Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport chłodniczy i paliw

Sylabus przedmiotu Systemy energetyczne wodnych środków transportu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy energetyczne wodnych środków transportu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,59zaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy teorii systemów. Maszyny cieplne.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość rodzajów, budowy i charakterystyki systemów energetycznych stosowanych w wodnych środkach transportu. Źródła energii pierwotnej. Podstawowa wiedza z zakresu konwersji energiii w systemach energetycznych wodnych środków transportu. Zagadnienia współpracy elementów głównego układu napędowego statku w różnych warunkach pływania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie układu napędowego statku z użyciem symulatora siłowni okrętowych. Sterowanie optymalne układem napędowym. Symulacja pracy wybranych instalacji siłowni okrętowych.27
T-L-2Zaliczenia laboratoriów.3
30
wykłady
T-W-1Definicje, przeznaczenie i klasyfikacja systemów energetycznych wodnych środków transportu.4
T-W-2Rozwiązania elektrowni i systemów grzewczych.2
T-W-3Wybrane charakterystyki energetyczne, masowe i gabarytowe.2
T-W-4Specyfika rozwiązań systemów energetycznych statków morskich i rzecznych.2
T-W-5Współpraca układu silnik - śruba - kadłub: zmienne warunki pływania. Możliwości rozszerzenia pola pracy silnika: zastosowanie śrub o skoku nastawnym, przekładni mechanicznych, przekładni hydraulicznych i elektrycznych. Charakterystyki napędowe.4
T-W-6Ogólna charakterystyka elementów tworzących systemy energetyczne.2
T-W-7Nośniki i źródła energii dla okrętów.2
T-W-8Systemy i instalacje siłowni motorowych - przeznaczenie, ogólne wymagania eksploatacyjne stawiane instalacjom.6
T-W-9Ogólna charakterystyka siłowni turboparowych, turbogazowych i kombinowanych.5
T-W-10Zaliczenie wykładów.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach.30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i opracowywanie sprawozdań.20
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia wykładów.20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody programowane z użyciem komputera i symulatora siłowni okrętowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów.
S-2Ocena podsumowująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz bieżąca identyfikacja ewentualnych braków.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C26-1_W01
Znajomość podstawowych rodzajów systemów energetycznych wodnych środków transportu. Podstawowa wiedza z zakresu konwersji energii. Zagadnienia współpracy elementów głównego układu napędowego statku w różnych warunkach pływania.
TR_1A_W02, TR_1A_W06, TR_1A_W07C-1T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-8M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C26-1_U01
Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do analizy systemów, ze szczególnym uwzględnieniem okrętowych systemów energetycznych, potrafi dostrzegać aspekty systemowe dotyczące zagadnień energetycznych w transporcie wodnym oraz potrafi krytycznie ocenić wodne systemy transportowe z punktu widzenia ich efektywności energetycznej i wpływu na środowisko.
TR_1A_U10, TR_1A_U11, TR_1A_U13C-1T-L-1M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C26-1_K01
Student ma świadomość wpływu eksploatowanych wodnych systemów transportowych na aspekty pozatechniczne, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń i wpływu na środowisko.
TR_1A_K02, TR_1A_K08C-1T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-10M-2, M-3, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C26-1_W01
Znajomość podstawowych rodzajów systemów energetycznych wodnych środków transportu. Podstawowa wiedza z zakresu konwersji energii. Zagadnienia współpracy elementów głównego układu napędowego statku w różnych warunkach pływania.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C26-1_U01
Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do analizy systemów, ze szczególnym uwzględnieniem okrętowych systemów energetycznych, potrafi dostrzegać aspekty systemowe dotyczące zagadnień energetycznych w transporcie wodnym oraz potrafi krytycznie ocenić wodne systemy transportowe z punktu widzenia ich efektywności energetycznej i wpływu na środowisko.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C26-1_K01
Student ma świadomość wpływu eksploatowanych wodnych systemów transportowych na aspekty pozatechniczne, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń i wpływu na środowisko.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Chmielniak T.J., Technologie energetyczne, Wyd. Ucz. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004
  2. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warszawa, 2007
  3. Giernalczyk M., Górski Z., Siłownie opkrętowe, Wydawnctwo Akademii Morskiej w Gdynii, Gdynia, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Górski Z., Okrętowe mechanizmy i urządzenia pomocnicze, TRADEMAR, 2010, 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie układu napędowego statku z użyciem symulatora siłowni okrętowych. Sterowanie optymalne układem napędowym. Symulacja pracy wybranych instalacji siłowni okrętowych.27
T-L-2Zaliczenia laboratoriów.3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje, przeznaczenie i klasyfikacja systemów energetycznych wodnych środków transportu.4
