Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport chłodniczy i paliw
Sylabus przedmiotu Techniki menedżerskie w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki menedżerskie w transporcie | ||
Specjalność | Zintegrowany transport wodny i lądowy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Regina Gackowska-Cieściów <Regina.Gackowska-Ciesciow@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu technik stosowanych przez menedżerów w przedsiębiorstwach transportowych. |
C-2 | Przekazanie umiejętności z zakresu pracy z literaturą i oceny przydatności różnych metod przy podejmowaniu decyzji menedżerskich. |
C-3 | Nabycie świadomości odpowiedzialności za decyzje podejmowane przez menedżerów w transporcie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady i zagadnienia zgodnie z tematyką prowadzonych wykładów. | 14 |
T-A-2 | Zaliczenie i podsumowanie zajęć. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zadania i osobowość współczesnego menedżera. | 1 |
T-W-2 | Pojęcie decyzji. Rodzaje podejmowanych decyzji menedżerskich. | 1 |
T-W-3 | Klasyfikacja technik menedżerskich. | 2 |
T-W-4 | Techniki generowania idei (metody: burza mózgu i jej pochodne, synektyczna, delficka i inne). | 1 |
T-W-5 | Techniki ustalania ramowych decyzji menedżerskich (Marketing i inne) | 2 |
T-W-6 | Techniki podejmowania krótkoterminowych i długoterminowych decyzji menedżerskich (metody: Pareto, TQM, analogii itp.) | 2 |
T-W-7 | Techniki oceny możliwych skutków decyzji (metody: SWOT, CBA, scenariuszowa, FSA itp.). | 2 |
T-W-8 | Zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie transportowym. | 1 |
T-W-9 | Rekrutacja i selekcja pracowników w transporcie. | 1 |
T-W-10 | Motywacja pracownika w przedsiębiorstwie transportowym. | 1 |
T-W-11 | Zaliczenie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury i przygotowanie się do zajęć. | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie |
M-2 | Metody problemowe / wykład problemowy |
M-3 | Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów) |
M-4 | Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty kształcenia zdobyte podczas wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D1-10_W01 Student ma wiedzę dotyczącą zadań i narzędzi wykorzystywanych przez menedżerów w transporcie. | TR_1A_W15, TR_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-10, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D1-10_U01 Student potrafi pozyskiwać informację z literatury oraz oceniać przydatność rutynowych metod do rozwiązywania zadań menedżerskich. | TR_1A_U01, TR_1A_U16 | — | — | C-2 | T-A-1 | M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D1-10_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje menedżerskie, potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy. | TR_1A_K02, TR_1A_K05 | — | — | C-3 | T-W-3, T-W-6, T-W-10, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D1-10_W01 Student ma wiedzę dotyczącą zadań i narzędzi wykorzystywanych przez menedżerów w transporcie. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D1-10_U01 Student potrafi pozyskiwać informację z literatury oraz oceniać przydatność rutynowych metod do rozwiązywania zadań menedżerskich. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D1-10_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje menedżerskie, potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Pawlikowska-Olszta M., Skuteczny menedżer. Czego nie uczą w szkole o zarządzaniu ludźmi, Edgard, Białystok, 2015
- Armstrong M., Vademecum jeszcze lepszego menedżera. Kluczowe techniki i umiejętności menedżerskie od A do Z, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2018
- Drucke P., Menedżer skuteczny. Efektywności można się nauczyć, MT Biznes, Warszawa, 2017
- Listwan T., Sułkowski Ł. (red.), Metody i techniki zarządzania zasobami ludzkimi, Difin, Warszawa, 2016
- Tomczak M., Krawczyk-Bryłka B. (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Wybrane aspekty, Difin, Warszawa, 2022
Literatura dodatkowa
- Bielińska I., Jakubczyńska Z., Efektywny zespół, Edgard, Białystok, 2017