Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport chłodniczy i paliw

Sylabus przedmiotu Zagrożenia w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia w transporcie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Sęk <joanna.sek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,59egzamin
laboratoriaL5 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone przedmioty: Fizyka, Matematyka, Infrastruktura transportu naziemnego i powietrznego, Infrastruktura transportu wodnego, Podstawy technik transportowych, Ekonomika transportu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie omawianych treści programowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie i szkolenie środowiskowe BHP3
T-L-2Ocena skuteczności procesu projektowania środków transportu z wykorzystaniem metody FMEA (Failure Mode and Effect Analysis)3
T-L-3Metody oceny kosztów zewnętrznych transportu.4
T-L-4Dopuszczalne poziomy hałasów. Aktywne i pasywna metody ochrony akustycznej.3
T-L-5Kolokwium zaliczeniowe2
15
wykłady
T-W-1Klasyfikacja zagrożeń występujących w poszczególnych gałęziach transportu. Zagrożenia w układzie: człowiek - transport –środowisko3
T-W-2Wady konstrukcyjne środków transportu i urządzeń przeładunkowych. Stan techniczny środków transportu i urządzeń przeładunkowych. Źródła zagrożeń wibroakustycznych. Przyczyny zanieczyszczeń komunikacyjnych. Czynnik ludzki: nieprawidłowa eksploatacja środków transportu17
T-W-3Czynniki zagrożeń zawodowych w transporcie. Wpływ czynników ergonomicznych na bezpieczeństwo transportowe. Czynniki mechaniczne. Czynniki fizyczne: hałas i drgania. Czynniki chemiczne. Pożary i wybuchy.10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3przygotowanie do kolokwium końcowego.5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu18
A-W-3Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne, pokazy i symulacje

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C28-1_W01
student zna techniki i narzędzia wykrywania i indentyfikacji zagrożeń w transporcie
TR_1A_W16, TR_1A_W02C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C28-1_U01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejetność przeprowadzenia oceny skuteczności procesów projektowania środków transportu uwzgledniając wpływy zagrożeń
TR_1A_U09, TR_1A_U10C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C28-1_K01
student nabędzie świadomość znaczenia zagrożeń związanych z transportem
TR_1A_K02, TR_1A_K07, TR_1A_K08C-1T-W-3, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C28-1_W01
student zna techniki i narzędzia wykrywania i indentyfikacji zagrożeń w transporcie
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzą w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedze w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedze i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzą i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C28-1_U01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejetność przeprowadzenia oceny skuteczności procesów projektowania środków transportu uwzgledniając wpływy zagrożeń
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C28-1_K01
student nabędzie świadomość znaczenia zagrożeń związanych z transportem
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu

Literatura podstawowa

  1. Badyda A. J, Zagrożenia środowiskowe ze strony transportu., PAN, 2010, Nauka 4/2010
  2. Engel Z., Ochrona środowiska przed drganiami i hałasem, Wyd. Naukowe PAN, Warszawa, 2001
  3. Engel Z., Zawieska W.M: Hałas i drgania w procesach pracy - źródła, ocena, zagrożenia, CIOP-PIB, Warszawa, 2010
  4. Grabarek I., Ergonomia środków transportu - rzemiosło, nauka, sztuka, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2009, Prace naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport, z.71
  5. Pawlowska B., Zewnętrzne koszty transportu. Problem ekonomicznej wyceny, Wyd. Uniwersytetu Gdański, Gdańsk, 2000
  6. Świderski A., Ocena skuteczności procesu projektowania technicznych środków transportu z wykorzystaniem metody FMEA., Politechnika Warszawska, Warszawa, 2008, Prace naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport,z.64