T-W-2Rozwiązania elektrowni i systemów grzewczych.2
T-W-3Wybrane charakterystyki energetyczne, masowe i gabarytowe.2
T-W-4Specyfika rozwiązań systemów energetycznych statków morskich i rzecznych.2
T-W-5Współpraca układu silnik - śruba - kadłub: zmienne warunki pływania. Możliwości rozszerzenia pola pracy silnika: zastosowanie śrub o skoku nastawnym, przekładni mechanicznych, przekładni hydraulicznych i elektrycznych. Charakterystyki napędowe.4
T-W-6Ogólna charakterystyka elementów tworzących systemy energetyczne.2
T-W-7Nośniki i źródła energii dla okrętów.2
T-W-8Systemy i instalacje siłowni motorowych - przeznaczenie, ogólne wymagania eksploatacyjne stawiane instalacjom.6
T-W-9Ogólna charakterystyka siłowni turboparowych, turbogazowych i kombinowanych.5
T-W-10Zaliczenie wykładów.1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach.30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i opracowywanie sprawozdań.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia wykładów.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C26-1_W01Znajomość podstawowych rodzajów systemów energetycznych wodnych środków transportu. Podstawowa wiedza z zakresu konwersji energii. Zagadnienia współpracy elementów głównego układu napędowego statku w różnych warunkach pływania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W02ma wiedzę z zakresu fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego, w tym wiedzę niezbędną do: 1) pomiaru podstawowych wielkości fizycznych; 2) zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w przyrodzie; 3) analizowania zagadnień technicznych w oparciu o prawa fizyki
TR_1A_W06ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą funkcjonowania systemów transportowych i logistycznych, zna i rozumie zasady ich projektowania i analizy oraz zna i rozumie zasady gospodarki materiałowej
TR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
Cel przedmiotuC-1Znajomość rodzajów, budowy i charakterystyki systemów energetycznych stosowanych w wodnych środkach transportu. Źródła energii pierwotnej. Podstawowa wiedza z zakresu konwersji energiii w systemach energetycznych wodnych środków transportu. Zagadnienia współpracy elementów głównego układu napędowego statku w różnych warunkach pływania.
Treści programoweT-W-9Ogólna charakterystyka siłowni turboparowych, turbogazowych i kombinowanych.
T-W-3Wybrane charakterystyki energetyczne, masowe i gabarytowe.
T-W-1Definicje, przeznaczenie i klasyfikacja systemów energetycznych wodnych środków transportu.
T-W-7Nośniki i źródła energii dla okrętów.
T-W-2Rozwiązania elektrowni i systemów grzewczych.
T-W-8Systemy i instalacje siłowni motorowych - przeznaczenie, ogólne wymagania eksploatacyjne stawiane instalacjom.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C26-1_U01Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do analizy systemów, ze szczególnym uwzględnieniem okrętowych systemów energetycznych, potrafi dostrzegać aspekty systemowe dotyczące zagadnień energetycznych w transporcie wodnym oraz potrafi krytycznie ocenić wodne systemy transportowe z punktu widzenia ich efektywności energetycznej i wpływu na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Znajomość rodzajów, budowy i charakterystyki systemów energetycznych stosowanych w wodnych środkach transportu. Źródła energii pierwotnej. Podstawowa wiedza z zakresu konwersji energiii w systemach energetycznych wodnych środków transportu. Zagadnienia współpracy elementów głównego układu napędowego statku w różnych warunkach pływania.
Treści programoweT-L-1Badanie układu napędowego statku z użyciem symulatora siłowni okrętowych. Sterowanie optymalne układem napędowym. Symulacja pracy wybranych instalacji siłowni okrętowych.
Metody nauczaniaM-3Metody programowane z użyciem komputera i symulatora siłowni okrętowych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz bieżąca identyfikacja ewentualnych braków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C26-1_K01Student ma świadomość wpływu eksploatowanych wodnych systemów transportowych na aspekty pozatechniczne, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń i wpływu na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Cel przedmiotuC-1Znajomość rodzajów, budowy i charakterystyki systemów energetycznych stosowanych w wodnych środkach transportu. Źródła energii pierwotnej. Podstawowa wiedza z zakresu konwersji energiii w systemach energetycznych wodnych środków transportu. Zagadnienia współpracy elementów głównego układu napędowego statku w różnych warunkach pływania.
Treści programoweT-W-9Ogólna charakterystyka siłowni turboparowych, turbogazowych i kombinowanych.
T-W-3Wybrane charakterystyki energetyczne, masowe i gabarytowe.
T-W-1Definicje, przeznaczenie i klasyfikacja systemów energetycznych wodnych środków transportu.
T-W-7Nośniki i źródła energii dla okrętów.
T-W-2Rozwiązania elektrowni i systemów grzewczych.
T-W-8Systemy i instalacje siłowni motorowych - przeznaczenie, ogólne wymagania eksploatacyjne stawiane instalacjom.
T-W-10Zaliczenie wykładów.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody programowane z użyciem komputera i symulatora siłowni okrętowych.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz bieżąca identyfikacja ewentualnych braków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.