ich skutki, a także być kreatywny. W pełni rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy i potrafi je wykorzystywać | |
5,0 | Student potrafi dbać i być odpowiedzialnym lub współodpowiedzialnym za powierzone zadania w stopniu wyróżniającym, potrafi ocenić ich skutki, a także być kreatywny i charakteryzować się otwartością pracy zespołowej na wysokim poziomie. W pełni rozumie społeczne aspekty zdobytej wiedzy i potrafi je wykorzystywać |
Literatura podstawowa
- Basiewicz T., Gołaszewski A., Rudziński L., Infrastruktura transportu, OWPW, Warszawa, 2002
- Towpik K., Gołaszewski A., Kukulski J., Infrastruktura transportu samochodowego, OWPW, Warszawa, 2006
- Prochowski L., Żuchowski A., Pojazdy samochodowe – samochody ciężarowe i autobusy., WKŁ, Warszawa, 2011
- Rychter T., Budowa pojazdów samochodowych., WSiP, Warszawa, 1999