Literatura dodatkowa

  1. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 6 czerwca 2002 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów niektórych substancji w powietrzu, alarmowych poziomów niektórych substancji w powietrzu oraz marginesów tolerancji dla dopuszczalnych poziomów niektórych substancji (Dz.U. 2002/87/796), 2002
  2. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. nr 120 z dnia 5 lipca 2007 r., poz. 826, 2007
  3. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne. (Dz.U. 2005 nr 157 poz. 1318), 2005
  4. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 16 czerwca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. (Dz.U. 2009 nr 105 poz. 873), 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie i szkolenie środowiskowe BHP3
T-L-2Ocena skuteczności procesu projektowania środków transportu z wykorzystaniem metody FMEA (Failure Mode and Effect Analysis)3
T-L-3Metody oceny kosztów zewnętrznych transportu.4
T-L-4Dopuszczalne poziomy hałasów. Aktywne i pasywna metody ochrony akustycznej.3
T-L-5Kolokwium zaliczeniowe2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja zagrożeń występujących w poszczególnych gałęziach transportu. Zagrożenia w układzie: człowiek - transport –środowisko3
T-W-2Wady konstrukcyjne środków transportu i urządzeń przeładunkowych. Stan techniczny środków transportu i urządzeń przeładunkowych. Źródła zagrożeń wibroakustycznych. Przyczyny zanieczyszczeń komunikacyjnych. Czynnik ludzki: nieprawidłowa eksploatacja środków transportu17
T-W-3Czynniki zagrożeń zawodowych w transporcie. Wpływ czynników ergonomicznych na bezpieczeństwo transportowe. Czynniki mechaniczne. Czynniki fizyczne: hałas i drgania. Czynniki chemiczne. Pożary i wybuchy.10
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3przygotowanie do kolokwium końcowego.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu18
A-W-3Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C28-1_W01student zna techniki i narzędzia wykrywania i indentyfikacji zagrożeń w transporcie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W16ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, a także wiedzę z BHP
TR_1A_W02ma wiedzę z zakresu fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego, w tym wiedzę niezbędną do: 1) pomiaru podstawowych wielkości fizycznych; 2) zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w przyrodzie; 3) analizowania zagadnień technicznych w oparciu o prawa fizyki
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie omawianych treści programowych
Treści programoweT-W-3Czynniki zagrożeń zawodowych w transporcie. Wpływ czynników ergonomicznych na bezpieczeństwo transportowe. Czynniki mechaniczne. Czynniki fizyczne: hałas i drgania. Czynniki chemiczne. Pożary i wybuchy.
T-W-1Klasyfikacja zagrożeń występujących w poszczególnych gałęziach transportu. Zagrożenia w układzie: człowiek - transport –środowisko
T-W-2Wady konstrukcyjne środków transportu i urządzeń przeładunkowych. Stan techniczny środków transportu i urządzeń przeładunkowych. Źródła zagrożeń wibroakustycznych. Przyczyny zanieczyszczeń komunikacyjnych. Czynnik ludzki: nieprawidłowa eksploatacja środków transportu
T-L-2Ocena skuteczności procesu projektowania środków transportu z wykorzystaniem metody FMEA (Failure Mode and Effect Analysis)
T-L-3Metody oceny kosztów zewnętrznych transportu.
T-L-4Dopuszczalne poziomy hałasów. Aktywne i pasywna metody ochrony akustycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne, pokazy i symulacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzą w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedze w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedze i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzą i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C28-1_U01w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejetność przeprowadzenia oceny skuteczności procesów projektowania środków transportu uwzgledniając wpływy zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
TR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie omawianych treści programowych
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie i szkolenie środowiskowe BHP
T-L-2Ocena skuteczności procesu projektowania środków transportu z wykorzystaniem metody FMEA (Failure Mode and Effect Analysis)
T-L-3Metody oceny kosztów zewnętrznych transportu.
T-L-4Dopuszczalne poziomy hałasów. Aktywne i pasywna metody ochrony akustycznej.
T-L-5Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne, pokazy i symulacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C28-1_K01student nabędzie świadomość znaczenia zagrożeń związanych z transportem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
TR_1A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie omawianych treści programowych
Treści programoweT-W-3Czynniki zagrożeń zawodowych w transporcie. Wpływ czynników ergonomicznych na bezpieczeństwo transportowe. Czynniki mechaniczne. Czynniki fizyczne: hałas i drgania. Czynniki chemiczne. Pożary i wybuchy.
T-W-2Wady konstrukcyjne środków transportu i urządzeń przeładunkowych. Stan techniczny środków transportu i urządzeń przeładunkowych. Źródła zagrożeń wibroakustycznych. Przyczyny zanieczyszczeń komunikacyjnych. Czynnik ludzki: nieprawidłowa eksploatacja środków transportu
T-L-2Ocena skuteczności procesu projektowania środków transportu z wykorzystaniem metody FMEA (Failure Mode and Effect Analysis)
T-L-3Metody oceny kosztów zewnętrznych transportu.
T-L-4Dopuszczalne poziomy hałasów. Aktywne i pasywna metody ochrony akustycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne, pokazy i symulacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu